اقتصاد خرد و كلان
مباحث درس اقتصاد خرد با یك توالی منطقی تكامل پیدا میكنند، ولی این بدین معنی نیست كه مباحث هر فصل وابسته به فصول قبل است، بلكه تنها فصل بازارهاست كه وابستگی كمی به فصول قبلی دارد. در مورد درس اقتصاد كلان نیز همین موضوع صادق است و فقط فصل تعادل همزمان بازار كالا و پول است كه به فصول گذشته وابستگی دارد. همچنین بین مباحث درس اقتصاد خرد و درس اقتصاد كلان هیچ وابستگی و پیوستگی وجود ندارد و باید بصورت جداگانه و دقیق مورد مطالعه قرار گیرند. با نگاهی به سؤالات میتوان دریافت كه سؤالاتی كه از مباحث درس اقتصاد خرد طرح شده 10 سؤال و مابقی سؤالات (10 سؤال) از درس اقتصاد كلان مطرح شده است. بنابراین، برای كسب حداقل نمره قابل قبول، میتوان تنها درس اقتصاد خرد یا اقتصاد كلان را مطالعه كرد و نیازی به مطالعه هر دو درس كه مباحث متفاوتی را بیان میكنند، نیست. اما برای كسب نمره ممتاز و عالی، این كار به هیچ عنوان كافی نیست و تسلط كامل بر هر دو درس ضروری خواهد بود. از لحاظ بودجه بندی در سال 93 یك سؤال از بخش عرضه و تقاضا، دو سؤال از بخش كشش، دو سؤال از بخش تئوری رفتار مصرف كننده، سه سؤال از بخش تئوری رفتار تولید كننده، یك سؤال از بخش هزینههای تولید و یك سؤال از بخش بازارها برای درس اقتصاد خرد مطرح شده است. برای درس اقتصاد كلان نیز سه سؤال از بخش مدلهای تعیین درآمد ملی تعادلی و سیاستهای مالی، یك سؤال از بازار پول و سیاستهای پولی، دو سؤال از بخش تعادل همزمان بازار كالا و پول، یك سؤال از بخش نظریههای مصرف و سرمایهگذاری و سه سؤال از بخش نظریههای تورم و بیكاری آمده است.
شایان ذكر است كه سؤالات درس اقتصاد خرد و كلان، همانند سایر دروس كنكور، سال به سال به سمت مفهومیتر شدن پیش میروند، شاید بتوان گفت كه امسال تنها دو سؤال را میشد بصورت حفظی پاسخ داد وگرنه مابقی سؤالات مفهومی/ محاسباتی بودند. ضمن آنكه سؤالات محاسباتی این درس نیاز به انجام محاسبات قابل توجه و پیچیده ریاضی ندارند و در صورتی كه دانشجو تسلط كافی بر مباحث درس داشته باشد، به راحتی میتواند سؤالات محاسباتی را پاسخ دهد. همچنین با نگاهی به سؤالات سال گذشته در مقایسه با امسال، میتوان مشاهده كرد كه در سال گذشته بیشتر سؤالات اقتصاد خرد از مبحث بازارها آمده و بیشتر سؤالات اقتصاد كلان از مباحث تعیین درآمد ملی و بازار پول مطرح شده است. ولی امسال سؤالات از بین مباحث مختلف آورده شده است، بطوری كه از تمام مباحث اقتصاد خرد حداقل یك سؤال طرح شده و در درس اقتصاد كلان نیز سؤالات بین بخشهای مختلف تقسیم شده است. در نتیجه دانشجو برای كسب نمره عالی در این درس باید بر كلیه مباحث درس اقتصاد خرد و كلان تسلط كافی داشته باشد.
آمار
در كنكور امسال به طور كلی 12 سؤال از آمار آمده بود، سؤالات در سطح متوسطی بودند و سؤال بسیار دشواری كه قابل حل كردن نباشد، در بین سؤالات مشاهده نمیشد. 4 سؤال از سؤالات آمار حتی با یك مرور سطحی با مباحث اولیه آماری قابل حل بودند، یعنی به راحتی دانشجو میتوانست 26% بدست آورد. سؤال 34 كه مربوط به جدول فراوانی بود وقت زیادی از دانشجو نمیگرفت و در زمانی كمتر از یك دقیقه قابل حل بود.
