هوش مصنوعی
با توجه به گسترده بودن فصلهای درس هوش مصنوعی باز هم مانند سال 93 از هیچ مبحثی بیش از یک سؤال مطرح نشد. مباحث ارضای محدودیت، منطق مرتبه اول جستجوی محلی و عاملها در آزمون هر دو سال مورد توجه قرار گرفتند و به آنها توجه بیشتری شده است. سال 94 شاهد یک سؤال از قانون بیز (مانند سال 92) و یک سؤال هم از یکسانسازی بودیم. در مجموع سؤالات این درس در این آزمون استاندارد بوده و رویکردی مشابه سالهای اخیر را دنبال کرده است. به نظر میرسد سؤالات هوش مصنوعی به آرامی از سؤالات کلاسیک به سؤالات کاربردیتر در حال تغییر است و دیدگاههایی از درسهای یادگیری ماشین و مطالب روز هوش مصنوعی در سؤالات به چشم میآید. به همین علت پیشنهاد میشود که علاوه بر مطالب کلاسیک این درس، به مسائل پیشرفتهتر آن هم توجه شود. سطح آزمون امسال متوسط ارزیابی شده و انتظار میرود داوطلبین مسلط به درس بتوانند تعداد زیادی از سؤالات را به درستی پاسخ دهند.
از بودجهبندی صورت گرفته مشاهده میشود كه مباحث جستجوی رقابتی و پایگاه دانش امسال مورد توجه طراحان قرار نگرفته و سؤالی از آنها در آزمون ارائه نشده است كه این امر از اهمیت این مباحث نمیكاهد. در مقابل از هر كدام از مباحث یكسانسازی و قانون بیز كه در سال گذشته جایی در سؤالات كنكور نداشتهاند، هر كدام یك سؤال ارائه شده است. مشاهده میشود همانند سال گذشته از بخشهای منطق مرتبه اول، ارضاء محدودیت، جستجوی محلی و عامل هر كدام یك سؤال در كنكور سال 94 ارائه گردیده است.
معماری کامپیوتر
در سال 94 هم مانند سال 93 بیش از نیمی از سؤالات از مباحث حافظهها و محاسبات بود. تعداد سؤالات سخت این آزمون از آزمون سال قبل کمی بیشتر بود و در این دو مبحث باید و مفاهیم عمیقتر خوانده شود. وجود 3 سؤال از 3 فصل مسیر داده، خط لوله و واحد کنترل نشان دهندهی اهمیت مطالعه کل سرفصل مطرح شده در کتابها است و با توجه به تعداد زیاد سؤالات این درس به نظر میرسد مطالعهی کل فصول معماری کامپیوتر برای حل بهتر سؤالات مورد نیاز است. در مجموع سطح سؤالات معماری سال 94 کمی سختتر از سال قبل ارزیابی میشود، اما در صورت مطالعه عمیق مطالب درسی انتظار حل شدن تعداد قابل قبولی از سؤالات وجود دارد.
براساس بودجهبندی صورت گرفته میتوان مشاهده كرد كه بخشهای ورودی/ خروجی و تسریع برخلاف سؤالات آزمون سال گذشته امسال مورد توجه قرار نگرفته و سؤالی را به خود اختصاص ندادهاند، اما در مقابل بخش ساختار كامپیوتر كه سال گذشته سؤالی از آن مطرح نشده بود، امسال دو سؤال را به خود اختصاص داده است. مبحث حائز اهمیت و مورد توجه امسال همانند سال گذشته همانگونه كه مشاهده میشود، حافظه و محاسبات بوده است كه به ترتیب4 و 3 را در آزمون امسال شامل میشوند. از مباحث مسیر داده و واحد كنترل و خط لوله نیز مانند سال گذشته تنها 1 سؤال ارائه گردیده است.
مهندسی نرمافزار
تستهای مطرح شده در سال 94 درس مهندسی نرمافزار، تا حدودی رویكردی متفاوت با سالهای قبل داشت. برخی فصول (مانند مدیریت پروژه) كه در سالهای اخیر كمتر از آنها سؤال آمده بود، امسال مورد توجه طراحان قرار گرفت. در برخی سؤالها، نزدیكی بسیار زیاد گزینهها به یكدیگر باعث میشد، داوطلبانی كه مطالعه عمیق و مفهومی نداشتند، برای پاسخگویی با مشكل مواجه شوند. همچنین تعدادی از تستها عیناً جملات كتاب مرجع اصلی درس (كتاب پرسمن) طراحی شده بود كه نیاز به مطالعه دقیق و جزئی برای پاسخگویی به آنها وجود داشت. با توجه به حجم زیاد مرجع اصلی، مطالعه كتاب مدرسان شریف (كه ضمن حجم قابل قبول، كلیه مطالب ضروری را پوشش داده است) كمك شایانی به داوطلبان در این درس میكند.
با توجه به سؤالات آزمون سراسری و بودجهبندی ارائه شده برای این درس میتوان گفت كه مباحث كنكور امسال تا حدودی با سال گذشته تغییر كرده است به طوری كه هر كدام یك از مباحث مهندسی نیازمندیها و مؤلفههای طراحی و مدیریت پروژه نرمافزاری كه سال گذشته سؤالی از آنها طرح نشده است، امسال مورد توجه قرار گرفته و از هر كدام به ترتیب 2، 1 و 1 سؤال مطرح شده است و در مقابل از مباحث مفاهیم مهندسی نرمافزار، مباحث پیشرفته در مهندسی نرمافزار و مدلسازی نیازمندیها/ نمودار UML هیچ سؤالی در آزمون امسال ارائه نشده است. با توجه به اینكه هر كدام در سال گذشته سؤالاتی را به خود اختصاص دادهاند.
سیستم عامل
اکثر سؤالات سال 94 محاسباتی و مفهومی بود و از نظر کیفی در سطح بالایی قرار داشت. متأسفانه یک سؤال به دلیل کمبود اطلاعات سؤال دچار مشکل شده، اما بقیه سؤالات بدون مشکل بوده و قابل حل هستند. در این کنکور 2 سؤال از زمانبندی، 3 سؤال از مدیریت حافظه و یک سؤال از همزمانی طرح شده است. توجه بیشتر به مدیریت حافظه و روند وزندهی سؤالات در فصلهای مختلف، بیانگر اهمیت بیشتر این فصلها نسبت به بقیه فصول کتاب است. سطح سؤالات سال 94 متوسط به نظر میرسد و انتظار میرود داوطلبین مسلط بتوانند حداقل به 4 سؤال از سؤالات این درس پاسخ دهند.
با مشاهده سؤالات آزمون 94 براساس بودجهبندی ارائه شده برای این درس میتوان دریافت كه مبحث مدیریت حافظه امسال بیشتر مورد توجه طراحان قرار گرفته است و در مقابل مباحث بنبست و مفاهیم اولیه صرفنظر شدهاند و هیچ سؤالی را در آزمون امسال به خود اختصاص ندادهاند كه این امر از اهمیت این مباحث در آزمونهای سال آتی نخواهد كاست. مبحث همزمانی نیز همانند سال گذشته تنها 1 سؤال را به خود اختصاص داده است.
اصول و مبانی مدیریت
سؤالات امسال درس اصول و مبانی مدیریت از لحاظ پراکندگی از توزیع مناسبی برخوردار بود و میتوان گفت با توجه به تعداد سؤالات این درس از تمامی مباحث مهم سؤال طرح شده بود، ولی از لحاظ محتوایی سؤالات بسیار مشکلتر از سطح استانداردمعلومات دانش مدیریتی داوطلبین این رشته بود، ولی با این حال داوطلبینی که کتاب تئوری مدیریت مدرسان را مطالعه نمودند توانایی حداقل پاسخگویی به 70 درصد سؤالات را داشتند.
به همه داوطلبین سالهای آتی نیز برای موفقیت در این درس تأکید میشود توجه بیشتری بر یادگیری مبانی اصلی مدیریت که بحث های مکاتب مدیریت و ساختارو سازماندهی و رفتار سازمانی میباشد دانسته باشند تا هم در زمینه تحصیلی و هم زمینه کاری بستر موفقیت خود را سهلتر نمایند.
با توجه به بودجهبندی صورت گرفته مشاهده میشود كه سؤالات دارای پراكندگی استانداردتری نسبت به سال گذشته دارد، البته مبحث ساختار و سازماندهی از اهمیت خاصی برای طراح برخوردار بوده است به نحوی كه 4 سؤال را به خود اختصاص داده است، و به ترتیب از هر كدام از مباحث مفاهیم بنیادی مدیریت، رهبری، تیمسازی گروه و منابع انسانی و كارآفرینی و مكاتب مدیریت 1 سؤال مطرح گردیده بود. رفتار سازمانی و تصمیمگیری و خلاقیت نیز از مباحث پراهمیت آزمون بودند كه به ترتیب 3 و 2 سؤال را در آزمون امسال شامل میشوند.
پایگاه دادهها
درس پایگاه داده، معمولاً سؤالات نسبتا ساده ای در کنکور رشته فناوری اطلاعات دارد و سؤالات نوآورانه کمتر در آن طرح میشود. با نگاه به سؤالات دوسال اخیر (93 و 94) به نظر میرسد میزان طراحان به مبحث زبانهای پرس و جوی فرمال، از جمله حساب رابطهای و حساب سطری، رو به افزایش است. مبحث زبان SQL نیز جزء ثابتی از سؤالات این درس بوده و امسال نیز یک تست از آن مطرح شده بود. برای پاسخگویی به سؤالات این مبحث، داوطلب نیاز به تمرین کافی، به خصوص در مورد پرس و جوهای تودرتو و پیچیده دارد.مبحث نرمالسازی گرچه در دو سال اخیر تنها یک سؤال از آن مطرح شده، اما هم چنان جزء فصول مهم به شمار میرود و نیاز که نیاز به درک مفهومی عمیق دارد.
در مجموع سؤالات امسال درس پایگاه داده توزیع تقریباً یکنواختی بین فصول مختلف داشتند (تنها از فصل جامعیت و امنیت سؤالی طرح نشده بود) و روند سؤالات تا حدود زیادی مشابه چند سال اخیر بود. لذا داوطلبانی كه بر این درس تسلط كافی دارند، به راحتی میتوانند سؤالات را پاسخ داده و به نتایج مطلوبی برسند.
شبکه های کامپیوتری
نکتهای که در مورد درس شبکههای کامپیوتری وجود داشت، این بود که بر خلاف دو سال اخیر، نوع سؤالات تقریبا تکراری بود و فقط یک تست کمی نوآوری داشت. توزیع سؤالات نیز بین فصول مختلف تقریباً یکسان و از هر فصل یک سؤال مطرح شده بود. با توجه به وسعت مطالب شبکه های کامپیوتری و تعداد کتابهای مرجع موجود، برای موفقیت در این درس باید زمان نسبتا زیادی صرف شود و از این رو توصیه میشود مطالعه این درس به هفتههای آخر موکول نشود. از مطالب فصل اول که مربوط به مفاهیم کلی شبکههای کامپیوتری میشود، در سالهای اخیر کمتر به صورت مستقیم سؤال طرح شده است. فصل دوم (لایه فیزیکی و انتقال داده) معمولاً در رشته فناوری اطلاعات تستهای دشواری ندارد و داوطلب با مطالعه اجمالی مفاهیم و فرمولها قادر به پاسخگویی به سؤالات آن خواهد بود.
فصول پیوند داده و دسترسی به رسانه، معمولاً قابلیت بالایی برای طراحی سؤالهای نوآورانه و یا دشوار دارند. در مورد لایه شبکه نیز تستهای طرح شده در سؤالهای اخیر عموما قالبهای تکراری دارند و با کمی تمرین قابل پاسخگویی هستند. در لایه انتقال تمرکز طراحان بیشتر روی پروتکل TCP و فرمولها و روابط مربوط به آن بوده و در چند سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. از لایه کاربرد تا به حال دوبار در سالهای ۹۲ و ۹۴ سؤال طرح شده که بسیار مشابه یکدیگر بوده و هر دو روی مبحث HTTP تمرکز داشتهاند.
ساختمان گسسته
درس ساختمان گسسته کنکور 94 رشتهی IT مانند درسهای ساختمان داده و طراحی الگوریتم ساده بوده است. تنها میتوان گفت که سؤال 35 سخت بوده که آن هم راه حل تستی سادهای دارد. کمی عجیب بود که فقط یک سؤال از بخش شمارش مطرح شد (سؤال31) و دو سؤال از بخش رابطهها (34 و 36). سؤال بخش نظریه اعداد آن هم تا حدی تازگی داشت (32) و معمولاً از این حوزه سؤالی طرح نمیشد. در کل با وجود سادگی سؤالات تا حدی غیر استاندارد طرح شدند. در بخش ساختمان گسسته به طور كلی میتوان بیان كرد سؤالات در سطح پایینتری نسبت به سال گذشته قرار گرفتهاند به جزء مبحث رابطههای بازگشتی كه یك سؤال را به خود اختصاص داده كه نسبت به سال گذشته از سطح بالاتری برخوردار بوده است.
مشاهده میشود كه هر كدام یك از مباحث مبانی اصول شمارش، نظریه مجموعهها ویژگی اعداد صحیح یك سؤال را به خود اختصاص دادهاند كه نسبت به سال گذشته سادهتر بودهاند و از مبحث رابطهها و تابعها نیز دو سال ارائه گردیده است.
