زبان تخصصی
در آزمون کارشناسیارشد سال 1400طبق معمول، شش متن و از هرکدام پنج سؤال درک مطلب طراحی شده بود. سؤالات همگی خوب، استاندارد و به لحاظ دشواری، با آزمون 99 در یک سطح بودند. سؤالات تقریباً از همه نوع بودند؛ 4 سؤال مرجع ضمیر و معنای واژگان، 15 سؤال از جزئیات متن و 11 سؤال استنباطی و استناجی داشتیم. هر شش متن از کتابهای IELTS انتخاب شده بودند، اما سؤالات همگی طراحی بودند. به علت شباهت سؤالات با سالهای قبل، به دواطلبان سال بعد توصیه میشود حتماً کتاب زبان تخصصی روانشناسی مدرسان شریف، خصوصاً فصل مهارتهای درک مطلب و سؤالات سالهای قبل را مطالعه کنند
آزمونهای شناختی هوش و استعداد تحصیلی
سؤالات طرح شده از درس آزمونهای شناختی هوش و استعداد در آزمون کارشناسیارشد سال 1400، مانند گذشته دارای 20 سؤال است. در سال 1400 مشاهده شد که به طور قابل توجهی تعداد سؤالات کمتری از آزمونهای شناختی مطرح شده و به جای آن سؤالات بیشتری از آزمونهای هوشی طراحی شده است که این موضوع مجدد به غیرقابل پیشبینی بودن کنکور دامن میزند.
تعدادی از مباحث آزمون کارشناسیارشد سال1400 و 1399 مشترک است. به طوری که مانند سال 1399، در سال 1400 نیز سؤالاتی از «خرده مقیاسهای وکسلر» طراحی شده است (سؤال 178 سال 1400 و سؤال 166 سال 1399). سؤالاتی که از مبحث «آزمون شخصیتی میلون» طراحی شده است نیز میان این دو سال مشابه است. با این حال برخلاف سال 1399 که دو سؤال از مبحث «آزمون نئو» طراحی شده بود ـ یکی از سؤالات نیز ماهیت مقایسهای داشت و دشوار بود ـ در سال 1400 هیچ سؤالی از این مبحث طرح نشده است.بیشترین تعداد سؤال طراحی شده مربوط به فصل «آزمونهای هوش» با 7 سؤال و «آزمونهای شخصیت» با 6 سؤال میباشد.
آمار و روش تحقیق
درس آمار و روش تحقیق برای نخستینبار در آزمون کارشناسیارشد سال1399، درس سوم آزمون آمد و این تغییرات در آزمون سال 1400 نیز باقی ماند. بارزترین ویژگی این درس در سال 1400، مفهومیتر شدن سؤالات به نسبت سال 1399 است که دانشجویان را دعوت به برداشت عمیق از فصول میکند. در سال 1400 برخلاف سال گذشتهی آن که توجه ویژهای به فصل ششم «روش تحقیق پیمایشی» شده بود، هیچ سؤالی از این فصل طرح نشده است و یکی از علتهای آن میتواند ساده بودن این فصل باشد و از آنجا که طراحان تلاش فزایندهای برای دشوار کردن این درس کردند، سؤالات مرتبط با این فصل حذف شدند. نکتهی قابل توجه دیگر، توجه فزایندهی طراحان به روشهای آزمایشی (با 5 سؤال) است. همچنین سؤالات کمی دشوار نیز بودند.
با وجود آنکه در سال 1400 بسیاری از فصول کمسؤال مانند «مسئله و فرضیه پژوهش» و «روشهای تاریخی» همچنان بیسؤال باقی ماندند، طراحان سؤالات طرح شده را در میان فصول مختلف پخش کردند، به عنوان مثال برخلاف سال 1399، یک سؤال از فصل اول کتاب آمار و روش تحقیق طرح شده که اتفاقاً سطح دشواری نیز دارد و تنها دانشجویانی که به فهم عمیقی از این فصل دست یافتهاند قادر به حل این سؤال میباشند.
بيشتر تستها از كتاب آمار و روش تحقیق انتشارات مدرسان شریف و کتاب آمار و روش تحقیق دکتر دلاور طرح شده بود. در سال 1400 تعداد سؤالات متفرقه كه حتي با مطالعه دقيق و كامل مباحث به راحتي قابل پاسخگويي نبودند 1 سؤال بود.
