زبان تخصصی ـ متون
در آزمون کارشناسی ارشد سال 1403 همچون سال گذشته، درس متون شامل 5 متن و در مجموع شامل 25 سؤال بود. از این میان چهار سؤال، معنای واژگان را درخواست میکردند که دو مورد آن دشوار و دو مورد دیگر با درک مطلب به سادگی قابل پاسخگویی بودند. همچنین متن شامل یک سؤال به منظور سنجش درک کلی از مطلب بود، و خواسته سؤال انتخاب بهترین عنوان برای متن خوانده شده بود، 20 سؤال دیگر سؤالاتی را در رابطه با متن پرسیده بود.
تفاوت عمده سؤالات با سالهای گذشته در این بود که برای پاسخگویی به اکثر سؤالات نیازمند درک کلی از متن بودیم و تنها با دانستن بخش کوچکی از متن امکان پاسخگویی وجود نداشت؛ این موضوع میتواند نشاندهنده دشواری سؤالات سؤال 1403 نسبت به سالهای گذشته باشد.
آزمونهای شناختی هوش و استعداد تحصیلی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 1403 مانند سالهای گذشته، این درس 20 سؤال را به خود اختصاص داده بود. برخلاف سال گذشته که تمرکز آزمون روی سؤالات محاسباتی بود، در این سال، آزمون شامل هیچ سؤال محاسباتی نمیشد، بلکه آزمون بیش از پیش روی آزمونهای هوشی متمرکز بود؛ بهطوری که از 20 سؤال عنوانشده، 11 سؤال مربوط به آزمونهای هوش بود و از این بین 6 سؤال مرتبط با آزمون هوشی وکسلر بود.
نکته قابل توجه دیگر در این درس در آزمون سال 1403، طرح سؤال از مباحث ابتدایی این درس بود (مانند سؤال 156). تمامی سؤالات مطرحشده در این درس، تنها با خواندن کتاب مدرسان شریف قابل پاسخگویی بودند.
آمار و روش تحقیق
در آزمون کارشناسی ارشد 1403 همچون سالهای 1401 و 1402 درس آمار و روش تحقیق دارای 20 سؤال بود که از این میان 10 سؤال مرتبط با آمار و 10 سؤال دیگر مرتبط با روش تحقیق است. مهمترین ویژگی این درس در سال 1403 طراحی سؤالات طولانی بود که نیازمند محاسبات زمانبر بودند، لذا دانشجویان میبایست در زمانبندی بسیار خوب عمل میکردند. همچنین لازم به ذکر است که برخلاف سالهای گذشته، سؤالات آمار در ابتدا مطرح شدند و سپس سؤالات روش تحقیق آمدهاند.
سؤالات این درس نکات مشترک زیادی با سؤالات سال 1402 داشت؛ به عنوان مثال سؤال 54 سال 1402 دارای نکات مشترکی با سؤال 49 سال 1403 بود. همچنین در سال 1403 یک سؤال به فصل احتمالات اختصاص داده شده بود که از اهمیت فزاینده این فصل در سالهای اخیر ناشی میشود.
سؤال 42 سال 1403 با وجود سادگی، نوین بود که با مطالعه فصل اول آمار کتاب آمار و روش تحقیق مدرسان شریف بهراحتی میشد به آن پاسخ داد. بنابراین تنها یک سؤال با مطالعه کتاب مدرسان شریف قابل پاسخ نبود.
روانشناسی بالینی
درس روانشناسی بالینی در آزمون کارشناسی ارشد 1403 مانند سالهای گذشته 20 سؤال را به خود اختصاص داده بود. سؤالات این درس همچون سالهای گذشته مفهومی و دارای اطلاعات مقایسهای بود. با این حال در مقایسه با سؤالات سال 1402 بهنسبت سادهتر بود.
3 سؤال در این درس به منظور مقایسه رویکردهای درمانی مطرح شده بود و دانشجویان باید درک وسیعی از این رویکردها به دست میآورند تا بتوانند به آنها پاسخ دهند؛ (سؤالات 6 ، 19 و20).
سؤالات متفاوتی نسبت به سالهای گذشته طرح شده بود، بهطوریکه در سال 1402 هیچ سؤالی بهطور مستقیم به اختلالات روانی اشاره نداشت؛ اما در سال 1403 سؤالات 101، 112، 113 و 118 بهطور مستقیم به اختلالات روانی اشاره میکردند. بنابراین داوطلبان میبایست درک وسیعی از آسیبشناسی روانی نیز داشته باشند.
لازم به ذکر است که دو سؤال 110 و 111 نوین بودند و نیاز بود که دانشجویان برای پاسخگویی به آنها به درک عمیقی از مباحث رسیده باشند. در نهایت تمامی سؤالات با خواندن دقیق کتاب مدرسان شریف و روانشناسی بالینی فیرس قابل پاسخگویی بودند.
روانشناسی رشد
درس روانشناسی رشد در آزمون کارشناسی ارشد سال 1403 مانند سالهای گذشته شامل 20 سؤال بود. این درس در سال 1402 بهنسبت دشوارتر بود، هرچند که در سال 1403 نیز همچنان در میان دروس دشوار قرار میگرفت.
اگرچه در این سال همچون سال گذشته به مفاهیم آشنا کمتر اشاره شده بود، اما همچنان در آن سؤالاتی از نظریات شناختهشده مانند کلبرگ و اریکسون دیده میشد. با این حال گروهی از این سؤالات ماهیت مقایسهای و مفهومی داشتند، مانند سؤال 88 که مقایسهای از نظریه جیمز و کلبرگ بود.
از سوی دیگر در آزمون سال 1403 توجه بیشتری به فصول مربوط به رشد شده بود، بهطوریکه دو سؤال به دوره میانسالی، یک سؤال به دوره نوجوانی و یک سؤال به دوران نوزادی اختصاص داشت.
با وجود تفاوتهای مطرحشده، همچنان نکات مشترکی میان سؤالات این سال و سالهای گذشته وجود دارد، لذا دانشجویان میتوانند با تحلیل عمیق سؤالات سالهای گذشته، شانس قبولی خود را افزایش دهند.
سؤال 81 سال 1403 مشابه سؤال 90 سال 1402 است.
سؤال 88 سال 1403 مشابه سؤال 100 سال 1402 است.
سؤال 98 سال 1403 مشابه سؤال 89 سال 1402 است.
روانشناسی عمومی
در آزمون کارشناسی ارشد 1403، درس روانشناسی عمومی مانند سالهای گذشته شامل 15 سؤال بود. این درس دارای کمترین میزان سؤالات مفهومی بود، بهطوریکه تنها سه سؤال مفهومی را دربرداشت. با این حال 13 سؤال از 15 سؤال این درس تنها با خواندن کتاب مدرسان شریف قابل پاسخگویی بود و افرادی که بهدنبال پیشرفت بهتر در این درس هستند، خواندن کتاب هیلگارد نیز بهعنوان مکمل پیشنهاد میشود.
این درس شباهتهایی حداقلی با سؤالات سال 1402 داشت، با این توضیح که برخلاف سالگذشته، سؤالی از مباحث حافظه طراحی نشده بود و تنها یک سؤال به هوش اختصاص یافته بود.
دو سؤال در این سال به مفهوم هویت اختصاص داده شده بود که در کنار سؤال مرتبط با این مبحث در درس روانشناسی رشد، در میان مباحث پرسؤال سال 1403 کنکور سراسری بود. همچنین مانند سال گذشته در این آزمون دو سؤال 128 و 135 به عملکرد بخشهای مختلف مغز اختصاص داشت.
نکته قابل ذکر دیگر اختصاص دادن یک سؤال مرتبط با اختلال افسردگی در سال 1402 و 1403 است. با اینحال در سال 1402 این اختلال از دید روانکاوی و سال 1403 از دید شناختی بررسی شده بود.
با وجود تفاوتهای مطرحشده، این دو سال شباهتهایی نیز با یکدیگر داشتند که گروهی از آنها به قرار زیر است:
سؤال 128 سال 1403 مشابه سؤال 133 سال 1402 است.
سؤال 135 سال 1403 مشابه سؤال 135 سال 1402 است.
روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان
این درس همچون سالهای گذشته 15 سؤال را در آزمون کارشناسی ارشد 1403 به خود اختصاص داده بود. مانند سه سال گذشته تمرکز طراحان برروی مباحث انگیزش و هیجان بود، بهطوریکه در سال 1402، 9 سؤال و در سال 1403، 8 سؤال به مباحث انگیزش و هیجان اختصاص داشت و بقیه سؤالات مرتبط با فیزیولوژیک بود.
شباهتهای جزئی میان سؤالات سال 1403 و سال قبلی آن دیده میشود؛ به عنوان نمونه سؤال 189 سال 1403 مشابه سؤال 179 سال 1402 بود. لازم به ذکر است که سؤالات سال 1403 از دشواری بیشتری برخوردار بود و همچنین دارای سه سؤال طولانی بود که این موضوع به دشواری آزمون میافزود. با این حال از میان سه سؤال مطرحشده، دو سؤال در میان سؤالات آسان قرار داشتند، بنابراین به داوطلبان پیشنهاد میشود که از رد کردن تکانشی سؤالات طولانی بپرهیزند.
روانشناسی مرضی و کودکان استثنائی
درس روانشناسی مرضی در آزمون کارشناسی ارشد سال 1403 مانند سالهای گذشته 20 سؤال را به خود اختصاص داده بود. رویکرد شناختی همچون دو سال گذشته مورد توجه طراحان بود، بهطوریکه اختلالات متفاوت مانند اختلالنقص توجه و بیشفعالی از این زاویه مورد بررسی قرار گرفته بود.
