آئرودینامیک
در آزمون سال 98 سؤالات اصول جلوبرندگی به نسبت سال 97 ساده تر بوده است. در آزمون سال97 سؤالات نیاز به فهم دقیق و جزئی مفاهیم از جمله اشکال، جداول و حتی روابط داشت به طوری که 4 سؤال از 7 سؤال مطرح شده با حفظ بودن روابط مربوطه قابل حل بود که تقریباً در روند طرح سؤالات اصول جلوبرندگی که غالباً مفهومی می باشند، کم سابقه بود. در آزمون سال 98 سؤالات محاسباتی اصول جلوبرندگی ساده تر و از روابط متداول تر استفاده شده است. در درس مکانیک سیالات در سال97،4 سؤال محاسباتی مطرح شده بود که امکان بالا بردن درصد این درس را بین داوطلبین تحصیل کرده در سایر رشته ها به غیر از هوافضا بالا می برد در حالی که در سال98 تنها 1سؤال ساده از مکانیک سیالات مطرح شده است.
در درس آیرودینامیک1 در سال 98، 2سؤال محاسباتی و 1سؤال مفهومی مطرح شده است و در سال97، 1سؤال محاسباتی و 1 سؤال مفهومی مطرح شده بود که سؤال مفهومی سال 98 به نسبت سادهیتر بوده ولی سؤالات محاسباتی زمان بیشتری برای حل مسائل را می طلبند. در کل تفاوت فاحشی بین سؤالات این درس در دو سال متوالی دیده نمی شود. در درس آیرودینامیک2، در سال 98 تعداد سؤالات بیشتری مطرح شده است به جز یک سؤال، سایر مسائل دارای غالبی عام و تقریباً متوسط هستند که امکان افزایش درصد دانشجویان تحصیل کرده در رشته کارشناسی هوافضا را بالا می برد. در حالی که تعدادی از سؤالات مطرح شده در سال97، صرفاً نیاز به حفظ بودن روابط داشته و بار مفهومی کمتری داشتند.
در درس ترمودینامیک در کل سؤالات سال98 به نسبت سال97 دشوارتر به نظر می رسند و تعدادی از سؤالات نیاز به حفظ بودن روابط ترمودینامیکی دارند. در کل آزمون سال98را می توان دارای غالبی استانداردتر نسبت به سال97 دانست که بیشتر جنبه مفهومی داشته و شامل کلیات مباحث می باشد و کمیتر بر حفظ بودن روابط تکیه دارد.
ریاضیات
در درس ریاضی، دروسی که از آنها در سال 98 سؤال مطرح شده بود، مانند سال گذشته بود. بهطور کلی در این سال از دروس معادلات دیفرانسیل و ریاضی مهندسی سؤال طرح شده بود. داوطلبان با مطالعه كتابهای ریاضی مدرسان شریف قادر بودند به تمامی سؤالات پاسخ دهند.
زبان عمومی و تخصصی
در سنجش میان سؤالات آزمون سال 1398 با آزمون سال 1397 در درس بیوشیمی، باید گفت که در سال 98، با سؤالاتی تا حدی مفهومی تر و اصولیتر روبهرو بودیم اما همچنان داوطلب با مطالعهی دقیق مباحث کتابها و جزوات مطرح دانشگاهها و همچنین مطالعهی تستهای کنکورهای سالهای گذشته، میتوانست تقریباً به همهی سؤالات پاسخ دهد؛ چراکه چندان موضوعی خارج از بحثهای مطرح شده در این بخشها وجود نداشت.
در مجموع میتوان گفت سؤالات نسبت به سال 97 قدری دشوارتر و از نظر کیفی نیز بهتر بوده اند و اشتباه علمی خاصی نیز در سؤالات مشاهده نمیشد و طراحان تقریباً از تمامی قسمت ها که مختص بیوشیمی است سؤال داده و ترجیح داده بودند.
از قسمت هایی مثل مولکولی و حتی پیامرسانی که مختص بیوشیمی نمی باشند و در دروس دیگری چون زیست سلولی و مولکولی تکرار می شوند سؤالی طرح نکنند در صورتی که در سال 97 اینگونه نبوده و این خود می تواند یکی از نکات مثبت در سؤالات درس بیوشیمی امسال باشد چراکه تفکیک مناسب تری بین افرادی که مطالعه زیاد و صحیح داشته اند با سایر افراد ایجاد می کند و همچنین از تکرار مباحث و همپوشانی سؤالات نیز جلوگیری می کند.
سازههای هوایی
درس سازه های هوایی سال 98 نسبت به سال های گذشته تفاوت چندانی نداشت. در کنکور امسال از 5 سؤال دینامیک 3 سؤال سخت و 2 سؤال ساده بود. درس ارتعاشات به نسبت سخت بود و مسائل آن تا حد زیادی به تحلیل قوی نیاز داشت. به نظر می آید که درس ارتعاشات هر ساله رو به سخت شدن است و می توان گفت که هر 5 سؤال ارتعاشات چالش برانگیز بود. پس به داوطلبان عزیز توصیه می شود جهت گرفتن درصد بالا در سازه های هوایی، ارتعاشات را خیلی خوب مطالعه کرده و در این درس مسلط شوند. در مورد دروس مقاومت مصالح و تحلیل سازه ها هم باید گفت که به جز 1 سؤال بقیه سؤالات از سطح خوبی برخوردار بودند. به طور کل سؤالات سازه های هوایی امسال در مقایسه با سال های قبل استانداردتر و مفهومی تر بودند.
طراحی اجسام پرنده
از نظر سطح دشواری سؤالات سال98 نسبت به سال97 تغییر چندانی نداشت، مهم ترین تفاوت سؤالات امسال تمایل بیش از پیش طراحان به مباحث مربوط به آشنایی اولیه و طرح سؤالاتی بود که تنها یک دانشجوی مربوط به هوافضا که آشنایی طولانی مدت با هواپیما و هوانوردی دارد قادر به پاسخگویی به آن هاست. در مجموع میتوان گفت آزمون تغییرات ویژهای نداشت و روند منطقی سالهای پیش را دنبال کرد و با بررسی سؤالات 5 سال اخیر می شد این آزمون را تا حد خوبی پوشش داد.
مكانیك پرواز
در آزمون كارشناسی ارشد سال 98 در مجموعه دروس کنترل اتوماتیک پراكندگی مباحث در سؤالات به خوبی صورت گرفته بود. در سؤالات مکانیک پرواز 1 به جز یک سؤال، مباحث مطرح شده همانند سالهای گذشته بوده است. در درس مکانیک پرواز 2، سؤالات تقریباً هم سطح سؤالات سال قبل بود و مباحث مورد نظر تکراری بودند. تعداد سؤالات حفظی در سال 98، 1سؤال و تعداد سؤالات مفهومی 19سؤال بوده است و بیشتر سؤالات از كتابهای كنترل اوگاتا مطرح شده بود كه داوطلبان میتوانستند با مطالعهی دقیق مباحث و منابع ذكر شده به راحتی به تمام سؤالات 95 پاسخ دهند. در مجموع، سؤالات مکانیک پرواز سال 98 نسبت به سال گذشته سادهتر بوده است.