روانشناسی بالینی
درس روانشناسی بالینی در آزمون کارشناسیارشد سال 1400مانند سال گذشته دارای 20 سؤال است. در مجموع و با نگاهی اجمالی متوجه میشویم که سطح سؤالات در سال 1400 بالاتر است. یکی از تفاوتهای ایجاد شده با آزمون سال 1399، تأکید کمتر بر روی فصول مرتبط با «آزمونهای هوشی و شخصیتی» است. با وجود تفاوت ذکر شده هر دو سال سؤالهایی از مبحث «آزمون روشاخ» طراحی کردند. (سؤال 119 سال 1399 و سؤال 125 سال 1400). در سال 1400 برخلاف انتظار 11 سؤال از فصول 11(دیدگاه روانکاوی) و 12 (دیدگاههای پدیدارشناختی، انسانگرا – وجودگرا و گشتالتدرمانی)کتاب انتشارات مدرسان شریف طراحی شده است (یعنی بیش از 50 درصد سؤالات) درحالیکه در سال 1399 تنها یک سؤال از این فصول طرح شده بود. این موضوع تأکید بر غیرقابل پیشبینی بودن کنکور میکند، بنابراین دانشجویانی که تمامی فصول را به طور دقیق مطالعه کردند، میتوانستند در درس روانشناسی بالینی در سال 1400 درصد بالایی کسب کنند. در سال 1400 تعداد سؤالات متفرقه كه حتي با مطالعه دقيق و كامل مباحث به راحتي قابل پاسخگويي نبودند 2 سؤال بود.
بيشتر تستها از كتاب روانشناسی بالینی انتشارات مدرسان شریف و روانشناسی بالینی فیرس طرح شده بود.
در سال 1400 تعداد سؤالات متفرقه كه حتي با مطالعه دقيق و كامل مباحث به راحتي قابل پاسخگويي نبودند 2 سؤال بود.
روانشناسی رشد
در آزمون کارشناسیارشد سال 1400رشته روانشناسی مانند سالهای گذشته،20 سؤال به درس روانشناسی رشد اختصاص یافته است و بعد از درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی قرار دارد. اگرچه که در سال 1400 مانند سال گذشتهی آن، تأکید زیادی بر مبحث «میانسالی» شده است، در این سال فصل نوجوانی نیز بسیار پرسؤال بودهاست، بنابراین بیش از 50 درصد سؤالات از فصول آخر که مرتبط با مراحل رشد است طرح شده است. با وجود این همچنان فصول مرتبط با دوران کودکی در سایه قرار دارند و در سال 1399 مجموعاً 2 سؤال و در سال 1400در مجموع 1 سؤال را به خود اختصاص دادهاند.
با وجود آنکه نظریه شناختی پیاژه در آزمون کارشناسیارشد سال 1399 دو سؤال را به خود اختصاص داده است، که اتفاقاً یکی از این سؤالات مفهومی و نسبتاً دشوار است. در سال 1400 برخلاف انتظار هیچ سؤالی از این مبحث طرح نشده بود و سؤالات مطرح شده از این فصل مرتبط با برونفن برنر و ویگوتسکی بوده است. از سوی دیگر به جای مبحث پیاژه که بحث پرسؤالی در سالهای گذشته بود، از گزل سؤال طرح شده است که نسبتاً فصل کم سؤالی است. این موضوع مجدد کار را برای دانشجویانی که گزینشی درس خواندند و تمامی فصول را در برنامهی تحصیلی خود نگذاشتند، دشوار میکند.
با وجود تفاوتهای ذکر شده، شباهتهایی میان سؤالات درس روانشناسی رشد این دو سال دیده میشود. به طوری که سؤال 99 سال 1400 برگرفته از سؤال 91 سال 1399 است که هر دو در رابطه با تقسیمبندی برونفن برنر است و هر دو در قالب مثال مطرح شده است. از سوی دیگر سؤالات مرتبط با مبحث اریکسون نیز در میان این دو سال شباهت زیادی با یکدیگر دارند.
بيشتر تستها از کتاب روانشناسی رشد انتشارات مدرسان شریف و روانشناسی رشد کرین جلد اول و دوم طرح شده بود.
در سال 1400 تعداد سؤالات متفرقه كه حتي با مطالعه دقيق و كامل مباحث به راحتي قابل پاسخگويي نبودند 2سؤال بود.
