ازدیاد نباتات
سؤالات ازدیاد نباتات در سال 97 به طور کلی نسبت به سال 96 کمی سادهتر بودند. تعداد سؤالات در مبحث ازدیاد جنسی (بذر) به نسبت بیشتر بود. سه سؤال بخش هورمون در سال 96 تحلیلی بوده در حالی که سؤال سال 97 با نگاه به صورت سؤال قابل حل بود. سؤالات بخش پیوند تقریباً در یک سطح بوده است. دو سؤال سال 97 به مبحث ساختارهای افزایشی اختصاص یافته که به طور کل از مباحث ساده کتاب میباشد که نشان داد امسال پراکندگی سؤالات نسبت به سال قبل بهتر بوده است.
خاکشناسی و گیاهشناسی
در سال 96 از مبحث تخلخل خاک 2 سؤال محاسباتی و تحلیلی و در سال 97 یک سؤال آمده بود. در سال 96 از مبحث ردهبندی یک سؤال و در سال 97 سؤالی نیامده بود. تفاوت سطح سؤالات این دو سال در سؤالات مباحث شیمی خاک، مباحث ظرفیت تبادل کاتیونی و pH بود که کمی دقیقتر مطرح شده بود برای مثال رابطه CEC با مصرف یک نوع کود و یا روش اصلاح خاک شور و یا خنثی سازی آهک خاک مطرح شده بود.
البته سال 96 سؤالات ساده و متوسطی مانند تعریف خاک وانواع آبخاک مطرح شده بود. همچنین در سال 97 روی فیزیک و ساختمان خاک و خاکسازی تمرکز شده بود. سطح سؤال بخش بیولوژی خاک در هر دو سال تقریباً یکسان بود. در کل سطح سؤالات این دو سال به جز در موارد گفته شده کمی متفاوت بودند.
سؤالات سال 97 سطح متوسط و منطقی داشتند. و از پراکندگی خوبی برخوردار بود و بیشترین سؤالات از مباحث رده بندی و ویژگی تیره ها و نام های علمی و مبحث مورفولوژی زایشی و ساختمان بذر و میوه مطرح شده بود. یک سؤال ترکیبی از مورفولولوژی زایشی و رویشی نیز مطرح شده بود. در سال 96 هم تقریباً از همین مباحث سؤال مطرح شده بود ولی یک سؤال از بخش گیاهان تک سلولی و قارچها و ساختمان زایشی و رویشی (مانند برگ) طرح شده بود. در کل سؤالات امسال و سال گذشته در سطح قابل قبولی قرار دارند.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 97، به طور مرسوم و مشابه با سال های قبل، شامل 30 سؤال است که 15 سؤال مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال شامل سؤالات زبان تخصصی است. سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال از واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze است. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال است.بخش واژگان شامل 10 سؤال است و در صورتی که داوطلب دایره لغات وسیعی در ذهن داشته باشد، می تواند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهد. داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آن ها در سطح مطلوبی قرار ندارد، می توانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتاب هایی نظیر 504 و 1100، از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح می شود و با توجه به این که اکثراً در گزینه ها از شکل های مختلف افعال استفاده می شود و گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه می شود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند.در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته 3 متن و هر یک با 5 سؤال آورده شده است. با این حال سطح این متن ها نسبت به سال های گذشته آسان تر شده، اما با توجه به طولانی بودن هر سه متن توصیه می شود داوطلب بعد از نگاه اجمالی به متن از تکنیک های پاسخگویی به سؤالات درک مطلب استفاده کنند و وقت خود را صرف مطالعه و بازگشت به متن نکنند (ابتدا سؤالات مطالعه شود و سپس در متن به دنبال جواب باشند).
در صورتی که داوطلبی در مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متن ها را بررسی کرده و متنی آسان تر را انتخاب کند که مفهوم آن قابل درک تر باشد.
سبزیکاری و گلكاری
پراکندگی سؤالات سبزیکاری در سال 96 نسبت به سال 97 بیشتر بوده است.
- 3 سؤال از سبزیکاری عمومی
- 3 سؤال هم به صورت ترکیبی از مباحث سبزیهای برگی، ریشهایف میوهای و سردسیری و گرمسیری
مطرح شده بود. از سیب زمینی 2 سؤال مطرح شده بود که تقریباً مانند سال گذشته از مبحث غدهبندی بوده است. سؤال قابل تأمل سال گذشته، در مورد شرایط نوری در گلخانه بود و امسال مقایسه قیمت محصولات در انواع کشتها، یک سؤال هم از بخش بیماری و عارضهها طرح شده بود. دو سؤال گرده افشانی آورده شده است. درکنکور 97 جای سؤالات مربوط به مباحث قارچ، پیازها و سبزیها خالی بود.
تعداد سؤالات مبحث چمنکاری امسال برابر سال گذشته است و از نظر دشواری تقریباً در یک سطح میباشند. از مبحث گل بریدنی گیاه رز انتخاب شده و سؤال مربوط به عارضه آورده شده است. امسال سؤالات خوبی (3سؤال) از مبحث درختان و درختچههای مطرح شده است. سؤالات گلکاری عمومی سال 96 کمی جدید و تحلیلی بوده است ولی سؤالات امسال کمی واضحتر است و سریعتر قابل حل میباشند. سؤال مربوط به گیاهان آپارتمانی امسال مربوط به مبحث تغذیه معدنی میباشد و سطح خوبی دارد.
فیزیولوژی و فیزیولوژی پس از برداشت
سؤالات فیزیولوژی سال 96 نسبت به سال 97 کمیدشوارتر بود. سال 97 یک مسئله حل کردنی در بخش متابولیسم کربن و انرژی واز مبحث روابط آبی 2 سؤال نسبتاً دشوار مطرح شده بود. بیشتر سؤالات در بخش واکنشهای فتوسنتزی سال 96، تحلیلی و نیاز به تسلط کافی به سطوح انرژی واکنشها داشت. در سال 97 از مبحث سلول و روابط آبی گیاه سه سؤال در سطح متوسط مطرح شده بود، در سال 96 از همین مبحث 4 سؤال با تنوع بهتر طرح شده. به طور کل سؤالات سال 96 مفهومیتر بوده این در حالیست که بیشتر سؤالات سال 97 جنیه حفظی داشته و با حفظبودن مباحث، سؤالات قابل حل میباشند.
سؤالات پس از برداشت سال 96 در مبحث بیوشیمی میوه بیشتر به خواص و نقش ترکیبات مانند رنگیزههای گیاهی پرداخته بود. در سال 96 دو سؤال از مبحث سرمازدگی مطرح شده بود که نسبت به یک سؤال سال 97 کمی دشوارتر بوده است. در سال 96 از بیماریها یک سؤال طرح شده بود. و از مبحث نابسامانیهای فیزیولوژیک سؤالی نیامده بود. به نظر سؤالات سال 96 نسبت به سال 97 دقیقتر و چالش برانگیزتر بودهاند.
میوهکاری
پراکندگی مباحث در سؤالات میوهکاری سال 97 نسبت به سال 96 بهتر بود، ولی تعداد سؤالات مبحث میوهکاری عمومی 8 سؤال بود که نسبت به سال قبل دو برابر شده بود. مبحث گرمسیری 5 سؤال، توت فرنگی 3 سؤال و بر خلاف سال قبل از مبحث هسته داران 1 سؤال طرح شده بود. اگر داوطلب منابع معتبر و معمول رشته باغبانی را مطالعه میکرد قادر به پاسخگویی اکثر سؤالات بود. زیرا سؤالات امسال خارج از منابع نبوده و در کل سادهتر از سال قبل بودند.