بهره برداری ـ گروه حفاری
درس بهرهبرداری از چندین زیر بخش تشکیل شده است که هرکدام شانس زیادی برای مورد سؤال واقع شدن دارند. از این زیربخشها میتوان به اسیدکاری، جداکنندهها، شکاف هیدرولیکی، تولید ماسه، آسیب سازند، IPR و TPR، فرازآوری مصنوعی، چوک، مشبککاری و غیره اشاره داشت. از آنجایی که تعداد سؤالات کنکور محدود است معمولاً تمامی این زیربخشها مورد سؤال قرار نمیگیرند و این امر خود باعث گستردگی بیش از حد منابع این درس نسبت به سایر دروس و مشکلات عدیده داوطلبان در مطالعه این درس میگردد. در نتیجه درس بهرهبرداری همواره به عنوان دشوارترین بستهی کنکور نفت شناخته می شود. سؤالهای درس بهرهبرداری به نوعی نقش غافلگیرکننده را در دفترچه ی آزمون به عهده دارد؛ نقشی که امسال هم تکرار شد.
با بررسی سؤالهای آزمون 95 مشاهده میشود که هیچگونه سؤال محاسباتی وجود ندارد و تمامی مفهومی و یا حفظیاند، البته تعداد سؤالهای حفظی نسبت به آزمون 94 کاهش یافته بود. در آزمون 95 مهمان ناخواندهی بسته ی بهرهبرداری سؤالی مربوط به پدیدهی مخروطی شدن بود که معمولاً در میان سؤالهای کنکور جایی نداشت. البته می توان به وجود یک سؤال از مبحث مکانیزم رانش مخزن اشاره کرد که معمولاً به بستهی سؤال های درس مخزن 2 تعلق داشت. در مقام مقایسه با آزمون 94، آزمون سال 95 از تنوع بسیار کمتری برخوردار بود به طوری که از مباحث مرتبط با TPR و IPR به تنهایی 4 سؤال آورده شده بود.در مجموع با وجود نکته سنجی در طرح سؤالها و وجود سؤالهایی ناآشنا و جزئی، سؤالهای درس بهره برداری آزمون 95 در حد متوسط و ساده تر از آزمون 94 ارزیابی می شود. بیشتر سؤالات نیز از جزوات بهرهبرداری دكتر غضنفری و مقدسی و خزعلی طرح شده بود.
بهره برداری ـ گروه مخزن
درس بهرهبرداری از چندین زیربخش تشکیل شده است که هرکدام شانس زیادی برای مورد سؤال واقع شدن دارند. از این زیربخشها میتوان به اسیدکاری، جداکنندهها، شکاف هیدرولیکی، تولید ماسه، آسیب سازند، IPR و TPR، فرازآوری مصنوعی، چوک، مشبککاری و غیره اشاره داشت. از آنجایی که تعداد سؤالات کنکور محدود است معمولاً تمامی این زیربخشها مورد سؤال قرار نمیگیرند و این امر خود باعث گستردگی بیش از حد منابع این درس نسبت به سایر دروس و مشکلات عدیده داوطلبان در مطالعه این درس میگردد. معمولاً در طرح سؤالات این درس سعی میشود تا از اکثریت این منابع سؤالاتی آورده شود و سؤالات به سمت جزئیات برده نشود.
با بررسی آزمون 95 میتوان دریافت که هیچ سؤال محاسباتی در میان سؤالهای درس بهرهبرداری دیده نمیشود و عمدهی سؤالها حفظی هستند. بر خلاف روال معمول چند سال گذشته، خبری از سؤالهای غافلگیر کننده، دشوار، جزئی و سؤالهای خارج از مبحث نیست و بستهی بهره برداری کنکور مخزن کاملاً متوسط است و در مقایسه با آزمون 94 سادهتر ارزیابی میشود. در آزمون 95 هیچ سؤالی از منابع و مباحث غیر رایج وجود ندارد و زمانبندی آزمون کاملاً مناسب است. به نظر میرسد سؤالها از جزوههای دکتر غضنفری، دکتر مقدسی و دکتر خزعلی استخراج شدهاند.
پتروفیزیک و چاه نگاری
سؤالات آزمون 95 سطح متوسطی از سختی را داشتند و فرد به راحتی میتوانست به آنها پاسخ دهد. مشکل پیچدگی و طولانی بودن جوابها وجود نداشت و همچنین خبری از تفسیرهای پیچیده لاگهای گرفته شده نبود. 3 سؤال محاسباتی در بخش سنگ و 7 سؤال مفهومی با درجه سختی متوسط داشتیم. همچنین در بخش نمودارگیری یا همان چاه نگاری 3 سؤال محاسباتی به همراه 7 سؤال مفهومی با درجه سختی متوسط مشاهده میشد. در مجموع فرد به راحتی میتوانست به سؤالات این مبحث پاسخ دهد. در مورد سؤالات خواص سنگ یا همان پتروفیزیک مطالعه جزوه دکتر غضنفری مفید بوده است. درمورد درس چاهنگاری یا همان نمودارگیری از چاه مطالعه جزوه دکتر امین شهیدی کمک زیادی به حل این سؤالات می کرد.
متأسفانه سؤال 107 که مربوط به این درس می باشد اشتباه بوده و توسط سازمان سنجش حذف شده است.
مهندسی مخزن 1 ـ گرایش حفاری و بهرهبرداری
سؤالات درس مهندسی مخزن 1 معمولاً شامل سؤالات روتین و معمول است که پاسخگویی به آنها راحت است. این شیوه طرح سؤال در سالیان گذشته کنکور نفت به استثناء کنکور 93 دیده میشود. در کنکور سال 95، سؤالات از نظر تعداد سؤالهای محاسباتی به غیرمحاسباتی مانند کنکور 94 توزیع شده بودند. در مجموع سؤالهای کنکور 95 از مباحث رایجتری انتخاب شده بود اما سطح سؤالها دشوارتر از کنکور 94 ارزیابی میشود. پاسخگویی به سؤالها در قالب هر سؤال 1 دقیقه امکانپذیر است و از نظر زمان بندی استاندارد است. داوطلبان با مطالعهی دقیق منابعی از قبیل كتاب طارق احمد و جزوات دكتر مسیحی و دكتر هلالیزاده میتوانستند به تمامی سؤالات پاسخ دهند.
مهندسی مخزن 2 ـ گرایش مخزن
سؤالات درس مهندسی مخزن 2 معمولاً یک سری سؤالات مفهومی ـ حفظی هستند که روند مشخصی دارند و با توجه به منابع این درس در آزمون سراسری پاسخگویی به سؤالات این درس سادهتر است. تعداد سؤالات در آزمون 95و 94 ، 5 سؤال بوده است. سطح دشواری سؤالات در سال 94 و 95 تقریباً یکسان بوده است ولی به نظر میرسد پاسخگویی به سؤالات آزمون 95 نیازمند وقت بیشتری نسبت به آزمون 94 میباشد. در آزمون 94 سؤالات بیشتر جنبهی حفظی داشته و تسلط بر مطالب حفظی پاسخگویی به مطالب را راحتتر میکرد ولی در آزمون 95 بیشتر سؤالات به صورت مسأله و نیازمند حل ریاضی بودند که به نوعی استاندارد زمانی در این سال رعایت نشده است.
چاه آزمایی
تنوع در بخش سؤالات درس چاه آزمایی سال 95 بیشتر از سالهای 93 و 94 بود. در سال 95 سؤالات بیشتر به صورت مفهومی ارائه شده بودند، البته توجه بیشتری هم به سؤالات پایهای شده بود. به عنوان مثال سؤال اول و سؤال آخر درس چاه آزمایی مربوط به مباحث مقدماتی این درس بودند. همچنین تغییرات در این درس هنوز به یک ساختار ثابت نرسیده است و هر سال شاهد تغییرات فراوان در این درس هستیم. مثلاً امسال هم مانند سال گذشته سؤالی از مبحث ساق مته که از جمله مباحث مهم به شمار می رود، نداشتهایم.