روانشناسی عمومی
سؤالات طرح شده از درس روانشناسی عمومی در آزمون کارشناسیارشد هر دو سال 1400 و 1399 دارای 15 سؤال است. اگرچه که سؤالات هر دو سال تقریباً در سطح برابری قرار دارند، سؤالات سال 1400 کمی دشوارتر و مفهومیتر هستند. حتی در سال 1400دو سؤال در میان سؤالات دیده میشود که به سادگی و با کمک اطلاعات بهدست آمده از کتابهای رایج کنکور (که در انتها به آنها اشاره شده است) قابل حل نبودند. با این حال تمامی سؤالات سال 1399 با خواندن دقیق و عمیق کتاب روانشناسی عمومی مدرسان شریف قابل حل بود، حتی نیازی به مطالعه کتاب روانشناسی عمومی هیلگارد نیز نبود. همچنین به سادگی قابل مشاهده است که سؤالات سال 1400 به تعداد محدودتری از فصول محدود شده است، درحالیکه در سال 1399 سؤالات از فصول متفاوتی طراحی شده بود، مانند فصول 6، 7 و 8 کتاب مدرسان شریف که در سال 1399 پنج سؤال را به خود اختصاص داده بودند، ولی در سال 1400 سؤال اختصاصی نداشتند.
با وجود تفاوتهای ذکر شده، شباهتهایی نیز در این درس میان این دو سال دیده میشود. اولین شباهت، مرتبط با طرح سؤال از مناطق مغزی و وظایف مرتبط با آنها است. از آنجا که این مطالب کاملاً حفظی هستند، پیشنهاد میشود تا دانشجویان با مطالعه چندباره آنها بتوانند به سادگی سؤالات مرتبط را پاسخ دهند. شباهت دوم مربوط به طرح سؤال از مبحث گشتالت است (سؤال 130 سال 1399 و سؤال 129 در سال 1400).
در سال 1400 تعداد سؤالات متفرقه كه حتي با مطالعه دقيق و كامل مباحث به راحتي قابل پاسخگويي نبودند 2 سؤال بود.
روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان
در آزمون کارشناسیارشد سال 1400 رشته روانشناسی درس فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان مانند همیشه دارای 15 سؤال است. همانطورکه به سادگی دیده میشود، میزان سؤالات مفهومی در سال 1400 بیشتر است و تفاوت بارز دیگر افزایش تعداد سؤالات از بخش «انگیزش و هیجان» است. لازم به ذکر است که این افزایش به طور تدریجی از چند سال پیش دیده شده است.
در آزمون سال 1400 برخلاف سال 1399سؤالات فیزیولوژیک در قالب مثال مطرح شدهاند که این موضوع به دشواری سؤالات میافزاید. بنابراین لازم است دانشجویانی که میخواهند درصد بالایی در درس فیزیولوژیک کسب کنند، مطالب را عمیق بخوانند و تا آنجا که ممکن است باید از حفظ کردن مطالب خودداری کنند.
اگرچه تفاوتهایی در میان سؤالات طرح شده دیده میشود، همچنان میان این دو سال شباهتهای بیشماری نیز دیده میشود که این موضوع به اهمیت تحلیل سؤالات سالهای گذشته اشاره دارد.
به عنوان نمونه سؤال 195 آزمون کارشناسیارشد سال 1400 تقریباً برابر با سؤال 194 آزمون سال 1399 است.
همچنین سؤالهای 191 سال 1400 و 189 سال 1401 مرتبط با تنظیم هیجانی هستند و تقریباً برابر هستند.
در سال 1401 تعداد سؤالات متفرقه كه حتي با مطالعه دقيق و كامل مباحث به راحتي قابل پاسخگويي نبودند 2 سؤال بود.
بیشتر سؤالات از کتاب روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان طراحی شده و دانشجویان با مطالعه این کتاب میتوانستند به راحتی به سؤالات پاسخ دهند.
روانشناسی مرضی و کودکان استثنائی
درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی در آزمون سال 1400رشته روانشناسی نیز مانند سال گذشتهی آن دارای 20 سؤال است. بارزترین ویژگی این درس در سال 1400توجه ویژه طراحان به مبحث نابینایی ـ ناشنوایی است. دانشجویان برای پاسخگویی به درصد بالایی از سؤالات این درس، باید علاوه بر مطالعه کامل و دقیق کتاب روانشناسی مرضی، کتاب آموزش و پرورش کودکان استثنایی را نیز مطالعه کنند. در رابطه با این مباحث شباهتهایی نیز میان این دو سال 1399 و 1400دیده میشود. به عنوان مثال سؤال 77 سال 1400 در رابطه با بازهی بینایی و سؤال 69 سال 1399 مربوط به بازهی شنوایی در کودکان استثنایی است. تفاوت بارز دیگر توجه فراوان به فصل 22 این کتاب است که البته سؤالات این مبحث غالباً نوین و دشوار بودند که دانشجویان را وادار به خواندن عمیق و مفهومی مطالب میکند. با این حال در رابطه با این مبحث نیز شباهتهایی دیده میشود (سؤال 81 سال 1399 تقریباً برابر با سؤال 70 سال 400 است).
در آزمون کارشناسیارشد سال 1400 به نسبت سال 1399 کمتر از مباحث رفتاری سؤال طرح شده است و توجه ویژهتری به رویکرد عصبی ـ شناختی شده است (مانند سؤالات 75 و 81 سال 1400). تفاوت دیگر نیز عدم طرح سؤال از مبحث اوتیسم در سال 1400 است. با وجود آنکه این فصل در سال 1399 در میان فصول پرسؤال قرار داشت و 3 سؤال از درس روانشناسی مرضی را به خود اختصاص داده بود.
بيشتر تستها از كتابهاي مدرسان شریف و آسیب شناسی روانی دکتر گنجی جلد اول و دوم شده بود.
در سال 1400 تعداد سؤالات متفرقه كه حتي با مطالعه دقيق و كامل مباحث به راحتي قابل پاسخگويي نبودند 1سؤال بود.
علمالنفس
در آزمون کارشناسیارشد سال 1400 رشته روانشناسی مانند سال گذشتهی آن، درس علمالنفس دارای 15 سؤال و درس دوم از دفترچه کنکور سراسری است. مهمترین تفاوت علمالنفس در سال 1400 با سال گذشتهی آن، افزایش تعداد سؤالات مرتبط با آیات و احادیث است که کمی کار را برای دانشجویانی که تسلط کافی نسبت به عربی و واژگان آن ندارند دشوار میکند. با این حال دقیقاً مانند سال 1399، یک سؤال به گونهای مطرح شده بود که لازمهی پاسخگویی به آن حفظ بودن آیات قران باشد (سال 1399 مرتبط با سوره قدر و سال 1400 مرتبط با سوره ناس است).
در آزمون سال 1400 نیز مانند سال 1399 سه سؤال از مبحث ابن سینا مطرح شده است (البته که سؤالات مطرح شده در سال 1400 کمی کلیتر است و میتوان به نظریه فارابی یا غزالی نیز نسبت داد). در میان سؤالات مطرح شده از فصل 5 کتاب علم النفس، 5 سؤال مرتبط با قوای نفسانی است که این موضوع اهمیت این مبحث را روشن میکند. همچنین لازم به ذکر است که سؤال 38 سال 1400 تقریباً مشابه سوال 39 سال 1399 است. در سال 1400 برخلاف سال گذشته آن، دو سؤال از مبحث «نفس» مطرح شد که این موضوع میتوانست به ضرر دانشجویانی باشد که تنها به خواندن چند فصل کتاب اکتفا کردند. البته که این موضوع در سال گذشته نیز دیده شده بود (به طوری که بعد از چند سال از فصول 17 و 18 کتاب سؤال طرح شد).
در سال 1400 تعداد سؤالات متفرقه كه حتي با مطالعه دقيق و كامل مباحث به راحتي قابل پاسخگويي نبودند 5 سؤال بود.
بيشتر تستها از كتاب علمالنفس انتشارات مدرسان شریف و علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی دکتر احدی طرح شده بود
روانشناسی صنعتی ـ سازمانی
درس روانشناسی صنعتی- سازمانی در آزمون کارشناسیارشد سال 1400 رشته حقوق مانند هرسال دارای 15 سؤال است. در مجموع میتوان گفت که سؤالات سالهای 1399 و 1400 در درس روانشناسی صنعتی ـ سازمانی تقریباً در سطح برابری قرار دارند. همانطور که مشهود است، در سال 1400 تمامی سؤالات با خواندن عمیق کتاب روانشناسی صنعتی ـ سازمانی مدرسان شریف قابل حل بوده است، اما در سال 1399 دو سؤال فراتر از کتابهای رایج کنکوری طراحی شده است. هرچند که هر دو سؤال نسبتاً ساده هستند و با خواندن دقیق سؤال و کمی اطلاعات عمومی قابل حل هستند (خصوصاً سؤال 202 که مرتبط با پلیگراف است که موضوعی آشنا برای دانشجویان روانشناسی است).
از سوی دیگر مشاهده میشود که در سال 1400 برخلاف سال گذشته آن تأکید بیشتری بر روی فصول «ارزیابی» شده است. این سه فصل هشت سؤال را به خود اختصاص دادند درحالیکه در سال گذشته آن، این سه فصل در مجموع سه سؤال را به خود اختصاص داده بودند. با این حال در سال 1399 تأکید طراحان بر روی انگیزش و موضوعات مرتبط با آن، مانند «تقویت و بازخورد» بود.
روانشناسی اجتماعی
در آزمون کارشناسیارشد سال 1400درس روانشناسی اجتماعی، مانند هر سال دارای 15 سؤال است. در مجموع و با نگاهی اجمالی متوجه میشویم که سطح سؤالات درس روانشناسی اجتماعی در سال 1399 بالاتر از سال 1400 است، به طوری که در سال 1399 سؤالات طولانیتر بودند و این موضوع دانشجویان را برای مدیریت زمان با چالش روبهرو میکرد. علاوه بر زمانبر بودن سؤالات در سال 1399، سؤالات کمی درجه دشواری بالاتری داشتند و شماری از آنها با کمک مثال طراحی شده است که این موضوع پاسخگویی به سؤال را تنها برای دانشجویانی که به فهم عمیقی از موضوع دست یافتند، ممکن میکند.
علاوه بر تفاوتهای ذکر شده، درس روانشناسی اجتماعی در سال 1400 شباهتهایی با سال گذشته خود دارد، که این موضوع مهر تأییدی به اهمیت تحلیل سؤالات سالهای پیش است. به عنوان نمونه، سؤالات 222 سال 1399 و 213 سال 1400 هر دو مرتبط با مباحث مشترکی هستند، هر چند که سؤال در سال1400 به شکل متفاوتی مطرح شده است.
رفتار سازمانی
درس رفتار سازمانی در آزمون کارشناسیارشد 1400مانند هر سال دارای 15 سؤال است. همان طور که مشهود است، سؤالات درس رفتار سازمانی در هر دو سال 1400 و 1399 از نظر میزان مفهومی یا حفظی بودن، تقریباً برابر هستند. مانند سالهای گذشته، طراحان توجه ویژهای به مباحث نگرش و انگیزش کردهاند و بسیاری از سؤالات نیز شباهت قابل ملاحظهای با یکدیگر دارند (همچون سؤال 237 سال 1400 و سوال 233 سال 1399).
با وجود آنکه در سال 1399، دو سؤال از مباحث فرهنگی طراحی شده بود، در سال 1400 هیچ سؤالی از این مبحث طراحی نشده و به جای آن توجه ویژهتری به مباحث مرتبط به سبکهای رهبری شده است. با این حال، سؤالات مرتبط با این فصل نسبتاً ساده بوده و به سادگی و با خواندن چند باره قابل حل کردن بودند.
روانشناسی امور استخدامی
درس روانشناسی امور استخدامی در آزمون کارشناسیارشد سال 1400 همانند سالهای گذشته دارای 15 سؤال است. به نظر میرسد که سؤالات سال 1399 کمی مفهومیتر و دشوارتر از سوالات سال 1400 بوده است. اگرچه که اغلب سؤالات در هر دو سال حفظی بودند، تعداد سؤالات مفهومی در سال 1400 کمی کاهش یافته است. اگرچه که مباحث مرتبط با «پاداش» همواره جز مباحث کم سؤال در این درس به شمار میرفته، اما همه ساله تعداد محدودی از سؤالات را به خود اختصاص میداد. ولی در سال 1400 برخلاف انتظار هیچ سؤالی از این مباحث طراحی نشد.
با وجود تفاوتهای ذکر شده، این دو سال شباهتهایی نیز با یکدیگر دارند که این موضوع به اهمیت تحلیل سؤالات سالهای قبل اشاره میکند. به عنوان نمونه سؤال 248 سال 1399 و سؤال 245 سال 1399 مربوط به «ویژگیهای شخصیتی کارمندان استخدامی» هستند. بیشترین تعداد سؤال (5 سؤال) طرح شده مربوط به فصل «فرآیند گزینش و به کارگماری» میباشد.
بالندگی سازمانی
بالندگی سازمانی 15 سؤال از سؤالات آزمون کارشناسیارشد را در سالهای 1399 و 1400 به خود اختصاص داده است. سؤالات این درس در هر دو سال 1400 و 1399 دارای 10 سؤال حفظی و 5 سؤال مفهومی است. با وجود آن که اکثر سؤالات با کمک مطالب کتاب مدرسان شریف قابل پاسخگویی است، در سال 1400 با نوآوریهای صورت گرفته، دو سؤال قابل پاسخگویی نمیباشند.
یکی از تفاوتهای بارزی که در میان این دو سال دیده میشود، پخش شدن سؤالات در سال 1400 است. بنابراین این موضوع هشداری است برای دانشجویانی که گزینشی درس میخوانند و تمامی فصول را نمیخوانند. هرچند که در سال 1400 ، از 4 فصل آخر سؤالی طرح نشده است و همچنان این فصول در سایه قرار گرفتند.
روانشناسی تربیتی
درس روانشناسی تربیتی در آزمون کارشناسیارشد سال 1400، مانند سال گذشته دارای 20 سؤال است. سؤالات این دو سال تقریباً سطوح برابری دارند و شماری از سؤالات شبیه به هم هستند. به عنوان نمونه سؤال 279 سال 1399 و سؤال 285 سال 1400 از مبحث «هوش استرنبرگ» هستند. نکتهی جالب سؤال 287 سال 1400 و سؤال 290 سال 1399 تقریباً برابر هستند. علاوه بر سؤالات مشابه، در سال1400 مانند سال گذشته «مباحث رفتاری» در میان پرسؤالترین فصلها قرار دارد.
این دو سال تفاوتهایی با یکدیگر دارند، به عنوان نمونه در سال 1399 طراحان با طرح دو سؤال از مبحث «آزویل» این فصل را در بخش فصول پرسؤال قرار دادند. با این حال در سال 1400 هیچ سؤالی از این مبحث طراحی نشده است. از سوی دیگر در سال 1400 مجدد به مبحث آشنا و کم سؤال «پیاژه» سری زده شد و سؤالی با سطح متوسط از آن طراحی شد.
داوطلبان با مطالعه کتاب روانشناسی تربیتی انتشارات مدرسان شریف می توانستند به راحتی به سؤالات این درس پاسخ دهند.
آموزش و پرورش کودکان استثنایی
درس آموزش و پرورش کودکان استثنایی در آزمون کارشناسیارشد رشته روانشناسی سال 1400 مانند سالهای گذشته دارای 20 سؤال است. همانطور که مشهود است تعداد سؤالات مفهومی سال 1400 کمی بیشتر از سؤالات مفهومی سال 1399 است و همچنین در آزمون سال 1400 تلاش شده است تا سؤالات بیشتری در قالب مثال مطرح شوند که با این روش، طراحان کمی به درجه دشواری سؤال میافزایند. با این حال سؤالات سال 1399 از مباحث کم سؤالتری که احتمالاً دانشجویان توجه کمتری به آنها کردند طراحی شده است که این موضوع میتواند دانشجویان را با چالش بیشتری روبهرو کند. به عنوان مثال دو سؤال مرتبط با «معلولیتهای جسمانی» طراحی شده است که در گذشته در میان فصولی بودند که همواره در حاشیه قرار داشتند. با این حال هر دو سؤال طراحی شده از این مبحث ساده و حفظی بودند.
از سوی دیگر این دو سال شباهتهایی نیز با یکدیگر داشتند. به عنوان نمونه در هر دو سال سؤالی حفظی مرتبط با انواع «کمتوان ذهنی» طراحی کردند. از سوی دیگر در هر دو سال سؤالی از آموزشها و غربالگریهای همگانی دیده میشود (سؤال 301 آزمون سال 1400 و سؤالات 293 و 294 آزمون سال 1399).
داوطلبان با مطالعه کتاب روانشناسی آموزش و پرورش کودکان استثنایی انتشارات مدرسان شریف و روانشناسی استثنایی دکتر میلانیفر میتوانستند به سؤالات پاسخ بدهند.