ریاضی
در ابتدا ذکر این نکته حائز اهمیت است که نسبت به سال های گذشته سؤالات از پراکندگی مناسبی برخوردار بوده و از هر مبحث به طور متوسط 1 سؤال مطرح شده است. سؤالات ترکیبی در معادلات دیفرانسیل شکل جدیدی به کلیت سؤالات این درس بخشیده است که باعث شده است که درسی که از همه دروس ریاضی در کنکور مواد به نسبت ساده تر بوده، امسال سخت تر به نظر برسد. همچنین استفاده از سؤالات نسبتا ساده در کنار سؤالات پیچیده از جمله موارد مشخص در سؤالات امسال است. از دید کلی سؤالات سال 1398 سخت تر از سؤالات 1397 انتخاب شده است. بهره گیری از ترکیب مباحث مختلف و دروس مختلف کار را برای داوطلبان مشکل تر کرده است.
در سال های گذشته از مباحثی نظیر بسط مکلورن، توابع لاپلاس و مشتق سویی سؤالات کمتری مطرح میشد اما امسال با هوشمندی طراحی سؤالات داوطلبانی که تمرکز خود را بر مباحث مطرح شده در سال های گذشته منعطف کردند دچار مشکلات زیادی شدند. از سوی دیگر سؤالات مطرح شده از درس ریاضی (2) بسیار نکته محور و ساده بودند و داوطلبانی که تسلط کافی بر این درس داشتند در رقابت پیروز بودند. در همین باب ذکر این نکته حیاتی است که یک سؤال از درس ریاضی (2) بیش از حد تعادل بوده است و 6 سؤال از این درس وجود داشته در حالی که فقط 4 سؤال از درس ریاضی (1) طرح شده است. از دیگر نکات کلیدی قابل ذکر این سری از سؤالات، پیچیده بودن سؤالات مطرح شده از مبحث اعداد و توابع مختلط است که به خاطر اینکه این بخش در سال های گذشته آسان تر بودند موجب غافلگیری داوطلبین شد.
شیمی فیزیک و ترمودینامیک مواد
درس شیمی فیزیک و ترمودینامیک معمولاً حاوی %65 سؤال از ترمودینامیک مواد و %35 از شیمی فیزیک بود امّا امسال تنها %45 سؤالات از ترمودینامیک مواد بود که این امر موجب غافلگیری داوطلبان شد. کسر زیادی از داوطلبان با کنار گذاشتن شیمی فیزیک مواد که حاوی بخش های بسیار دشوار هستند و سؤالات این بخش ها بسیار طولانی و زمان بر است، در سال های پیش نتیجه خوبی می گرفتند اما امسال با توجه به اینکه بیش از نصف سؤالات از این بخش بوده است این دسته از داوطلبان رتبه بدتری نسبت به تصورات خود کسب کردند.
پراکندگی سؤالات در بخش های دیگر نیز دستخوش تغییر فراوان بود. از بخش انواع حالت های استاندارد که از سخت ترین بخش ها بود سؤال داده نشد و داوطلبانی که این بخش را رها کردند به نفعشان شد که البته سؤالات از این بخش معمولاً خیلی کم است. از بخش قانون اول ترمودینامیک از کتاب مدرسان شریف 6 سؤال آمده است که در نوبه خود بی سابقه بود. سؤالات این بخش بسیار زمان بر هستند و نیاز به تمرکز و دقت در محاسبه دارند. معمولاً از بخش توابع ترمودینامیکی سؤالی ساده طرح میشد که امسال این امر نیز تغییر یافت و تنها یک سؤال ترکیبی با بخش های دیگر از توابع ترمودینامیکی مطرح شد. در کل سؤالات ترمودینامیک دشوار نبودند ولی به شدت غیر استاندارد و غیر منتظره طراحی و گزینش شده بوند.
خواص فیزیکی مواد
در بادی امر باید به این نکته اشاره کرد که سؤالات درس خواص فیزیکی کنکور 1398 بسیار مشابه کنکور سنوات گذشته بوده است؛ بدین معنا که داوطلب در صورت داشتن تسلط کافی بر سؤالات کنکورهای گذشته و افزودن چاشنی دقت قادر به پاسخگویی به حداقل %40 از سؤالات است. در نتیجه رقابت در این درس در مقادیر حداکثری نمره قابل مشاهده است. از نکات قابل ذکر می توان به طرح مجدد سؤال در مورد دیاگرام سه تایی که یکی از سخت ترین مباحث کنکور مواد است، اشاره کرد. دیاگرام آهن کربن قبل از سال 1397 بسیار مورد توجه قرار میگرفت ولی در کنکور مواد سال 1397 فقط یک سؤال از این بخش مطرح شده بود که غیر منتظره بود ولی در سال 1398 علاقه طراحان سؤالات مواد مجددا به بخش دیاگرام آهن کربن فزونی یافت.
مباحث استحاله های نفوذی و غیر نفوذی و فصل مشترک و مرزدانه مانند سال گذشته کمتر مورد توجه واقع شد با ذکر این نکته که این دو مبحث، بسیار پیچیده هستند و در سال های 1396 و 1395 سؤالات متعدد بسیار سختی از این بخش ها دیده میشد. مباحث دیگر مطابق سال های گذشته از نظر تعداد سؤالات تغییر چندانی نداشت. با توجه به موارد فوق الذکر انتظار می رود داوطلبان با مطالعه کتاب مدرسان شریف توانایی پاسخگویی به بیش از %80 سؤالات را داشته باشند.
خواص مكانیكی مواد
درس خواص مکانیکی مواد در بین بقیه دروس معمولا بیشتر مورد تغییر واقع شده است. در سال 1398 نیز این مطلب استثنا نبود. امسال نسبت به سالیهای گذشته تعداد سؤالات مفهومی و تحلیلی بسیار بیشتر بود و این نکته موجب به مشکل برخوردن داوطلبان شد. کنکورهای 1396 به قبل سؤالات متعددی از مباحث محاسباتی اعم از مسائل مربوط به شکست و نابجایی بود که به راحتی با مطالعه سؤالات کنکور اخیر کتاب مدرسان شریف قابل پاسخگویی بود اما در چند سال اخیر طراحان سؤال نشان دادند که مطالعه کنکور چند سال قبل دیگر برای پاسخگویی به سؤالات کافی نبوده و مطالعه دقیق متن کتب مرجع نیز باید به مراجع داوطلبین در کنار کتاب های کنکوری مدرسان شریف اضافه شود.
پراکندگی سؤالات نسبتا مثل سال اخیر بوده و نکته قابل توجه در سال 1397 و 1398 توجه زیاد طراحان سؤال به مبحث خزش بوده است و تعداد سؤالات از این مبحث که معمولاً بیش از 1 سؤال نبود به 3 سؤال افزایش پیدا کرده است. نزدیک به %25 سؤالات از فصل نابجایی و لغزش کتاب مدرسان شریف طرح شده است که مثل سال های گذشته بیشترین فصل مورد بحث بوده است و داوطلبان با تمرکز بر روی این بخش می توانند رتبه خود را بهبود ببخشند.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات درس زبان شامل دو بخش عمومی و تخصصی، به روال سالهای قبل در سه بخش و عنوان کلی (واژگان، نکات دستوری و Reading) تقسیمبندیی شده است. 15 سؤال زبان عمومی در دو بخش جای داده شده که 10 سؤال از واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze است. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک شامل 5 سؤال می باشد. بخش واژگان شامل 10 سؤال است و داوطلب در صورت مطالعه دقیق منابعی مانند 504، واژه و لغات ضروری تافل میتواند در این بخش عملکرد بهتری داشته باشد. در بخش کلوز تست نیز 5 سؤال طرح شده و داوطلب در صورتی که نکات گرامری را مورد مطالعه قرار دهد، توانایی پاسخ به سؤالات این بخش را خواهد داشت. بهتر است داوطلبان در صورت عدم مطالعه در هر کدام از این بخشها از طریق حدس و گمان به سؤالات پاسخ ندهند.
بخش زبان تخصصی همانند سال گذشته شامل 3 متن و هر یک شامل 5 سؤال می باشد. در صورتی که داوطلبی برای مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متن ها را بررسی کرده و متنی را كه به لحاظ محتوا سادهتر است برای پاسخگویی انتخاب کند.