زبان عمومی
سوالات گرامر سال 94 به دلیل طولانی بودن گزینهها، دشوارتر از سوالات سال گذشته است چون طولانی بودن گزینهها باعث گیج شدن و به چالش کشیدن ذهن داوطلب و انتخاب گزینه نادرست میشود. البته اگر دانشجو با مباحث گرامری خصوصاً ساختارهای موازی، حروف ربط، قیدهای تکرار و زمانها آشنایی داشته باشد، راحت تر میتواند به سوالات پاسخ دهد. بخش واژگان که شامل 20 سوال است منابع آن اغلب از کتب: 1100 Words You Need to Know، 601 GRE، Verbal Advantage میباشد. سوالات واژگان سال گذشته دشوارتر از سال 94 چون چند سوالِ آن مربوط به اصطلاحات زبان انگلیسی بود. یعنی دانشجو علاوه بر حفظ و یادگیری واژگان میبایست بر اصطلاحات زبان انگلیسی نیز تسلط داشته باشد. در ضمن، 4 سوال سال گذشته داری دو جای خالی بودند و پاسخگویی به این نوع سوالات بسیار دشوارتر از سوالاتی با یک جای خالی است. سطح دشواری سوالات کلوز تست سال 93 و 94 یکسان است. سوالات درک مطلب سال گذشته شامل 2 متن کوتاه و 2 متن طولانی بود اما سوالات درک مطلب امسال داری 3 متن طولانی است. شایان ذکر است که سطح سوالات 93 دشوارتر از 94 است چون برخی سوالات آن کاملا استنباطی است و دانشجو زمان کافی برای پاسخگویی به سوال را ندارد.
دروس آموزش زبان
تعداد سوالات درس آزمونسازی در آزمون 94 (بهمن 93) همانند آزمون 93، 20 سوال بوده است. از لحاظ توزیع سرفصلها، چند سرفصل نسبت به سال گذشته افزوده شده بود مانند Authenticity, preparing test items و portfolios و … كه در سال 93 سوالاتی از آنها مطرح نشده بود اما در آزمون سال 94 از هر كدام از مباحث حدود 1 یا 2 سوال مطرح شده بود. به طور كلی سوالات آزمون 94 دشوارتر از سال 93 بوده است و سوالات در هر 3 سطح ساده، معمولی و دشوار مطرح شده بودند. از نقطه نظر منابع، منبع اصلی مانند سال گذشته کتاب فجب بوده اما از منابع دیگر نظیر بکمن، براون، و حتی هیتن نیز سوالاتی طرح شده بودند که حاکی از پراکندگی سوالات در منابع متعدد میباشد.
روش تدریس
تعداد سوالات درس روش تدریس در آزمون 94 (بهمن 93) مانند سال گذشته 20 سوال بوده همانطور که پیشبینی میشد عمده سوالات از مباحث زبانشناسی کاربردی و از کتاب براون طراحی شده بودند و تعداد کمتری از سوالات از مباحث روشهای تدریس و عمدتاً از کتاب ریچاردز و راجرز طراحی شده بودند که همین موضوع نشان دهنده اهمیت مطالب متنوع زبانشناسی کاربردی و یادگیری زبان دوم میباشد. همچنین در آزمون 94 نیز مانند آزمون 93 سوالی از مبحث مهارتها طراحی نشده بود که میتوان اینگونه توجیه کرد كه موضوعات قدیمی جای خود را به موضوعات جدیدتر داده بودند. در پایان شایان ذکر است سوالات درس روش تدریس سال 94 دشوارتر از سوالات سال 93 نبوده و محور اشتراکی با هم داشتند.
زبان شناسی
در آزمون سال 94 (بهمن 93) تعداد سوالات درس زبانشناسی همانند سال قبل، 20 سوال بوده است. در مبحث فونولوژی نسبت به سال قبل تعداد سوالات بیشتر شده اما در مباحث دستور زبان و معناشناسی تعداد سوالات نسبت به سال گذشته کاهش یافته بود. اما نکته قابل توجه طراحی 3 سوال از مبحث گفتمان بوده است که دقیقاً مانند سال گذشته هر 3 سوال مربوط به مبحث Gricean Maxims بود که اهمیت ویژه این بحث را منعکس مینماید. علاوه بر مباحث اشاره شده، بقیه سوالات آزمون سال 94 تغییر آن چنان محسوسی نسبت به سوالات سال 93 نداشته بودند و همچون سالهای گذشته بیشتر سوالات از کتاب Fromkin طراحی شده بودند و توزیع سوالات بین مباحث تقریباً مانند سالهای قبل بود. در آزمون سال 94، 3 سوال به صورت حفظی و 17 سوال به صورت مفهومی طرح شده بود. به طور کلی درجه دشواری سوالات نسبت به سال گذشته به میزان نه چندان زیادی دشوارتر شده بود.
دروس زبان و ادبیات انگلیسی
این بخش را میتوان گفت دشوارترین قسمت آزمون است و باید اذعان داشت در چهار سال اخیر این بخش دشوارتر نیز شده است. به همین منوال، در سال 94 نیز سوالات غالباً دشوار بود. آنچه سوالات این سال را متمایز میکند جزئیترشدن سوالات بوده و توجه بیشتر به نویسندگانی که دانشجویان کمتر به آنها میپردازند؛ مخصوصاً طراحی سوالات حتی از ویکیپدیا دانشجویان را بیش از پیش در مورد پاسخ دادن به سوالات این بخش ناامید کرده است و موجب شده است داوطلبان از وقت گذاشتن برای مطالعه و آمادگی این بخش بیرغبت شوند و بیشتر به بخش تاریخ و نقد ادبی روی آورند؛ حال آنکه اصل ادبیات ـ اشعار، نمایشنامهها و رمانها در این قسمت نهفته است.
