در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته زیست سلولی مولکولی در درس بیوشیمی توزیع مناسب مبحثی دیده می شد و از تمام مباحث مهم و معمول سؤال طرح شده بود. مباحث شامل: اسید آمینه و پروتئین، آنزیم، قند، اسید نوکلئیک، چربی، قند، ریز مغذیها، پیامرسانی و زنجیره انتقال الکترون بودند. تعداد 2 سؤال در این درس محاسباتی و باقی سؤالات مفهومی بودند و تعدادی از سؤالات از نظر سطح دشواری نسبت به سال گذشته دشوارتر بودند.
با مطالعه دقیق منابع این درس تمامی سؤالات قابل پاسخ گویی بودند. منابع شامل: بيوشيمي عمومي (جلد 1و2) تأليف، دكتر پرويز شهبازي، دكتر ناصر ملك نيا ، مباني بيوشيمي لنين جر، ترجمه دكتر رضا محمدي و کتاب مدرسان شریف که تمام مباحث این منابع را جمعآوری کرده است.
آنچه از بررسی سؤالات سال 99 رشته سلولی و مولکولی درس بیوفیزیک به دست میآید این است که سؤالات مطرح شده از تمام مباحث مهم بودند و تعداد 3 سؤال محاسباتی و باقیه سؤالات مفهومی بودند. سؤالات نسبت به سال گذشته سطح دشواری بیشتری داشتند و پاسخ ها دارای تله علمی و بصری بودند و حل تعدادی از سؤالات نسبت به سال گذشته زمانگیرتر بود که نیاز به مدیریت زمانی برای کسب درصد بالا در این درس وجود داشت.
مباحث مطرح شده شامل: بيوفيزيك غشاء، زيست پرتوي، بيوترموديناميك، ساختمان بيوماكرومولكولها، هيدروديناميك و طيفسنجي بودند که طراحان به مبحث روشهاي بيوفيزيك ـ بيوشيمي توجه ویژه ای داشتند.
منابع این درس نیز شامل: بيوفيزيك براي زندگي فريد سمسارها و کتاب مدرسان شریف می باشد.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 طبق روال سالهای گذشته تعداد 20 سؤال برای درس ژنتیک رشته زیست سلولی و مولکولی طراحی شده بود. سؤالات نسبت به سال گذشته سطح کیفی بیشتری داشتند و از حالتی که تنها با دانستن یک نکته قابل حل باشند فاصله گرفته بود و برای حل سؤالات باید داوطلبان به پیوستگی مطالب و تسلط بر تمام مباحث توجه داشته باشند.
مباحث مطرح شده در آزمون 99 شامل: ژنتیک کلاسیک (مندلی، شجره نامه و…)، ژنتیک جمعیت، ژنومیک، رونویسی، همانندسازی، جهش و ترمیم DNA، ترجمه، تنظیم بیان ژن، مهندسی ژنتیک و کلیات مولکولی بودند که طراحان به مبحث ژنتیک کلاسیک توجه ویژهای داشتند.
منابع این درس نیز شامل: مباني ژنتيك تأليف دكتر محمد تقي آساد، مباني و مسائل ژنتيك ويليام استانس فيلد مترجم رضا محمدي و كتاب مدرسان شريف که تمام مباحث این منابع را جمع آوری کرده است.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته زیست سلولی مولکولی در درس زیست شناسی سلولی و مولکولی در سؤالات نسبت به سال 98 تفاوت چندانی از نظر سطح سؤالات دیده نمی شود و سطح دشواری یکسانی داشتند و از محاسبات کمتری برخوردار بودند.
سؤالات از مباحث معمول مانند:رونویسی و بلوغ RNA، همانندسازی، جهش و ترمیم، ترجمه، ژنومیک، تنظیم بیان ژن، مهندسی ژنتیک، چرخه و تقسیم سلولی، نقل و انتقالات درون سلولی، اسکلت سلولی، غشای سلولی، یکپارچگی سلولها در بافت، انتقال پیام، اندامکها و انتقال پروتئین به آنها و اپپتوز طرح شده بودند.
