در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 سؤالات نسبت به سال 98 سطح دشواری بیشتری داشتند و تا حدودی مفهومیتر و اصولیتر طراحی شده بودند و از توزیع مناسب مبحث برخوردار بود و تمام سؤالات از مباحث قابل پیشبینی بودند.
مباحث مطرح شده شامل: ارتباطات بین سلولی، سلسله مراحل رشد و نمو جنین، دودمان زایا، تکوین جانوران منتخب، تکوین دوزیستان، تکوین پرندگان، تکوین پستانداران، بافت همبند، استخوان، بافت عصب و دستگاه ایمنی، دستگاه گوارش و غدد ضمیمه، پوست، تنفس و غدد درونریز بودند.
با مطالعه دقیق منابع تمام سؤالات قابل پاسخ گویی بودند. منابع نیز شامل: بافتشناسي پايه، لوئيز سيجان كوئيرا، ترجمه شارقي قهرمان، بافتشناسي انساني پايه، محمد صادق رجحان، بافتشناسی پایه جان کوئیرا، جنينشناسي، كاظم پريور، زیست-شناسی تکوینی اسکات گیلبرت و کتاب مدرسان شریف که تمام مباحث این منابع در آن گنجانده شده است.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 سؤالات نسبت به سال 98 از نظر سطح دشواری در یک سطح بودند و پراکندگی مبحثی مناسبی داشتند و از تمام مباحث قابل پیشبینی سؤال مطرح شده بود. مباحث مطرح شده شامل:پروتوزوا، اسفنجها، مرجانیان، کرمهای پهن، کرمهای لولهای، کرمهای حلقوی، نرمتنان، بندپایان، خارپوستان، طنابداران، ماهیها، دوزیستان، خزندگان، پرندگان و پستانداران بودند.
منابع این درس نیز شامل:جانورشناسي Barnez ، جانورشناسي دكتر منيژه كرمي، جانورشناسي عمومي دكتر طلعت حبيبي و کتابها و جزوات مدرسان شریف میباشد که با مطالعه دقیق منابع تمام سؤالات قابل پاسخگویی بودند.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته زیست جانوری در درس فیزیولوژی جانوری سؤالات نسبت به سال 98 دشوارتر بودند و تا حدودی مفهومیتر و اصولیتر طراحی شده بودند. در این درس جامعیت طرح سؤال رعایت شده بود و از تمام مباحث سؤال مطرح شده بود. مباحث مطرح شده شامل: فیزیولوژی غشا، عصب و عضله، قلب، دستگاه گردش خون، کلیهها و مایعات بدن، دستگاه تنفسی، دستگاه عصبی، دستگاه گوارش، غدد درونریز و تولیدمثل بودند و به طور اجمالی طرح سؤال مبحثی همانند سال گذشته بوده است.
منابع این درس نیز شامل: فيزيولوژي پزشكي گايتون (جلد 1و2)، جانورشناسی بیمهرگان هیکمن، جانورشناسی مهرهداران هیکمن، جانورشناسی مهرهداران توماس اوور، کالبدشناسی مقایسهای مهره-داران جورج سیکنت ـ لری میلر و جزوات و کتاب های مدرسان شریف می باشد که تمام مباحث در آن گنجانده شده است.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 طبق روال سالهای گذشته 40 سؤال برای کل مجموعه زیستشناسی(گیاهی، جانوری، میکروبی،سلولی و مولکولی، ژنتیک، بیوشیمی، بیوفیزیک،اکولوژی و تکامل) طراحی شده بود که برای هر درس این مجموعه 5 سؤال طراحی شده بود و سؤالات با دروس اصلی تداخل نداشتند.
تمامی سؤالات نسبت به سال گذشته مفهومیتر و دشوارتر طرح شده بودند و داوطلبان برای کسب درصد بالای این درس نیاز به سرعت عمل و دقت بالا و مدیریت زمان داشتند و بایستی در جزئیات دقت عمل بیشتر داشته باشند. طراحان برای هر درس از مباحث مهم و قابل پیشبینی سؤال طرح کردند و داوطلبان با مطالعه دقیق منابع می توانستند به تمامی سؤالات پاسخ دهند.
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 99، به طور مرسوم و مشابه با سالهای قبل، شامل 30 سؤال بود که 15 سؤال اول مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال دوم شامل سؤالات زبان تخصصی بود. طبق معمول، سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze testبود. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال بود.
بخش واژگان شامل 10 سؤال بود و در صورتی که داوطلبان دایره لغات وسیعی در ذهن میداشتند، میتوانستند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهند. توصیه ما به داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آنها در سطح مطلوبی قرار ندارد این است که میتوانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتابهایی نظیر 504، essential words for TOEFL و 1100 واژه از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح میشوند و با توجه به اینکه گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه میشود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند.
در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته 3 متن و هر یک با 5 سؤال آورده شده بود. با این حال سطح این متنها نسبت به سالهای گذشته دشوارتر بود و با توجه به طولانی بودن هر سه متن توصیه میشود داوطلب بعد از نگاه اجمالی به متن از تکنیکهای پاسخگویی به سؤالات درک مطلب استفاده کنند و وقت خود را صرف مطالعه و بازگشت به متن نکنند (ابتدا سؤالات مطالعه شود و سپس در متن به دنبال جواب باشند).
در صورتی که داوطلبی در مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متنها را بررسی کرده و متنی آسانتر را انتخاب کند که مفهوم آن قابل درکتر باشد.