تاریخ ادبیات انگلیسی
در این قسمت تفاوت چشمگیری میان آزمون 93 و 94 مشاهده نمیشود. سوالات همگی از کتاب «گلچین ادبیات انگلیسی نورتون» (دو جلدی) طراحی شده بود. در هر دو سال، سوالات متوسط و دشوار یافت میشود؛ اما در مجموع سال 94، سوالات دشوار کمتر دارد به جزء چند سوالی که از پاورقی کتاب طراحی شده بودند. از آنجاییکه سوالات این قسمت عموماً جنبه حفظی دارند، درصورتیکه دانشجو مطالب کتاب را فراموش نکرده باشد میشود به بیشتر سوالات پاسخ صحیح داد. نکتهای که شاید نظر خیلیها را به خود جلب کرده باشد این است که مانند سال 93، در سال 94 نیز در این قسمت هیچ سوالی درباره سه نویسنده بزرگ انگلیسی (چاسر، شکسپیر و میلتون) طراحی نشده بود!
نقد و اصطلاحات ادبی
این مبحث دو بخش دارد؛ در قسمت اصطلاحات ادبی آزمون 94 (بهمن 93) دشوارتر شده است؛ زیرا برخلاف سال 93 که سوالات عمدتاً از کتاب «اصطلاحات ادبی ایبرمز» آمده بود، در سال 94 اینطور نبود و سوالات از کتب دیگر که موضوعات جزئیتری را نیز درخود گنجاندهاند و عموماً دانشجویان کمتر به سراغشان میروند طراحی شده بود. این موضوع را میتوان در مورد قسمت نقد نیز صادق دانست؛ سوالات 93 در این قسمت اکثراً برگرفته از کتاب نقد ادبی برسلر و اصطلاحات ادبی ایبرمز بود؛ کتبی که بیشتر دانشگاهها به عنوان منبع واحدهای درسی ارائه میکنند و دانشجویان کم و بیش با آنها آشنایی دارند. اما در سال 94 سوالات بخش نقد به ندرت از این دو کتاب بوده و برعکس از کتابی دیگر که غالباً دانشجویان با آن سروکار نداشتهاند طراحی شده بود. هرچند عموماً سرفصلهای همه کتابهای مذکور یکسان هستند، اما موضوعاتی که بررسی میشوند و حتی شیوهی پرداختن به آنها، مانند هم نیست. ممکن است یک کتاب حتی اشارهای نیز به یک موضوع نداشته باشد.
دروس مترجمی زبان انگلیسی
در آزمون 94 (بهمن 93) سوالات این قسمت در واقع دشوارتر از سال گذشته بوده است اگر چه پاسخ سوالات و گزینهها كوتاه است اما بسیار مفهومی و چالشانگیز است. در ضمن اگر چه برخی از سوالات این آزمون حفظی بوده اما چنان موشكافانه طراحی شده كه دانشجو قدرت پاسخگویی سریع را ندارد. بنابراین، علاوه بر كتاب Jeremy Munday لازم است كه تسلط كامل بر كتابهای Hatim & Mason و Peter Newmark را داشته باشیم. با این وجود، 3 تا از سوالات چنان موشكافانه و مفهومی طراحی شده كه صرفاً با زمان طولانی و دقت زیاد میتوان پاسخ داد.
بررسی مقابلهای
در آزمون 94 (بهمن 93) سوالات قسمت بررسی مقابلهای پاسخها و گزینههای نسبتاً طولانی دارد اما بسیار سادهتر و آسانتر از سوالات سال گذشته است. سوالات سال گذشته كاملاً مفهومی بوده و دانشجو برای پاسخگویی به سوالات نیاز به زمان بیشتری داشته است. سوالات آزمون 94 كاملاً حفظی بوده و دانشجو با زمان تعیین شده میتواند به راحتی به سوالات پاسخ دهد.
زبان شناسی
اكثر سوالات این بخش، حفظی بوده و منبع اصلی آن كتاب The study of language است. اگر دانشجو فقط جزوه مدرسان شریف یا كتاب فوق الذكر را مطالعه كرده باشد، به راحتی میتواند تمامی سوالات را پاسخ دهد. سوالات امسال بسیار آسانتر از سوالات سال گذشته است.
مهارت ترجمه
در مقایسه آزمونهای 94 و 93 میتوان گفت: سوالات سال گذشته از 2 قسمت تشكیل شده بود: 1ـ ترجمه اشعار و احادیث 2ـ فرآیندهای دخیل در ترجمه متون اسلامی. این امر بدان معناست كه دانشجو علاوه بر قدرت ترجمهی صحیح باید با فرآیندهای آن نیز آشنا باشد و به صورت مفهومی بتواند نوع فرآیندهای دخیل در ترجمه را شناسایی كند. اما سوالات آزمون 94 علی رغم گزینههای نسبتاً طولانی، صرفاً از 1 قسمت تشكیل شده پاسخگویی به آن نیاز به حفظ ترجمهی متون دارد. از این رو، نسبتاً سادهتر از سوالات سال گذشته است.
واژهشناسی
از آنجا كه سوالات واژهشناسی منبع خاصی دارد و اكثر سوالات آن از بخشهای «فرآیندهای واژهسازی» و «واژهسازی» میباشد. بنابراین پاسخگویی به این سوالات كار دشواری نیست. سطح سوالات این قسمت كاملاً شبیه سوالات سال گذشته است.