نکاتی در مورد نحوه مرور و تثبیت مطالب
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ در ﭘﺴـﺖ ﻫـﺎي ﻗﺒﻠـﯽ ﮐﺎﻧـﺎل ﺗﻠﮕـﺮام ﻣﻮﺳﺴـﻪ ﻣﺪرﺳـﺎن ﺷـﺮﯾﻒ ﺗﻮﺿـﯿﺤﺎﺗﯽ در ﻣـﻮرد روش ﻫـﺎي ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي و … ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮد، ﻻزم دوﻧﺴﺘﯿﻢ ﺑﻪ ﯾﮑـﯽ دﯾﮕـﻪ از اﺻـﻠﯽ ﺗـﺮﯾﻦ ﻧﮑـﺎت در ﺑﻌـﺪ از ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﺑﭙﺮدازﯾﻢ ﮐﻪ اﮐﺜﺮ داوﻃﻠﺒﺎن در اون ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻞ ﻣﻮاﺟﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي ﺧﺎﺻﯽ ﺑﺮاش ﻧﺪارن و اون ﭼﯿﺰي ﺟـﺰ ﻣﺮور ﻧﯿﺴﺖ!!!
ﻓﺮض ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﻓﺮدي، ﻣﻄﻠﺒﯽ را ﺑﻪ ﻃﻮر دﻗﯿﻖ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺮده اﺳﺖ.
ﺳﻮال: آﯾﺎ ﮐﺎر ﺗﻤﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ؟ ﻗﻄﻌﺎً ﺧﯿﺮ! ﭼﺮا؟
ﺑــﻪ اﯾــﻦ دﻟﯿــﻞ ﮐــﻪ ﺟﺎﯾﮕــﺎه درك ﻣﻄﻠــﺐ ﺑﻌــﺪ از ﺧﻮاﻧــﺪن دﻗﯿــﻖ، ﺑﺴــﺘﺮي ﻣﺘﺰﻟــﺰل و ﻏﯿﺮﻗﺎﺑــﻞ اﻋﺘﻤــﺎد اﺳــﺖ اﯾﻦ ﺟﺎﯾﮕﺎه در ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺷﺮاﯾﻂ، ﺗﻨﻬﺎ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻧﮕﻬﺪاري ﻣﻄﺎﻟـﺐ ﺧﻮاﻧـﺪه ﺷـﺪه، ﺣﻔـﻆ ﺷـﺪه و درك ﺷـﺪه را ﺗـﺎ 2 روز دارد و ﭘﺲ از آن ﺑﺎ ﯾﮏ اﻓﺖ ﺳﺮﯾﻊ و ﺗﺼﺎﻋﺪي، ﺣﺬف ﻣﻄﺎﻟﺐ آﻏﺎز ﻣﯽ ﺷﻮد اﯾﻦ ﺟﺎﯾﮕﺎه »ﺣﺎﻓﻈﻪ ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت« ﻧﺎم دارد؛ ﺣﺎﻓﻈﻪ اي ﻣﻬﻢ، اﻣﺎ ﻣﻮﻗﺖ ﮐﻪ در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻋﻨـﻮان ﯾـﮏ واﺳـﻄﻪ ﺑـﻪ آن ﻧﮕﺮﯾﺴﺘﻪ ﺷﻮد. واﺳﻄﻪ اي ﮐﻪ وﻇﯿﻔﻪ اﻧﺘﻘﺎل داده ﻫﺎي ورودي از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ را ﺑﻪ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت، ﺑﻪ ﻋﻬـﺪه دارد.ﭘﺲ:
ﻣﮑﻤﻞ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ دﻗﯿﻖ ﻫﻨﺮ اﻧﺘﻘﺎل دادن ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺧﻮاﻧﺪه ﺷﺪه ﺑﻪ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت اﺳـﺖ. اﺳﺎﺳـﯽ ﺗـﺮﯾﻦ راه در اﯾـﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﻧﯿﺰ ﻣﺮور اﺳﺖ. درﺳﺖ اﺳﺖ ﮐـﻪ ﺑـﺎ ﺧﻮاﻧـﺪن دﻗﯿـﻖ و ﯾـﺎدﮔﯿﺮي اﺻـﻮﻟﯽ و درك ﻋﻤﯿـﻖ،90 درﺻـﺪ از راه ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ را ﻣﯽ ﭘﯿﻤﺎﯾﯿﻢ؛ اﻣﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺣﻮاﺳﻤﺎن ﺑﺎﺷﺪ اﮔﺮ 10 درﺻﺪ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه ﻣﺴﯿﺮ ﺗﺎ ﻣﻘﺼﺪ ﻧﻬﺎﯾﯽ را اداﻣـﻪ ﻧـﺪﻫﯿﻢ، ﻋﻤﻼً ﺑﻪ ﻫﺪف ﻧﺮﺳﯿﺪه اﯾﻢ و ﮐﻞ ﺗﻼش اﻧﺠﺎم ﺷﺪه، ﺑﯿﻬﻮده و اﺑﺘﺮ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺑﻪ ﺑﯿـﺎن ﺳـﺎده، ﺑﯿﺸـﺘﺮ آﻧ ﭽـﻪ را ﮐـﻪ در زﻣﺎن ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻪ دﺳﺖ آورده اﯾﻢ، ﺑﻪ راﺣﺘﯽ ﺑﺮ ﺑﺎد ﻣﯽ رود.
ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ زﻣﺎن ﻫﺎي ﻣﺮور ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻤﻮدار اﺑﯿﻨﮕﻬﺎوس
ﺣﺘﻤﺎ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ در ﻣﻮرد اﺑﯿﻨﮕﻬﺎوس و ﻣﻨﺤﻨﯽ ﻓﺮاﻣﻮﺷﯽ اش ﻧﮑﺎﺗﯽ را ﺷﻨﯿﺪه اﯾﺪ! آﻗـﺎي اﺑﯿﻨﮕـﻬﺎوس دوﺳﺖ داﺷﺖ در ﻣـﻮرد ﻓـﺮاﻣﻮﺷﯽ و ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﻨﺪ! اون در ﻣـ ـﻮرد ذﻫـﻦ ﺧـ ـﻮدش ﺧﯿﻠـﯽ ﺑﯽ رﺣﻢ ﻋﻤﻞ ﮐﺮد و ﮐﻠﻤﺎت ﺑﯽ ﻣﻌﻨـﯽ ﻣﺜـﻞ {دﮔﮏ،اﺗﺐ،ﻓﺘـﻞ، و …} ﺳـﺎﺧﺖ و اون ﻫـﺎرو اوﻧﻘـﺪر ﺗﮑـﺮار ﮐـﺮد ﺗـﺎ ﯾﺎدش ﺑﻤﻮﻧﻪ! اون ﮐﻠﻤﺎت رو ﯾﺎد داﺷﺖ و ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﻫـﺎﯾﯽ ﮐـﻪ روي اوﻧﻬـﺎ اﻧﺠـﺎم داد ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪ ﮐﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ذﻫﻨﺶ وارد ﺷﺪه در زﻣﺎن ﻫﺎي ﺧﺎﺻﯽ رو ﺑﻪ زوال ﺣﺮﮐﺖ ﻣﯿﮑﻨﻪ! و ﺟﺎﻟﺐ اﯾﻨﻪ ﮐﻪ زوال اﻃﻼﻋﺎت از ﺑﯿﺴﺖ دﻗﯿﻘﻪ اول ﺷﺮوع ﻣﯿﺸﻪ! ﻟﻄﻔﺎ ﺑﻪ ﻧﻤﻮدار زیر ﺗﻮﺟﻪ ﮐﻨﯿﺪ:
اﮔــﺮ ﺷــﻤﺎ اﻃﻼﻋــﺎت را 100 % ﯾــﺎد ﮔﺮﻓﺘــﻪ ﺑﺎﺷــﯿﺪ ﺑﻌــﺪ از ﮔﺬﺷــﺖ 24 ﺳــﺎﻋﺖ ﻧﺰدﯾــﮏ ﺑــﻪ 20 ﯾــﺎ 30 درﺻــﺪ از اﻃﻼﻋﺎت از دﺳﺘﺮس ﺷﻤﺎ ﺧﺎرج ﻣﯿﺸﻪ! اﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﺮوري روي ﻣﻄﻠﺐ ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷـﯿﺪ ﻫـﺮ روز ﺑـﺮ اﯾـﻦ ﻋـﺪد اﻓـﺰوده ﻣﯿﺸﻮد ﺗﺎ ﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ از 100% ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻓﻘﻂ 20 ﯾﺎ 30 درﺻﺪ آن ﻫﺎ در دﺳﺘﺮس ﻣﺎﺳﺖ!
اﯾﻨﺠﺎ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ اﺻﻞ ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺮور اﻃﻼﻋﺎت وارد ﮐﺎر ﻣﯿﺸﻮد!
ﻣﺎ ﺑﺎﯾﺪ در ﻓﻮاﺻﻞ زﻣﺎﻧﯽ ﻣﺸﺨﺼﯽ اﻃﻼﻋﺎت را دوﺑﺎره ﺧﻮاﻧﯽ و ﻣﺮور ﺑﮑﻨـﯿﻢ! دﻗـﺖ ﺑﮑﻨﯿـﺪ ﺑﻌـﺪ از ﻣـﺮور 5 ﺗﻘﺮﯾﺒـﺎ ﻓﺮاﻣﻮﺷﯽ ﯾﮏ ﻣﻄﻠﺐ از ﯾﺎدﮔﯿﺮي آن ﺳﺨﺖ ﺗﺮ ﻣﯿﺸﻮد!
ﻓﻮاﺻﻞ زﻣﺎﻧﯽ ﻣﺮور در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺷﺮح ذﯾﻞ ﺑﺎﺷﻪ:
1- اوﻟﯿﻦ ﻣﺮور ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﺲ از ﭘﺎﯾﺎن ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ (ﺗﺮﺟﯿﺤﺎً 20 دﻗﯿﻘﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﺪﻫﯿﺪ)
2- دوﻣﯿﻦ ﻣﺮور ﺑﺎﯾﺪ 24 ﺳﺎﻋﺖ ﭘﺲ از ﻣﺮور اول اﻧﺠﺎم ﺑﮕﯿﺮه ﺗﺎ ﺑﺪﯾﻦ ﻟﺤﻀﻪ ﺷﯿﺐ ﻓﺮاﻣﻮﺷﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻨﺪ ﺷﺪه
3- ﺳﻮﻣﯿﻦ ﻣﺮور 6 روز ﭘﺲ از ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.
ﺷﯿﺐ ﻓﺮاﻣﻮﺷﯽ ﺧﯿﻠﯽ ﮐﻨﺪ ﺷﺪه ﻫﺴﺖ! ﻓﻘﻂ ﮐﺎﻓﯽ ﻫﺴﺖ روز دﻫﻢ (4 روز ﭘـﺲ از ﻣـﺮور ﺳـﻮ م (ﯾـ ﮏ ﺑـﺎر دﯾﮕـﺮ ﻣﻄﺎﻟﺐ را ﻣﺮور ﮐﻨﯿﻢ!))
ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﻓﺮاﻣﻮﺷﯽ اﻃﻼﻋﺎت ﻏﯿﺮ ﻣﻤﮑﻦ ﺷﺪه ﻫﺴﺖ! اﻣﺎ اﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﯿﺎز دارﯾـﺪ زﻣـﺎن ﺑﯿﺸـﺘﺮي اﻃﻼﻋـﺎت در ذﻫـﻦ ﺷـﻤﺎ ﺑﺎﻗﯽ ﺑﻤﺎﻧﺪ در روز 30 ام ﯾﮏ ﺑﺎر دﯾﮕﺮ ﻣﺮور اﻧﺠﺎم دﻫﯿﺪ! ﺑﻌﺪ از ﻣﺮور ﭼﻬﺎرم اﻃﻼﻋﺎت اﻃﻼﻋﺎت 30 روز ﺑﺎ ﻗـﺪرت ﻋﺎﻟﯽ در ذﻫﻦ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه! ﺣﺎل ﯾﮏ ﺑﺎر دﯾﮕﺮ آن را ﻣﺮور ﮐﻨﯿﺪ! اﻃﻼﻋﺎت 90 روز دﯾﮕﻪ در اﺧﺘﯿﺎر ﺷـﻤﺎ ﺧﻮاﻫـﺪ ﺑﻮد! ﺑﻌﺪ از ﻣﺮور 5 ﯾﺎ 6 اﻃﻼﻋﺎت ﺗﺎ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺳﺎل ﺑﻪ ﻫﯿﭻ وﺟﻪ از ﺑﯿﻦ ﻧﺮﻓﺘﻪ و در ﯾﺎد ﺷﻤﺎ ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد!