اصلاح نباتات
در درس اصلاح نباتات، بیشترین تعداد سؤالات مربوط به مباحث اصلاح گیاهان خودگشن و دگرگشن، وراثتپذیری و ژنتیک کمی بوده است.به نظر می رسد توجه زیادی از طرف طراحان سوال به مباحث اصلاح گیاهان خودگشن و دگرگشن شده است و همین موضوع باعث کاهش میزان پراکنش سوالات بین مباحث مختلف شده است. روند کلی سؤالات نشان میدهد که ضریب سختی این درس در سال جاری بیشتر از سال گذشته بوده است، تعداد سؤالات مفهومی و حفظی در سال 98 و 97 باهم برابر بود
نکته بارز سوالات سال 98، برخلاف سال قبل از مباحث پلیپلوئیدی و اصلاح برای مقاومت به بیماریها و آفات سوالی طرح نشده بود.و به طور کلی روند طراحی سوالات طی سالها نشان دهنده این است که داوطلبین اگرچه باید به برخی فصول توجه بیشتری داشته باشند ولی باید فصول دیگر نیز همراه با مطالعه دقیق و جزیی باشد. اکثر سؤالات مربوط به کتاب مدرسان شریف و کتابهای اصول اصلاح نباتات دكتر فارسی و اصلاح نباتات دكتر محمدی می باشند.
اکولوژی
در درس اکولوژی سوالات پراکنش بسیار بالایی داشتند به گونه ای که داوطلب می بایست نسبت به تمامی مباحث اکولوژی مسلط باشد و کتابهایی که نکته وار مفاهیم اصلی را انتقال بدهند در زدن تعداد بیشتری از سوالات کمک کننده می باشند مباحث والانس اکولوژیکی، چرخه انتقال انرژی ، زنجیره های غذایی ، تنوع و توالی بیشترین تعداد سوالات را طی سالها به خود اختصاص داده اند . در سؤالات سال 98 ، بیشتر سؤالات از بحثهای کلی کتاب طرح شده بود و طراحان توجه کمتری به مباحث جزئیتر و سؤالات مفهومی داشتهاند. سطح دشواری سؤالات سال 98 اندکی کمتر از سؤالات سال 97 بود که علت آن میتواند طرح سؤال از بحثهای کلی کتاب دکتر محمد رضا اردکانی باشد.
آمار و احتمالات
در درس آمار و احتمالات، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای شاخصهای مرکزی و پراکندگی و احتمالات،بیشترین سوالات و بیشترین توجه را دارا بوده است. از مبحث اختلاط سؤالی طرح نشده بود و پراکندگی سؤالات نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. تمامی سؤالات سال 98 درس آمار از کتاب آمار و احتمالات مدرسان شریف و دکتر عبدالمجید رضایی طرح شده است.
خاکشناسی
در درس خاکشناسی، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای تبادل کاتیونی و آنیونی و واکنش خاک ،ترکیب شیمیایی و مینرالوژیکی خاک ، خصوصیات فیزیکی خاک (بافت ـ ساختمان ـ روابط وزنی ـ تخلخل ـ فرسایش)، عناصر و مواد غذایی خاک، روابط آب و حرکت آب در خاک، مواد آلی و میکروارگانیسمهای خاک بوده است.یک سوال هم برخلاف سال 97 از بخش ردهها و رژیمهای رطوبتی خاک طرح شده است. از مبحث تبادل کاتیونی و آنیونی بیشترین سؤالات آمده بود، ترکیب سوالات نشان دهنده گرایش طراحان به سؤالات مفهومی و محاسباتی می باشد.
زراعت
• طراحان توجه ویژهای به بحث زراعت عمومی که سوالات پراکنش مناسبی داشت که نیازمند این بود که داوطلبان با مطالعه کامل سر جلسه حاضر شوند(یک سوال حل کردنی از بخش نیاز آبی طرح شده بود ) .در مجموع نزدیک درصد سؤالات از بخش زراعت عمومی طرح شده بود. در درس زراعت غلات 8 سؤال طرح شده بود و تمرکز این بخش از سؤالات بر روی بحثهای زراعت گندم و برنج بود.
و در بخش زراعت گیاهان صنعتی 4 سؤال طرح شده است، که بهطور عمده از بخشهای کلی کتاب زراعت گیاهان صنعتی دکتر خواجهپور بود، بنابراین با توجه به حجم زیاد این کتاب و توجه طراحان به بخشهای کلی، خواندن کل کتاب توصیه نمیشود و در صورت امکان از کتابهایی که نکات این کتاب را استخراج کردهاند استفاده شود.
• تعداد سؤالات درس زراعت علوفهای نسبت به سال 97 یکسان ولی اندکی نسبت به سال قبل سختر بود و سؤالات این درس نیز از کتاب زراعت گیاهان علوفهای دکتر هادی کریمی طرح شده بود.
• طبق معمول همیشه بخش دیمکاری ،حبوبات ، گیاهان دارویی مورد توجه طراحان نبود برخی سالها از بخش دیمکاری گاها یک سوال طرح می شود.
بهطور کلی سؤالات درس زراعت ساده و واضح بودند و تعداد سؤالات سخت به مراتب کمتر بود.
ژنتیک
در آزمون کارشناسی ارشد سال 98 رشته زراعت و اصلاح نباتات:
• در درس ژنتیک، بیشترین تعداد سؤالات مربوط به مباحث میوز و میتوز ، ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک و ژنتیک کمّی بوده است. بهطور کلی ضریب سختی سؤالات سال 98 بیشتر از سال 97 بود.
• تعداد سؤالات حفظی در سال 98 کاهش چشمگیری داشته و در این سؤالات توجه طراحان معطوف سؤالات مفهومی با ضریب سختی بیشتر بوده است. میزان پراکندگی سؤالات در سال 98 نسبت به سال 97 کاهش یافته است.
• همچون سال 97 در سال 98 نیز از مباحث جهش و وراثت سیتوپلاسمی سؤالی طرح نشده است. همچنین از نکات بارز آزمون امسال میتوان به افزایش سؤالات مبحث میوز و میتوز اشاره کرد. بهطور کلی روند سؤالات در چند سال گذشته تا حدودی مشخص و هر سال یکی دو مبحث فاقد سؤال خواهند بود، اما این بدان معنا نیست که این مباحث فاقد اهمیت باشند، بلکه لازم است دانشجویان محترم تمامی مباحث مندرج در بودجهبندی را بهخوبی مطالعه و مرور کنند.
همه سؤالات طرح شده مربوط به کتابهای ژنتیک استانسفیلد، ژنتیک دكتر یزدی صمدی، ژنتیک دكتر امیدی و ژنتیک دكتر میرلوحی بودند و با مطالعه دقیق این منابع میتوان به تمامی سؤالات پاسخ داد.
شناسایی و مبارزه با علفهای هرز
در آزمون کارشناسی ارشد سال 98 رشته زراعت و اصلاح نباتات، درس شناسایی و مبارزه با علف های هرز: کنترل علف های هرز در مزارع خاص و چگونگی کنترل شیمیایی آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته است با 8 سوال تعاریف و مفاهیم ابتدایی همانند رقابت ، آللوپاتی و پراکنش نیز مورد توج بوده است در درجه بعد3 سوال نیز از بخش کنترل شیمیایی است که نیازمند مراجعه به منابع اصلی است چرا که سوالات این بخش همیشه برای داوطلبان کنکور دردسر ساز است این منابع برای زدن درصد بالایی از سوالات ضروری هستند :
- اصول مدیریت علفهای هرز /دکتر راشد محصل / فردوسی مشهد
- جزوه مدیریت علفهای هرز /دکتر علیزاده /دانشگاه تهران
- مبانی علوم علفهای هرز /دکتر علیزاده و دکتر اویسی / دانشگاه تهران
- بومشناسی کشاورزی /دکتر پاورز و مک شورلی ترجمه دکتر کوچکی و کامکار /جهاد دانشگاهی مشهد
طرح آزمایشهای کشاورزی
در درس طرح و آزمایشات، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای طرح کاملاً تصادفی، طرح بلوک، مربع لاتین، فاکتوریل، اختلاط، مقایسات گروهی و مباحث مقدماتی بود. بیشترین تعداد سؤالات مربوط به مباحث مقدماتی بود. نکته بارز سؤالات امسال، نبود سؤالی از مبحث کرتهای خرد شده و طرح آشیانهای طرح های آزمایشی بود. در سال 98 تعداد سؤالات حفظی نسبت به سال 97 افزایش یافته و در آزمون امسال همانند سال قبل طراحان توجه بیشتری به سؤالات مفهومی و محاسباتی داشتهاند. بهطور کلی می توان گفت، پراکندگی سؤالات نسبت به سال قبل تا حدودی کاهش یافته، اما ضریب سختی سؤالات تا حدودی افزایش یافته بود. تمامی سؤالات از كتابهای مدرسان شریف، دکتر ولی زاده، مقدم و دکتر یزدی صمدی طرح شده بود.
