ریاضیات
سؤالات ریاضی عمومی رشتهی مهندسی عمران در آزمون کارشناسی ارشد سال 98 مانند سالهای گذشته 15 سؤال بود. 5 سؤال به ریاضی عمومی (1) و 5 سؤال به ریاضی عمومی (2) و 5 سؤال هم به درس معادلات دیفرانسیل اختصاص داشت، به نظر میرسد که این ترکیب سؤالات در سالهای آینده نیز به چشم بخورد. به لحاظ ضریب سختی میتوان گفت سؤالات امسال سطحی برابر سؤالهای سال گذشته داشتهاند و باز هم مانند هر سال، پر سؤالترین مبحث را انتگرالها شامل میشدند که در مجموع 5 سؤال را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به خود اختصاص داده بودند. به منظور عملکرد مناسب در این درس، مطالعه طیف وسیعی از مطالب دروس ریاضی لازم بود و با خواندن کامل کتابها و مرور و تست زدنهای مکرر، رسیدن به درصدهای بالا دور از ذهن نبود.
عملکرد مناسب در درس تأثیرگذاری مانند ریاضی که اغلب دانشجویان درصد بالایی را از آن کسب نمیکنند، نیازمند تمرین و تکرار زیاد است. آشنایی با سؤالات متنوع و تست زدنهای زیاد رسیدن به درصدهای بالا را تسهیل میکند. باید توجه داشت که با توجه به میانگین درصد پایین داوطلبان در این درس، پاسخگویی سؤالات این درس میتواند کمک بزرگی به داوطلبان باشد.
زبان عمومی و تخصصی
در این درس هم مشابه چند سال اخیر 15 سؤال زبان عمومی برای پاسخگویی داوطلبان ارائه شده است که شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال گرامر است. از نظر سختی میتوان گفت که سؤالات زبان عمومی تقریبا همسطح سال 97 مییباشد. در مورد سؤالات زبان تخصصی هم مییتوان گفت که این سؤالات به جز یکی از متنهای درک مطلب ساده شده بودند و از نظر اسکلت بندی سؤالات هم مانند سؤالات سال گذشته، دارای یک درک مطلب 5 سؤالی، یک متن cloze test 5 سؤالی و 5 سؤال مفهومی از واژگان تخصصی مطرح شده است. در این آزمون داوطلبانی که در آزمونهای مدرسان شریف شرکت کرده بودند این سؤالات زبان سؤالات ناآشنایی برای آنها نبوده است و مییتوانستند با اندکی تلاش و دقت به درصد بالایی از سؤالات پاسخ دهند.
سیالات و هیدرولیک (مکانیک سیالات)
در این درس هم مشابه چند سال اخیر 20 سؤال برای پاسخگویی داوطلبان ارائه شده بود، که 13 سؤال آن مربوط به درس مکانیک سیالات و 7 سؤال دیگر مربوط به درس هیدرولیک بود. در کنکور سالیهای گذشته فصل آنالیز ابعادی یک سؤال ثابت دارد که در کنکور امسال از این مبحث سؤالی مطرح نشده بود. تعداد تستهای مطرح شده در درس هیدرولیک نسبت به سال گذشته با کاهش 1 سؤال همراه بوده است. در رابطه با سطح سؤالات همانند سال گذشته، سؤالات سیالات و هیدرولیک سبک یکسانی داشتند. سطح سؤالات درس مکانیک سیالات نسبتاً سادهتر از سال قبل بود.
همچنین داوطلبانی که در آزمونهای مدرسان شریف شرکت داشته اند، اکثر سؤالات کنکور سراسری را در این آزمونها دیدهاند و با آنها آشنایی قبلی پیدا کرده بودند، به جرأت میتوان گفت که در این درس درصد مشابهت بالایی میان آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف و کنکور سراسری دیده میشود. به صورت کلی طراحان در این درس نمییتوانند تغییر بالایی ایجاد کنند و حداکثر تغییرات قابل اعمال در هر سال نهایتاً به 20 درصد ختم مییشود، بنابراین در این درس سبک، شکل و نموداریهای مشابهیای با کنکوریهای سالیهای گذشته مشاهده مییکنیم.
طراحی ( سازههای فولادی (1 و2)، سازه های بتنی (1و2))
سؤالات درس طراحی آزمون سال 98 نسبت به سؤالات سالهای گذشته دارای سبکی متفاوت و بودجهبندی تقریباً مشابه سال 97 داشته است. در کل سطح سؤالات در این درس نسبت به سؤالات سالهای گذشته دشوارتر شده و دید طراح سؤالات به این درس کمی تغییر یافته بود. سؤالات طراحی مانند سال گذشته دارای 10 سؤال فولاد و 10 سؤال بتن بودند. در این میان چند سؤال آیینینامهای به چشم میخورد که برای پاسخگویی به آنیها نیاز به تسلط بر مطالب آییننامه مییباشد. در درس طراحی سازههای فولادی امسال داوطلبان با سبکی جدیدی از سؤالات طراحی مواجه شدند که تفاوت زیادی با سالهای گذشته داشته است. طرح چند سؤال کلاسیک و چند سؤال آییننامهایی و تغییر در بودجهبندی سؤالات این درس از جمله تفاوتهای مطرح شده هستند.
بعضی از سؤالات مطرح شده در این درس در کتابهای کنکور رایج وجود ندارند و این مطلب به این موضوع اشاره دارد که داوطلبی که میخواهد به تمامی سؤالات پاسخ دهد بهتر است علاوه بر تسلط بر کتابهای کنکوری، کتابها و منابع اصلی درس را نیز مطالعه کند. در این آزمون نیز از مباحث مهم مانند ضریب طول موثر و اعضای فشاری و اتصالات سؤال طرح شده است و بخش اصلی سؤالات را تشکیل میدهد. همچنین در سؤالات فولاد، 3 سؤال مفهومی دیده میشود که همان سبک جدید سؤالات میباشد. در درس طراحی سازههای بتنی، طراح تقریباً با توجه به اهمیت مباحث از تمامی مباحث سؤال داده است و نسبت به سال گذشته کمی سؤالات سختتر به نظر میرسند و طرح سؤالات مفهومی مانند کنکور سال گذشته از نکات مثبت این درس در کنکور امسال بوده است. به طور کلی این درس به نسبت سال گذشته تفاوت کمی داشته است و سطح سؤالات یکسان و اندکی سختتر ارزیابی میشود.
مکانیک جامدات
سؤالات درس مکانیک جامدات آزمون سال 98 نسبت به سؤالات سالهای گذشته دارای سبکی جدیدتر و بودجهبندی تقریباً مشابه سال 97 داشته است. در کل سطح سؤالات در این درس نسبت به سؤالات سالهای گذشته تغییری نداشته است. سؤالات جامدات دارای 10 سؤال مقاومت مصالح و 10 سؤال تحلیل سازه ها بودند. در درس مقاومت مصالح تعداد سؤالات مطرح شده به صورت مستقیم و یا ترکیبی از مبحث خمش افزایش چشمگیری داشته است که نشان دهنده پرتست و مهم بودن این مبحث می باشد. همچنین در بخش خط تاثیر با افزایش یک سؤال تعداد سؤالات مطرح شده از این مبحث به دو سؤال رسیده است.
به طور کلی این درس به نسبت سال گذشته تفاوت کمی داشته است و سطح سؤالات یکسان و اندکی سختتر ارزیابی میشود. و قابل ذکر است که مباحثی که مورد توجه طراحان قرار گرفته بود بارها و بارها از آزمونهای مؤسسه مدرسان شریف بیان شده و داوطلبان با مرور آزمونهای مدرسان شریف و کنکورهای سال قبل سازمان سنجش میتوانند درصد مطلوبی را در این درس کسب نمایند.
مکانیک خاک و پی
در این درس هم مشابه چند سال اخیر 20 سؤال برای پاسخگویی داوطلبان ارائه شده بود، که 13 سؤال آن مربوط به درس مکانیک خاک و 7 سؤال دیگر مربوط به درس مهندسی پی بود. سؤالهایی از فصلهای مربوط به روابط وزنی حجمی، تحکیم و مقاومت برشی متفاوت از سالهای گذشته ارائه شده بود، تعداد سؤالات مطرح شده از فصل آب در خاک (تراوش) نسبت به سال گذشته افزایش و تعداد سؤالات مطرح شده از مباحث تحکیم مانند سال گذشته بوده و تعداد سؤالات مطرح شده از مباحث مقاومت برشی نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است. تعداد تستهای مطرح شده در درس مهندسی پی نسبت به سال گذشته با کاهش 1 سؤال همراه بوده است. در رابطه با سطح سؤالات همانند سال گذشته، سؤالات خاک و پی سبک یکسانی داشتند.
سطح سؤالات درس مکانیک خاک نسبتاً سادهتر از سال قبل بود. همچنین داوطلبانی که در آزمونهای مدرسان شریف شرکت داشتهاند، اکثر سؤالات کنکور سراسری را در این آزمونها دیده و با آنها آشنایی قبلی پیدا کرده بودند ،به جرات میتوان گفت که در این درس درصد مشابهت بالایی میان آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف و کنکور سراسری دیده میشود.
راهسازی و روسازی
سؤالات درس راهسازی و روسازی آزمون سال 98 نسبت به سؤالات سالهای گذشته دارای سبکی مفهومی ـ تحلیلی ـ محاسباتی و بودجهبندی تقریباً مشابه سال 97 داشته است. در کل سطح سؤالات در این درس نسبت به سؤالات سالهای گذشته تغییری نداشته ولی دید طراح سؤالات به این درس کمی تغییر و به سمت مفهومی شدن سوء پیدا کرده است. سؤالات درس راهسازی و روسازی مانند سال گذشته دارای 5 سؤال راهسازی و 5 سؤال روسازی بودند. در درس راهسازی سؤالات بسیار مفهومیتر شده است و حفظ فرمول برای پاسخگویی کافی نمیباشد و نیاز به تسلط بر مفهوم درس دارد، به طور کلی سؤالات امسال در این درس هم سطح سال گذشته ارزیابی میشوند.
درس روسازی در کنکور سال گذشته سادهتر بوده است، اما در این کنکور سؤالات کمی دشوارتر و مفهومیتر شده و قسمت محاسباتی آن تقلیل پیدا کرده است.