اختلالات یادگیری در این سال مورد توجه طراحان قرار داشت، بهطوریکه سه سؤال از 20 سؤال مرتبط با این اختلال بود. هر سه سؤال در میان سؤالات دشوار قرار داشت و یک سؤال (سؤال 65) مقایسهای از اختلالات یادگیری و ناتوانی ذهنی بود.
مانند سال گذشته یک سؤال به مبحث تیزهوشی اختصاص داشت، با این حال برخلاف سال گذشته، در این سال به مباحث تربیتی این افراد اشاره شده بود؛ بنابراین پیشنهاد میشود که داوطلبان کنکور از رد کردن مباحث خودداری کنند و تمامی مباحث را با دقت مطالعه کنند.
همچنین در این سال مانند سالهای گذشته به اختلالاتی که کمتر مورد توجه واقع شده بودند نیز توجه شد، مانند اختلالات خواب که سؤالات مرتبط با آن بهندرت در کنکور سراسری مشاهده شدهاند (سؤال 61 که اولین سؤال مرتبط با این درس بود).
علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی
درس علمالنفس در آزمون کارشناسی ارشد سال 1403 دارای 15 سؤال بود و بهعنوان اولین درس بعد از درس متون معرفی شده بود. مهمترین تفاوت ایجادشده، افزایش سؤالات مفهومی بود بهطوری که در بسیاری از سؤالات مقایسهای از سؤالات روانشناسی اسلامی و روانشناسی نوین صورت گرفته بود. این موضوع به دشواری سؤالات میافزاید بهطوری که دانشجویانی که تنها به این درس تسلط دارند و از مطالعه دروس دیگر خودداری میکنند در پاسخگویی به بیش از نیمی از سؤالات این درس نیز عاجز میمانند.
همچنین یکی از سؤالات مطرحشده در این درس مانند سالهای گذشته، سؤالی مرتبط با آیه قرآن بود که این موضوع آشنایی ابتدایی با آیات قرآن و زبان عربی را میطلبد. همچنین گروهی از سؤالات طولانی بودند و همین موضوع داوطلبان را در مدیریت زمان با مشکل روبهرو میکند، بنابراین پیشنهاد میشود که داوطلبان در صورت نداشتن مدیریت زمان، از پاسخگویی به سؤالات طولانی خودداری کنند و درصورتیکه در انتها ذخیره زمان کافی داشتند به این سؤالات بازگردند.
شایان ذکر است که مانند سالهای 1399 تا 1402 توجه بسیار کمی به اندیشمندان اسلامی شده بود و در سال 1403 تنها 2 سؤال بهطور مستقیم به این نظریات اختصاص داشت.
روانشناسی صنعتی ـ سازمانی
این درس در آزمون کارشناسی ارشد سال 1403 شامل 25 سؤال بود و میتوان عنوان کرد که بیشتر آنها حفظی بودند و تنها با مطالعه چندباره کتاب روانشناسی صنعتی ـ سازمانی مدرسان شریف میتوان به تمامی این سؤالات پاسخ داد. تفاوت عمدهای که سؤالات این سال با سال گذشته داشت، تمرکز آن برروی مراحل جذب و ارزیابی مخاطب بهمنظور استخدام بود، بهطوریکه پنج سؤال به این مباحث اختصاص داشت.
با وجود تفاوتهای ذکرشده، دو سؤال از آزمون سال 1403 دقیقاً همانند آزمون سال 1402 بود که این موضوع، مسیر را برای دانشجویانی که کنکور سال قبل را به دقت بررسی کرده باشند، هموار میکند.
سؤال 198 سال 1403 مشابه سؤال 191 سال 1402 است (هر دو سؤال مرتبط باKASO بود)
سؤال 201 سال 1403 مشابه سؤال 198 سال 1402 است (هر دو سؤال مرتبط با نرخ پایه بود)
روانشناسی اجتماعی
درس روانشناسی اجتماعی، همچون سالهای قبل، در آزمون کارشناسی ارشد سال 1403 نیز دارای 15 سؤال بود. این سؤالات بسیار پراکنده طراحی شده و حتی میتوان عنوان کرد که از بیش از دوسوم فصول کتاب مدرسان شریف سؤال طراحی شده بود که این موضوع تأکیدی دوباره است بر اینکه کنکور همانند سالهای گذشته تنها بر روی سؤالات محدودی تمرکز نمیکند و داوطلب برای موفقیت باید تمامی فصول را مطالعه کند. سؤالات مجموعهای از سؤالات ساده، متوسط و دشوار بودند و مانند دو سال گذشته تنها 2 سؤال دشوار در میان آنها قرار داشت.
