دکتری روانشناسی 1 و 2
در کنکور دکتری روانشناسی سال 1403 نسبت به سال 1402، سه رشته روانشناسی تربیتی با کد 2144، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی با کد 2147 و مشاوره با کد 2148 با هم تحت عنوان مجموعه امتحانی روانشناسی (1) با کد 2144 تلفیق شده است.
رشته روانشناسی با کد 2150 نیز تحت عنوان مجموعه امتحانی روانشناسی (2) با همان کد ارائه شده است با این تفاوت که در رشته علوم شناختی – روانشناسی، که قبلا دارای دو گرایش روانشناسی شناحتی و شناخت اجتماعی بود در آزمون سال 1403 گرایش شناخت اجتماعی حذف شده است.
معرفی رشته دکتری روانشناسی 1 (کد 2144) :
مجموعه روانشناسی (1) کد 2144 شامل سه رشته به شرح ذیل می باشد :
- دکتری روانشناسی تربیتی
- دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- دکتری مشاوره
هر یک از این کد رشته ها شامل همان دروس امتحانی سال قبل می باشند که کد ترکیب مشخصی دارند.
معرفی رشته روانشناسی (1) – روانشناسی تربیتی (کد 2144) در مقطع دکتری:
دکتری رشته روانشناسی تربیتی به کاربرد روانشناسی در حیطه های آموزش و یادگیری می پردازد. در رشته روانشناسی تربیتی، روش های آموزشی، نحوه یادگیری، سنجش و ارزشیابی از میزان آموخته های یادگیرندگان مورد بررسی قرار می گیرد.
تربیت و آموزش معلمان و افراد متخصص و فعال در حیطه های آموزشی، شناخت فرایندهای یادگیری، تعیین اهداف آموزش، تعیین ویژگی های یادگیرندگان و طرح و اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی از جمله نقش هایی است که روانشناسان تربیتی می توانند ایفا کنند. روانشناسان تربیتی می توانند به تدریس در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بپردازند و در زمینه مسائل روانشناسی آموزشی و تهیه و ساخت ابزارهای اندازه گیری روانی و تربیتی فعال باشند. همچنین می توانند به تحقیقات بنیادی و کاربردی در زمینه مسائل روانشناسی تربیتی مشغول شوند.
هدف از تحصیل رشته روانشناسی (1) – روانشناسی تربیتی (کد 2144) در مقطع دکتری:
به طور کلی می توان گفت که پرورش افراد متخصص در زمینه روانشناسی مرتبط با آموزش و یادگیری به نحوی که بتوانند به معلمان، دانش آموزان و یادگیرندگان در جهت یادگیری بهتر و مؤثر یاری رسانده و در مسیر زندگی به سمت تحول مثبت سوق یابند، هدف اصلی تحصیل در رشته روانشناسی تربیتی است.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغالتحصیلان رشته روانشناسی (1) – روانشناسی تربیتی (کد 2144) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
- تأسیس مرکز مشاوره و روانشناسی
- اشتغال در وزارت آموزش و پرورش
- استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی
- اشتغال در مراکز روانشناسی و مشاوره
- فعالیت در مهد کودک ها و آموزشگاه ها
- فعالیت به عنوان پژوهشگر و مشارکت در پروژه های دولتی و غیردولتی
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته روانشناسی تربیتی (کد 2144) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
در مقطع دکتری رشته روانشناسی تربیتی در مجموع، دانشجو باید 18 واحد تئوری و 18 واحد پایان نامه را بگذراند.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته روانشناسی تربیتی (کد 2144) می گذراند:
روانشناسی تحولی، انسان شناسی در اسلام، روانشناسی یادگیری، آمار، طرحذهای آزمایشی، روان سنجی، روش تحقیق، روانشناسی شناختی، انگیزش در تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش چندفرهنگی
معرفی رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2144) در مقطع دکتری:
دانشجویان رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی در زمینه ارزیابی و تشخیص و بازپروری کودکان استثنایی که شامل ۷ گروه هستند، با تکیه بر روانشناسی و آموزش و پرورش این کودکان مهارت کسب می کنند. در مقطع دکتری رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی به صورت تخصصی تر به هر گروه از این ۷ گروه استثنایی پرداخته می شود و تمام مطالب تئوری در عمل به صورت کاملاً بالینی و تخصصی مورد استفاده قرار می گیرد. مقطع دکتری این رشته در امر بازپروری و توانبخشی کودکان استثنایی از مهارت بالینی بالایی برخوردار است.
هدف از تحصیل رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2144) در مقطع دکتری:
شاید به قطع بتوان گفت که هدف از تحصیل در رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی در وهله نخست، ارتقای سطح کیفی و آموزشی جهت بهبود امر آموزش و پرورش کودکان استثنایی است. همچنین هدف دیگر این رشته، باز کردن دریچه ای تازه در زمینه آموزش کودکان استثنایی چه در قالب استاد دانشگاه و چه به صورت یک کلینیک توان بخشی است تا نیازهای این کودکان در آن تأمین شود.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2144) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
بازار کار مربوط به دکتری رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی در دانشگاه های دولتی و غیردولتی، سازمان های آموزش و پرورش استثنایی، بهزیستی کشور، پرورش استعدادهای درخشان، بنیاد شهید و نظایر آن جهت آموزش و پرورش و توان بخشی کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه می باشد.
در صورت اخذ مدرک دکتری در این رشته به راحتی می توان به عنوان استاد در دانشگاه به تدریس پرداخته یا حتی عضو هیئت علمی شد. همچنین می توان با برپایی کلینیک توان بخشی و گردآوری چند تخصص مختلف در یک کلینیک درآمد خوبی کسب کرد؛ زیرا کلینیک مربوط به این رشته با محوریت ۷ گروه استثنایی (به خصوص کودکان کم توان ذهنی و بیش فعالی) کم است. در هر صورت با توجه به کم بودن نیروی متخصص و پذیرش کم دانشگاه ها در رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دکتری این رشته، بازار کار بسیار خوبی دارد.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2144) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
تعداد کل واحدها در مقطع دکتری رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ۵۰ واحد است که ۳۰ واحد آن متعلق به دروس اختصاصی و ۲۰ واحد آن مربوط به رساله می شود.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2144) می گذراند:
روش تحقیق، روانشناسی بالینی کودک، رشد و کودکان استثنایی، روش سنجش و اندازه گیری، روانشناسی ژنتیک
معرفی رشته مشاوره در مقطع دکتری:
مقطع دکتری رشته مشاوره بالاترین سطح تحصیلی در این رشته و بدون گرایش است؛ یعنی هر فرد با توجه به گرایش خود در مقطع ارشد، در مقطع دکتری در رشته مشاوره ادامه تحصیل می دهد.
این نکته حائز اهمیت است که خوب گوش دادن و خوب سخن گفتن دو ویژگی مهم و ضروری برای علاقه مندان به رشته مشاوره است. یک مشاور باید بتواند با صبر و بردباری و آرامش درونی خود، فضای مناسبی برای مراجعه کننده ایجاد کند و به او اجازه دهد که خود را تخلیه کرده و دغدغه های ذهنی خویش را بیان کند و همچنین باید از مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی روز جامعه نیز اطلاع كافي داشته باشد.
برخی تفاوتی میان رشته های مشاوره و روان شناسی قائل نمی شوند در صورتی که این رشته ها به خصوص در مقاطع بالاتر از جهات گوناگون با هم تفاوت دارند که در زیر به برخی از این تفاوت ها می توان اشاره کرد:
ـ فارغ التحصیلان روانشناس و مشاور هر دو به فعالیت در حیطه روان شناختی مشغول می شوند با این تفاوت که واحدهای درسی رشته مشاوره بر نظریه های روانشناسی، فنون مشاوره و نظریه های شخصیت متمرکز است اما در رشته روانشناسی تأکید بر مباحث آسیب شناسی و اختلالات روانی بیشتر است.
ـ در مقاطع بالاتر مشاوران به بررسی مسائل روانی به نسبت خفیف تر با تأکید بر روش های درمانی می پردازند اما روانشناسان بالینی، با شناسایی و درمان اختلالات بیشتر سر و کار دارند.
هدف از تحصیل رشته مشاوره (کد 2144) در مقطع دکتری:
هدف از تحصیل در رشته مشاوره کمک به حل مشکلات و بحران های پیش آمده برای افراد است به طوری که در مشاوره در واقع مشورت و دریافت کمک اطلاعاتی درباره یک موضوع است که بین مراجع (کمک گیرنده) و متخصص (مشاور) انجام می گیرد و مشاور به افراد آموزش می دهد که چه کنند تا دچار بحران های روحی نشوند و راه پیشرفت و تکامل را راحت تر و سریع تر طی کنند.
بخش دیگری از فعالیت مشاوره نیز شامل حال افرادی می شود که دچار بحران شده اند و اکنون نمی دانند که چگونه باید از بحران مورد نظر عبور کرده یا با آن کنار بیایند؛ در اینجا مشاور به فرد مراجعه کننده کمک می کند تا بتواند بر بحران موجود غلبه کند.
به عبارت دیگر از آنجا که هدف رشته مشاوره رشد، پیشگیری و درمان است، بنابراین کاربرد وسیعی در سطح جامعه دارد. همه مردم توانمندی هایی دارند که برای رشد نیازمند مشاوره و راهنمایی هستند. گروهی در معرض خطر بوده و برای پیشگیری نیازمند مشاوره و راهنمایی هستند و گروهی دیگر نیز در زندگی شخصی دچار گرفتاری های ارتباطی و روان شناختی شده اند که نیازمند درمان اند. بنابراین همه مردم در هر موقعیتی نیازمند خدمات مشاوره ای می باشند. فارغ التحصیلان مشاوره بسته به میزان دانش، تجربه و مهارت می توانند در تمام سازمان ها خدمات مشاوره ای ارائه دهند.
معرفی رشته مشاوره در مقطع دکتری:
مقطع دکتری رشته مشاوره بالاترین سطح تحصیلی در این رشته و بدون گرایش است؛ یعنی هر فرد با توجه به گرایش خود در مقطع ارشد، در مقطع دکتری در رشته مشاوره ادامه تحصیل می دهد.
این نکته حائز اهمیت است که خوب گوش دادن و خوب سخن گفتن دو ویژگی مهم و ضروری برای علاقه مندان به رشته مشاوره است. یک مشاور باید بتواند با صبر و بردباری و آرامش درونی خود، فضای مناسبی برای مراجعه کننده ایجاد کند و به او اجازه دهد که خود را تخلیه کرده و دغدغه های ذهنی خویش را بیان کند و همچنین باید از مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی روز جامعه نیز اطلاع كافي داشته باشد.
برخی تفاوتی میان رشته های مشاوره و روان شناسی قائل نمی شوند در صورتی که این رشته ها به خصوص در مقاطع بالاتر از جهات گوناگون با هم تفاوت دارند که در زیر به برخی از این تفاوت ها می توان اشاره کرد:
ـ فارغ التحصیلان روانشناس و مشاور هر دو به فعالیت در حیطه روان شناختی مشغول می شوند با این تفاوت که واحدهای درسی رشته مشاوره بر نظریه های روانشناسی، فنون مشاوره و نظریه های شخصیت متمرکز است اما در رشته روانشناسی تأکید بر مباحث آسیب شناسی و اختلالات روانی بیشتر است.
ـ در مقاطع بالاتر مشاوران به بررسی مسائل روانی به نسبت خفیف تر با تأکید بر روش های درمانی می پردازند اما روانشناسان بالینی، با شناسایی و درمان اختلالات بیشتر سر و کار دارند.
هدف از تحصیل رشته مشاوره (کد 2144) در مقطع دکتری:
هدف از تحصیل در رشته مشاوره کمک به حل مشکلات و بحران های پیش آمده برای افراد است به طوری که در مشاوره در واقع مشورت و دریافت کمک اطلاعاتی درباره یک موضوع است که بین مراجع (کمک گیرنده) و متخصص (مشاور) انجام می گیرد و مشاور به افراد آموزش می دهد که چه کنند تا دچار بحران های روحی نشوند و راه پیشرفت و تکامل را راحت تر و سریع تر طی کنند.
بخش دیگری از فعالیت مشاوره نیز شامل حال افرادی می شود که دچار بحران شده اند و اکنون نمی دانند که چگونه باید از بحران مورد نظر عبور کرده یا با آن کنار بیایند؛ در اینجا مشاور به فرد مراجعه کننده کمک می کند تا بتواند بر بحران موجود غلبه کند.
به عبارت دیگر از آنجا که هدف رشته مشاوره رشد، پیشگیری و درمان است، بنابراین کاربرد وسیعی در سطح جامعه دارد. همه مردم توانمندی هایی دارند که برای رشد نیازمند مشاوره و راهنمایی هستند. گروهی در معرض خطر بوده و برای پیشگیری نیازمند مشاوره و راهنمایی هستند و گروهی دیگر نیز در زندگی شخصی دچار گرفتاری های ارتباطی و روان شناختی شده اند که نیازمند درمان اند. بنابراین همه مردم در هر موقعیتی نیازمند خدمات مشاوره ای می باشند. فارغ التحصیلان مشاوره بسته به میزان دانش، تجربه و مهارت می توانند در تمام سازمان ها خدمات مشاوره ای ارائه دهند.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مشاوره (کد 2144) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
در مقطع دکتری رشته مشاوره تعداد کل واحدهای مصوب 36 واحد (به غیر از دروس جبرانی و آزمون جامع) است که متشکل از 18واحد دروس پایه و تخصصی و 18 واحد رساله می باشد.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته مشاوره (کد 2144) میگذراند:
دروس الزامی:
ردیف | عنوان درس |
1 | بررسی مقایسه ای نظریه ها و روش های مشاوره گروهی |
2 | تحلیل مقایسه ای نظریه ها و روش های مشاوره خانواده |
3 | نظریه های روان سنجی و کاربرد آزمون ها در مشاوره |
4 | بررسی مقایسه ای نظریه های مشاوره و روان درمانی |
5 | طرح های تجربی تحقیق و تحلیل اطلاعات |
6 | بررسی مقایسه ای نظریه ها و روش های مشاوره تحصیلی و شغلی |
7 | کارورزی پیشرفته |
دروس اختیاری:
ردیف | عنوان درس |
1 | نظریه های روان شناسی رشد |
2 | بررسی تحلیلی آسیب های روانی ـ اجتماعی |
3 | مشاوره سازمانی |
4 | نظریه ها و روش های مشاوره ازدواج |
5 | پسیکونورولوژی |
6 | انسان شناسی در اسلام |
رشته های مرتبط که فارغ التحصیلان آن می توانند در این مجموعه امتحانی شرکت نمایند :
ردیف | رشته هایی که برای شرکت در آزمون دکتری روانشناسی (1) مجاز می باشند |
---|---|
1 | علوم تربیتی (تمامی رشته ها و گرایش ها) |
2 | روانشناسی (تمامی رشته ها و گرایش ها) |
3 | آموزش ریاضی |
4 | آموزش فیزیک |
5 | آموزش شیمی |
6 | آموزش زبان فارسی |
7 | مشاوره و راهنمایی |
8 | مشاوره (تمامی گرایش ها) |
9 | اخلاق، توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی گرایش مشاوره |
10 | مشاوره با رویکرد اسلامی |
11 | تربیت اخلاقی |
12 | گفتار درمانی – توان بخشی (علوم پزشکی) |
13 | روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی |
لیست دروس امتحانی دکتری روانشناسی 1 :
- روانشناسی تربیتی کد ترکیب (1) :
ردیف | دروس امتحانی |
---|---|
1 | آمار و روش تحقیق (دروس درسطح کارشناسی) |
2 | روانشناسی تربیتی – یادگیری و انگیزش – سنجش و اندازه گیری (دروس در سطح کارشناسی ارشد) |
3 | استعداد تحصیلی |
4 | زبان (انگلیسی، فرانسه، آلمانی) |
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی کد ترکیب (2) :
ردیف | دروس امتحانی |
---|---|
1 | روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (دروس سطح کارشناسی) |
2 | آمار و روش تحقیق و آسیب شناسی روانی کودک (دروس در سطح کارشناسی ارشد) |
3 | استعداد تحصیلی |
4 | زبان (انگلیسی، فرانسه، آلمانی) |
- مشاوره کد ترکیب (3) :
ردیف | دروس امتحانی |
---|---|
1 | آمار و روش تحقیق (دروس سطح کارشناسی) |
2 | اصول و فنون و نظریه های مشاوره و روان درمانی – روانشناسی شخصیت (دروس در سطح کارشناسی ارشد) |
3 | استعداد تحصیلی |
4 | زبان (انگلیسی، فرانسه، آلمانی) |
منابع آزمون ها :
جهت دانلود منابع آزمون روانشناسی 1 اینجا کلیک کنید.
ظرفیت پذیرش آزمون های دکتری مجموعه روانشناسی 1403 / دانشگاه سراسری :
-
روانشناسی 1 – روانشناسی تربیتی :
دوره تحصیلی | کد رشته محل | نام دانشگاه يا مؤسسه محل تحصیل | نام رشته تحصیلي | ظرفیت پذيرش نیمسال | توضیحات | |
---|---|---|---|---|---|---|
اول | دوم | |||||
روزانه | 1852 | دانشگاه الزهرا(س) (ويژه خواهران)- تهران | روانشناسی تربیتی | 3 | – | فقط زن |
روزانه | 1853 | دانشگاه بوعلی سینا-همدان | روانشناسی تربیتی | 4 | – | |
روزانه | 1854 | دانشگاه تبريز | روانشناسی تربیتی | 2 | – | |
روزانه | 1855 | دانشگاه تهران | روانشناسی تربیتی | 3 | – | محل تحصیل دانشکده روانشناسی تهران |
روزانه | 1856 | دانشگاه خوارزمی (محل تحصیل كرج) | روانشناسی تربیتی | 3 | – | |
روزانه | 1857 | دانشگاه سمنان (محل تحصیل مهدی شهر) | روانشناسی تربیتی | 2 | – | |
روزانه | 1858 | دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان | روانشناسی تربیتی | 4 | – | |
روزانه | 1859 | دانشگاه شهید باهنر كرمان | روانشناسی تربیتی | 2 | – | |
روزانه | 1860 | دانشگاه شهید بهشتی – تهران | روانشناسی تربیتی | 2 | – | |
روزانه | 1861 | دانشگاه شهید چمران اهواز | روانشناسی تربیتی | 5 | – | |
روزانه | 1862 | دانشگاه شهید مدنی آذربايجان – تبریز | روانشناسی تربیتی | 3 | – | |
روزانه | 1863 | دانشگاه شیراز | روانشناسی تربیتی | 4 | – | |
روزانه | 1864 | دانشگاه عالمه طباطبايی – تهران | روانشناسی تربیتی | 3 | – | |
روزانه | 1865 | دانشگاه لرستان – خرم آباد | روانشناسی تربیتی | 3 | – | عدم تعهد در واگذاری خوابگاه |
روزانه | 1866 | دانشگاه مازندران – بابلسر | روانشناسی تربیتی | 3 | – | |
نوبت دوم | 1867 | دانشگاه تبريز | روانشناسی تربیتی | 1 | – | |
نوبت دوم | 1868 | دانشگاه تهران | روانشناسی تربیتی | 2 | – | محل تحصیل دانشکده روانشناسی تهران |
نوبت دوم | 1869 | دانشگاه سمنان (محل تحصیل مهدی شهر) | روانشناسی تربیتی | 1 | – | |
نوبت دوم | 1870 | دانشگاه شهید مدنی آذربايجان – تبریز | روانشناسی تربیتی | 3 | – | |
نوبت دوم | 1871 | دانشگاه عالمه طباطبايی – تهران | روانشناسی تربیتی | 1 | – | |
نوبت دوم | 1872 | دانشگاه مازندران – بابلسر | روانشناسی تربیتی | 1 | – | |
پرديس خودگردان | 1873 | دانشگاه تبريز (محل تحصیل پرديس خودگردان ارس در جلفا) | روانشناسی تربیتی | 2 | – | |
پرديس خودگردان | 1874 | دانشگاه تهران (محل تحصیل پرديس بین المللی کاسپین واقع در رضوانشهر گیلان) | روانشناسی تربیتی | 3 | – | |
پرديس خودگردان | 1875 | دانشگاه تهران (محل تحصیل پرديس بین المللی خلیج فارس واقع در قشم) | روانشناسی تربیتی | 3 | – | |
پرديس خودگردان | 1876 | دانشگاه تهران (محل تحصیل پرديس بین المللی خلیج فارس واقع در کیش) | روانشناسی تربیتی | 3 | – | |
پرديس خودگردان | 1877 | دانشگاه سمنان | روانشناسی تربیتی | 1 | – | |
پرديس خودگردان | 1878 | دانشگاه شهید بهشتی – تهران | روانشناسی تربیتی | 1 | – | محل تحصیل پرديس خودگردان دانشگاه |
پرديس خودگردان | 1879 | دانشگاه شهید چمران اهواز | روانشناسی تربیتی | 5 | – | محل تحصیل پرديس خودگردان دانشگاه |
پرديس خودگردان | 1880 | دانشگاه شیراز | روانشناسی تربیتی | 4 | – | محل تحصیل پرديس خودگردان دانشگاه |
پرديس خودگردان | 1881 | دانشگاه عالمه طباطبايی | روانشناسی تربیتی | 3 | – |
-
روانشناسی 1 – روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی :
دوره تحصیلی | کد رشته محل | نام دانشگاه يا مؤسسه محل تحصیل | نام رشته تحصیلي | ظرفیت پذيرش نیمسال | توضیحات | |
---|---|---|---|---|---|---|
اول | دوم | |||||
روزانه | 1882 | دانشگاه اصفهان | روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی | 5 | – | فقط زن |
روزانه | 1883 | دانشگاه اصفهان | روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی | 1 | – | |
روزانه | 1884 | دانشگاه اصفهان | روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی | 1 | – | |
روزانه | 1885 | دانشگاه تهران | روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی | 3 | – | محل تحصیل دانشکده روانشناسی تهران |
روزانه | 1886 | دانشگاه عالمه طباطبايی – تهران | روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی | 3 | – | |
نوبت دوم | 1887 | دانشگاه اصفهان | روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی | 1 | – | فاقد خوابگاه |
نوبت دوم | 1888 | دانشگاه تهران | روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی | 3 | – | محل تحصیل دانشکده روانشناسی تهران |
نوبت دوم | 1889 | دانشگاه عالمه طباطبايی – تهران | روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی | 1 | – | |
پرديس خودگردان | 1890 | دانشگاه تهران (محل تحصیل پرديس خودگردان کیش) | روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی | 3 | – | |
پرديس خودگردان | 1891 | دانشگاه تهران (محل تحصیل پرديس بین المللی خلیج فارس واقع در قشم) | روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی | 3 | – | |
پرديس خودگردان | 1892 | دانشگاه تبريز (محل تحصیل پرديس خودگردان ارس واقع در جلفا) | روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی | 3 | – |
-
روانشناسی 1 – مشاوره :
دوره تحصیلی | کد رشته محل | نام دانشگاه يا مؤسسه محل تحصیل | نام رشته تحصیلي | ظرفیت پذيرش نیمسال | توضیحات | |
---|---|---|---|---|---|---|
اول | دوم | |||||
روزانه | 1893 | دانشگاه اصفهان | مشاوره | 4 | – | |
روزانه | 1894 | دانشگاه الزهرا(س) (ويژه خواهران) – تهران | مشاوره | 2 | – | فقط زن |
روزانه | 1895 | دانشگاه خوارزمی (محل تحصیل كرج) | مشاوره | 3 | – | |
روزانه | 1896 | دانشگاه شهید چمران اهواز | مشاوره | 7 | – | |
روزانه | 1897 | دانشگاه عالمه طباطبايی – تهران | مشاوره | 3 | – | |
روزانه | 1898 | دانشگاه كردستان – سنندج | مشاوره | 3 | – | |
روزانه | 1899 | دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل | مشاوره | 5 | – | |
روزانه | 1900 | دانشگاه هرمزگان – بندرعباس | مشاوره | 4 | – | |
نوبت دوم | 1901 | دانشگاه اصفهان | مشاوره | 2 | – | فاقد خوابگاه |
نوبت دوم | 1902 | دانشگاه خوارزمی (محل تحصیل کرج) | مشاوره | 1 | – | |
نوبت دوم | 1903 | دانشگاه علامه طباطبایی – تهران | مشاوره | 1 | – | |
نوبت دوم | 1904 | دانشگاه هرمزگان – بندرعباس | مشاوره | 1 | – | |
پردیس خودگردان | 1905 | دانشگاه علامه طباطبایی – تهران | مشاوره | 3 | – |
معرفی رشته روانشناسی 2 (کد 2150) :
مجموعه روانشناسی (2) کد 2150 دارای 6 رشته به شرح ذیل می باشد :
- روانشناسی
- روانشناسی بالینی
- روانشناسی سلامت
- خانواده و سلامت جنسی
- روانشناسی صنعتی و سازمانی
- علوم شناختی – روانشناسی (روانشناسی شناختی)
کد ترکیب این 6 رشته یکی می باشد. داوطلبین این کد هنگام ثبت نام کنکور، مجموعه روانشناسی (2) را انتخاب می نمایند. دروس امتحانی در تمامی رشته ها یکسان بوده و زمان اعلام نتایج اولیه آزمون، صرفا یک رتبه به داوطلب اختصاص داده می شود.
تمرکز اصلی روانشناسی بالینی بر حل مشکلات و اختلالات روانشناختی می باشد.
روانشناسی سلامت یک گرایش کاملاً تخصصی است که در تمام سطوح پیشگیری از بیماری ها و در هنگام ابتلا، پروتکل های تعریف شده، می تواند به بهبود وضعیت روانی و جسمانی افراد کمک کند.
گسترش دنیای مدرن و بالطبع استرس های جدید، فشار روانی زیادی به انسان امروزی وارد می کند. روانشناس سلامت علاوه بر کمک به بیماران جسمانی، می تواند به مراقبان آن ها که تحت فشار روانی قرار دارند، کمک کند. برای کادر درمان، روانشناس سلامت، می تواند به آن ها خدماتی در جهت حفظ تعادل روانی و بهبود کیفیت زندگی ارائه نماید. در حقیقت در تمامی حوزه های ارتباط جسم و روان کمک کننده و راه گشاست.
روانشناسی سلامت، ارتباط بین عوامل روانشناختی و سلامت و بیماری جسمی را مورد مطالعه قرار میدهد و روانشناسی (بدون گرایش) بیشتر به جنبه های نظری روانشناسی می پردازد. البته تعداد اندکی از دانشگاه ها گرایش های روانشناسی بالینی و روانشناسی سلامت را ارائه می دهند و در اکثر دانشگاه ها، روانشناسی (بدون گرایش) ارائه می گردد. با این حال، مواد امتحانی و ضرایب دروس در کنکور برای همه گرایش ها یکسان است. طول مدت تحصیل در دکترای روانشناسی 5 سال است، با این حال می توان این دوره را در مدت زمان کوتاه تری نیز سپری کرد.
هدف از تحصیل رشته روانشناسی (کد 2150) در مقطع دکتری:
هدف از تحصیل در رشته روانشناسی در مقطع دکتری، همانند مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، درک و فهم جنبه های نظری و کاربردی روانشناسی به منظور حل و فصل مشکلات و اختلالات روانشناختی، شناخت بیشتر انسان و کمک به بهبود کیفیت زندگی، چه در بیماران و چه مراقبان آن ها می باشد. جهت گیری خاص این هدف، همانگونه که در معرفی رشته روانشناسی در بالا نیز گفته شد، به گرایش مربوطه بستگی دارد. البته در مقطع دکتری روانشناسی همانند سایر رشته های دانشگاهی، پژوهش نقش برجسته ای دارد. بخش اعظم مقطع دکتری به کارهای پژوهشی در رابطه با انجام رساله و نگارش مقالات علمی مربوط می شود؛ بنابراین از دانشجویان این مقطع انتظار می رود که به پژوهش علاقه نشان دهند و از توانایی کافی برای انجام پژوهش برخوردار باشند.
رشته های مجاز به شرکت در آزمون روانشناسی (کد 2150) مقطع دکتری:
ردیف | رشته هایی که برای شرکت در آزمون دکتری روانشناسی مجاز می باشند |
1 | علوم تربيتي (تمامي رشته ها و گرايش ها) |
2 | روانشناسي (تمامي رشته ها و گرايش ها) |
3 | بهداشت و درمان (پزشكي عمومي، پرستاري) |
4 | توانبخشي (علوم پزشكي) |
5 | مشاوره و راهنمایی |
6 | مشاوره (تمامي گرايش ها) |
7 | سنجش و اندازه گيري |
8 | توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی گرایش مشاوره |
9 | مشاوره با رویکرد اسلامی |
10 | علوم شناختی (گرایش های توان بخشی شناختی و روانشناسی شناختی) |
11 | تربیت اخلاقی |
لیست دروس امتحانی دکتری روانشناسی 2 :
ردیف | دروس امتحانی رشته |
---|---|
1 | روانشناسی رشد و شخصیت (دروس سطح کارشناسی) |
2 | آمار و روش تحقیق (کمی و کیفی) – آسیب شناسی روانی – نوروسایکولوژی (دروس سطح کارشناسی ارشد) |
3 | استعداد تحصیلی |
4 | زبان (انگلیسی، فرانسه، آلمانی) |
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغالتحصیلان رشته روانشناسی (کد 2150) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی، خصوصی و اجرایی):
بیشتر افرادی که به رشته روانشناسی وارد می شوند درصدد انجام فعالیت های بالینی و معالجه افراد مبتلا به اختلالات روانشناختی هستند. این افراد می توانند در درمانگاه ها و کلینیک های روانشناسی استخدام شوند یا خود اقدام به تأسیس کلینیک نمایند. با این حال، بازار کار روانشناسی هر روز در حال گسترده تر شدن است و عرصه های جدیدی پیش روی روانشناسان گشوده میشود. فارغ التحصیلان روانشناسی می توانند در مدارس، زندان ها، بیمارستان ها، مراکز بهزیستی و مراکز بهداشت روانی و جسمی مشغول به کار شوند. همچنین آن ها می توانند در مراکز تحقیقات مشغول به انجام پژوهش شوند یا به عنوان هیئت علمی در مراکز آموزشی استخدام گردند.
در رابطه با گرایش روانشناسی سلامت متأسفانه هنوز مشکلاتی در زمینه تعریف دقیق وظیفه روانشناس سلامت در بیمارستان ها وجود دارد، لکن نیاز به حضور آنها به شدت احساس می شود اما کلینیک هایی که در خصوص ناباروری، سالمندان، استرس، اعتیاد، دیابت، سرطان و سایر بیماری های جسمی و مزمن فعالیت دارند، می توانند از این متخصصان بهره مند شوند.
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در کلیه گرایش های رشته روانشناسی (کد 2150):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه های ایران برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد، لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند. ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته روانشناسی در گرایش های مختلف با توجه به تراز علمی 20 دانشگاه برتر ایران در دو نوبت روزانه و شبانه طبق آخرین سال برگزاری کنکور در جدول ذیل آورده شده است.
دوره تحصیلی | کد رشته محل | نام دانشگاه يا مؤسسه محل تحصیل | نام رشته تحصیلي | ظرفیت پذيرش نیمسال | توضیحات | |
---|---|---|---|---|---|---|
اول | دوم | |||||
روزانه | 1912 | دانشگاه ارومیه | روانشناسی | 5 | – | |
روزانه | 1913 | دانشگاه اصفهان | روانشناسی | 6 | – | |
روزانه | 1914 | دانشگاه الزهرا(س)(ویژه خواهران) – تهران | روانشناسی | 7 | – | فقط زن |
روزانه | 1915 | دانشگاه بوعلی سینا – همدان | روانشناسی | 6 | – | |
روزانه | 1916 | دانشگاه تبریز | روانشناسی | 3 | – | |
روزانه | 1917 | دانشگاه تربیت مدرس | روانشناسی | 3 | – | |
روزانه | 1918 | دانشگاه خلیج فارس – بوشهر | روانشناسی | 5 | – | |
روزانه | 1919 | دانشگاه خوارزمی (محل تحصیل کرج) | روانشناسی | 4 | – | |
روزانه | 1920 | دانشگاه رازی – کرمانشاه | روانشناسی | 5 | – | |
روزانه | 1921 | دانشگاه سمنان (محل تحصیل کرج) | روانشناسی | 2 | – | |
روزانه | 1922 | دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان | روانشناسی | 4 | – | |
روزانه | 1923 | دانشگاه شهید بهشتی – تهران | روانشناسی | 2 | – | |
روزانه | 1924 | دانشگاه شهید چمران اهواز | روانشناسی | 5 | – | |
روزانه | 1925 | دانشگاه شیهد مدنی آذربایجان – تبریز | روانشناسی | 6 | – | |
روزانه | 1926 | دانشگاه علامه طباطبایی – تهران | روانشناسی | 3 | – | |
روزانه | 1927 | دانشگاه فردوسی مشهد | روانشناسی | 4 | – | |
روزانه | 1928 | دانشگاه کاشان | روانشناسی | 4 | – | دارای خوابگاه ملکی |
روزانه | 1929 | دانشگاه گیلان – رشت | روانشناسی | 7 | – | |
روزانه | 1930 | دانشگاه لرستان – خرم آباد | روانشناسی | 4 | – | عدم تعهد در واگذاری خوابگاه |
روزانه | 1931 | دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل | روانشناسی | 7 | – | |
روزانه | 1932 | دانشگاه تبریز | روانشناسی بالینی | 2 | – | |
روزانه | 1933 | دانشگاه تهران | روانشناسی بالینی | 3 | – | محل تحصیل دانشکده روانشناسی تهران |
روزانه | 1934 | دانشگاه خوارزمی (محل تحصیل کرج) | روانشناسی بالینی | 4 | – | |
روزانه | 1935 | دانشگاه شاهد – تهران | روانشناسی بالینی | 4 | – | شرایط در پیوست شماره یک |
روزانه | 1936 | دانشگاه شهید بهشتی – تهران | روانشناسی بالینی | 3 | – | |
روزانه | 1937 | دانشگاه شیراز | روانشناسی بالینی | 6 | – | |
روزانه | 1938 | دانشگاه علامه طباطبایی – تهران | روانشناسی بالینی | 3 | – | |
روزانه | 1939 | دانشگاه تهران | روانشناسی سلامت | 3 | – | محل تحصیل دانشکده روانشناسی تهران |
روزانه | 1940 | دانشگاه خوارزمی (محل تحصیل کرج) | روانشناسی سلامت | 4 | – | |
روزانه | 1941 | دانشگاه شهید بهشتی – تهران | روانشناسی سلامت | 3 | – | |
روزانه | 1942 | دانشگاه شاهد – تهران | خانواده و سلامت جنسی | 2 | – | ویژه فارغ التحصیلان رشته دکتری عمومی پزشکی و کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی – شرایط در پیوست شماره یک |
روزانه | 1943 | دانشگاه اصفهان | روانشناسی صنعتی و سازمانی | 3 | – | |
روزانه | 1944 | دانشگاه شهید چمران اهواز | روانشناسی صنعتی و سازمانی | 6 | – | |
روزانه | 1945 | دانشگاه تهران | علوم شناختی – روانشناسی گرایش روانشناسی شناختی | 2 | – | محل تحصیل دانشکده روانشناسی تهران |
روزانه | 1946 | دانشگاه خوارزمی (محل تحصیل کرج) | علوم شناختی – روانشناسی گرایش روانشناسی شناختی | 3 | – | |
روزانه | 1947 | دانشگاه تهران | حکمرانی سلامت | 2 | – | محل تحصیل دانشکده حکمرانی |
روزانه | 1948 | دانشگاه ارومیه | روانشناسی | 2 | – | |
روزانه | 1949 | دانشگاه اصفهان | روانشناسی | 2 | – | فاقد خوابگاه |
روزانه | 1950 | دانشگاه الزهرا(س)(ویژه خواهران) – تهران | روانشناسی | 1 | – | فقط زن |
روزانه | 1951 | دانشگاه تبریز | روانشناسی | 1 | – | |
روزانه | 1952 | دانشگاه سمنان (محل تحصیل مهدی شهر) | روانشناسی | 1 | – | |
روزانه | 1953 | دانشگاه شهید بهشتی – تهران | روانشناسی | 1 | – | |
روزانه | 1954 | دانشگاه شیهد مدنی آذربایجان – تبریز | روانشناسی | 5 | – | |
روزانه | 1955 | دانشگاه علامه طباطبایی – تهران | روانشناسی | 1 | – | |
روزانه | 1956 | دانشگاه فردوسی مشهد | روانشناسی | 2 | – | |
روزانه | 1957 | دانشگاه کاشان | روانشناسی | 1 | – | معرفی به خوابگاه های خودگردان |
روزانه | 1958 | دانشگاه گیلان – رشت | روانشناسی | 3 | – | |
روزانه | 1959 | دانشگاه تبریز | روانشناسی بالینی | 1 | – | |
روزانه | 1960 | دانشگاه تهران | روانشناسی بالینی | 2 | – | محل تحصیل دانشکده روانشناسی تهران |
روزانه | 1961 | دانشگاه خوارزمی (محل تحصیل کرج) | روانشناسی بالینی | 1 | – | |
روزانه | 1962 | دانشگاه شهید بهشتی – تهران | روانشناسی بالینی | 1 | – | شرایط در پیوسط شماره یک |
روزانه | 1963 | دانشگاه اصفهان | روانشناسی بالینی | 1 | – | |
روزانه | 1964 | دانشگاه تهران | روانشناسی سلامت | 2 | – | محل تحصیل دانشکده روانشناسی تهران |
روزانه | 1965 | دانشگاه خوارزمی (محل تحصیل کرج) | روانشناسی سلامت | 1 | – | |
روزانه | 1966 | دانشگاه شهید بهشتی – تهران | روانشناسی سلامت | 1 | – | |
روزانه | 1967 | دانشگاه اصفهان | روانشناسی صنعتی و سازمانی | 1 | – | فاقد خوابگاه |
روزانه | 1968 | دانشگاه تهران | علوم شناختی – روانشناسی گرایش روانشناسی شناختی | 2 | – | محل تحصیلی دانشکده روانشناسی تهران |
روزانه | 1969 | دانشگاه خوارزمی (محل تحصیل کرج) | علوم شناختی – روانشناسی گرایش روانشناسی شناختی | 1 | – | |
روزانه | 1970 | دانشگاه تهران | حکمرانی سلامت | 1 | – | محل تحصیل دانشکده حکمرانی |
روزانه | 1971 | دانشگاه پیام نور استان تهران – مرکز تحصیلات تکمیلی تهران | روانشناسی | 4 | – | |
روزانه | 1972 | دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر – یزد | روانشناسی | 6 | – | معرفی به خوابگاه خودگردان |
روزانه | 1973 | دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ – تهران | روانشناسی بالینی | 5 | – | فاقد خوابگاه |
روزانه | 1974 | دانشگاه تبریز (محل تحصیل پردیس خودگردان ارس در جلفا) | روانشناسی | 3 | – | |
روزانه | 1975 | دانشگاه تربیت مدرس | روانشناسی | 2 | – | محل تحصیل پردیس خودگردان دانشگاه |
روزانه | 1976 | دانشگاه سمنان | روانشناسی | 1 | – | |
روزانه | 1977 | دانشگاه علامه طباطبایی – تهران | روانشناسی | 3 | – | |
روزانه | 1978 | دانشگاه تبریز (محل تحصیل پردیس خودگردان ارس در جلفا) | روانشناسی بالینی | 2 | – | |
روزانه | 1979 | دانشگاه شاهد – تهران | روانشناسی بالینی | 4 | – | شرایط در پیوست شماره یک |
روزانه | 1980 | دانشگاه شهید بهشتی – تهران | روانشناسی بالینی | 1 | – | محل تحصیل پردیس خودگردان دانشگاه |
روزانه | 1981 | دانشگاه شیراز | روانشناسی بالینی | 6 | – | محل تحصیل پردیس خودگردان دانشگاه |
روزانه | 1982 | دانشگاه علامه طباطبایی – تهران | روانشناسی بالینی | 3 | – | |
روزانه | 1983 | دانشگاه تهران (محل تحصیل پردیس بین المللی خلیج فارس واقع در قشم) | روانشناسی سلامت | 3 | – | |
روزانه | 1984 | دانشگاه تهران (محل تحصیل پردیس بین المللی کاسپین واقع در رضوانشهر گیلان) | روانشناسی سلامت | 3 | – | |
روزانه | 1985 | دانشگاه تهران (محل تحصیل پردیس خودگردان کیش) | روانشناسی سلامت | 3 | – |
عنوان رشته ـ گرایش: روانشناسی (کد 2150)
* جهت اطلاع از سایر دانشگاه ها و ظرفیت پذیرش در دانشگاه های پیام نور و پردیس های خودگردان می توانند به آدرس سایت www.sanjesh.org مراجعه نمایند.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته روانشناسی (کد 2150) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
تعداد کل واحدها در مقطع دکترای رشته روانشناسی تا حدودی به گرایش و همچنین دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد؛ اما می توان گفت که تعداد کل واحدها 36 واحد است. از میان این واحدها، 18 واحد شامل واحدهای نظری و عملی می شود که دانشجو موظف است در کلاس حضور یابد. برخی از دانشگاه ها این واحدها را در طول سه ترم ارائه می دهند و برخی دیگر از دانشگاه ها، این واحدها را به صورت فشرده تر و در طول 2 ترم ارائه می نمایند. پس از گذراندن 18 واحد، امتحان جامع برگزار می گردد. همچنین 18 واحد باقیمانده مربوط به رساله دکتری است. بعد از آزمون جامع، دانشجو در خصوص رساله دکتری خود اقدام میکند.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته روانشناسی (کد 2150) می گذراند:
البته این موضوع به گرایش بستگی دارد و بعضی از دانشگاه ها به صلاحدید خود، ممکن است دروس خاصی را ارائه کنند. با این حال دروسی که معمولاً در بیشتر دانشگاه ها ارائه می شود شامل موارد زیر است:
- آمار استنباطی
- روش تحقیق
- آسیب شناسی روانی
- پسیکوفارماکولوژی
- روانشناسی شخصیت و روانشناسی رشد
دروس ارائه شده گرایش روانشناسی سلامت در زیر آورده شده است:
استرس، روش های تحقیق در روانشناسی سلامت، روانشناسی سلامت، سازگاری با بیماری های مزمن، سایکونوروایمونولوژی، سالمندی و سلامت، اعتیاد، مداخله روانی در درمان بیماری ها و کارورزی در روانشناسی سلامت.
برخی از دروس ارائه شده گرایش روانشناسی بالینی در زیر آورده شده است:
اصول اخلاقی و قوانین حرفه ای در روانشناسی بالینی، مسائل جدید در بهداشت روانی و روان شناختی تندرستی، نوروسایکولوژی پیشرفته در روانشناسی بالینی، درمان های پیشرفته فیزیکی و دارویی در بیماری های روانی.
برای کسب اطلاعات درباره خدمات مؤسسه در سایر رشته های دکتری و همچنین اطلاعات سودمند از قبیل معرفی کامل رشته ها, مشاوره تخصصی, تحلیل آزمون ها, ظرفیت پذیرش دانشگاه ها، نام دروس و ضرایب, برنامه آزمون های آزمایشی, برنامه کلاس های حضوری و آنلاین, کتاب و … به صفحه دکتری مراجعه نمایید.
نام دروس و منابع آزمون دکتری روان شناسی (1) – کد 2144
عناوین دروس امتحانی : مجموعه دروس در سطح کارشناسی شامل 1- (آمار و روش تحقیق)، 2- (روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی) و کارشناسی ارشد شامل 3- (روانشناسی تربیتی – یادگیری و انگیزش – سنجش و اندازه گیری)، 4- (آمار و روش تحقیق (کمی، کیفی و آمیخته) – آسیب شناسی روانی کودک)، 5- (اصول و فنون و نظریه های مشاوره و روان درمانی – روانشناسی شخصیت)، 6 – استعداد تحصیلی و 7- زبان (انگلیسی،فرانسه،آلمانی) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
رشته | گرایش | کد ترکیب | ترکیب دروس امتحانی براساس شماره دروس | ||||||
1
با ضریب 4 |
2
با ضریب 4 |
3
با ضریب 4 |
4
با ضریب 4 |
5
با ضریب 4 |
6
با ضریب 1 |
7
با ضریب 1 |
|||
1) روانشناسی تربیتی | – | 1 | ✓ | – | ✓ | – | – | ✓ | ✓ |
2) روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی | – | 2 | – | ✓ | – | ✓ | – | ✓ | ✓ |
3) مشاوره | – | 3 | ✓ | – | – | – | ✓ | ✓ | ✓ |
رشته های مرتبط که فاریغ التحصیلان آن می توانند در این مجموعه امتحانی شرکت کنند :علوم تربیتی (تمامی رشته ها و گرایش ها)، روانشناسی (تمامی رشته ها و گرایش ها)، آموزش ریاضی، آموزش فیزیک، آموزش شیمی، آموزش زبان فارسی، مشاوره و راهنمایی، مشاوره (تمامی گرایش ها)، اخلاق، توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی گرایش مشاوره، مشاوره با رویکرد اسلامی، تربیت اخلاقی، گفتار درمانی – توان بخشی (علوم پزشکی)، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی |
نام دروس و منابع آزمون دکتری روان شناسی (2) – کد 2150
عناوین دروس امتحانی : مجموعه دروس در سطح کارشناسی شامل 1- (روانشناسی رشد و شخصیت) و کارشناسی ارشد شامل 2- (آمار و روش تحقیق(کمی و کیفی) – آسیب شناسی روانی – نوروسایکولوژی)، 3- استعداد تحصیلی و 4- زبان(انگلیسی،فرانسه،آلمانی). | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
رشته | گرایش | کد ضریب | ترکیب دروس امتحانی بر اساس شماره دروس | |||
1
با ضریب 4 |
2
با ضریب 4 |
3
با ضریب 1 |
4
با ضریب 1 |
|||
1) روانشناسی | – | 1 | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
2) روانشناسی بالینی | – | |||||
3) روانشناسی سلامت | – | |||||
4) خانواده و سلامت جنسی | – | |||||
5) روانشناسی صنعتی و سازمانی | – | |||||
6) علوم شناختی – روانشناسی | روانشناسی شناختی | |||||
رشته های مرتبط که فارغ التحصیلان آن می توانند در این مجموعه امتحانی شرکت کنند :علوم تربیتی (تمامی رشته ها و گرایش ها)، روانشناسی (تمامی رشته ها و گرایش ها)، بهداشت و درمان (پزشکی عمومی، پرستاری)، توان بخشی (علوم پزشکی)، مشاوره و راهنمایی، مشاوره (تمامی گرایش ها)، سنجش و اندازه گیری، توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی گرایش مشاوره، مشاوره با رویکرد اسلامی، علوم شناختی (گرایش های توان بخشی شناختی و روانشناسی شناختی)، تربیت اخلاقی |
توضیحات تکمیلی بسته های آموزشی دکتری مجموعه روانشناسی
به دلیل منابع متعدد موجود برای هر درس و وقت اندک برای مطالعه تمامی آنها و خواندن منابع به زبان اصلی که برای اکثر داوطلبین مشکل ساز است و در آخر نبود منابع مشخص برای سؤالات، مؤسسه مدرسان شریف با در نظر گرفتن تمامی این موارد، بسته های آموزشی دکتری منحصر به فرد خود را مطابق با آخرین تغییرات و زیر نظر اساتید گردآوری کرده و در اختیار داوطلبان عزیز قرار میدهد.
در ذیل به برخی از ویژگی های بسته های آموزشی دکتری اشاره میکنیم:
*) تألیف و بررسی زیر نظر اساتید صاحب نظر کشور.
*) تشریح جامع و کامل دروس همراه با مثال های کافی.
*) منطبق بودن مطالب درسی آورده شده با آخرین تغییرات سازمان سنجش.
*) آوردن نکات تستی و مطالب مهم جهت پاسخگویی به سؤالات.
*) حل تشریحی سؤالات آزمونهای سراسری و آزاد همراه با توضیح ساده و روان.
بسته های آموزشی دکتری روانشناسی 1 – روانشناسی تربیتی
بسته های آموزشی دکتری روانشناسی 1 – روانشناسی تربیتی مطابق با آخرین تغییرات سازمان سنجش | ||||||
نام و کد رشته امتحانی: | ||||||
روانشناسی 1 – روانشناسی تربیتی (کد 2144) | ||||||
مواد امتحانی: | ||||||
1- استعداد تحصیلی 2- زبان (انگلیسی، فرانسه، آلمانی) 3- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل:
4- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد شامل:
|
||||||
رشته های مرتبط که فارغ التحصیلان آن می توانند در این کد رشته شرکت کنند: | ||||||
|
||||||
مواد پکیج آموزشی موسسه و زمان ارسال آنها: | ||||||
|
بسته های آموزشی دکتری روانشناسی 1 – روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
بسته های آموزشی دکتری روانشناسی 1 – روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی – مطابق با آخرین تغییرات سازمان سنجش | ||||||
نام و کد رشته امتحانی: | ||||||
روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2144) | ||||||
مواد امتحانی: | ||||||
1- استعداد تحصیلی 2- زبان (انگلیسی، فرانسه، آلمانی) 3- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل:
4- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد شامل:
|
||||||
رشته های مرتبط که فارغ التحصیلان آن می توانند در این کد رشته شرکت کنند: | ||||||
|
||||||
مواد پکیج آموزشی موسسه و زمان ارسال آنها: | ||||||
|
بسته های آموزشی دکتری روانشناسی 1 – مشاوره
بسته های آموزشی دکتری روانشناسی 1 – مشاوره مطابق با آخرین تغییرات سازمان سنجش | ||||||
نام و کد رشته امتحانی: | ||||||
مشاوره (کد 2144) | ||||||
مواد امتحانی: | ||||||
1- استعداد تحصیلی 2- زبان انگلیسی 3- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل:
4- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد شامل:
|
||||||
رشته های مرتبط که فارغ التحصیلان آن می توانند در این کد رشته شرکت کنند: | ||||||
|
||||||
مواد پکیج آموزشی موسسه و زمان ارسال آنها: | ||||||
|
بسته های آموزشی دکتری روانشناسی 2
بسته های آموزشی دکتری روان شناسی 2 مطابق با آخرین تغییرات سازمان سنجش | ||||||
نام و کد رشته امتحانی: | ||||||
روان شناسی (کد 2150)
|
||||||
مواد امتحانی: | ||||||
1- استعداد تحصیلی 2- زبان (انگلیسی، فرانسه، آلمانی) 3- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل:
4- مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد شامل:
|
||||||
رشته های مرتبط که فارغ التحصیلان آن می توانند در این کد رشته شرکت کنند: | ||||||
|
||||||
مواد پکیج آموزشی موسسه و زمان ارسال آنها: | ||||||
|