فیزیولوژی گیاهان زراعی
در درس فیزیولوژی گیاهی به نسبت سال قبل سطح کیفی سؤالات بالاتر است (ولی سؤالات عمدتاً به لحاظ مفهوم دیگر در حال تکرارند و نیازمند توجه به تنوع و همچنین طرح سوال از مباحث جدید می باشد) بیشتر جنبه مفهومی داشتند. دامنه مباحث مطرح شده در آزمون 98 همانند آزمون 97 میباشد. به طور کلی باید اشاره کرد که سؤالات مفهومی ـ محاسباتی در سال جاری نسبت به سال 97 بیشتر شده بود و عمده سؤالات مربوط به فصل تثبیت در جامعه گیاهی و بخش فتوسنتز و تنفس میباشد و از فصول دیگر سؤالات کمتری آورده شده و یا از این بخشها سؤالی مطرح نشده است. بیشتر سؤالات از كتاب مدرسان شریف و فیزیولوژی گیاهان زراعی دکتر کوچکی طرح شده بود.
کنترل و گواهی بذر
در آزمون کارشناسی ارشد سال 98 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس کنترل و گواهی بذر بیشتر سؤالات مربوط به گواهی بذر، تولید بذر، بوجاری بذر و انبارداری آن بود و توجه کمتری به سوالات مربوط به آزمون های بنیه بذر که همیشه سوالات سختی بودند معطوف شده بود. بهطور کلی میتوان گفت، ضریب سختی این درس در سال 97 و سال 98 تقریباً مشابه هم بوده است. در سال 98 همانند سال 97 سؤالی از فصل هورمونها، زوال بذر ، بیماریشناسی و آزمونهای مربوط به آن و مراکز مرتبط با کنترل و گواهی بذر نیامده بود. براساس تعداد سؤالات طرح شده از هر فصل میتوان بیان داشت که فصلهای خواب بذر و مباحث مربوط یه نمونه برداری در درجه دوم اهمیت قرار داشتند.
از نوع سؤالات طرح شده میتوان استنباط نمود، روند مفهومی بودن سؤالات امسال نسبت به سؤالات سال گذشته فرقی نکرده است ، بیشتر سؤالات سال 98 جزء سؤالات حفظی بود. البته نمیتوان انتظار داشت سال بعد، از این فصلها همانند امسال سؤال طرح شود و مطمئناً این روند ثابت نخواهد بود(البته فصل های مربوط به آزمونهای بنیه بذر و مباحث کنترل و گواهی بذر همانند بازرسی مزرعه ای همیشه مورد توجه طراحان دسوال بوده است)، لذا داوطلبان گرامی باید تمامی فصول کتاب مدرسان شریف، کتاب کنترل و گواهی بذر دكتر سلطانی را بهخوبی مطالعه نمایند.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 98، به طور مرسوم و مشابه با سال های قبل، شامل 30 سؤال است که 15 سؤال مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال شامل سؤالات زبان تخصصی است. سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال از واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze است. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال است. بخش واژگان شامل 10 سؤال است و در صورتی که داوطلب دایره لغات وسیعی در ذهن داشته باشد، می تواند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهد. داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آن ها در سطح مطلوبی قرار ندارد، می توانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتاب هایی نظیر 504 و 1100، از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح مییشود و با توجه به این که اکثراً در گزینه ها از شکل های مختلف افعال استفاده می شود و گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه می شود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند.