زبان عمومی
سوالات گرامر سال 95 به دلیل طولانی بودن گزینهها، دشوارتر از سوالات سال گذشته است چون طولانی بودن گزینهها باعث گیج شدن و به چالش کشیدن ذهن داوطلب و انتخاب گزینه نادرست میشود. البته اگر دانشجو با مباحث گرامری خصوصاً ساختارهای موازی، حروف ربط، زمانها، افعال، ضمایر موصولی و صفات آشنایی داشته باشد، راحت تر میتواند به سوالات پاسخ دهد. بخش واژگان که شامل 20 سوال است منابع آن اغلب از کتب: 1100 Words You Need to Know، 601 GRE، Verbal Advantage میباشد. سوالات واژگان سال 95 دشوارتر از سال 94 می باشد. سطح دشواری سوالات کلوز تست سال 94 و 95 یکسان است. سوالات درک مطلب همانند سال گذشته دارای 3 متن نسبتاً بلند بوده است. شایان ذکر است که سطح سوالات 95 دشوارتر از 94 است چون برخی سوالات آن کاملاً استنباطی است و دانشجو زمان کافی برای پاسخگویی به سوال را ندارد.
دروس گرایش زبان و ادبیات انگلیسی
بخش انواع ادبی همواره از دشوارترین بخش های آزمون کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی بوده و هست و از همین رو اکثر داوطلبان از سرمایه گذاری در این قسمت خودداری می کنند. سؤالات امسال نیز همانند چند سال اخیر بسیار دشوار بود. حتی می توان گفت که یکی از دشوارترین سؤالات در ده سال اخیر بود. تمرکز طراحان سؤال بر دوره مدرن (10 سؤال) و سپس عصر ویکتوریا و قرن 18 بوده است. تنها یک سؤال در رابطه با دوره رمانتیک و رنسانس بود. این در حالی است که از سایر عصرها سؤالی طرح نشده بود. منابع نیز همچنان پراکنده و بعضاً نامشخص بوده ولی تعدادی از سؤالات از دانشنامه ویکی پدیا و کتاب Oxford Companion طرح شده بودند.
تاریخ ادبیات انگلیسی
سؤالات بخش تاریخ ادبی در سال 1395 نسبت به سال 1394 دشوارتر شده و الگوی سؤالات نیز تغییرات زیادی داشت. برای مثال برخی از سؤالات بسیار شبیه به سؤالات قسمت انواع ادبی بوده و موضوعات مورد بحث بعضاً ارتباطی به بخش تاریخ نداشته و بهتر بود که در قسمت انواع ادبی قرار می گرفتند چرا که طبقه بندی آن ها به عنوان سؤالات تاریخ فقط به گمراهی و نگرانی داوطلبین افزوده بود. سؤالات بین دوره های مختلف پراکنده بود ولی عصر رمانتیک در این بین سهم بیشتری داشت (7 سؤال). در رابطه با منابع نیز دسترسی به آخرین نسخه کتاب نورتون (چاپ 8 یا 9) ضروریست. همچنین کتاب مدرسان شریف به نام تاریخ ادبیات انگلیسی نیز بسیار نزدیک به این منابع بوده و می تواند بسیار موثر واقع شود.
نقد و اصطلاحات ادبی
کنکور سال 95 را در قسمت نقد و اصطلاحات ادبی می توان به نوعی عیناً همانند سال قبل (94) دانست. تعداد سؤالات 11 به 9 بود؛ 9 سؤال از قسمت نقد ادبی و 11 سؤال مربوط به اصطلاحات ادبی بود. از نظر درجه دشواری نیز سؤالات به همان دشواری سال قبل بود. در قسمت اصطلاحات 5 سؤال از منابع فرعی و 6 سؤال دیگر از آخرین چاپ (چاپ دهم) کتاب اصطلاحات ادبی آبرامز طرح شده بود. سؤالات بسیار ریز و جزئی بوده و از مباحثی طرح شده بود که اکثر داوطلبین به آن ها اهمیت چندانی نمی-دادند. با این وجود در صورتی که داوطلبی این کتاب را بسیار دقیق مطالعه کرده بود می توانست به این سؤالات پاسخ دهد. سؤالات بخش نقد ادبی نیز همگی از همان منبع سال گذشته طرح شده بودند(A Reader’s Guide to Contemporary Literary Theory, 5th ed, Raman Selden) و می-توان گفت که این کتاب جایگزین کتاب نقد برسلر شده است. مباحث این کتاب وسیع تر و متن آن اندکی سنگین تر از برسلر بوده و توصیه می شود که قبل از شروع به مطالعه این کتاب حتماً از منابع ساده تری مانند کتاب برسلر برای درک بهتر مفاهیم استفاده شود. اگر داوطلبی این کتاب را مطالعه کرده بود می توانست حداقل به 5 سؤال از 9 سؤال نقد پاسخ دهد.
دروس گرایش آموزش زبان انگلیسی
در مقایسه سؤالات کنکور سال 95 با کنکور سال 94 سطح دشواری سؤالات کمی بالاتر و بیشتر بوده است و شبیه سؤالات دکتری سوق داده شده است. سؤالات سال 95 از کتاب های به شرح ذیل طراحی شده است:
- Backman, L.F.(2010). Fundamental considerations in language testing. Oxford: Oxford University Press.
- Brown,J.D.(1996).Testing in Language Programs. Practice Hall Regants.
- Farhadi, Birjandi, and Jafari (’88) language testing
- Gipps, C.V.(1994). Beyond testing: Towards a theory of educational assessment. Psychology Press.
روش تدریس
در مقایسه سؤالات کنکور سال 95 با کنکور سال 94 سطح دشواری سؤالات کمی بالاتر و بیشتر بوده است و شبیه سؤالات دکتری سوق داده شده است. سؤالات سال 95 از کتاب ها به شرح ذیل طراحی شده است:
- Brown, H. D. (2001). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy (2nd ed.). New Jersey: Prentice Hall Regents.
- Brown, H. D. (’94).Principles of language learning and teaching.
- Chastain, K. (1988). Developing second language skill, theory and practice (3rd ed.). Florida: Harcourt Brace Jovanovich Inc.
- Ellis, R.(2004). Tasked based Language Learning and Teaching. Oxford University Prss.
- Larsen-Freeman(2008 ) Techniques and principles in language teaching
- Richard and Rodgers (2001)
- Nunan,D. (’99) in Second Language Teaching & Learning,
- Widdowson, H.G. (1990). Aspects of language teaching. Oxford: O.U.P.
- Post-method
زبان شناسی
در مقایسه سؤالات کنکور سال 95 با کنکور سال 94 سطح دشواری سؤالات کمی بالاتر و بیشتر بوده است و شبیه سؤالات دکتری سوق داده شده است. سؤالات سال 95 از کتاب های به شرح ذیل طراحی شده است:
- Husdson (2000)
- Framkin and Rodman (’88/ its new version)
- Cook (’97/ its new version)
- Yule (‘88,2010)
متأسفانه امسال نیز سازمان سنجش برای سؤال 74 که مربوط به این درس می باشد، دو گزینه ی صحیح انتخاب کرده است.
دروس گرایش مترجمی زبان انگلیسی
در آزمون سال 95 در مقایسه با آزمون سال 94 سؤالات این درس از لحاظ مبحثی از پراکندگی بیشتری برخوردار بوده است در مقایسه با سال گذشته بوده است. از لحاظ بودجه بندی، بیشترین سهم سؤالات متعلق به فصل 11 کتاب ماندی و در رتبه ی بعدی کتاب نیومارک بوده است که در مقایسه با سال گذشته سؤالی از این مباحث طراحی نشده بود. در کنکور سال 95 علاوه بر كتاب Jeremy Munday لازم است كه تسلط كامل بر كتابهای Hatim & Mason و Peter Newmark را داشته باشیم.
بررسی مقابلهای
در آزمون سال95 سؤالات قسمت بررسی مقابلهای پاسخها و گزینههای نسبتاً کوتاه تری نسبت به آزمون سال 94 دارند اما این سؤالات نسبت به سال گذشته اندکی ساده تر هستند. سؤالات آزمون95كاملاً حفظی بوده و با مطاله ی دو کتاب ضیا حسینی و دکتر کشاورز امکان پاسخ گویی کامل وجود داشته است و دانشجو با زمان تعیین-شده میتواند به راحتی به سؤالات پاسخ دهد.
زبان شناسی
با مقایسه سؤالات آزمون 95 و آزمون 94 متوجه خواهیم شد كه اكثر سؤالات این بخش، حفظی بوده و منبع اصلی آن كتاب The study of language جورج یول بوده است هرچند کتاب زبان شناسی Fromkin نیز بسیار در توانایی پاسخگویی شرکت کنندگان مؤثر بوده است. مطالعه ی دقیق این دو کتاب امکان پاسخ گویی به تمام سؤالات کنکور 95 را فراهم می نمود. سؤالات 95 از لحاظ دشواری همانند سال گذشته بوده است.
مهارت ترجمه
سؤالات آزمون 95 همگی از آیات قرآنی بوده اند و با مطالعه ی دو کتاب ترجمه اسلامی1و2 دانشجویان کاملاً می توانستند به این سؤالات پاسخ بدهند. علی رغم گزینههای نسبتاً طولانی، پاسخگویی به آن نیاز به حفظ ترجمهی متون دارد. از این رو، نسبتاً به سادگی سؤالات سال گذشته است.
واژهشناسی
سطح سؤالات این قسمت از لحاظ دشواری در آزمون سال 95، آسانتر از سؤالات آزمون سال 94 می باشد. از آنجا كه سؤالات واژهشناسی منبع خاصی دارد و اكثر سؤالات آن از بخشهای «فرآیندهای واژهسازی» و «واژهسازی» میباشد، پاسخگویی به این سؤالات كار دشواری نیست و این ویژگی، این بخش را به یکی از آسان ترین بخش ها برای پاسخگویی تبدیل کرده است. برای پاسخگویی به سؤالات این بخش، مطالعه ی کتاب زبان شناسی Yule نیز خالی از لطف نخواهد بود.