ریاضیات
سؤالات ریاضی عمومی رشتهی مهندسی عمران در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 مانند سالهای گذشته 15 سؤال بود. 5 سؤال به ریاضی عمومی (1) و 5 سؤال به ریاضی عمومی (2) و 5 سؤال هم به درس معادلات دیفرانسیل اختصاص داشت، به نظر میرسد که این ترکیب سؤالات در سالهای آینده نیز به چشم بخورد. به لحاظ ضریب سختی میتوان گفت سؤالات امسال سطحی برابر سؤالهای سال گذشته داشتهاند و باز هم مانند هر سال، پرسؤالترین مبحث مربوط به انتگرال ها می باشد که در مجموع 4 سؤال را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به خود اختصاص داده بودند.
به منظور عملکرد مناسب در این درس، مطالعه طیف وسیعی از مطالب دروس ریاضی لازم بود و با خواندن کامل کتابها و مرور و تست زدنهای مکرر، رسیدن به درصدهای بالا دور از ذهن نبود.
عملکرد مناسب در درس تأثیرگذاری مانند ریاضی که اغلب دانشجویان درصد بالایی را از آن کسب نمیکنند، نیازمند تمرین و تکرار زیاد است. آشنایی با سؤالات متنوع و تست زدنهای زیاد رسیدن به درصدهای بالا را تسهیل میکند. باید توجه داشت که با توجه به میانگین درصد پایین داوطلبان در این درس، پاسخ گویی سؤالات این درس میتواند کمک بزرگی به داوطلبان باشد.
زبان عمومی و تخصصی
در این درس هم مشابه چند سال اخیر 15 سؤال زبان عمومی برای پاسخگویی داوطلبان ارائه شده است که شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال گرامر به صورت cloze test است. از نظر سختی میتوان گفت که سؤالات زبان عمومی تقریباً همسطح سالهای گذشته می باشد. در مورد سؤالات زبان تخصصی هم میتوان گفت که سوالات امسال دارای سه متن درک مطلب متوسط بود که نسبت به سال گذشته شاهد تغییر اساسی در ساختار سوالات بودیم و سوالات بخش واژگان تخصصی حذف و یک درک مطلب تخصصی جایگزین شده بود. در این آزمون داوطلبانی که در آزمونهای مدرسان شریف شرکت کرده بودند سؤالات زبان سؤالات ناآشنایی برای آنها نبوده است و میتوانستند با اندکی تلاش و دقت به درصد بالایی از سؤالات پاسخ دهند.
مکانیک سیالات
در این درس هم مشابه چند سال اخیر 20 سؤال برای پاسخگویی داوطلبان ارائه شده بود، که 12 سؤال آن مربوط به درس مکانیک سیالات و 8 سؤال دیگر مربوط به درس هیدرولیک بود. در کنکور سال گذشته فصل آنالیز ابعادی سؤالی نداشت که امسال طبق روال استاندارد آزمون، یک سوال از این مبحث مطرح شد. در رابطه با سطح سؤالات همانند سال گذشته، سؤالات سیالات و هیدرولیک سبک یکسان و استانداردی داشتند. به طوریکه میتوان گفت به دلیل مشکلات به وجود آمده به دلیل بیماری کرونا، سازمان سنجش و طراحان سعی داشتند استاندارترین سوالات از همه ابعاد را مطرح کنند.
همچنین داوطلبانی که در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف شرکت داشته اند، اکثر سؤالات کنکور سراسری را در این آزمونها دیدهاند و با آنها آشنایی قبلی پیدا کرده بودند، به جرأت میتوان گفت که در این درس درصد مشابهت بالایی میان آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف و کنکور سراسری دیده میشود. به صورت کلی طراحان در این درس نمیتوانند تغییر بالایی ایجاد کنند و حداکثر تغییرات قابل اعمال در هر سال نهایتاً به 20 درصد ختم میشود، بنابراین در این درس شکل و سبک سوالات مشابه با کنکورهای سال های اخیر می باشد.
طراحی سازههای فولادی و بتنی
سؤالات درس طراحی آزمون سال 99 همانند سال 98، نسبت به سؤالات سالهای گذشته دارای سبکی متفاوت و بودجهبندی آن تقریباً مشابه سال 97 است. در کل سطح سؤالات در این درس نسبت به سؤالات سالهای گذشته دشوارتر شده و دید طراح سؤالات به این درس تغییر چشمگیری یافته است. سؤالات طراحی مانند سال گذشته دارای 10 سؤال فولاد و 10 سؤال بتن می باشد. در این میان درصد قابل توجهی سوالات مفهومی و آییننامهای به چشم میخورد که برای پاسخ گویی به آنها نیاز به تسلط بر مطالب آییننامه می باشد.
در درس طراحی سازههای فولادی امسال داوطلبان با سبک چیدمان جدیدی از سؤالات درس طراحی مواجه شدند که تفاوت زیادی با سالهای گذشته داشته است. از تعداد سوالات مبحث اتصالات که هر ساله مورد توجه طراحان بوده، کاسته شده و بر تعداد سوالات فصل طراحی اعضای کششی افزوده شده است.
یک سؤال آییننامهایی در میان سوالات این بخش دیده می شود. در این آزمون نیز از مباحث مهم مانند ضریب طول موثر و اعضای فشاری و کششی و اتصالات سؤال طرح شده است که بخش اصلی سؤالات را تشکیل میدهند. همچنین در سؤالات فولاد، 2 سؤال مفهومی دیده میشود که همان سبک جدید سؤالات میباشد. در درس طراحی سازههای بتنی، طراح تقریباً با توجه به اهمیت مباحث از تمامی مباحث سؤال داده است و نسبت به سال گذشته کمی سؤالات سختتر و مفهومیتر به نظر میرسند، طرح سوالات آییننامه ای و مفهومی جدید از نکات این بخش بوده و به طور کلی این درس به نسبت سال گذشته تفاوت چشمگیری داشته است و سطح سؤالات یکسان و اندکی سختتر ارزیابی میشود.
مکانیک جامدات (مقاومت مصالح 1 و تحلیل سازهها 1)
سؤالات درس مکانیک جامدات آزمون سال 99 نسبت به سؤالات سالهای گذشته دارای سبکی مشابه است و بودجهبندی آن تقریباً مشابه سالهای گذشته میباشد. در کل سطح سؤالات در این درس نسبت به سؤالات سالهای گذشته تغییر چشمگیری نداشته است. سؤالات جامدات دارای 10 سؤال مقاومت مصالح و 10 سؤال تحلیل سازهها می باشد. در درس مقاومت مصالح، تعداد سؤالات مطرح شده به صورت مستقیم و یا ترکیبی از مبحث خمش کاهش داشته است. همچنین در بخش خط تأثیر که سال گذشته با افزایش یک سؤال تعداد سؤالات مطرح شده از این مبحث به دو سؤال رسیده بود، مجدداً به یک سوال تقلیل یافته است.
به طور کلی این درس به نسبت سال گذشته تفاوت کمی داشته است و سطح سؤالات یکسان و برابر ارزیابی میشود و قابل ذکر است که مباحثی که مورد توجه طراحان قرار گرفته بود بارها و بارها در آزمونهای آزمایشی مؤسسه مدرسان شریف بیان شده است و داوطلبان با مرور آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف و کنکورهای سال های گذشته سازمان سنجش میتوانند درصد مطلوبی را در این درس کسب نمایند.
مکانیک خاک و پی
در این درس هم مشابه چند سال اخیر 20 سؤال برای پاسخگویی داوطلبان ارائه شده بود، که 12 سؤال آن مربوط به درس مکانیک خاک و 8 سؤال دیگر مربوط به درس مهندسی پی بود. سؤالهایی از فصلهای مربوط به روابط وزنی حجمی، تحکیم و مقاومت برشی یکسان با سالهای گذشته ارائه شده بود، تعداد سؤالات مطرح شده از فصول مختلف دارای سبک استانداردی بوده است. در رابطه با سطح سؤالات همانند سال گذشته سؤالات خاک و پی سبک یکسانی داشتند. سطح سؤالات درس مکانیک خاک دارای سطح یکسانی با سال قبل بود. همچنین داوطلبانی که در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف شرکت داشتهاند، اکثر سؤالات کنکور سراسری را در این آزمونها دیده و با آنها آشنایی قبلی پیدا کرده بودند، به جرات میتوان گفت که در این درس درصد مشابهت بالایی میان آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف و کنکور سراسری دیده میشود.
راهسازی و روسازی
سؤالات درس راهسازی و روسازی آزمون سال 98 نسبت به سؤالات سالهای گذشته دارای سبکی مفهومی ـ تحلیلی ـ محاسباتیسؤالات درس راهسازی و روسازی آزمون سال 99 نسبت به سؤالات سالهای گذشته دارای سبکی محاسباتی و بودجهبندی متفاوت از سالهای گذشته داشته است. در کل سطح سؤالات در این درس نسبت به سؤالات سالهای گذشته تغییر چندانی نداشته است. سؤالات درس راهسازی و روسازی مانند سال گذشته دارای 5 سؤال راهسازی و 5 سؤال روسازی بودند. تعداد سوالات از بخش قوسهای افقی در درس راهسازی بسیار بیشتر شده است و سهم اصلی از سوالات را به خود اختصاص داده است،
به طور کلی سؤالات امسال در این درس هم سطح سال گذشته ارزیابی میشوند. درس روسازی در کنکور سال گذشته سادهتر بوده است، اما در کنکور امسال سؤالات دشوارتر، مفهومیتر و محاسباتی مطرح شده بودند و قسمت محاسباتی مربوط به بخش طراحی روسازی آن افزایش پیدا کرده است.