آمار و احتمال مهندسی
در کنکور امسال 4 سؤال درس آمار و احتمال آمده بود این در صورتی بود که این درس سال قبل 5 سؤال را به خود اختصاص داده بود. سؤال اول ساده و در زمان کمتر از میانگین قابل حل بوده است ولی سؤال جدیدی بوده، سؤال دوم سطح متوسطی داشت و در زمان میانگین قابل حل بود و مشابه آن در کنکورهای سالهای اخیر دیده شده بود. سؤال سوم ساده اما در زمانی بیشتر از میانگین قابل حل بود که البته مشابه آن در کنکورهای اخیر بوده است. سؤال آخر نیز سؤال متوسطی بود که مشابه آن در کنکور سال 96 آمده است.
پایگاه داده (گرایش نرمافزار)
با توجه به افزایش تعداد سؤالات تخصصی در سال 96 از 15 سؤال به 20 سؤال و اینکه این روند امسال هم تکرار شده است به احتمال زیاد در سالهای آینده هم تعداد سؤالات تخصصی 20 تا خواهد بود. به خاطر این تغییر تعداد سؤالات درس پایگاه داده هم افزایش یافته و از حدود 4 یا 5 سؤال به حدود 6 یا 7 سؤال رسیده است. امسال 7 سؤال از این درس بوده است، مباحث آزمون تا حدی مانند سالهای گذشته بوده است. 1 سؤال از جبر رابطهای و 2 سؤال از مبحث SQL و همچنین 3 سؤال از بحث رابطه و کلید داشتیم که این موضوع اهمیت بالای این فصل را مشخص میکند.
همچنین 1 سؤال از مباحث مفهومی مربوط به ساختار جدولها و نحوه ذخیره سازی در لایه فیزیکی جهت تنوع سؤالات در این سال مطرح شده است. انتظار میرود کسانی که به لحاظ تئوری در این درس در سطح خوبی باشند بتوانند به بیش از نیمی از سؤالات پاسخ دهند. همچنین مباحث SQL و رابطه و کلید بحثهای مهم این درس محسوب میشوند.
ریاضی عمومی (1و2)
در کنکور امسال مهندسی کامپیوتر در بخش ریاضیات تغییرات اساسی صورت گرفت و بجای ریاضی مهندسی از ریاضی عمومی یک و دو سؤالاتی آمده بود. سطح سوالات برای داوطلبان مهندسی کامپیوتر متوسط بود و داوطلبان با کمی دقت میتوانستند درصد بالایی کسب نمایند. داز مباحث ریاضی عمومی یک فصول انتگرال و کاربردها، مختصات قطبی و دنباله و سری سؤالاتی طراحی شده بود. ریاضی عمومی یک چهار سؤال را به خود اختصاص داده بود.مباحث درس ریاضی عمومی 2 نیز چهار سؤال را به خود اختصاص داده بود، که دو سؤال آن از مبحث انتگرال خط و سطح و یک سؤال آن از انتگرال چندگانه و سؤال دیگر از توابع برداری و رویهها طرح شده بود.
ریاضیات گسسته
از این درس معمولاً در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر تا سقف 5 سؤال مطرح میشود. برای تسلط بر این درس آشنایی با مفاهیم درس ساختمان دادهها میتواند کمک زیادی به داوطلب بکند، البته مطالب این درس بیشتر ریاضیاتی است و به همین دلیل جزو سؤالات ریاضیات در نظر گرفته میشود. از منابع مهم این درس كتابهای ساختمانهای گسسته، تألیف بهروز قلیزاده و ریاضیات گسسته اثر رالف.پ. گریمالوی میباشند. با توجه به حجم كم مطالب در این درس وقت گذاشتن برای درس ساختمان گسسته مفید میباشد.
سال گذشته 5 سؤال از این درس طراحی شده بود که امسال این تعداد 4 سؤال بود. امسال از بحث تابع مولد هم یک سؤال داده شده بود که در گذشته کمتر به این بحث پرداخته میشد و بهتر است که داوطلبان این بحث و بحث توابع بازگشتی را برای آینده بیشتر مطالعه کنند.در کل این درس به نوعی است که برای موفقیت در آن باید نمونه سؤالات زیادی حل کرد تا به صورت کامل به مباحث مسلط شد و مواردی که باعث بی دقتی افراد میشوند را هم شناخت.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالهای واژگان و cloze مانند کنکورهای قبلی و آزمونهای مدرسان شریف بود ولی مبحث واژگان کمی سختتر از روال هر ساله سؤالات آمده بود. تعداد متنهای داده شده امسال 4 تا بوده که نسبت به سالهای قبل یکی افزایش یافته بود. طبق روال هر ساله در آزمون امسال نیز 30 سؤال زبان عمومی و تخصصی آمده بود.
ساختمان داده
از این درس در آزمون 5 سؤال مطرح میشود. منابع مهم این درس در دانشگاهها كتابهای اصول ساختمان دادهها تألیف هروتیز، ساختمان دادهها با استفاده از پاسكال تألیف تننباوم میباشد. مباحث این درس آرایهها، صف و پشته، لیستهای پیوندی، درختها، گرافها و الگوریتمهای مرتبسازی هستند. تسلط بر این درس در درجه اول با توجه به تعداد سؤالات و ضریب آن بسیار مهم و در درجه دوم برای فهم بهتر درسی مانند طراحی الگوریتم و ساختمان گسسته كاملاً ضروری میباشد. در آزمون امسال هم 5 سؤال از این مبحث طرح شده بود و به بحثهای درخت و تحلیل سرشکن و رابطه بازگشتی و الگوریتمهای مرتبسازی و درهمسازی پرداخته شده بود. سطح سختی این سؤالات هم در حد متعادلی بود نسبت به سالهای گذشته خیلی سختتر یا آسانتر نشده بود.
سیستم عامل
تعداد سؤالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی كامپیوتر در سال گذشته 4 تست بود که امسال این تعداد به 3 سؤال کاهش پیدا کرد و تعداد سؤالات درس معماری کامپیوتر 1سؤال بیشتر شده بود. یکی از این سؤالات به صورت مفهومی بوده و از مباحث مختلف مانند مجازی سازی و حافظه و … بوده است، یک سؤال از بحث جدول صفحه و آدرس مجازی و سؤال دیگر هم از بحث الگوریتم های مربوط به صفحه بندی بوده است.در کل این که تعداد سؤالات این درس کم شده عجیب است ولی به نظر نمیرسد که در سال های آینده این اتفاق تکرار شود و احتمالا امسال استثناً سؤالات این درس کم شده بود که البته روند جالبی هم نیست و بهتر است که ترکیب سؤالات در سالهای مختلف مدام تغییر نکند تا داوطلبان بتوانند با خیال آسوده دروس را مطالعه کنند.
متاسفانه وجود فقط 3 سؤال از این درس که به بسیاری از مباحث اساسی هم نپرداخته بود باعث میشود که داوطلبانی که روی این درس وقت گذاشتهاند تا حدی متضرر شوند. در کل میتوان گفت سؤال اول این درس سؤالی حفظی بود که در کنکورهای سالهای قبل مشابه آن به چشم میخورد و سؤال دوم آن از سطح متوسطی برخوردار بود که مشابه آن در کنکور 96 آمده بود و سؤال سوم نیز از سطح ساده و مبحث پرتکراری سؤال داده شده بود و به طور کلی در زمان اختصاص داده شده سؤالات قابل حل بودند. منابع مهم این درس در دانشگاههای مختلف کتاب مدرسان شریف، كتابهای سیستمهای عامل مدرن تألیف تننباوم، سیستمهای عامل تألیف استالینگ، سیستمهای عامل تألیف دتیل، مفاهیم سیستمهای عامل تألیف سیلبر شاتز میباشند.
شبکههای کامپیوتری
ارتباط كامپیوترها از لحاظ فیزیكی برای رد و بدلكردن اطلاعات، بررسی توپولوژی مختلف شبكه، بررسی انواع لایهها و زیرساختها، تبدیل دادهها، حالتهای ارسال، كنترل خطا، شبكههای بیسیم، لایه شبكه، انواع سوئیچینگ، الگوریتمهای مسیریابی، پروتكلهای مختلف اینترنت، تحلیل آدرس، لایههای انتقال از جمله مباحثی هستند كه در این درس به صورت کلی مورد بررسی قرار میگیرند منابع مهم این درس كتابهای :
- شبكههای كامپیوتری تألیف تننباوم،
- ترجمهی دكتر پدرام،
- شبكههای كامپیوتری و انتقال دادهها تألیف فرشاد صفایی و محمود فتحی
- كتاب شبكههای كامپیوتری تألیف ویلیام استالینگز ترجمهی قدرتا… سپید فام
میباشند. تعداد سؤالات این مبحث 4 سؤال میباشد که از مباحث لایه پیوند داده 1 سؤال، لایه شبکه 1 سؤال، لایه انتقال 1 سؤال و لایههای بالاتر 1 سؤال در این آزمون طرح شده است. در کل، سطح سؤالات این آزمون با توجه به زمان آن، منطقی و قابل قبول بوده است.
طراحی الگوریتم
تعداد سؤالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد سراسری مهندسی كامپیوتر 5 سؤال میباشد. این درس را به نوعی میتوان ادامه درس ساختماندادهها دانست و برای تسلط بر این درس، یادگیری كامل درس ساختماندادهها ضروری میباشد. رئوس مطالب این درس پیچیدگی زمانی الگوریتم، الگوریتمهای تقسیم، برنامهنویسی پویا، الگوریتمهای حریصانه، مرتبسازی و جست و جو و مفاهیم درخت و گراف میباشد. از جمله كتابهای مرجع برای این درس كتابهای CLRS ـ اصول الگوریتمهای كامپیوتر تألیف هروتیز، الگوریتمهای ساختمان داده تألیف ای هو میباشند.
امسال هم 5 سؤال از این مبحث طراحی شده بود و این سؤالات از مباحث کد هافمن، تحلیل الگوریتم، درخت پوشای کمینه، الگوریتمهای بلمن فورد و دایکسترا و نیز بحث بزرگترین زیردنباله صعودی بوده است. سؤالات این درس به نسبت سختتر شده بودند و برای پاسخ دادن به همه سؤالات باید سطح مطالعات داوطلبان بالا میبود. در مقایسه با سال قبل که به پیمایش و جستجوی گرافها بیشتر پرداخته شده بود امسال فقط یک سؤال از این بحث طرح شده بود و بیشتر به برنامهسازی پویا پرداخته شده بود.
کامپایلر (گرایش نرمافزار)
آزمون امسال 7 سؤال از درس کامپایلر داشت که 4 سؤال از بحث گرامر و 2 سؤال از بحث تحلیل نحوی و یک سؤال از بحث درخت تجزیه بود. تعداد سؤالات این درس تا قبل از سال 96 به نسبت کم بود و طراحان توجه زیادی به این درس نمیکردند ولی از سال گذشته توجه زیادی به آن شده است. در سال گذشته 6 سؤال کامپایلر در دفترچه آمده بود که امسال بیشتر شده و به 7 سؤال افزایش یافته است. در کل سطح سؤالات امسال متوسط رو به بالا بود و به داوطلبان توصیه میشود که با توجه به افزایش توجه طراحان به این درس، آن را جدی بگیرند و برای یادگیری آن تلاش کنند.
بهتر است که داوطلبان سال آینده، روی تمامی مباحث این درس تسلط کافی کسب نمایند. از منابع مهم این درس میتوان به كتاب اصول طراحی كامپایلر تألیف ای هو اشاره كرد. این درس جزو دروس سنگین گرایش نرمافزار محسوب میشود. دانستن مباحث درس نظریه زبانها و ماشینها به درک این درس کمک شایانی خواهد کرد.
مدارهای الکتریکی (گرایش معماری کامپیوتر)
در آزمون امسال نیز همانند سال قبل درس مدارهای الکتریکی 5 سؤال را به خود اختصاص داده بود که از مبحث مدارات مرتبه دوم و حالت نوسانی کامل 3 سؤال آمده بود که این مطلب بیانگر اهمیت این مبحث میباشد. در آزمون امسال سؤال اول سطح متوسطی داشت و مانند آن در کنکورهای سالهای اخیر و سؤالات آزمونهای مدرسان شریف آمده بود و در زمان میانگین قابل حل بود و بقیه سؤالات سطح متوسطی داشتند ولی کمی وقتگیر بودند و اما مانند آنها در سالهای قبل و آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف بارها تکرار شده بود.
مدارهای الکتریکی (گرایش هوش مصنوعی)
این درس در کنکور امسال 6 سؤال را به خود اختصاص داده بود این در صورتی بود که در سال قبل 5 سؤال از این درس طراحی شده بود. توزیع سؤالات طبق روال هر ساله صورت گرفته بود و سؤال اول و آخر آزمون سطح سادهای داشتند و مانند آن در کنکورهای اخیر و سؤالات آزمونهای مدرسان دیده شده بود و این سؤالات در زمان میانگین قابل حل بودند. بقیه سؤالات از سطح متوسطی برخوردار بودند و در زمان میانگین قابل حل بودند و آنها نیز در سالهای قبل و آزمونهای مدرسان شریف آمده بودند.
مدارهای منطقی
از این درس در آزمون 4 سؤال مطرح میشود، این درس به لحاظ اهمیت در بین دروس مهندسی كامپیوتر در كنار درس ساختمان دادهها جزو مهمترین دروس میباشد. این درس به نوعی پیش نیاز درس معماری كامپیوتر نیز میباشد. منابع مهم این درس در دانشگاههای مختلف كتابهای طراحی دیجیتال تألیف موریس مانو، كتاب تحلیل و طراحی مدارهای منطقی دیجیتال تألیف ویكتور پرنلسون میباشند.
سیستمها و مبناهای عددی، انواع مدارهای منطقی و سادهسازی توابع منطقی از جمله مباحث این درس میباشند. امسال هم 4 سؤال از این درس طراحی شد که از مباحث ساده سازی توابع و یافتن مینترمها و مدارهای ترکیبی بودند. سؤالات ساده سازی برخی مواقع کمی وقتگیر هستند، ولی در کل داوطلبانی که مباحث را مطالعه کرده باشند و در هنگام حل سؤالات بیدقتی نکنند میتوانند این سؤالات را به آسانی حل کنند. توصیه میشود که نمونه سؤالاتی از این مبحث حل شود تا داوطلب بتواند تسلط خوبی پیدا کند و از بیدقتیها هم پرهیز کند.
معادلات دیفرانسیل
در کنکور امسال مهندسی کامپیوتر به بخش ریاضیات معادلات دیفرانسیل اضافه شد و چهار سوال را به خود اختصاص داد. سوالات در سطح متوسطی طراحی شده بودند و داوطلب با مطالعه دقیق مباحث و تمرکز بر آزمونهای مدرسان شریف میتوانست درصد قابل قبولی را کسب کند. مباحث معادلات دیفرانسیل مرتبه اول و تبدیل لاپلاس هر کدام یک سوال به خود اختصاص داده بودند و از معادلات مرتبه دوم و بالاتر دو سوال طراحی شده بود.
معماری کامپیوتر
تعداد سؤالات این درس معمولا در آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی كامپیوتر 4 سؤال میباشد اما امسال 5 سؤال به آن اختصاص داده شده بود و یک سؤال از سؤالات درس سیستم عامل کم شده بود. منابع مهم این درس در دانشگاهها كتابهای طراحی سیستمهای كامپیوتری تألیف مانو، طراحی نرمافزار و معماری كامپیوتر تألیف هنسی میباشند. تسلط و درك مطالب مدار منطقی كمك زیادی به موفقیت در این درس میكند. اطلاعات دادهها، الگوریتم محاسباتی، زبان انتقال ثابت، واحد پردازنده، واحد كنترل، خط لولهای و سیستمهای موازی، حافظه پنهان و دستگاههای ورودی و خروجی I/O از جمله رئوس مطالب این درس میباشند.
سؤالات امسال از موضوعات مدار کنترل ریزبرنامه سازی شده، مدارهای محاسبه، خط لوله و بحث حافظه بوده است.
یک سؤال حفظی بوده که البته سؤال سختی هم بوده است و داوطلب باید به موضوعات مختلف تسلط داشته باشد تا بتواند به آن پاسخ دهد ولی سؤالات دیگر متعادل بودهاند. البته در کل طراحان سؤالات در سالهای اخیر از تکنیک چندبخشی کردن پاسخها برای سختتر کردن سؤالات استفاده میکنند بدین صورت که چند گزاره مطرح میشود و درستی همه آنها مورد سؤال قرار میگیرد. باید دقت داشت که برای پاسخ دادن به این نوع از سؤالات تسلط به مباحث زیادی لازم است.
نظریه زبانها و ماشینها
تعداد سؤالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر 4 سؤال میباشد. كتابهای مرجع در این درس شامل: مقدمهای بر زبانهای رسمی و ماشین تألیف لینتز، تئوری زبانهای رسمی تألیف روسز، مقدمهای بر تئوری كامپیوتر تألیف كوهن میباشند و تقریباً تمامی آنها مطالب را پیچیده و غیرقابل فهم بیان كردهاند. امسال هم از این بخش 4 سؤال طرح شده بود که از مباحث مربوط به زبانهای منظم و زبانهای مستقل از متن بود، در مجموع سؤالات امسال آسانتر بودند و از مباحث پیچیدهتر همچون زبانهای حساس به متن و ماشین پشتهای و ماشین تورینگ سؤالی نیامده بود.
توصیه کلی به داوطلبان این است که حداقل مباحث ساده این درس را مطالعه کنند تا حداقل به یک یا دو سؤال آسانی که معمولا از این درس طرح میشوند بتوانند به راحتی جواب دهند. هرچند امسال از بحث ماشین تورینگ و … سؤالی نیامده بود ولی بعید است سالهای آینده هم اینطور باشد و برای داوطلبانی که میخواهند درصد بالایی در این درس داشته باشند توصیه میشود که مباحث پیچیدهتر این درس را نیز مطالعه کنند.
هوش مصنوعی (گرایش نرم افزار)
از منابع مهم این درس میتوان به كتابهای هوش مصنوعی تألیف راسل، هوش مصنوعی تألیف ایچ، پرولوگ تألیف براتكو اشاره كرد. بعضی از مطالب این درس كمی نامأنوس با رشته كامپیوتر میباشد و به نوعی مفاهیمی از رشتههای دیگر نیز در این درس تلفیق شده است ولی از دروسی است كه میتوان با استفاده از تكرار در مطالعه مطالب آن به راحتی به درصد خوبی در آن رسید.
سال گذشته 7 سؤال از این مبحث آمده بود که البته بر سؤالات سال گذشته ایراداتی وارد بود ولی امسال سؤالات بهتر بودند، البته تعداد سؤالات کاهش یافته و امسال فقط 6 سؤال از این درس داشتیم که از مباحث برنامهریزی، درخت جست و جوی minimax ، الگوریتم A* ، منطق و بحث محیط عاملهای هوشمند بود. در مجموع با توجه به سطح سختی سؤالات داوطلبانی که این درس را مطالعه کرده باشند میتوانند به بیش از نیمی از سؤالات این قسمت به راحتی پاسخ صحیح دهند.
هوش مصنوعی (گرایش هوشمصنوعی)
در کنکور سال 96 درس هوش مصنوعی 8 سؤال را به خود اختصاص داده بود، امسال از این درس 7 سؤال آمده بود که 3 سؤال آن را مبحث منطق مرتبه یک به خود اختصاص داده بود. سؤال اول، سوم، چهارم و آخر سطح سادهای داشتند و در زمان میانگین قابل حل بودند و مانند آنها در کنکورهای سالهای اخیر و آزمونها مدرسان شریف بسیار تکرار شده بود. سؤال دوم سطح متوسطی داشت، که به نسبت سؤال جدیدی محسوب میشد اما در زمان میانگین قابل حل بود. سطح سؤالات پنجم و ششم دشوار بود و داوطلب برای پاسخگویی به آنها زمان بیشتری از زمان میانگین نیاز دارد.
در کل سؤالات آزمون امسال در قالب سؤالات هر ساله طراحی شده بودند و اگر داوطلب بر تمامی مطالب تسلط میداشت میتوانست درصد خوبی کسب کند.