در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 در درس شیمی آلی، جامعیت طرح سؤال همانند سال 98 از توزیع مناسبی برخوردار بود. توجه طراحان سؤال به مباحث به ترتیب به کاربرد طیف، آروماتیک ها و مکانیسم واکنش ها (آلدهید و کتون ها، الکل ها، آلکن و آلکین ها، آمین ها و …) بود و از مبحث شیمی فیزیک آلی یک سؤال طرح شده بود در حالی که در سال گذشته از این مبحث سؤالی طرح نشده بود.
سؤالات آزمون 99 درجه سختی بیشتری نسبت به سال 98 داشت و به عبارتی مکانیسم واکنش ها رو به مفهومی تر شدن پیش می رود.
با توجه به جامعیت طرح سؤالات امسال و مفهومی تر شدنشان، ضرورت مطالعه و مقایسه تست های کنکور سال گذشته را آشکارتر می سازد که کتاب های مجموعه سؤالات مدرسان شریف با پاسخ تشریحی تمام سؤالات مورد استفاده قرار می گیرد.
همچنین تمام مطالب آورده شده در کتاب مدرسان شریف گنجانده شده است و برای مطالعه بیشتر منابع شیمی آلی موریسون بوید و ولهارد مورد استفاده قرار می گیرد.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 در مقایسه با آزمون سال 98 در درس شیمی تجزیه، باید گفت که در سال 99، با سؤالاتی تا حدی مفهومی تر و اصولیتر روبهرو بوديم اما همچنان داوطلب با مطالعهي دقيق مباحث کتابها و جزوات مطرح دانشگاهها و همچنین مطالعهی تستهای کنکورهای سالهای گذشته، میتوانست تقریباً به همهی سؤالات پاسخ دهد؛ چراکه چندان موضوعی خارج از بحثهای مطرح شده در این بخشها وجود نداشت.
مباحث سؤال طبق روال سال گذشته از پراکندگی مناسبی برخوردار بود به طوری که از تمامی مباحث سؤال مطرح شده بود و همانند سال گذشته مباحث اسپکتروسکوپی، ولتامتری و جداسازی مورد توجه طراحان سؤال بوده است امٌا به دلیل مفهومی تر بودن سؤالات لازم بود که داوطلبان دقت عمل بیشتری در جزئیات داشته باشند تا به درصد خوبی در این درس برسند.
منابع درس شیمی تجزیه کتاب اسکوگ، وست می باشد که کتاب مدرسان شریف تمام مطالب را در کتاب شیمی تجزیه جمع آوری کرده است.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 طبق روال سال های گذشته، یک سوم سؤالات از کتاب کوانتوم(10 سؤال)، حدود یک سوم سؤالات از فصل ترمودینامیک(9سؤال) و یک سوم باقی مانده از باقی فصل های شیمی فیزیک 1 و 2 طراحی شده و هیچ سؤالی از مبحث طیف سنجی طرح نشده بود.
همانند سال گذشته حدود نیمی از سؤالات مفهومی و نیمی دیگر محاسباتی بوده است که باعث می شود داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در این گرایش را ندارند نیز برای به دست آوردن رتبه بهتر به خواندن این درس رو بیاورند.
امٌا در مجموع سطح دشواری سؤالات 99 نسبت به 98 دشوارتر بوده است که نیاز به سرعت عمل در محاسبه و دقت کافی و مدیریت زمان داشته است.
با مطالعه دقیق منابع این درس به خصوص کتاب لواین و کتاب مدرسان شریف داوطلبان قادر به پاسخگویی تمام سؤالات بودند.
این درس مختص داوطلبینی است که قصد ادامه تحصیل در گرایش شیمی کاربردی و نانوشیمی را دارند و برای ادامه تحصیل رشته-های دیگر مجموعه شیمی ضریب این درس صفر لحاظ می گردد.
در آزمون کارشناسی ارشد 99، 16 سؤال از دروس اصول محاسبات شیمی صنعتی و شیمی صنعتی 1،2و تعداد 8 سؤال از درس تصفیه آب و پسابهای صنعتی و 6 سؤال از درس خوردگی فلزات طرح شده بود.
تعداد سؤالات محاسباتی 10 سؤال و تعداد سؤالات مفهومی 20 سؤال بود که نسبت به سال گذشته تعداد سؤالات محاسباتی کاهش یافته و همچنین سطح سؤالات نیز ساده تر از سال 98 بوده است بنابراین به راحتی می توان در آزمون امسال به درصد های نسبتاً بالا دست یافت.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 ، در درس شیمی معدنی به طور کلی مباحث سؤالات به صورت زیر بوده است:
نظریه های پیوند و اوربیتال مولکولی 11 سؤال، تقارن 4 سؤال، سینتیک و ترمودینامیک 4 سؤال، آرایش الکترونی و ترم طیفی 3 سؤال، شیمی آلی فلزی 3 سؤال، جامدات یونی 2 سؤال، ایزومری و خواص مغناطیسی 1 سؤال، اسید و باز 1 سؤال و طیف 1 سؤال مطرح شده بود.
همان طور که مشخص شد طراح سؤال به مبحث نظریه ها همانند سال های گذشته توجه ویژه ای داشته است و از مبحث نامگذاری سؤالی طرح نشده بود. سؤالات به طور کلی پراکندگی مبحثی مناسبی داشته است امٌا درجه سختی بیشتری نسبت به سال 98 داشته است به طوری که مدت زمان لازم برای حل سؤالات نسبت به سال گذشته بیشتر و در نتیجه نیاز به مدیریت زمان برای کسب نتیجه بهتر می باشد. تعداد سؤالاتی که با مطالعه دقیق و کامل منابع به راحتی قابل پاسخگویی نبودند نسبت به سال گذشته بیشتر بود در نتیجه لازم است که داوطلبان مطالب را به طور مفهومی فراگیرند.
همچنین داوطلبان با مطالعه دقیق منابع این درس از جمله: شیمی معدنی میسلر،شیمی معدنی آقابزرگ، شیمی معدنی ملاردی و کتاب مدرسان شریف که مجموع تمام این منابع را شامل می شود، به درصد بالایی قابل دستیابی خواهند بود.
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 99، به طور مرسوم و مشابه با سال های قبل، شامل 30 سؤال بود که 15 سؤال اول مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال دوم شامل سؤالات زبان تخصصی بود. طبق معمول، سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze testبود. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال بود.
بخش واژگان شامل 10 سؤال بود و در صورتی که داوطلبان دایره لغات وسیعی در ذهن می داشتند، می توانستند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهند. توصیه ما به داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آن ها در سطح مطلوبی قرار ندارد این است که می توانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتاب هایی نظیر 504، essential words for TOEFL و 1100 واژه از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح می شوند و با توجه به اینکه گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه می شود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند. در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته 3 متن و هر یک با 5 سؤال آورده شده بود. با این حال سطح این متن ها نسبت به سال های گذشته دشوار تر بود و با توجه به طولانی بودن هر سه متن توصیه می شود داوطلب بعد از نگاه اجمالی به متن از تکنیک های پاسخگویی به سؤالات درک مطلب استفاده کنند و وقت خود را صرف مطالعه و بازگشت به متن نکنند (ابتدا سؤالات مطالعه شود و سپس در متن به دنبال جواب باشند).
در صورتی که داوطلبی در مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متن ها را بررسی کرده و متنی آسان تر را انتخاب کند که مفهوم آن قابل درک تر باشد.