در این سال نیز مانند سال 1402 به فصل ادراک و شناخت اجتماعی توجه شده بود، با این حال تعداد سؤالات طراحیشده از این فصل تنها سه سؤال بود.
رفتار سازمانی
درس رفتار سازمانی در آزمون کارشناسی ارشد سال 1403 نیز دارای 15 سؤال است. در این درس مجموعهای از سؤالات در سطوح مختلف دیده میشود. با این حال، پاسخگویی به سؤالات طولانیتر کار را برای گزینشی خواندن سختتر از پیش میکرد. مانند سال گذشته دو سال سؤالات مرتبط با رابطه مدیران و کارمندان وجود داشت که در این میان یکی از سؤالات ساده و سؤال دیگر دشوار بود.
ویژگی جالب دیگر این درس در سال 1403 طراحی سؤالات از مباحث ابتدایی بود که تا حدودی پیچیده بیان شده بودند، مانند سؤال 234 که از مبحث تقویت طراحی بود و که از جمله مباحث پرسؤال در کنکور است. با این حال این سؤال به شکل مفهومی و در قالب مثال مطرح بود و داوطلبانی که درک عمیقی از این مبحث پرسؤال نداشتند، قادر به پاسخگویی آن نبودند.
روانشناسی امور استخدامی
آزمون کارشناسی ارشد سال 1403 رشته روانشناسی مانند سالهای گذشته دارای 15 سؤال در درس روانشناسی امور استخدامی بود. که اکثر سؤالات بر فصول مشخصی متمرکز است. طراحان در این سال به سؤالات مرتبط با ارزیابی توجه ویژهای داشتند (مانند سؤالات سالهای 1402 و 1401)، بهگونهای که یکسوم سؤالات مرتبط با این مفاهیم بود. با این حال برخلاف آزمون سال 1402 توجه کمی به روابط رهبری شده بود، بهطوری که تنها یک سؤال (سؤال 246) مرتبط با این مبحث معمولاً پرسؤال، در این کنکور وجود داشت.
بالندگی سازمانی
درس بالندگی سازمانی مانند همیشه 15 سؤال از سؤالات آزمون کارشناسی ارشد 1403 را به خود اختصاص داده بود. سؤالات این درس به نسبت سایر دروس مرتبط با روانشناسی صنعتی ـ سازمانی دشواری بیشتری داشت و پاسخگویی به حدود 35 درصد سؤالات نیازمند مطالعه دقیق کتاب مدرسان شریف و یادگیری مفهومی بود.
شایان ذکر است که در این درس نیز یک سؤال به سؤالات مرتبط با روش تحقیق اختصاص داشت، بنابراین به داوطلبان پیشنهاد میشود که مطالعه این درس را در اولویت خود قرار دهند، زیرا در تمامی دروس، سؤالات مرتبط با آن مباحث قابل مشاهده بود.
روانشناسی تربیتی
درس روانشناسی تربیتی 20 سؤال از سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال 1403 را به خود اختصاص داده بود. سؤالات این سال به نسبت سالهای گذشته دشوارتر بود و یکی از علتهای این دشواری، طراحی سؤال از فصولی بود که در گذشته کمتر مورد توجه بودند، مانند سؤال 268 و 292 که بهترتیب به نظریه ولپی و سازندهگرایی اختصاص داشت.
با وجود این سؤالاتی از مباحث آشنا مانند شرطیسازی کلاسیک و پیاژه به چشم میخورد که این سؤالات قابل مثال مطرح شده بودند و پاسخگویی به آنها نیازمند فهم عمیق از این مباحث بود. با وجود تفاوتهای ذکرشده، گروهی از سؤالات با الگو گرفتن از سؤالات سال 1402 طراحی شده بود از جمله: سؤال 279 سال 1403 که مشابه سؤال 272 سال 1402 بود.
آموزش و پرورش کودکان استثنایی
این درس در آزمون کارشناسی ارشد 1403 نیز مانند گذشته دارای20 سؤال است. در این آزمون از اکثر اختلالات، سؤالاتی طراحی شده بود که دستهبندی آن به قرار زیر است:
اختلالات هیجانی و رفتاری: 4 سؤال؛
اختلالات عصبی رشدی: 3 سؤال؛
اختلالات خواب: 1 سؤال؛
اختلالات دمانس: 1 سؤال.
نکته قابل توجه در این آزمون، طراحی دو سؤال از تعاریف پایهای بود که تنها با مطالعه سطحی کتاب مدرسان شریف قابل حل و پاسخگویی بود.
لازم به ذکر است که 5 سؤال با مطالعه دقیق کتاب آموزش و پرورش کودکان استثنایی مدرسان شریف قابل پاسخگویی نبودند، زیرا نیازمند دانش ترکیبی با درس روانشناسی مرضی و رشد بودند.