سؤالات این درس یا بسیار آسان و تکراری بودند یا بسیار دوپهلو و پرنکته، در واقع کمبود سؤالات با درجه سختی متوسط در این درس کاملاً حس میشد. این امر انتخاب درست یا نادرست حتی یک تست را به موضوعی بسیار حساس برای داوطلبان تبدیل میکند. در سال 95 توجه بیشتری به مبحث مشتق فشار شده است که کمی دور از انتظار بود.در کل، سطح سؤالات درس چاهآزمایی نسبت به سال گذشته هم از نظر ماهیت سؤالات و هم از نظر نحوه انتخاب و چینش سؤالات کمی دشوارتر ارزیابی میگردد.بیشتر سؤالات 95 از كتاب جان لی و جزوه دكتر هاشمی و دکتر جمشیدی طرح شده بود. متأسفانه امسال نیز سازمان سنجش برای سؤال 175 که مربوط به این درس می باشد، دو گزینه ی صحیح انتخاب کرده است.
مبانی حفاری
در آزمون سال 95 سؤالات درس حفاری 1 گروه مخزن کمی دشوارتر از سالهای پیش طراحی شده بود. به این دلیل که سؤالات این قسمت دیگر از مباحث پایهای حفاری 1 نبود و شاهد سؤالاتی از مباحث مختلف گل و حفاری 2 بودیم. سؤالات ارائه شده در این قسمت کاملاً گنگ بودند چرا که تا به حال از مباحثی مثل هیدرولیک گل، آزمایش گل و مته سؤالاتی در این زیرگروه نداشتیم. به طور کلی سطح سؤالات دشوارتر از قبل بود و به نظر میرسد که دیگر نمی توان تنها درس حفاری 1 را برای گروه مخزن در نظر داشت. با توجه به سؤالات سال 95 به نظر میرسد بیشتر سؤالات از کتابهای Applied Drilling Engineering و جزوه دکتر هاشمی و جزوه سیمان کسایی طرح شده بودند.
حفاری 1 و 2، گل و سیمان
در آزمون 95 سؤالات درس حفاری 1 و 2 گل و سیمان گروه حفاری و بهرهبرداری کمی مشابه سؤالات سال قبل طراحی شده بود. از این منظر که سؤالات تخصصی طرح شده بود و دیگر مشابه سالهای 93 به قبل شاهد سؤالات روتین در درس حفاری نبودیم. سؤالاتی که در مورد دستگاه ویسکومتر دوار پرسیده شده است نیاز به دانش كافی در مورد دستگاههای مورد استفاده در حفاری دارد. به عنوان مثال شاهد سؤالاتی از درس مته بودیم که برای دانشجویان مبحثی گنگ به شمار میرود. تعداد سؤالات محاسباتی نسبت به گذشته کمتر شده بود ولی سؤالاتی حفظی ـ مفهومی زیادی دیده میشد.
که بعضاً سؤالاتی از مباحث جزئی جزوه اساتید طرح شده است که واقعا چالش برانگیز است و البته غیراستاندارد که پاسخدهی به آنها واقعاً مشکل و وقتگیر بود. سؤالات محاسباتی وقتگیر نبودند و دانشجو با انجام محاسباتی ساده میتوانست در کمتر از یک دقیقه به این سؤالات پاسخ دهد. در قسمت گل و سیمان هم از رویکرد سال 94 تبعیت شده است و بیشتر سؤالات جنبه مفهومی به خود گرفتهاند و درک کامل دانشجو از سؤال را برای پاسخ دادن به آنها میطلبند. با توجه به مفهومیشدن بیشتر سؤالات در کل میتوان گفت سؤالات نسبت به سال گذشته دشوارتر بودند. بیشتر سؤالات سال 95 از کتاب Applied Drilling Engineering و جزوه دکترهاشمی و جزوه سیمان کسایی طرح شده بودند.
خواص سنگ
با بررسی آزمون 95 میتوان دریافت که تنوع سؤالها نسبت به آزمون 94 کاهش یافته است؛ بطوری که بر خلاف روال معمول، از مبحث خواص الکتریکی سنگ بطور مستقل سؤالی آورده نشده است. دو تا از سؤالهای محاسباتی به زمانی بیش از یک دقیقه نیاز داشتند اما در مجموع در صورت تسلط کافی زمان ده دقیقه برای پاسخ گویی به سؤالهای بستهی خواص سنگ کافی بود. از میان سؤالهای مفهومی، تنها یک مورد نیاز به تفکر و تحلیل ریزبینانه داشت.
در کل سطح سؤال های درس خواص سنگ آزمون 95 کمی بالاتر از آزمون 94 بود و در مبحث فشار موئینگی، به دلیل تعدد سؤالها، تخصص و محاسبات بیشتری را میطلبید. با این وجود داوطلب کنکور در صورت مطالعهی کافی از منابع رایج، توان پاسخ دادن به همهی 10 سؤال را داشته است. زیرا در آزمون 95 هیچ سؤالی از منابع پراکنده و غیر رایج آورده نشده بود. در یک کلام میتوان سؤالات خواص سنگ آزمون 95 را معیار و استاندارد مناسبی برای دستهبندی داوطلبان بر اساس تسلط و سرعت محاسبات دانست. همچنین میتوان ادعا نمود سؤالها از جزوهی دکتر غضنفری و جزوهی دکتر گرامی طراحی شده بود.
خواص سیالات
سؤالات آزمون سال 95بسیار شبیه به سؤالات آزمونهای مدرسان شریف بودند. این سؤالات تقریباً رویکردی متفاوت نسبت به سالهای گذشته داشت و میتوان آن را به عنوان یک جمعبندی از 4 سال قبل این درس مطرح کرد و در نتیجه تأکیدی است بر مطالعه کنکورهای قبل. البته از بعضی مباحث مثل تعادل گاز ـ مایع دیگر سؤالی نمیبینیم. سؤالات به نحوی مفهومی و مرتبط با مفاهیم پایه ای درس خواص سیالات بودند. دقت و ریزبینی طراحان بسیار قابل تحسین است که تقریباً از مباحث مختلف، شاهد طراحی سؤال هستیم. عموم سؤالات این درس از کتاب خواص سیال مک کین طراحی شده بودند و به طور کلی از سطح متوسط برخوردار بودند.
دروس مهندسی نفت
سؤالات درس مهندسی مخزن 1 معمولاً یک مجموعه سؤالات روتین و معمول است که پاسخگویی به آن ها راحت است. این رفتار در سالیان گذشته کنکور نفت به استثناء کنکور 93 دیده می شود. در آزمون 95 تعداد سؤالهای محاسباتی درس مخزن برای مجموعهی مهندسی اکتشاف بیش از سایر گرایشهاست و این دسته از سؤالات دشوارتر تلقی میشوند. در مجموع در مقایسه با کنکور 94، سؤالات مخزن کمی سختتر بودند اما همچنان با وزن متوسط ارزیابی میشوند.
سؤالات درس حفاری 1 گروه اکتشاف کمی متفاوتتر از سال پیش ظاهر شده بود. مبحث کنترل چاه معمولاً در حفاری 2 مطرح می شود اما شاهد 2 سؤال از این مبحث در این مجموعه بودیم. در ادامه 2 سؤال محاسباتی مطرح شده بود و پاسخدهی به آن ها راحت بود. اما سؤالات مبانی حفاری کمی پیچیده تر شده بود، به طوری که نیاز به کمی استدلال داشت. به نظر نمی رسید که وجود این سؤالات با این سطح بالا برای دانشجویان گروه اکتشاف خیلی معقول باشد، حداقل در مقایسه با سال پیش که صرفاً چندین کاربرد سیستم حفاری و تجهیزات مورد سؤال قرار گرفته بود. یکی از دلایل سختی این مجموعه سؤالات می تواند سختی سؤالات گروه حفاری و اشتراک این سؤالات با سؤالات آن گروه باشد، که البته معقول به نظر نمی رسد. در کل می توان گفت سؤالات حفاری گروه اکتشاف نسبت به سال گذشته بسیار سخت تر شده است.
درس مهندسی بهره برداری از چندین زیربخش تشکیل شده است که هرکدام شانس زیادی برای مورد سؤال واقع شدن دارند. از این زیربخش ها می توان به اسیدکاری، جداکننده ها، شکاف هیدرولیکی، تولید ماسه، آسیب سازند، IPR و TPR، فرازآوری مصنوعی، چوک، مشبک کاری و غیره اشاره داشت. از آنجایی که تعداد سؤالات کنکور محدود است معمولاً تمامی این زیربخشها مورد سؤال قرار نمی گیرند و این امر خود باعث گستردگی بیش از حد منابع این درس نسبت به سایر دروس و مشکلات عدیده داوطلبان در مطالعه این درس می گردد. معمولاً در طرح سؤالات این درس سعی می شود تا از اکثریت این منابع سؤالاتی آورده شود و خیلی سؤالات به سمت جزئیات برده نشود. در آزمون 95 سؤالهای درس بهرهبرداری مشابه مجموعهی مهندسی حفاری- بهرهبرداری طراحی شده است و سؤالها همگی مفهومی و غیرمحاسباتیاند. بطور کلی سؤالهای بهرهبرداری این آزمون پایینتر از متوسط بهرهبرداری و سادهتر از آزمون 94 ارزیابی میشود.
مكانیك سیالات دوفازی ـ گروه حفاری
در سال 95 مشابه سال 94 شاهد یک سری سؤال روتین در درس دوفازی بخش گرایش حفاری بودیم که در کمتر از 2 الی 3 دقیقه فرد میتوانست به سؤالات پاسخ دهد. در این دو سال دیگر خبری از سؤالات گنگ و پیچیده آزمون سال 93 نبود. همچنین سؤالات سال 95 به نوعی سادهتر از سؤالات سال 94 بودند و بیشتر به بررسی مسایل ابتدایی جریان دوفازی می پرداختند. به طور کلی سطح سؤالات این دوره ساده بوده و تقریباً تمام سؤالات از کتاب مکانیک سیالات دوفازی دکتر وطنی طراحی شده بودند. متأسفانه سؤال 269 که مربوط به این درس می باشد اشتباه بوده و توسط سازمان سنجش حذف شده است.
مكانیك سیالات دوفازی ـ گروه مخزن
در سال 95 مشابه سال 94 شاهد یک سری سؤال روتین در درس دوفازی بخش گرایش مخزن بودیم که مشابه تست های قسمت گرایش حفاری در زمان کمی فرد میتوانست به تمام سؤالات پاسخ دهد، البته با این تفاوت که سؤالات این بخش مفهومی تر از بخش حفاری بودند. در این دو سال دیگر خبری از سؤالات گنگ و پیچیده آزمون سال 93 نبود. همچنین سؤالات سال 95 به نوعی ساده تر از سؤالات سال 94 بودند و بیشتر به بررسی مسایل ابتدایی جریان دوفازی می پرداختند. به طور کلی سطح سؤالات این دوره ساده بوده و تقریباً تمام سؤالات از کتاب مکانیک سیالات دوفازی دکتر وطنی طراحی شده بودند.
زبان تخصصی
سؤالات زبان رشته مهندسی نفت در سال 95 مانند سالهای گذشته از 30 سؤال اعم از 15 سؤال زبان عمومی و 15 سؤال زبان تخصصی تشکیل شده بود. 10 سؤال زبان عمومی مربوط به واژگان عمومی بود که همگی آنها در کتاب”Barron`s 1100 Words You Need To Know” موجود میباشد و با مطالعه دقیق آنها میتوانست به تمامی سؤالات پاسخ دهد. 5 سؤال بعدی زبان عمومی مربوط به گرامر در قالب کلوز تست بود که سطح آن نسبت به سال پیش تفاوتی نداشته است. برای پاسخگویی صحیح به سؤالات این قسمت باید غیر از دانش گرامر به دانش ترجمه متن نیز تسلط كافی داشت.سطح کلی این 15 سؤال نسبت به سال پیش تغییری نداشته است. سؤالات تخصصی از 3 متن تقریباً مشابه سال پیش بوده است و سطح دشواری آزمون امسال نسبت به سال پیش تفاوت چندانی نداشته است.
زمین شناسی ساختمانی
به طور کلی سؤالات زمین شناسی ساختمانی سال 95 به مراتب از سال 94 دشوارتر بود به گونهای که پاسخگویی به اکثر سؤالات نیازمند تحلیل داوطلب از پدیدههای زمین شناختی ساختمانی بود. در این آزمون توجه ویژهای به مباحث نقشههای ساختمانی و وضعیت لایههای توپوگرافی شده بود که این آزمون را نسبت به آزمون سال قبل متمایز میکرد. مبحثی که از نظر توجه در رده دوم قرار میگیرد بخش تنش و چین خوردگی است. شاید بتوان بخش زمین شناسی آزمون سال 95 را یکی از دشوارترین آزمونهای سالهای اخیر نامید.
زمین شناسی عمومی
با مقایسه آزمون سالهای 94 و 95 میتوان گفت؛ برخی از سؤالات سال 95 از بخشهایی مطرح شد که کمتر انتظار طرح سؤال از آنها وجود داشت مانند سؤال 61. در کل سؤالات سال 94 نسبت به سال 95 از مفهومیتر بوده و حالت حفظی محض کمتری داشتند، در صورتی که در سال 95 طراح سؤالات با تکیه بر بخشهای کمتر شناخته شده سعی در پیچیده نمودن سؤالات داشته است. به طور کلی اگر داوطلب تمامی جزئیات ریز کتاب مبانی زمین شناسی اخروی را مطالعه نموده و در ذهن داشت میتوانست نمره خوبی در این بخش آزمون کسب کند. سؤال 57 را نیز میتوان سؤالی مشترک بین زمینشناسی نفت و زمین شناسی عمومی دانست که به نوعی مشابه سؤال 56 سال 94 بود. متأسفانه امسال نیز سازمان سنجش برای سؤال 59 که مربوط به این درس می باشد، دو گزینه ی صحیح انتخاب کرده است.
زمین شناسی نفت
به طورکلی سطح سؤالات درس زمینشناسی نفت در آزمون 95 بسیار بالاتر از آزمون 94 است. در آزمون سال 95 اکثر سؤالات به بخشهایی اختصاص داده شدهاند که به مطالعه بسیار جزیی داوطلب برای پاسخگویی به آنها نیازمند است. میتوان گفت در این سال سؤالات کمی از بخشهای مهم و اصلی زمین شناسی نفت طرح شده است و بیشتر به بخشهای فرعی پرداخته شده است.
زمین شناسی تخصصی
سؤالات آزمون 95 سطح دشواری بالاتری نسبت به سؤالات آزمون 94 داشتند. در درس زمینشناسی تحتالارضی سؤالات مفهومیتر شده بودند و سؤالی مربوط به نقشههای زمینشناسی نبود یعنی سؤالات تصویری مطرح نشده بود. در مبحث زمینشناسی ایران سؤالات بیشتر در زمینهی حوضه میادین نفتی بود که داوطلب باید برای پاسخگویی صحیح، بیشتر مبحث میادین را مطالعه میکرد.در مبحث سنگشناسی اكثر سؤالات ساده بودند که دانشجو با تسلط کافی در این زمینه به راحتی میتوانست به سؤالات پاسخ دهد. به طور كلی سؤالات درس زمینشناسی تخصصی در آزمون 95 نسبت به سال 94 مفهومیتر بودند اما داوطلب با خواندن منابع به راحتی قادر به پاسخگویی بوده است.
ژئوفیزیک و ژئوشیمی
سؤالات آزمون 95 دارای سطح دشواری بالاتری نسبت به سؤالات آزمون سال قبل میباشد. به طور کلی سؤالات بخش ژئوفیزیک سال به سال دشوارتر شده و داوطلبان بدون مطالعه دقیق و جزء به جزء منابع معرفی شده مانند كتابهای جواهریان، ریاحی و …، نمیتوانند به سؤالات این درس پاسخ دهند. این روند طرح سؤال در درس ژئوفیزیك از سال 92 شروع شده و سال به سال بر سختی آن افزوده شده است. در تعدادی از سؤالات درس ژئوفیزیک از منابع متفرقه استفاده شده است.
اشکال و تصاویر به کار رفته در سؤالات، از کتابهای لاتین استفاده شده است. در درس ژئوشیمی سؤالات به مراتب روتینتر و قابل پاسخگوییتر میباشند و بیشتر سؤالات به مبحث کروژن و مراحل بلوغ مربوط میشوند. تعداد سؤالات مفهومی در سال 95 نسبت به سال 94 بیشتر شده است و تعداد سؤالات حفظی به مراتب کمتر شده است. همچنین آزمون 95 نسبت به آزمون 94 دامنه گستردهتری از دانش مفهومی فرد را به چالش میكشد.
مهندسی مخزن 1 ـ گرایش مخزن و بهره برداری
سؤالات درس مهندسی مخزن 1 معمولاً شامل سؤالات روتین و معمول است که پاسخگویی به آنها راحت است. این شیوه طرح سؤال در سالیان گذشته کنکور نفت به استثناء کنکور 93 دیده میشود. در آزمون سال 95 در مقایسه با کنکور سال 94 تغییراتی در مباحث مشاهده میشد به طوری که اشتراک زیادی ندارند. تعداد سؤالاتی که نیاز به محاسبات تا جواب نهایی دارند کاهش یافته بود و برای حل سؤالات صرفاً تسلط بر روابط و مفاهیم کفایت میکرد. از طرفی تعداد سؤالات حفظی نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته بود. در مجموع زمان ده دقیقه برای پاسخگویی به سؤالات این بسته کفایت میکرد. در مقام مقایسه، سؤالهای درس مخزن 1 آزمون 95 دشوارتر از آزمون 94 بود. در کنکور 95 سؤالی از منابع غیر رایج دیده نمیشد و داوطلبان با مطالعهی دقیق منابعی از قبیل كتاب طارق احمد و جزوهی دكتر هلالیزاده میتوانستند به تمامی سؤالات پاسخ دهند.
نمودارگیری چاه
با بررسی سؤالهای نمودارگیری آزمون 95 میتوان گفت در مجموع سؤالهای آزمون اخیر نسبت به آزمون94 کمی متنوعتر بودهاند و تعدد سؤالها از یک مبحث کمتر مشاهده شده است. از نظر تعداد سؤالهای مفهومی و حفظی هر دو آزمون نسبت مساوی دارند. اما در آزمون سال 94 دو تا از سؤالهای غیرمحاسباتی بسیار ریزبینانه و جزئی طراحی شده است و همین امر در مجموع پاسخگویی به سؤالهای آزمون94را مشکلتر نشان میدهد.
بطور کلی آزمون 95 دارای سؤالهایی نبود که نیاز به تحلیل نمودارها داشته باشد و صرفاً با اتکا بر حفظیات و ادغام مفاهیم میتوان به سؤالهای درس نمودارگیری پاسخ داد. عمدهترین مشکلی که در سؤالهای آزمون 95 مشاهده میشود، طراحی گزینههاست؛ گزینههای تعدادی از سؤالها خوب طراحی نشده و نارسایی دارد. در مجموع سؤالهای خارج از منابع رایج دیده نمیشود و سطح این بسته، متوسط ارزیابی میگردد. همچنین بیشتر سؤالات از كتاب سرا، کتاب رمضی و جزوات دكتر امین شهیدی و دکتر رضایی طراحی شده بود.متأسفانه سؤال 187 که مربوط به این درس می باشد اشتباه بوده و توسط سازمان سنجش حذف شده است.