در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته زیست گیاهی در درس تکوین گیاهی توزیع مباحث و پراکندگی نسبتاً مناسبی وجود داشت و سؤالات از مباحث مهم مانند: ريختزايي و اندامزايي، تشريح گياهي، مورفولوژي گياهي، بافتهاي گياهی، اندامهای گل و … طراحی شده بودند. سؤالات نسبت به سال گذشته سطح دشوارتری داشتند و داوطلبان بایستی در جزییات دقت عمل بیشتری داشته باشند.
منابع این درس نیز شامل: گياهشناسي جلد 1 و2، دكتر احمد قهرمان، ارگانوژنز و مورفوژنز گياهي دكتر مرتضي عطري، رده بندی گیاهی، ولی ا… مظفریان و جزوات مدرسان شریف میباشد که تمام مباحث این منابع را جمعآوری کرده است و داوطلبان با مطالعه این منابع می توانستند به تمام سؤالات پاسخ دهند.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته زیست گیاهی در درس سیستماتیک گیاهی سؤالات تا حدودی مفهومیتر و اصولیتر بودند اما تمام سؤالات از مباحث معمول این درس شامل:اصول و ردهبندی، جغرافياي گياهي، گياهشناسي، قارچ – جلبک، خزهگيان – سرخسها طراحی شده بودند.به طور کلی تعدادی از سؤالات دارای تله های علمی و بصری بود و داوطلبان بایستی دقت عمل بیشتری در حل این نوع سؤالات داشته باشند.
منابع این درس نیز شامل:سیستماتیک گیاهی سینگ ترجمه آذرنوش جعفری ، آناتومی گیاهی فان،ترجمه آذرنوش جعفری و جزوات مدرسان شریف میباشد که تمام مباحث این منابع را جمع آوری کرده است. با مطالعه دقیق منابع تمام سؤالات این درس قابل پاسخ گویی بودند.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته زیست گیاهی در درس فیزیولوژی گیاهی تعدادی از سؤالات مشابه سؤالات کنکورهای اخیر بودند که ضرورت مطالعه تستهای کنکور سالهای گذشته را آشکار میسازد. همچنین سؤالات از مباحث جذب و انتقال، هورمونهای گياهي، فتوسنتز و تنفس، متابوليسم و تغذيه گياهی طرح شده بودند. که مبحث فتوسنتز مورد توجه طراحان سؤال بود و تعداد بیشتری سؤال از این مبحث طرح شده بود و سؤالات از نظر سطح دشواری با سال 98 در یک سطح بودند.
منابع این درس شامل: كتاب مقدمهاي بر فيزيولوژي گياهي هاپكينز ترجمه دكتر احمدي، كتاب تايزوزايگر و جزوات مدرسان شریف می باشد که تمام مباحث این منابع را جمع آوری کرده است. با مطالعه دقیق منابع تمام سؤالات این درس قابل پاسخگویی بودند.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 طبق روال سالهای گذشته 40 سؤال برای کل مجموعه زیستشناسی(گیاهی، جانوری، میکروبی،سلولی و مولکولی، ژنتیک، بیوشیمی، بیوفیزیک،اکولوژی و تکامل) طراحی شده بود که برای هر درس این مجموعه 5 سؤال طراحی شده بود و سؤالات با دروس اصلی تداخل نداشتند.
تمامی سؤالات نسبت به سال گذشته مفهومیتر و دشوارتر طرح شده بودند و داوطلبان برای کسب درصد بالای این درس نیاز به سرعت عمل و دقت بالا و مدیریت زمان داشتند و بایستی در جزئیات دقت عمل بیشتر داشته باشند. طراحان برای هر درس از مباحث مهم و قابل پیشبینی سؤال طرح کردند و داوطلبان با مطالعه دقیق منابع می توانستند به تمامی سؤالات پاسخ دهند.
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 99، به طور مرسوم و مشابه با سالهای قبل، شامل 30 سؤال بود که 15 سؤال اول مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال دوم شامل سؤالات زبان تخصصی بود. طبق معمول، سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze testبود. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال بود.
بخش واژگان شامل 10 سؤال بود و در صورتی که داوطلبان دایره لغات وسیعی در ذهن میداشتند، میتوانستند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهند. توصیه ما به داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آنها در سطح مطلوبی قرار ندارد این است که میتوانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتابهایی نظیر 504، essential words for TOEFL و 1100 واژه از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح میشوند و با توجه به اینکه گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه میشود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند.
در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته 3 متن و هر یک با 5 سؤال آورده شده بود. با این حال سطح این متنها نسبت به سالهای گذشته دشوارتر بود و با توجه به طولانی بودن هر سه متن توصیه میشود داوطلب بعد از نگاه اجمالی به متن از تکنیکهای پاسخگویی به سؤالات درک مطلب استفاده کنند و وقت خود را صرف مطالعه و بازگشت به متن نکنند (ابتدا سؤالات مطالعه شود و سپس در متن به دنبال جواب باشند).
در صورتی که داوطلبی در مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متنها را بررسی کرده و متنی آسانتر را انتخاب کند که مفهوم آن قابل درکتر باشد.