امسال نیز مانند سالهای گذشته سؤالات از مباحث: آمار توصیفی، احتمال، متغیرهای تصادفی، توزیعهای آماری و رگرسیون و ضریب همبستگی آمده بود. سؤال مربوط به متغیرهای تصادفی تنها با تعریف تابع توزیع احتمال و كمی دقت قابل حل بود. دانشجویان باید به این نكته اساسی توجه كنند كه درس آمار دارای محاسبات است و با تمرین و مهارت، طریقه سریع انجام دادن محاسبات را فراگیرند تا دچار اشتباه نشوند. با توجه به اینكه در درس آمار به راحتی میتوان درصد قابل قبولی بدست آورد، به داوطلبان عزیز توصیه میشود یك كتاب جامع كه شامل درسنامه، مثال و تستهای تألیفی فراوان باشد، را حتماً مطالعه فرمایند. خوشبختانه كتاب آمار مدرسان شریف تمام مواردی كه برای درس آمار نیاز است، را در كتاب خود دارد. داوطلبانی كه با تسلط بر این كتاب سر جلسه آزمون بروند به طور قطع درصد بالای 80 بدست خواهند آورد.
بازاریابی
آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92)، رشته مجموعه مدیریت با یک هفته تأخیر در روز چهارشنبه مورخ 23/11/1392 برگزار شد. از لحاظ بودجهبندی از مبحث رفتار مصرف کننده 2 سؤال، معرفی بازاریابی 1 سؤال، برنامهریزی استراتژیك بازاریابی 1 سؤال، تخفیفات بازاریابی و سیستمهای اطلاعاتی بازاریابی 1 سؤال، تقسیم بازار و تعیین بازار هدف 2 سؤال، پیشبینی فروش، كیفیت محصول و ارائه خدمات به مشتریان، تعیین قیمت، سیستم و مدیریت توزیع هر کدام 1 سؤال، فعالیتهای ترفیعی و تشویقی و مدیریت محصول هر کدام 2 سؤال، مطرح شده است. در سالهای اخیر روند سؤالات بازاریابی رو به سؤالات حفظی شدن پیش رفته است، و سؤالات مفهومی، کمتر در آزمونها بکار برده میشود. به عبارتی برای اینكه دانشجو بتواند سؤالات بازاریابی را در زمان مناسب پاسخ دهد باید از قبل مباحث مختلف را به اندازة كافی مطالعه کرده باشد، كه نكته جدیدی نداشته باشد نه اینكه زمانی را به پاسخگویی به سؤالی اختصاص دهد كه برای اولین بار با آن مواجه شده است. سؤالات درس بازاریابی در آزمون امسال هم مانند سال گذشته در تمام فصول پخش شده بودند و دانشجو برای جوابگویی نیاز به تسلط کامل بر همه فصلها داشت. سؤالات این درس در آزمونهای مدرسان شریف نسبت به آزمون سازمان سنجش تا حدی مشکلتر طرح شده بود، اما مشابه سؤالات را میتوان در آزمونها مشاهده کرد.
تحقیق در عملیات
در آزمون کارشناسی ارشد سال 93 شاهد کاهش تعداد سؤالات درس تحقیق در عملیات از 25 به 15 سؤال و همچنین تغییرات چشمگیری در مباحث سؤالات بودیم. به طوری که 25 درصد سؤالات (4 سؤال) از مبحث اصول و فرضیات و مدلسازی مسائل برنامهریزی خطی مطرح شده است، در حالی که در کنکورهای اخیر حداکثر یک سؤال از این مبحث مطرح میشد. از طرفی از دو فصل روش سیمپلکس و نظریه دوگان که در کنکورهای گذشته درصد قابل توجهی از سؤالات را به خود اختصاص میدادند (در حدود 45 تا 50 درصد از سؤالات) فقط 4 سؤال (25 درصد) مطرح شده است.
همچنین کاهش تعداد سؤالات موجب شده که در کنکور 93 از مباحثی چون روش ترسیمی، مدل تخصیص، شبکه، برنامهریزی پویا، برنامهریزی غیرخطی سؤالی نداشته باشیم. در مجموع بودجهبندی سؤالات 93 به صورت زیر میباشد:
اصول و فرضیات برنامهریزی خطی 4 سؤال، مبانی و کاربرد روش سیمپلکس 2 سؤال، نظریه دوگانگی 2 سؤال، شکل ماتریسی برنامهریزی خطی 1 سؤال، تحلیل حساسیت 2 سؤال، مدل حمل و نقل 1 سؤال، برنامهریزی عدد صحیح 1 سؤال، برنامهریزی صفر و یک 2 سؤال. در مجموع سؤالات کنکور 93 تحقیق در عملیات دارای سؤالات استانداردی است. از طرفی کاهش تعداد سؤالات باعث حذف سؤالات ساده و دشوار شده بود و همچنین حرکت به سوی مفهومی شدن سؤالات موجب شده بود که تعداد قابل توجهی از سؤالات از حالت محاسباتی خارج شده و به صورت مفهومی باشند. به داوطلبان کنکورهای آتی توصیه میشود که مباحث تحقیق در عملیات را به صورت کامل و مفهومی مطالعه کنند، مطمئناً پیچیدگی برخی از مباحث درس تحقیق در عملیات با تمرین و تکرار کافی قابل فهم بوده و توجه کافی به این درس میتواند کمک چشمگیری به داوطلبان نماید.
تئوریهای مدیریت
نخستین نکتهای که برای بررسی تئوری مدیریت آزمون سراسری 93 باید به آن اشاره داشت، کاهش تعداد سؤالات از 25 سؤال به 20 سؤال میباشد. با توجه به منابع گسترده درس تئوریهای مدیریت (6 کتاب و 3000 صفحه متن) روند کاهشی تعداد سؤالات از سال 88 تا کنون که از 40 به 30، 25 و در نهایت 20 سؤال رسیده است، چندان منطقی و مطلوب به نظر نمیرسد. با این حال در تحلیل این آزمون موارد ذیل جلب توجه میکند:
در کنکورهای سراسری 90، 91 و 92 بیشتر تمرکز طراحان بر مبانی مدیریت و به خصوص مفاهیم بنیادین و مکاتب و نظریههای مدیریت بود و اهمیت این بخشها به عنوان یک موضوع مهم و روندی ثابت در نظر گرفته میشد. به عنوان نمونه در کنکور 92 بیش از 60 درصد سؤالات از مفاهیم و نظریههای مدیریت مطرح شد. اما در کنکور 93 این روند دچار تغییرات چشمگیری شد طوری که هیچ سؤالی از مفاهیم و نظریههای مدیریت مطرح نشد! و تنها 25 درصد سؤالات (5 سؤال) به مبانی مدیریت مربوط میشد و70 درصد (14سؤال) به رفتار و 5 درصد (1سؤال) به تجزیه و تحلیل سیستم اختصاص یافت. بیتوجهی طراحان به مفاهیم مدیریت و مکاتب و نظریههای مدیریت و طرح نشدن حتی یک سؤال از آن جای شگفتی دارد!
میتوان سؤالات تئوری مدیریت سال 93 را به صورت زیر تفکیک موضوعی کرد:
از مباحث سازماندهی و هماهنگی 4 سؤال، تضاد و تعارض 3 سؤال، انگیزش 3 سؤال، فرهنگ 2 سؤال، ادراک، تجزیه و تحلیل مراودهای، کنترل، ارتباطات، شخصیت، نگرشهای شغلی، یادگیری و تجزیه و تحلیل سیستمها هر کدام 1 سؤال، در كنكور امسال بود. بنابراین میتوان آزمون را از نظر توجه به مفاهیم اصلی غیر استاندارد، اما از نظر پراکندگی سؤالات مطلوب و استاندارد ارزیابی کرد. از نظر میزان سادگی و یا دشواری سؤالات نیز، آزمون تقریباً استاندارد طرح شده بود. به این ترتیب که 40 درصد سؤالات (8 سؤال) تقریباً ساده، 40 درصد سؤالات (8 سؤال) تقریباً متوسط و 20 درصد سؤالات (4 سؤال) در سطح دشوار طراحی شده بود. به این ترتیب نباید میانگین درصد داوطلبان در مقایسه با سال 92 کاهش چشمگیری داشته باشد. در این آزمون درصد 40 تا 50 یک نمره معمولی و 50 تا 65 خوب و بالای 65 عالی محسوب میشود. بر خلاف آزمونهای سال گذشته (به استثنای سال 91) که بالای 70 درصد از سؤالات از دو کتاب اصلی مبانی سازمان و مدیریت رضائیان و مدیریت عمومی الوانی طراحی میشد، در آزمون سال 93، تنها 50 درصد سؤالات (10 سؤال) از این دو کتاب مطرح شد.20 درصد (4 سؤال) از کتاب رفتار سازمانی دکتر رضائیان و30 درصد (6 سؤال) از منابع متفرقه و یا به صورت مفهومی طرح شد. داوطلبانی که کتاب تئوری مدیریت مدرسان شریف را مطالعه کرده بودند، بایستی میتوانستند حداقل به 70 درصد سؤالات پاسخ دهند. با تمام این تفاسیر باز هم کتابهای مدیریت عمومی الوانی، و مبانی سازمان و مدیریت رضائیان و یا 14 فصل اول کتاب مدرسان شریف، منابع اصلی کنکور محسوب میشوند و به داوطلبان کنکور سراسری 94 توصیه میشود که با تمرکز بیشتری این منابع را مطالعه کنند.
حسابداری دولتی
تعداد سؤالات درس حسابداری دولتی در کنکور کارشناسی ارشد سال 93 در مقایسه با سال 92 تغییر یافت و از 20 سؤال به 15 سؤال کاهش پیدا کرد. کاهش تعداد سؤالات سبب میشود که ارزش هر سؤال افزایش یابد. به این ترتیب که هر سؤال 66/6 درصد ارزش دارد. این مسئله میتواند استرس داوطلبان برای پاسخگویی به سؤالات را افزایش دهد. کاهش تعداد سؤالات بیشتر به سود داوطلبانی است که تسلط زیادی بر مباحث ندارند و با انتخاب چند سؤال مشخص از مباحث انتخابی به دنبال کسب درصدی قابل قبول برای خود هستند.
بر این اساس میتوان گفت که میانگین داوطلبان رشته مدیریت دولتی در درس حسابداری دولتی سال 93 کاهش پیدا خواهد کرد و درصد 60 درصد یک درصد عالی محسوب میشود. در آزمون سال 93، از مبانی حسابداری 2 سؤال، از چارچوب نظری حسابداری 3 سؤال، از حساب تملک داراییهای سرمایهای 2 سؤال، از حساب مستقل اعتبارات هزینهای 5 سؤال، از حساب مستقل درآمد اختصاصی 2 سؤال و از حسابداری بودجهای 1 سؤال طراحی شده بود. بر طبق انتظار، حساب مستقل اعتبارات هزینهای و مفاهیم و چارچوب نظری حسابداری، پر سؤالترین مباحث بود. از نظر دشواری نیز سؤالات را میتوان متوسط رو به دشوار ارزیابی کرد. در سؤالات سال 93، ثبتهای حسابداری نیز مورد توجه قرار گرفتند.
حسابداری (حسابداری مالی و حسابداری صنعتی)
به طور کلی سؤالات حسابداری از بخش مالی 11 سؤال و از بخش صنعتی 4 سؤال مطرح شده بود.
11 سؤال قسمت مالی به نسبت سال گذشته سختتر و مفهومی (محاسباتی) شده است، اما به طور کلی استاندارد بود. البته با توجه به کاهش 5 سؤال، کنکور امسال همه مباحث را پوشش نمیداد. تعجب دانشجویان آنجا کامل میشود که طراح امسال از فصول مهم شرکتهای سهامی و سرمایهگذاریها هیچ سؤالی مطرح نکرده بود، اما 2 سؤال از صورت جریان وجه نقد و 2 سؤال از اشتباهات حسابداری آورده شده بود. سؤال مربوط به شرکتهای تضامنی نیز در سطحی بالاتر از سنوات گذشته بود. یک سؤال هم مربوط به تسعیر ارز بود که خود سؤال ساده بود اما مبحث سؤال از مباحث اصول حسابداری 1 یا 2 نمیباشد. اما 4 سؤال مربوط به حسابداری صنعتی در حد متوسط بود که با مطالعه دقیق مباحث به راحتی قابل حل بود. نکته قابل توجه این بود که از مبحث سربار و انحرافات سربار هیچ سؤالی مطرح نشده بود که باعث خوشحالی برخی از داوطلبین گشت.
حال به تحلیل تک تک سؤالات میپردازیم:
سؤال اول مربوط به مبحث حسابهای دریافتنی بود که همانند سنوات قبل مطرح شده بود البته کمی محاسباتیتر.
سؤال دوم مربوط به مبحث صورت مغایرت بانکی بود که این سؤال همپای ثابت سؤالات کنکور مالی میباشد اما با یک تفاوت که امسال بر خلاف سالهای قبل طراح، مانده واقعی را از دانشجو نمیخواست بلکه یک مانده طبق دفاتر را داده و مانده طبق صورت حساب را خواسته است.
سؤال سوم از تسعیر ارز داده شده است که از موضوعاتی میباشد که در سر فصل دروس مالی این آزمون نیست اما در صورت آشنایی با مفهوم تسعیر ارز حل سؤال بسیار آسان است.
سؤال چهارم مربوط به اشتباهات در ارزیابی موجودی کالای اول دوره و پایان دوره بود که این سؤال نیز پای ثابت سؤالات کنکور بوده البته در این دوره این مبحث سادهتر شده بود.
سؤال پنج و شش از مبحث صورت جریان وجه نقد داده شده بود که هر دو سؤال در سالهای قبل دارای تکرار از لحاظ مفهومی بودند یعنی مفهوم سؤال در سالهای قبل کنکور تکرار شده بود و عین سؤال هم در آزمونهای مدرسان شریف تکرار شده بود.
سؤال هفتم نیز از مبحث اشتباهات در تهیه سود ناخالص بود که مفهومی و محاسباتی بود. سؤال هشتم که مربوط به مبحث استهلاک بود سادهترین سؤال مطرح شده در کنکور سال جاری بود که حتی به صورت ذهنی هم قابل محاسبه بود. دو سؤال مربوط به شرکتهای تضامنی از بخش تصفیه شرکت داده شده بود که مطابق روند سالهای گذشته نبود.
در سالهای گذشته از بخش سرقفلی یا پاداش شریک داخل شونده به شرکت سؤال میدادند. در واقع این 2 سؤال سختترین بخش سؤالات امسال بود که هم به لحاظ موضوع و هم به لحاظ مفهوم نسبت به سالهای قبل تازگی داشت. البته ذکر این نکته ضروری است که سطح این دو سؤال از مبحث شرکتهای تضامنی که در اصول حسابداری 1 و 2 تدریس میشود بالاتر بود.
سؤال 11 هم از مبحث محاسبه برآوردی موجودی کالا و بهای تمام شده (نسبت سود ناخالص به بهای تمام شده) بود که این سؤال نیز از سؤالات آسان کنکور امسال بود.
4 سؤال پایانی نیز مربوط به بخش حسابداری صنعتی بود که 2 سؤال ابتدایی آن بسیار ساده و 2 سؤال پایانی آن از مبحث معادل آحاد بود که سطح این 2 سؤال متوسط بود.
نتیجهگیری:
با توجه با کاهش 5 سؤال کنکور سال جاری، طراح نتوانسته بود که تمامی مباحث را پوشش دهد. سطح سؤالات به طور کلی متوسط بود یعنی یک دانشجو با مطالعه دقیق مباحث و سرعت عمل در محاسبات میتوانست به درصد بالای 70 دست پیدا کند.
ریاضی عمومی
سؤالات ریاضی عمومی رشته مدیریت در آزمون كارشناسی ارشد 93، به لحاظ تعداد سؤالات فرق كرده بود و به 18 سؤال تغییر یافته بود.
به لحاظ ضریب سختی نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته و سؤالات در یک سطح بودند. همچنین سؤالات به طور كاملاً استاندارد طرح شده بودند. فقط یک سؤال تا حدودی سخت بود که شاید دانشجو نتوانسته باشد به راحتی سؤال را پاسخ دهد. به غیر از این یک سؤال عین و یا شبیه بقیه سؤالات در كتابها و آزمونهای مدرسان شریف به وفور دیده میشد و داوطلبان صرفاً با خواندن كتاب مدرسان شریف به راحتی میتوانستند به اكثر سؤالات پاسخ دهند. همانند سالهای گذشته به نظر میرسد فصول مشتق و کاربرد آن از اهمیت خاصی برخوردار هستند و بعد از آن فصل تابع حائز اهمیت میباشد. به داوطلبان رشته مدیریت كه سال آینده قصد شركت در آزمون كارشناسی ارشد را دارند، توصیه میكنیم تمام مطالب را به طور كامل بخوانند و طبیعتاً مباحث پر اهمیتتر را با حل تستهای بیشتر مرور كنند و از بررسی و حل تستهای 10 سال گذشته غافل نشوند.
مدیریت سرمایهگذاری و ریسک
نکته قابل توجه اول در سؤالات امسال این بود که تعداد سؤالات نسبت به سال گذشته 5 سؤال کمتر بود. همین میزان کاهش کافی بود تا بسیاری از مباحث مدیریت سرمایهگذاری پوشش داده نشوند، چرا که مدیریت سرمایهگذاری بسیار گسترده است و نمیتوان با 15 سؤال به تمام بخشهای آن پرداخت. پس این یکی از منفیترین نکات آزمون این دوره بود. با نگاهی به بودجهبندی سؤالات امسال و مقایسه آن با سؤالات سالهای گذشته کاملاً آشكار است که بودجهبندی کاملاً تغییر کرده است و به شکل نامتقارنی به انتخاب سؤالات پرداخته شده است، به طوری که از بسیاری از مباحثی که در سالهای قبل از 92 سؤال طرح میشد، هیچ بحثی به میان نیامده است؛ مباحثی مانند:
1. مفاهیم سرمایهگذاری
2. بازارها و ابزارهای مالی
3. خرید و فروش اوراق بهادار
4. مباحث کارایی بازار سرمایه
5. شاخصهای بازار اوراق بهادار
6. تجزیه و تحلیل تکنیکی و بنیادی
7. قرارداد و پیمان آتی
8. تاخت
که حتی یک سؤال هم از هیچ کدام از این مباحث طرح نشده بود. در عوض، از بین 15 سؤال، 2 سؤال به مبحث آربیتراژ اختصاص پیدا کرده بود و همانطور که از بودجهبندی سالهای گذشته پیداست مبحث آربیتراژ هرگز مورد تأکید طراحان سؤال کنکور سراسری نبوده است، البته نمیتوان به طور کامل به دیده منفی به این تغییر نگریست، چرا که چنین تغییری در بودجهبندی، برای داوطلبان سالهای آینده حامل این پیغام خواهد بود که نباید از هیچ مبحثی گذر کرد و تمامی مباحث مدیریت سرمایهگذاری و ریسک از اهمیت ویژهای برخوردارند. نکته قابل توجه دیگر، طرح دو سؤال از مباحث مالی بود که عموماً در سالهای گذشته در درس مدیریت مالی طرح میشد و نه در این درس؛ یعنی سؤالات 194 و 198 که خود بیانگر پیوند اساسی بین این دو درس است. یک انتقاد دیگر نیز میتواند به سوالات این دوره وارد باشد که آن گنگ بودن صورت بعضی از سؤالات بود.
نکته آخر هم نوع سؤالات این دوره بود که تا حدود زیادی از مفهومی بودن دور شده بود و دارای حالتی بود که یا با دانستن فرمول مربوط و یا با کشف نکته ریز تستی آن قابل حل بودند؛ مانند سؤالهای 193 و 203، و سؤالهای 196 و 200. همچنین با توجه به تعداد کم سؤالات وجود 3 سؤال تقریباً حفظی در بین سؤالات غافلگیرکننده بود که همه اینها نشان از این دارند که داوطلبان باید خود را برای پاسخگویی به هر نوع سؤالی آماده کنند. با افزایش منابع مربوط به این درس نسبت به سالهای گذشته، دور از انتظار نیست که چنین غافلگیریهایی در سالهای آتی نیز اتفاق بیفتد.
مبانی کارآفرینی
مباحث و سرفصلها در درس مبانی کارآفرینی شامل ترکیبی از تئوریهای مدیریتی و کارآفرینی، طرح و تدوین طرح کسب و کار، نظریات و الگوهای استراتژی و بازاریابی کارآفرینی و مدیریتی میباشد. در تستهای کنکور به طور متوسط هر سال سه سؤال مفهومی طرح میشود که از جمیع مباحث برای انتخاب پاسخ صحیح باید استفاده کرد.با نگاهی به سؤالات میتوان دریافت که سؤالاتی که به طور مستقیم از مباحث درسی طرح شده 10 سؤال است، و 2 سؤال مربوط به کارآفرینی سازمانی و 3 سؤال به صورت مفهومی طرح شده بود و دانشجویان باید از اطلاعات کلی کسب شده خود در زمینه استراتژی کارآفرینانه استفاده میکردند. در کنکور 93 با توجه به کاهش سؤالات به کارآفرینی سازمانی توجه بیشتری شده بود.
در کنکور کارشناسی ارشد سال 92 اکثر سؤالات به صورت تعریفی و ارائه نظریات کارآفرینی بوده و به مباحث طرح کسب و کار و تعاریف کارآفرینانه بیشتر توجه شده بود اما در کنکور کارشناسی ارشد سال 93 متن اکثر سؤالات با متن کتاب متفاوت بود و میتوان گفت که طرح سؤالات امسال با سال 92 کاملاً متفاوت بوده و هیچ شباهتی غیر از تعداد سؤالات مفهومی بین آنها وجود نداشت سؤالات امسال 15 عدد بود و نسبت به سال گذشته 5 سؤال کمتر طرح شده بود ولی درجه سختی سؤالات بالاتر بود و به مباحثی متمرکز شده بود که سالهای گذشته کمتر توجه داشتند.
جهت کسب حداقل نمره قابل قبول در این درس، نیاز است که مباحث مدلهای نظری کارآفرینی و نظریههای اقتصادی و غیراقتصادی به طور کامل مطالعه شوند.
برای کسب نمره ممتاز و عالی، تسلط کامل بر کل مباحث درسی و استفاده از کتابهای طرح و تدوین طرح کسب و کار، مبانی کارآفرینی و کتاب کارآفرینی (تعاریف، نظریات، الگوها) نیز ضروری خواهد بود. از لحاظ بودجهبندی در سال 93 از مباحث بیشتری برای طرح سؤالات استفاده شده بود.
با توجه به سؤالات سالهای گذشته و سؤالات سال 93، همانند سایر دروس کنکور، هر سال سؤالات نسبت به سال گذشته مفهومیتر میشوند و صرفاً با مطالعه کتاب نمیتوان به جواب رسید. با توجه به تحلیل انجام شده از 15 سؤال کارآفرینی کنکور سال 93 هفت سؤال کنکور بسیار شباهت به سؤالات طرح شده در کنکورهای آزمایشی مدرسان شریف داشته است، که با مطالعه و بررسی سؤالات کنکورهای آزمایشی و حضور مؤثر در آنها به راحتی متقاضیان میتوانستند نیمی از سؤالات را با آشنایی قبلی و به راحتی پاسخگو باشند. بر همین اساس، برای افزایش تسلط بر مفاهیم، مطالعه منابع اصلی و حل نمونه سؤالات متنوع و فراوان و شرکت در کنکورهای آزمایشی توصیه میشود که بسیار مفید و حتی ضروری خواهد بود.
مالیه عمومی و بودجه
در آزمون سراسری مدیریت سال 93 تعداد سؤالات مالیه و بودجه از 20 به 15 کاهش یافت. در سالهای گذشته بیشتر طراحان سؤال بر درس مالیه عمومی تمرکز داشتند و کمتر از بودجه سؤال طرح میشد. به این ترتیب که معمولاً 75 درصد سؤالات به مالیه عمومی و 25 درصد آن به بودجه اختصاص داشت. در کنکور سال 93 این توازن دستخوش تغییر شد. در این آزمون 60 درصد (9سؤال) به مالیه و 40 درصد (6 سؤال) به بودجه اختصاص داشت. به عبارت دیگر بودجه اهمیت بیشتری نسبت به سالهای قبل پیدا کرد. با تفکیک موضوعی سؤالات به این نتیجه میرسیم که 4 سؤال از مفاهیم بودجه، 7 سؤال از مالیات و از مباحث کالاهای عمومی، روشهای تنظیم بودجه ، بودجه شرکتهای دولتی و مفاهیم مالیه هر کدام 1 سؤال طرح شده است.
همانطور که انتظار میرفت مالیات همچنان مهمترین مبحث کنکوری تلقی میشود و در سال 93 نیز همانند سالهای گذشته بیشترین سؤال از بخش مالیات بوده است. اما بر خلاف انتظار از مباحث عمومی مالیه، نظیر کالاهای عمومی، پیامدهای خارجی و شکست بازار سؤال زیادی طرح نشد. از نظر سطح دشواری سؤالات نیز سؤالات سال 93 در مقایسه با سالهای گذشته کمی دشوارتر و یا به بیان بهتر متفاوتتر بود، که یکی از دلایل این امر میتواند کاهش تعداد سؤالات باشد.
بنابراین، پیشنهاد میشود برای کنکور 94 به موارد ذیل توجه داشته باشید:
– همچنان به مالیه عمومی اهمیت بیشتری نسبت به بودجه دهید.
– همچنان مباحث مفاهیم عمومی مالیه عمومی و مالیات مهمترین مباحث کنکور محسوب میشوند.
-نسبت به بودجه بیتوجه نباشید. ملاحظه میشود برخی از داوطلبان بودجه را کنار میگذارند که با مشاهده روند سؤالات در سالهای گذشته، ریسک این کار بالاست.
به طور خلاصه میتوان گفت مالیه عمومی و بودجه شامل:
کالای عمومی 1 سؤال
مفاهیم بودجه 4 سؤال
روشهای تنظیم بودجه 1 سؤال
بودجه شرکتهای دولتی 1 سؤال
مالیات 7 سؤال
مفاهیم مالیه 1 سؤال
مدیریت تولید
در آزمون کارشناسی ارشد سال 93 بر خلاف سالهای گذشته تعداد سؤالات درس مدیریت تولید 15 تست بود. آزمون امسال مدیریت تولید همانند چند سال گذشته تغییر چندانی در نوع سؤالات و بودجهبندی مباحث نداشت و همانند سالهای گذشته از اکثریت مباحث سؤال مطرح شده بود، به طوریکه 6 سؤال از 15 سؤال سال 93 به صورت مشابه در کنکورهای سه سال گذشته تکرار شدهاند. البته کمتر شدن تعداد سؤالات محاسباتی و وجود دو سؤال از مبحث زنجیره تأمین (در کنکورهای گذشته سؤالی از این مبحث نداشتیم) از تفاوتهای کنکور سال 93 بود. همچنین طبق روال چند سال اخیر سؤالات به سمت مفهومیتر شدن حرکت کردهاند. در آزمون امسال از مبحث مبانی مدیریت تولید 4 سؤال، طراحی و توسعه محصول 1 سؤال، پیش بینی تقاضا 1 سؤال، برنامهریزی ادغامی 1 سؤال، برنامهریزی مواد مورد نیاز 1 سؤال، مدلهای کنترل موجودی و طرح استقرار2 سؤال، ارزیابی کار و زمان 1 سؤال، برنامهریزی سیستمهای تولید غیر پیوسته 1 سؤال، برنامهریزی ظرفیت 1 سؤال، کنترل پروژه 1 سؤال و کنترل کیفیت 1 سؤال مطرح شده است.
به طور کلی سؤالات سال 93 در مدیریت تولید از استاندارد مناسبی برخوردار بودند. همچنین با توجه به عدم تغییر روال طرح سؤالات ( عدم تغییر در بودجهبندی مباحث و مشابهت تعدادی از سؤالات با کنکورهای چند سال اخیر) سطح سؤالات از دشواری زیادی برخوردار نبودند و میتوان انتظار داشت که داوطلبان از میانگین درصد بالایی در این درس برخوردار باشند. بنابراین با توجه به سؤالات این چند ساله و به خصوص امسال میتوان نتیجه گرفت که برای موفقیت این درس نیاز به توجه کافی به تمامی مباحث و تکرار و تمرین و فهم مسائل میباشد.
مدیریت مالی
نکته قابل توجه اول در سؤالات امسال این بود که تعداد سؤالات نسبت به سال گذشته 5 سؤال کمتر بود. همین میزان کاهش کافی بود تا بسیاری از مباحث مدیریت مالی پوشش داده نشوند، چراکه مدیریت مالی بسیار گسترده است و نمیتوان با 15 سؤال به تمام بخشهای آن پرداخت. پس این یکی از منفیترین نکات آزمون این دوره بود. با نگاهی به بودجهبندی سؤالات امسال و مقایسه آن با سؤالات سالهای گذشته کاملاً آشكار است که بودجهبندی کاملاً تغییر کرده است و به شکل نامتقارنی به انتخاب سؤالات پرداخته شده است، به طوری که از بسیاری از مباحثی که در سالهای قبل از 92 سؤال طرح میشد، هیچ بحثی به میان نیامده است؛ مباحثی مانند:
1ـ مفاهیم مدیریت مالی
2ـ تجزیه تحلیل نقطه سر به سر و اهرمها
3ـ تصمیمگیری در شرایط اطمینان
4ـ مدل مادیلیانی و میلر
که حتی یک سؤال هم از هیچکدام از این مباحث طرح نشده بود. در عوض، از بین 15 سؤال، 2 سؤال به مبحث وجه نقد آزاد سهامداران و وجه نقد عملیاتی اختصاص پیدا کرده بود و همانطور که از بودجهبندی سالهای گذشته پیداست مبحث وجه نقد شرکت و سهامداران مورد تأکید طراحان سؤال کنکور سراسری نبوده است، البته نمیتوان به طور کامل به دیده منفی به این تغییر نگریست، چراکه چنین تغییری در بودجهبندی، برای داوطلبان سالهای آینده حامل این پیغام خواهد بود که نباید از هیچ مبحثی گذر کرد و تمامی مباحث مدیریت مالی از اهمیت ویژهای برخوردارند. نکته قابل توجه دیگر، طرح 4 سؤال که به صورت حفظی و مفهومی میباشد؛ که بیانگر حرکت آزمون کارشناسی ارشد به سوی مفهومی شدن است (البته به عقیده طراحان). یک انتقاد دیگر نیز میتواند به سؤالات این دوره وارد باشد که آن گنگ بودن صورت بعضی از سؤالات بود.