هیدرودینامیک کشتی
همان طور که از بررسی سؤالات داده شده در دو سال اخیر یعنی سال 92 و 93 (بهمن 92) مشهود است، طراحان سؤالات درس هیدرودینامیک توجه خاصی به مباحثی نظیر پروانه و طراحی آن، تست مدل و تشابه و انواع مقاومت ها دارند که نشان میدهد توجه طراحان به واحدهای ارائهشده در مقطع کارشناسی ارشد معطوف شده است. در آزمون سال 93 تعداد سؤالات مفهومی به مراتب از سال 92 بیشتر شده است و سؤالات در یک ریتم مفهومی خاص و البته با چینش مناسبتری نسبت به سال 92 مطرحشدهاند. یکی از مفهومیترین مباحث درس هیدرودینامیک مبحث انواع مقاومتهاست که 3 سؤال را به طور مستقیم در سال 93 به خود اختصاص داده است و هر سه این سؤالات جزو سؤالات دشوار این سال هستند.
با توجه به این که سؤالاتی نظیر معادلات پتانسیل جریان و لایه مرزی از مبحث مکانیک سیالات هر ساله در سؤالات خودنمایی میکنند در سال 93 با یک رویکرد ساده و تکرارشونده دوباره به چشم میآیند و دور از انتظار نیست که با همین رویکرد یک تا سه سؤال را در سال آینده به خود اختصاص دهند.
سؤالات مربوط به مبحث پروانه در سال 93 به طور قابل ملاحظهای مفهومی تر شده و به سمت طراحی پروانه و البته هندسه آن رفته است. همان طور که گفته شد این رویکرد در سؤالات کنکور نشاندهنده افزایش اهمیت توانایی دانشجویان در درک مباحث ارشد در آینده میباشد. به داوطلبان توصیه میشود با توجه به این که در سالهای اخیر بیش از پنجاه درصد سؤالات از این فصل طراحی شده است، با دقت بیشتری به بررسی و مطالعه آن بپردازند.
- در پایان با توجه به این كه در سال 92 از مبحث دینامیک حرکت شناور در امواج دو سؤال مطرح شده و در سال 93 از این مبحث سؤالی نیامده و با توجه به اهمیت این مبحث در مقطع کارشناسی ارشد، توصیه میکنیم برای آمادگی در کنکور 94 (بهمن 93) حتماً این فصل را مطالعه نمایید.
هیدرواستاتیک کشتی
با توجه به بررسی سؤالات سال های 92 و 93 (بهمن 92) ، در نگاه اول کاملاً مشهود است که در سال 93 سؤالات بسیار مفهومیتر و متفاوت تر نسبت به سال قبل طراحی شده تا جایی که در مباحث مشترک نظیر محاسبات پارامترهای هیدروستاتیکی GM و KB و غیره از شناورها با مقاطع خاص نظیر مقاطع گوهای و شناور دوبدنه نیز سؤالاتی مطرح شده است. داوطلبان باید به مباحثی نظیر تغییرات شعاع متاسنتری و تریم در اثر جابجایی بار و افزایش یا کاهش آن و همچنین مباحث مفهومی نظیر تغییر چگالی آب و اثر آن بر پارامترهای هیدروستاتیکی دقت بیشتری داشته باشند چرا که این نوع سؤالات در سال 93 تا حد قابل قبولی دشوارتر از سال 92 طرح شدهاند و سیر آنها در کنکور بعدی نیز بدون شک ادامه خواهد داشت.
در سال 93 به مبحث منحنی های GZ توجه خاصی شده است و دو سؤال مفهومی و البته نسبتاً دشوار از این فصل ارائه شده است که یکی از سؤالات همان طور که انتظار میرود مرتبط با پایداری دینامیکی شناورها میباشد. در پایان توصیه میکنیم به فصل زوایای استاتیکی و دینامیکی شناور، خصوصاً مبحث هیلینگ توجه خاصی داشته باشید، چرا که سؤالات در این مبحث نیز رویکردی مفهومی تر به خود گرفته و به صورت ترکیبی با فصول دیگر ممکن است در سالهای آینده نیز نظیر کنکور 93 (بهمن 92) سؤالات سختی از این فصل شاهد باشیم.
ساختمان کشتی
در بررسی سؤالات ساختمان کشتی در سالهای اخیر آن چه به چشم میآید سؤالات ترکیبی است که به اطلاعات کافی دانشجویان از چند مبحث درس برای انتخاب پاسخ صحیح نیاز دارد. در سال 93 (بهمن 92) طراحان سؤال این ویژگی را بیشتر از سال 92 در طراحی لحاظ کردند.
در سال 93 توجه ویژهای به مبحث مواد مورد استفاده در کشتی و مخصوصاً به فولاد و اتصالات و مقاطع آن شده است. برای اولین بار هم از نمودار فولاد گرید خاص سؤال داده شده و بدون شک پاسخ به این سؤال درک عمیقی را در این مبحث نیاز دارد.
دانشجویان باید توجه داشته باشند که سؤالات مربوط به مباحث بارها و نیروهای وارده به کشتی مانند pounding و غیره همواره در سؤالات کنکور دیده میشوند و سؤالات مربوط به تنشهای خستگی، برشی و غیره و محلهایی که تحت تأثیر این تنش ها و نیروها هستند نیز مهمان همیشگی بخش ساختمان کشتی در آزمون هستند. در پایان نیز با توجه به آن چه در کنکور 93 (بهمن 92) و سالهای قبل شاهد آن بودیم توصیه میکنیم دانشجویان به ساختمان بخشهای مختلف کشتی خصوصاً ساختمان کف و اجزای آن توجه عمیقی داشته باشند و در مورد مقاطع تیری که برای انواع شناور در استحکام طولی و عرضی تخمین زده میشود به یک دید قوی دست یابند و برای این منظور بیشترین توصیه روی مطالعهی کتب لاتین با تصاویر گویا از مقاطع میباشد.