منابع این درس این شامل: زيستشناسي سلولي مولكولي لوديش، مترجم دكتر رضا يوسفي، مباني زيستشناسي سلولي ـ مولكولي، دورو برتيس و دورو برتيس، ترجمه، سيد علي حسيني تهراني و محمود عرفانيان احمد پور و کتاب مدرسان شریف که شامل تمام مباحث این منابع می باشد.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 طبق روال سالهای گذشته تعداد 20 سؤال طراحی شده بود که درصد زیادی از سؤالات به سؤالات کنکورهای گذشته شباهت داشتند بنابراین ضرورت مطالعه تستهای سالهای گذشته را آشکارتر میسازد.همچنین سطح سؤالات نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی ندارد و توزیع مناسب مبحثی در این آزمون وجود داشت.
مباحث شامل: تشخیص و جداسازی، نامگذاری، متابولیسم، ساختار، ژنتیک، آنتیبیوتیکها، طبقهبندی و صنعتی و محیطی میباشد و تمام سؤالات این درس مفهومی و غیر محاسباتی بودند.
منابع این درس نیز ميكروبيولوژي عمومي، دكتر فريدون ملكزاده، ميكروبيولوژي جاوتز، ميكروبيولوژي واكر، ميكروبيولوژي محيطي، آب، پساب و خاك، دكتر اشرف السادات نوحي، ميكروبيولوژي، آقاي دكتر آموزگار و کتاب مدرسان شریف میباشد که تمام مباحث مورد نیاز را جمع آوری کرده است.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 تعداد 20 سؤال در مجموعه ویروسشناسی، قارچشناسی و ایمنیشناسی طرح شد که 7 سؤال برای درس ویروسشناسی، 7 سؤال مربوط به درس قارچشناسی و 6 سؤال مربوط به درس ایمنی شناسی بود. سؤالات نسبت به سال گذشته سطح دشواری بیشتری داشتند و تا حدودی مفهومیتر و اصولیتر طراحی شده بودند و با مطالعه دقیق منابع تمام سؤالات قابل پاسخگویی بودند.
منابع این دروس شامل: ايمنيشناسي ابوالعباس ترجمه خانم گيتي محمدي، ويروسشناسي پزشكي فنر ترجمه دكتر خزعلي، قارچشناسي جاوتز (بخش قارچشناسي) دكتر خزعلي و کتاب مدرسان شریف که تمام مباحث این منابع را جمع آوری کرده است.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 طبق روال سالهای گذشته 40 سؤال برای کل مجموعه زیستشناسی(گیاهی، جانوری، میکروبی،سلولی و مولکولی، ژنتیک، بیوشیمی، بیوفیزیک،اکولوژی و تکامل) طراحی شده بود که برای هر درس این مجموعه 5 سؤال طراحی شده بود و سؤالات با دروس اصلی تداخل نداشتند.
تمامی سؤالات نسبت به سال گذشته مفهومیتر و دشوارتر طرح شده بودند و داوطلبان برای کسب درصد بالای این درس نیاز به سرعت عمل و دقت بالا و مدیریت زمان داشتند و بایستی در جزئیات دقت عمل بیشتر داشته باشند. طراحان برای هر درس از مباحث مهم و قابل پیشبینی سؤال طرح کردند و داوطلبان با مطالعه دقیق منابع می توانستند به تمامی سؤالات پاسخ دهند.
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 99، به طور مرسوم و مشابه با سالهای قبل، شامل 30 سؤال بود که 15 سؤال اول مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال دوم شامل سؤالات زبان تخصصی بود. طبق معمول، سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze testبود. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال بود.
بخش واژگان شامل 10 سؤال بود و در صورتی که داوطلبان دایره لغات وسیعی در ذهن میداشتند، میتوانستند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهند. توصیه ما به داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آنها در سطح مطلوبی قرار ندارد این است که میتوانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتابهایی نظیر 504، essential words for TOEFL و 1100 واژه از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح میشوند و با توجه به اینکه گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه میشود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند.
در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته 3 متن و هر یک با 5 سؤال آورده شده بود. با این حال سطح این متنها نسبت به سالهای گذشته دشوارتر بود و با توجه به طولانی بودن هر سه متن توصیه میشود داوطلب بعد از نگاه اجمالی به متن از تکنیکهای پاسخگویی به سؤالات درک مطلب استفاده کنند و وقت خود را صرف مطالعه و بازگشت به متن نکنند (ابتدا سؤالات مطالعه شود و سپس در متن به دنبال جواب باشند).
در صورتی که داوطلبی در مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متنها را بررسی کرده و متنی آسانتر را انتخاب کند که مفهوم آن قابل درکتر باشد.