اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام
در کنکور سراسری سال 1397، همانند کنکور سال 1396، از درس اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام 15 سؤال مطرح شده بود و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور 97 میتوان گفت از مجموع 15 سؤال این درس، 8 سؤال ساده (سؤالات 31، 36، 37، 38، 41، 42، 44 و 45)، 5 سؤال متوسط (سؤالات 32، 33، 34، 39 و 40) و 2 سؤال دشوار (سؤالات 35 و 43) طراحی شده بود که در مقایسه با سؤالات کنکور سال 96 که در آن 1 سؤال ساده (سؤال 37)، 5 سؤال متوسط (سؤالات 32، 33، 34، 36 و 40) و 9 سؤال دشوار (سؤالات 31، 35، 38، 39، 41، 42، 43، 44 و 45) طرح شده بود، تغییر بسیار زیادی مشاهده میشود و میتوان گفت که سؤالات کنکور سراسری سال 96 در این درس، بسیار دشوارتر از سؤالات سال 97 طراحی شده بودند و میانگین درصد داوطلبان در این درس تغییر بسیار زیادی خواهد داشت.
با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند در کنکور سال 96 باید حدود 10 درصد کسب میکردند و همچنین کسب درصد 10 تا 20 درصد متوسط،و درصد 30 به بالا درصدی عالی محسوب میشود. در سال 97 نیز انتظار میرود درصدهای حداقل، حد وسط و عالی به ترتیب 40، 60 و 75 باشند. نکته 1) سؤالات مدیریت اسلامی 97 بر خلاف سؤالات سال 96 سؤالاتی معقول و منطقی بودند و انتظار مورد سؤال واقع شدن آنها می رفت. نکته 2) سؤالات مدیریت اسلامی 97 از لحاظ دشواری دقیقا شبیه به سؤالات سال 95 بودند و میانگین درصدها در این دو سال تفاوت چندانی نخواهند داشت.
اقتصاد خرد و کلان
در کنکور سراسری سال 1397 نیز همانند سال 1396 تعداد سؤالات اقتصاد خرد و کلان 20 سؤال بود که شامل 10 سؤال اقتصاد خرد و 10 سؤال اقتصاد کلان بود. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور 97 میتوان گفت از مجموع 20 سؤال این درس، 13 سؤال ساده (سؤالات 96-99-101-102-103-104-105-107-109-110-112-114 و 115)، 4 سؤال متوسط (سؤالات 98-100-106 و 108) و 3 سؤال دشوار (سؤالات 97-111 و 113) طراحی شده بود، که در مقایسه با سؤالات کنکور سال 96 که در آن 14 سؤال ساده (سؤالات 97- 98- 99-100-102-103-104-105-107-108-111-112-113 و 115)، 5 سؤال متوسط (سؤالات 96-101-109-110 و 114) و 1 سؤال دشوار(سؤال 106) طرح شده بود، تغییر زیادی مشاهده نمیشود و میانگین درصد داوطلبان در این درس تغییر چندانی نخواهد داشت.
با توجه به مطالب فوق، انتظار می رود داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند، در کنکور سالهای 96 و 97 حدود 40 درصد کسب کنند و همچنین کسب درصد 55 متوسط و درصد 70 به بالا درصدی عالی محسوب میشود. با بررسی دقیق مباحثی که مد نظر طراحان بوده و از آنها سؤال طراحی شده است نیز میتوان پی برد که در سال 96 از مباحث عرضه و تقاضا، کشش، تئوری رفتار مصرف کننده، تئوری رفتار تولید کننده، بازار، کلیات اقتصاد کلان، مدلهای تعیین درآمد ملی، بازار پول، نظریههای مصرف و سرمایهگذاری و نظریههای تورم و بیکاری سؤال طرح شده است و در سال 97 از مباحث کشش، تئوری رفتار تولیدکننده، هزینههای تولید، بازار، کلیات اقتصاد کلان، حسابداری ملی و شاخص قیمتها، مدلهای تعیین درآمد ملی، بازار پول و سیاستهای پولی، نظریههای مصرف و سرمایهگذاری و نظریههای تورم و بیکاری سؤال طرح شده است. لذا میتوان گفت سؤالات سال 96 و 97 از لحاظ پراکندگی در یک سطح بوده و همه فصول دارای اهمیت هستند. نکته: سؤالات اقتصاد خرد و کلان سال 95 نیز از لحاظ پراکندگی و میزان دشواری شبیه به سؤالات سالهای 96 و 97 هستند.
تحقیق در عملیات
در کنکور سراسری سال 1397 همانند کنکور سال 1396، از درس تحقیق در عملیات 15 سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور 97 میتوان گفت از مجموع 15 سؤال این درس، 7 سؤال ساده (سؤالات 147- 148- 152- 156- 157- 158 و 160) 7 سؤال متوسط (سؤالات 146- 149-150- 151-153- 154 و 159) و 1 سؤال دشوار (سؤال 155) طراحی شده بود که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات کنکور سال 96 که در آن 4 سؤال ساده (سؤالات 147-148-152 و 157) ،4 سؤال متوسط (سؤالات 146-149-150 و 160) و 7 سؤال دشوار(سؤالات 151-153-154- 155- 156- 158و 159) طرح شده بود، مشاهده میشود که سطح سؤالات کنکور 97 بسیار پایین تر از سؤالات 96 است؛ سؤالات 96 دشوار و سؤالات 97 ساده رو به متوسط هستند.
با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده باشند، باید در سال 96 حدود 20 درصد کسب کنند. همچنین کسب درصد 30 متوسط و درصد 40 به بالا درصدی عالی محسوب میشود. در سال 97 نیز حداقل درصد، درصد حد وسط و درصد عالی به ترتیب برابر با 35-50 و بالای 65 خواهند بود. با بررسی دقیق مباحثی که مدنظر طراحان بوده و از آنها سؤال طراحی شده است نیز میتوان گفت در کنکور سال 97، از مباحث مدلسازی، سیمپلکس، سیمپلکس ثانویه، تحلیل حساسیت، برنامه ریزی پارامتریک، حمل و نقل و تخصیص و برنامهریزی صفر و یک، سؤال طرح شده است که پراکندگی و اهمیت بالای تمام مباحث را برای این درس نشان میدهد. نکته: میزان دشواری سؤالات کنکور 95 در این درس شبیه به سال 97 است.
تئوریهای مدیریت
در کنکور سراسری سال 1397 همانند کنکور سال 1396، از درس تئوریهای مدیریت 30 سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور 97 میتوان گفت از مجموع 30 سؤال این درس، 14 سؤال ساده (سؤالات 68، 70، 73، 74، 77، 79، 80، 81، 86، 87، 88، 89، 90 و 95) 7 سؤال متوسط (سؤالات 67، 71، 76، 78، 82، 93 و 94) و 9 سؤال دشوار(سؤالات 66، 69، 72، 75، 83، 84، 85، 91 و 92) طراحی شده بود که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات کنکور سال 96 که در آن 16سؤال ساده(سؤالات 66، 67، 70، 71، 72، 74، 78، 80، 82، 83، 85، 86، 91، 93، 94 و 95) و 7 سؤال متوسط (سؤالات 68، 73، 75، 76، 77، 89 و 90) و 7 سؤال دشوار (سؤالات 69، 79، 81، 84، 87، 88 و 92) طرح شده بود، تغییر چندانی مشاهده نمیشود؛ بنابراین میتوان گفت که سؤالات کنکور سراسری سالهای 96 و 97 در این درس، از نظر دشواری تقریباً در یک سطح متوسط رو به دشوار طراحی شده بودند و میانگین درصد داوطلبان در این درس تغییر چندانی نخواهد داشت.
با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده باشند باید در هر دو سال به راحتی حدود 35 درصد کسب کنند. همچنین کسب درصد 35 تا 50 درصد متوسط و 65 به بالا درصدی عالی محسوب میشود. با بررسی دقیق مباحثی که مدنظر طراحان بوده و از آنها سؤال طراحی شده است نیز میتوان پیبرد که در کنکور سال 97 ، 21 سؤال(70 درصد سؤالات) از مباحث مبانی سازمان و مدیریت (کلیات سازمان و مدیریت، مکاتب و نظریه ها، خلاقیت، نوآوری، تصمیمگیری، برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی و ارتباطات) طرح شده است. همچنین4 سؤال (15 درصد سؤالات) از مباحث تئوری سازمان (اثربخشی، ابعاد سازمان، استراتژی، تکنولوژی، تغییر و تکامل، تعارض و فرهنگ) و 4 سؤال نیز از مباحث رفتار سازمانی (انگیزش، گروه، ارتباطات و رهبری) طرح شده است. در کنکور 96 نیز دقیقا 70 درصد سؤالات از مباحث مبانی سازمان و مدیریت، 15 درصد سؤالات از مباحث تئوری سازمان و 15 درصد سؤالات نیز از مباحث رفتار سازمانی طرح شده بودند. لذا میتوان گفت پراکندگی سؤالات در هر دوسال به یک میزان بوده است. نکته 1) سؤالات تئوری مدیریت 95 کمی دشوارتر از سؤالات 96 و 97 به نظر میرسد که ناشی از وجود چند سؤال از یک منبع جدید (تئوری سازمان ماری جو هچ) بود و اهمیت این منبع جدید در سال 97 کمی کمرنگ شده است.
حسابداری مالی و صنعتی
در کنکور سراسری سال 1397، همانند کنکور سال 1396، از درس حسابداری 15 سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور 97 میتوان گفت از مجموع 15 سؤال این درس، 6 سؤال ساده، 6 سؤال متوسط و 3 سؤال دشوار طراحی شده بود، که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات کنکور سال 96 تغییر چندانی مشاهده نمیشود؛ بنابراین میتوان گفت که سؤالات کنکور سراسری سالهای 97و 96 در این درس، از نظر دشواری تقریباً در یک سطح نسبتاً متوسط طراحی شده بودند و میانگین درصد داوطلبان در این درس تغییر چندانی نخواهد داشت.
با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند باید به راحتی حدود 35 درصد کسب میکردند و درصد پایینتر از 35 درصد برای این آزمون قابل قبول نیست. همچنین کسب درصد 35 تا 50 درصد متوسط، 50 تا 65 درصدی خوب و 65 به بالا درصدی عالی محسوب میشود. با بررسی دقیق مباحثی که مدنظر طراحان بوده و از آنها سؤال طراحی شده است نیز میتوان پی برد، که وزن زیادی به فصول مربوط به موجودی کالا و طریقه هزینه یابی داده شده است و البته تعداد سؤالات مفهومی و به نوعی غیرمحاسباتی بیشتر از سالهای قبل میباشد.
ریاضی و آمار
ریاضی
در کنکور سراسری سال 1397 در درس ریاضی شاهد کاهش 2 سؤال نسبت به کنکور سال 1396بودیم. در سال 97 از درس ریاضی 10 سؤال مطرح شده بود، ولی کنکور 96 شامل 12 سؤال از درس ریاضی بود. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور 97 میتوان گفت از مجموع 10 سؤال این درس، 3 سؤال ساده (سؤالات 58-61 و 64)، 5 سؤال متوسط (سؤالات 56-59-62-63 و 65) و 2 سؤال دشوار (سؤالات 57 و 60) طراحی شده بود که در مقایسه با سؤالات کنکور سال 96 که در آن 2 سؤال ساده (سؤالات 61 و 63)، 7 سؤال متوسط (سؤالات 54-55-56-59-60-62 و 65) و 3 سؤال دشوار (سؤالات 57-58 و 64) طرح شده بود، تغییر زیادی مشاهده نمیشود و میانگین درصد داوطلبان در این درس تغییر چندانی نخواهد داشت و اگر تفاوتی مشاهده شود ناشی از تغییر تعداد سؤالات خواهد بود، نه نسبت دشواری سؤالات.
ذکر این نکته نیز ضروری است که جدای از میزان دشواری سؤالات در سال 97 شاهد 3 سؤال وقتگیر (سؤالات 56-60 و 63) و در سال 96 شاهد 4 سؤال وقتگیر (سؤالات 58-63-64 و 65) بودیم. با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند، در کنکور سال 96 باید حدود 10 درصد کسب میکردند و همچنین کسب درصد 10 تا 25 درصد متوسط، و درصد 35 به بالا درصدی عالی محسوب میشد. در سال 97 نیز انتظار می رود درصدهای حداقل، حد وسط و عالی در درس ریاضی به ترتیب 15، 25 و 35 باشند. با بررسی دقیق مباحثی که مد نظر طراحان بوده و از آنها سؤال طراحی شده است نیز میتوان پیبرد که در سال 96 از مباحث (حد بی نهایت- کاربرد مشتق (مشتق تابع پارامتری- صعودی و نزولی بودن تابع و دیفرانسیل)- معکوس تابع- کاربرد ریاضیات در اقتصاد- سری- انتگرال- دستگاه 3 معادله و 3 مجهول- ماتریس و توابع چند متغیره (حد توابع و نوع نقاط بحرانی) و در سال 97 از مباحث (بسط دوجملهای- معکوس توابع قدرمطلقی- سری- انتگرال(دو سؤال)- توابع چند متغیره (بیشترین مقدار تابع- مشتق تابع) و ماتریس) سؤال طراحی شده و لذا میتوان گفت سؤالات سال 96 از پراکندگی بیشتر و بهتری نسبت به سال 97 برخوردار بودهاند.
آمار
در کنکور سراسری سال 1397 در درس آمار شاهد افزایش 2 سؤال نسبت به کنکور سال 1396بودیم. در سال 97 از درس آمار 10 سؤال مطرح شده بود، ولی کنکور 96 شامل 8 سؤال از درس آمار می شد. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور 97 میتوان گفت از مجموع 10 سؤال این درس، 3 سؤال ساده (سؤالات 48-49 و 52)،2 سؤال متوسط (سؤالات 46 و 47) و 5 سؤال دشوار (سؤالات 50-51-53-54 و 55) طراحی شده بود، که در مقایسه با سؤالات کنکور سال 96 که در آن 1 سؤال ساده (سؤال 46)، 4 سؤال متوسط(سؤالات 47-48-49 و 50) و 3 سؤال دشوار (سؤالات 51-52 و 53) طرح شده بود، تعداد سؤالات دشوار در سال 97 بیشتر بوده است و میانگین درصد داوطلبان در این درس تغییر چندانی نخواهد داشت و اگر تفاوتی مشاهده شود ناشی از تغییر تعداد سؤالات خواهد بود، نه نسبت دشواری سؤالات. در درس آمار نیز ذکر این نکته نیز ضروری است که جدای از میزان دشواری سؤالات، در سال 97 شاهد 4 سؤال وقتگیر (سؤالات 46-47-52 و 55) و در سال 96 نیز شاهد 4 سؤال وقتگیر (سؤالات 47-48-49 و 53) بودیم.
با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند در کنکور سال 96 باید حدود 10 درصد کسب میکردند و همچنین کسب درصد 10 تا 20 درصد متوسط، و درصد 30 به بالا درصدی عالی محسوب میشد. در سال 97 نیز انتظار میرود درصدهای حداقل،حد وسط و عالی در درس ریاضی به ترتیب 15،20 و 30 باشند. با بررسی دقیق مباحثی که مد نظر طراحان بوده و از آنها سؤال طراحی شده است نیز میتوان پی برد که در سال 96 آمار یک دارای 5 سؤال و آمار دو دارای 3 بود اما در سال 97 آمار یک 5 سؤال و آمار دو نیز دارای 5 سؤال بود. با این تفاسیر پراکندگی سؤالات آمار 97 بیشتر، اما غافلگیر کنندهتر بود.
نکته 1) در کنکور سالهای 75 تا 92 در درس آمار شاهد طرح سؤال از مباحث آمار دو بودیم که این مباحث در سالهای 93-94 و 95 بطور کلی از سؤالات آمار حذف شدند. درسال 96، 3 سؤال و در سال 97 شاهد 5 سؤال از مباحث آمار دو بودیم که نشان دهنده اهمیت یافتن مجدد مباحث آمار دو در کنکور مجموعه مدیریت است.
نکته 2) نسبت سؤالات ریاضی به آمار در آزمونهای سال 75 تا 96 برابر با 60 به 40 بود، اما این نسبت برای اولین بار در سال 97 شکسته شد و بصورت پنجاه، پنجاه در آمد.
نکته3) اگر سؤالات ریاضی و آمار را با هم در نظر بگیریم درصدهای حداقل، حد وسط و عالی در سال 96 به ترتیب 20، 45 و 65 و در سال 97 به ترتیب30، 45 و 65 خواهند بود.
نکته 4) سؤالات ریاضی و آمار (باهم) سالهای 96 و 97 تقریباً در یک سطح و در مقایسه با سال 95 دشوارتر بودند.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات زبان سال 97 رشتهی مدیریت همانند سالهای پیشین به دو بخش زبان عمومی و تخصصی تقسیم شده است که هر کدام 15 سؤال را به خود اختصاص دادهاند. حال به توضیحات مربوط به دو بخش به طور جداگانه میپردازیم.
بخش اول: زبان عمومی
این قسمت از زبان، بخش واژگان گفته میشود که شامل 15 سؤال است، همیشه این بخش نیازمند دایرهی قوی لغات میباشد و از آنجایی که جاهای خالی موجود در همین بخش معمولاً گزینههای مشابه هم دارند باید دقت کافی داشت که خود کلمهی مورد نظر به طور دقیق در پاسخ استفاده شود نه معانی نزدیک به آن. بنابراین با این توضیحات باید داوطلبان کتب لغات مربوطه و کتاب زبان مدرسان شریف را مورد مطالعه قرار دهند.
بخش دوم: زبان تخصصی
این بخش شامل 3 متن تخصصی میباشد و نکتهی مهمی که در سؤالات مربوط به متون امسال مشاهده کردیم، درک و روند جریان فکری نویسنده در طول متن نوشته شده بود که همانند سالهای گذشته میبود. با این وجود داوطلب با تمرکز بر روی متن و فهمیدن محتوای درست آن باید تمامی نظرات نویسنده، افکار موافق و مخالف با نظر وی را به درستی تشخیص داده تا به نتیجهی مدنظر نویسنده برسد. برای درک این موضوع داوطلبان میتوانند با مطالعهی کامل و دقیق کتب مرجع، کتاب مدرسان شریف و شرکت در آزمونهای آزمایشی درصد قابل قبولی در این درس کسب نموده و موفق شوند.
مالیه عمومی و بودجه
امسال نیز سؤالات درس مالیه عمومی و بودجه نسبت به سالهای گذشته تفاوت چندانی نداشته و همانطور که پیشبینی میشد، سؤالات این درس در غالب سرفصلهای مشخص طراحی شده بودند و داوطلبان میتوانستند با مطالعه دقیق مباحث مطرح شده در این درس، درصد دلخواه خود را بدست آورند. اما نکتهی قابل ذکر در مورد درس مالیه عمومی و بودجه آن است که پس از تحلیل سؤالات این درس متوجه شدیم که هر 15 سؤال طراحی شده در این درس در فصول مختلف کتاب مالیه عمومی و بودجه مدرسان شریف (چاپ جدید) که شامل کلیات مالیه عمومی، هزینهها، درآمدها و استقراض، مالیات و اصل مالیات، سیاستهای مالی دولت و ظرفیت مالیاتی، کلیات، تعاریف و اصول بودجه، سیکل بودجه و سازمانهای بودجهای، طبقهبندی بودجه، روشهای تنظیم بودجه میباشد، موجود بوده و داوطلبانی که این منبع را برای مطالعه استفاده کرده بودند، مطمئناً انتظارات دلخواه خود را از این درس به دست خواهند آورد.
مدیریت تولید
در کنکور سراسری سال 1397 همانند کنکور سال 1396، از درس مدیریت تولید 15 سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور 97 میتوان گفت از مجموع 15 سؤال این درس، 9 سؤال ساده (سؤالات 180، 181، 182- 184، 185، 186، 187، 189 و 190) 2 سؤال متوسط (سؤالات 176 و 179) و 4 سؤال دشوار (سؤالات 177، 178، 183 و 188) طراحی شده بود که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات کنکور سال 96 که در آن 8 سؤال ساده (سؤالات 176، 178، 179، 180، 182، 184، 185 و 187)،3 سؤال متوسط (سؤالات 177، 181 و 189) و 4 سؤال دشوار (سؤالات 183، 186، 188 و 190) طرح شده بود، مشاهده میشود که سطح سؤالات کنکور 97 نسبت به سؤالات 96 تغییر چندانی نداشته و میانگین درصدها نیز تغییر زیادی نخواهند داشت.
با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده باشند باید در هر دوسال 97 و 96 حدود 35 درصد کسب کنند، همچنین کسب درصد 45 متوسط و درصد 60 به بالا درصدی عالی محسوب میشود. با بررسی دقیق مباحثی که مد نظر طراحان بوده و از آنها سؤال طراحی شده است نیز میتوان گفت در کنکور سال 97 ، تقریبا از تمامی مباحث مدیریت تولید شامل زمان سنجی، برنامهریزی مواد مورد نیاز، قابلیت اطمینان، نگهداری و تعمیرات، کنترل موجودی، پیشبینی، کنترل پروژه، اولویت بندی سفارشها در تولیدات غیرپیوسته، برنامهریزی جامع، مدیریت و کنترل کیفیت، مکانیابی و طراحی و توسعه محصول سؤال طرح شده است که پراکندگی و اهمیت بالای تمام مباحث را برای این درس نشان میدهد. نکته: میزان دشواری سؤالات کنکور 95 ،96 و 97 در این درس شبیه به هم است.
مد یر یت سرما یهگذار ی و ر یسك
در کنکور سراسری سال 1397، همانند کنکور سال 1396، از درس سرمایهگذاری و ریسک 15 سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور 97 میتوان گفت از مجموع 15 سؤال این درس، 4سؤال ساده، 8 سؤال متوسط و 3 سؤال دشوار طراحی شده بود، که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات کنکور سال 96 تغییر چندانی مشاهده نمیشود؛ بنابراین میتوان گفت که سؤالات کنکور سراسری سالهای 97 و 96 در این درس، از نظر دشواری تقریباً در یک سطح نسبتاً دشوار طراحی شده بودند و میانگین درصد داوطلبان در این درس تغییر چندانی نخواهد داشت. با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند باید به راحتی حدود 25 درصد کسب میکردند و درصد پایینتر از 25درصد برای این آزمون قابلقبول نیست. همچنین کسب درصد 25 تا 40 درصدی متوسط، 40 تا 65 درصدی خوب و 65 به بالا درصدی عالی محسوب میشود. با بررسی دقیق مباحثی که مدنظر طراحان بوده و از آنها سؤال طراحی شده است نیز میتوان پیبرد که تقریباً بر خلاف سال گذشته بیشترین تعداد سؤال از مبحث ریسک و بازده طراحی شده بود و درصد سؤالات طراحی شده از فصول قرارداد آتی و پیمان آتی و اختیار معامله کاهش یافته بود.
مد یر یت مالی
در کنکور سراسری سال 1397، همانند کنکور سال 1396، از درس مدیریت مالی 15 سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور 97 میتوان گفت از مجموع 15 سؤال این درس، 7 سؤال ساده، 7 سؤال متوسط و 1 سؤال دشوار طراحی شده بود، که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات کنکور سال 96 نسبتاً ساده تر بود؛ بنابراین میتوان گفت که سؤالات کنکور سراسری سالهای 97 و 96 در این درس، از نظر دشواری تقریباً در یک سطح نسبتاً ساده طراحی شده بودند و میانگین درصد داوطلبان در این درس تغییر چندانی نخواهد داشت. با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند باید به راحتی حدود 45درصد کسب میکردند و درصد پایینتر از 45 درصد برای این آزمون قابلقبول نیست. همچنین کسب درصد 45 تا 60 درصد متوسط، 60 تا 75 درصدی خوب و 75 به بالا درصدی عالی محسوب میشود. با بررسی دقیق مباحثی که مدنظر طراحان بوده و از آنها سؤال طراحی شده است نیز میتوان پی برد که سؤالات طراحی شده به صورت پراکنده از مباحث مختلف بودند.