ادبیات انقلاب اسلامی
با بررسی سوالات آزمون 94 (بهمن 93) با اندکی اغماض ـ در حد سه پرسش متوسط ـ می توان گفت سطح دشواری سوالات این آزمون برخلاف آزمون 93 که بسیار دشوار بود، سطح پایینی داشت. به عبارت گویاتر؛ پرسشهای این آزمون بسیار ساده و برپایه کلیاتی بود که پاسخ بسیاری از سوالات به مطالعه تخصصی نیاز نداشت. شمار سوالات مفهومی و حفظی کاملا با هم برابر بود؛ هرچند نیمی از سوالات مفهومی بود اما درک آنها بسیار ساده و پاسخ گویی به آنها نیازمند تفکر عمیق یا وقت گیر نبود. به ویژه که گزینه ها کوتاه بودند. برخلاف تناسب تعداد سوالات مفهومی و حفظی، تناسب عادلانه ای بین سوالات طرح شده مربوط به قالب نظم و نثر برقرار نبود و پرسش از شعرها سه برابر متون نثر بود. در این آزمون از اصطلاحات و ترکیبات نو نیز استفاده نشده بود و کاملا برپایه دانش سنتی طراحی شده بود.
زبان تخصصی
سوالات زبان رشته ادبیات فارسی در آزمون 94 (بهمن 93) مانند سالهای گذشته از 30 تست اعم از 15 تست زبان عمومی و 15 تست زبان تخصصی تشکیل شده است. 10 تست زبان عمومی مربوط به واژگان عمومی بود که همگی آنها در کتاب”Barron`s 1100 Words You Need To Know” موجود است و با خواندن آنها دانشجو مشکلی از بابت این قسمت نخواهد داشت. 5 سوال بعدی زبان عمومی مربوط به گرامر در قالب کلوز تست میباشد که سطح آن نسبت به سال پیش تفاوتی نداشته است. برای زدن تستهای این قسمت باید غیر از دانش گرامر متن را نیز ترجمه کنید. سطح کلی این 15 تست نسبت به سال پیش تغییری نداشته است.
سوالات تخصصی از 3 متن نسبتاً طولانی بوده است و سطح دشواری آزمون امسال نسبت به سال پیش 15 درصد افزایش یافته است که البته از دوجنبه میتوان این افزایش سختی سوالات را بررسی کرد: اینکه متون امسال نسبت به سال پیش طولانیتر شده است و البته که نسبت به پارسال شما زمان بیشتری را باید به خواندن این متون اختصاص میدادید و نیز پیچیدگی متون نیز نسبت به سال پیش به خصوص متن اول افزایش یافته است.
عربی
سوالات عربی سال 94 (بهمن 93) در بخش ترجمه و مثال و حکم از سال 93 دشوارتر بود ولی سوالات قواعد بخصوص بخش اعرابها و مباحث نحوی به مراتب از سال 93 مناسبتر بود. منظور از مناسب بودن سوالات طرح سوال از مباحث با وضوح بیشتر است. بطوری که داوطلب با مطالعه مناسب و اشراف نسبتاً خوب بر مطالب میتوانست بدرستی به این سوالات پاسخ دهد. البته لازم بذکر است که سوالات دشواری کمی نداشته ولی از نظر وضوح گزینهها از سالهای قبل بهتر بوده است. با توجه به موارد مذکور مطالعه بسته مدرسان از جلد 4 مبادی العربیه میتوانست بسیار مفید باشد. سوالات بیشتر مفهومی و در ترجمه و تعریب تکنیکی بوده و کمتر حفظی بودهاند.
كلیات
سوالات درس کلیات نسبت به سایر دروس در سال 94 (بهمن 93) از جمله دروس غافلگیر کننده بوده است. به طوری که درس تاریخ ادبیات کهن که همواره 8-10 سوال را به خود اختصاص میداد امسال با 5 سوال ظاهر شد و درس سبک شناسی نظم که ممکن بود در هر سال یا هر 2 سال یک بار، یک سوال را به خود اختصاص دهد 4 سوال را از آن خود کرده بود در برخی از دروس فرعی هم مانند آیین نگارش یا سبک شناسی نثر تفاوت زیادی دیده نمیشود درس دیگری که تغییر زیادی داشته معانی بوده است که سالهای قبل تعداد سوالات کمتری داشته ولی امسال تعداد سوالات بیشتر شده بود. نکته دیگر کمتر شدن سوالات عروض بود. که بدلیل ضعف عموم داوطلبان در این درس ممکن است بهتر به نظر برسد. درکل با توجه به کثرت سوالات سبک شناسی نظم و معانی باید گفت محوریت این سوالات بر دروس حفظی بوده است و لازم است داوطلبان به این دروس توجه نمایند.
نــثر
در سوالات سال 94 (بهمن 93) درس نثر بیشتر سوالات در حوزه مفهوم بودهاند و در دروس نظم و نثر کمتر به سوالات حفظی روی آورده و سعی شده تا عموماً سوالات مفهومی و مربوط به درک داوطلب باشد بیشتر سوالات سال 94 از بر کتبی چون تاریخ بیهقی، کلیله و دمنه و پس از آن بر گلستان سعدی مطرح شده بود. لازم به ذکر است توجه به کتبی چون گلستان در یوسفی و تاریخ بیهقی در خطیب رهبر و کلیله استاد مینوی میتواند راهگشا باشد. در سال 93 و سالهای قبلتر، از منابع متفرقه سوالهایی بر پایه حفظی طراحی میشد ولی در آزمون 94 با ایجاد تغییر در رویه این سوالات بسیار کمتر شده بود. در کل سطح سوالات مفهومی دشوارتر بوده است.
نـظم
سوالات نظم در سال 94 (بهمن 93) بیشتر از منابعی همچون بوستان سعدی، حافظ، مخزن الاسرار و خاقانی طرح شده بود. سوالات سال 94 برای داوطلب از نظر پاسخگویی راحتتر بوده ولی مفاهیم کمی پیچیدگی داشته است. در مورد موفقیت در آزمون داوطلبان باید به یاد داشته باشند که بر منابع اصلی تمرکز کنند به کتبی چون: غزلیات حافظ دکتر خلیل خطیب رهبر بوستان سعدی دکتر غلامحسین یوسفی، قصاید خاقانی دکتر سجادی و مخزن الاسرار برات زنجانی مراجعه کنند. در آزمون 93 و سالهای قبل به دلیل مطرح شدن سوالات از منابع فرعی پیچیدگی بیشتری داشته است ولی در سال 94 مفهومی بودن سوالات غالب بوده است.