ساختمان داده
درس ساختمان دادهی سال 94 بسیار ساده و در عین حال غیر استاندارد طراحی شدند به نحوی که از دو بخش در همسازی و درختهای قرمز مشکی که تقریباً در کنکور سالهای قبل سؤالی طرح نمیشد دو سؤال طرح شد، اما با توجه به ساده بودن این دو سؤال کسی که آشنایی کلی هم با درهمسازی و درختهای قرمز مشکی داشته باشد میتواند به راحتی هر دو سؤال را حل کند. بقیه سؤالات هم با داشتن اطلاعات کلی قابل حل بود و فقط سؤال 38 جزء سؤالات متوسط محسوب میشد. به طور كلی با مشاهده سؤالات آزمون سال 94 و مقایسه آن با سال گذشته به سادگی میتوان دریافت كه سطح سؤالات نسبت به سال گذشته بسیار سادهتر بوده است.
میتوان براساس بودجهبندی صورت گرفته دریافت كه از هر كدام از مباحث درهمسازی، مرتبسازی آماری و داده ساختارهای پیشرفته به طور یكسان یك سؤال مطرح شده است و مبحث داده ساختار ساده بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، لذا دو سؤال را به خود اختصاص داده است.
طراحی الگوریتمها
به طور کلی سؤالات سال 94 طراحی الگوریتم رشتهی IT بسیار ساده بوده است. در عین حال متفاوت از سؤالات دورههای قبل از فصلهای پرطرفدار درختهای مینیمم فراگیر، پیمایش در گرافها، الگوریتمهای پویا و حریصانه و پیچیدگی محاسبات هیچگونه سؤالی داده نشده بود، همچنین سؤالات 44 و 45 بیشتر مربوط به ساختمان داده هستند تا طراحی الگوریتم و نمیتوان سرفصلی برای این دو سؤال در درس طراحی الگوریتم ذکر کرد. اما در کنار اینها ساده بودن سؤالات احتمالاً به مذاق بسیاری از دانشجویان که این درس را حذف نکرده بودند و برای آن وقت گذاشتند خوش آمده است و به کام دانشجویان قوی و یا دانشجویانی که این درس را حذف کرده بودند تلخ. توصیهای که همیشه به دانشجویان میشود این است که درسی را حذف نکنید در این مورد نمود پیدا میکند.
براساس بودجهبندی صورت گرفته در آزمون سال 94 تنها از مباحث مروری بر روشهای مرتبسازی و پیچیدگی آنها و تحلیل الگوریتمها و سایر بخشهای سؤالاتی ارائه شده است كه هر كدام به ترتیب 2، 1 و 2 سؤال را به خود اختصاص دادهاند كه از لحاظ سطح سختی سؤالات سال 93 در سطح بالاتری از آزمون 94 قرار دارد.
زبان عمومی
سؤالات زبان عمومی سال 94 در رشته IT مشابه سالهای گذشته 15 سؤال ابتدایی دفترچه را شامل میشد که سؤالات 1 تا 10 مربوط به (لغت) vocabulary و 5 سؤال بعدی مرتبط با گرامر بودند که در قالب Cloze Test مطرح شده بودند. عموماً برای داوطلبانی که پایه زبان آنها چندان قوی نیست، مطالعه گرامر و پاسخگویی به تستهای آن آسانتر از بخش لغت است. نکته دیگر در مورد درس زبان این است که نیاز به مطالعه مستمر و طولانی مدت دارد و مطالعه فشرده در زمان کوتاه، عملاً هیچ نتیجهای در بر نخواهد داشت. بنابراین توصیه میشود داوطلبانی که قصد سرمایهگذاری روی این درس را دارند هرچه زودتر (ترجیحاً از تابستان) مطالعه آن را آغاز کنند. در زمینه لغت کتابهایی از قبیل 504 واژه مفید هستند.
زبان تخصصی
سؤالات زبان تخصصی امسال، طبق روال سالهای گذشته شامل 3 متن و مجموعاً 15 تست از آنها بود. اصولاً سعی میشود در کنکور سراسری از متون و مقالات بسیار جدید سؤال طرح شود، قبلاً مشابه آن دیده نشده باشد. با توجه به اینکه مطالب این متون مرتبط با رشته و تخصص داوطلبان است، عموماً برای افرادی که سطح زبان آنها متوسط است، پاسخگویی با سؤالات این قسمت سادهتر از زبان عمومی است. نکته دیگر در مورد درس زبان این است که نیاز به مطالعه مستمر و طولانی مدت دارد و مطالعه فشرده در زمان کوتاه، عملا هیچ نتیجهای در بر نخواهد داشت. بنابراین توصیه میشود داوطلبانی که قصد سرمایهگذاری روی این درس را دارند هرچه زودتر (ترجیحاً از تابستان) مطالعه آن را آغاز کنند. مطالعه متون مختلف کمک شایانی به افزایش سرعت و صرفه جویی در زمان میکند.