زبان عمومی
معمولاً زبان عمومی گروه زبان آنقدر سخت است که کمتر کسی پیدا می-شود که ادعا کند سؤالات این گروه آسان هستند. طبق معمول از 60 سؤال این بخش 10 سؤال به مبحث گرامر تعلق داشت. به نظر میرسد سطح سؤالات گرامر امسال به مانند سال های 94 و 95 بود، البته این نظر در دیدگاه افراد مختلف متفاوت خواهد بود. طبیعتاً سطح سؤالات این بخش در نظر یک فرد ضعیف تر دشوار خواهد بود ولی به طور میانگین سطح این سؤالات متوسط به بالا بود. بخش واژگان شامل 20 سوال بود که طبیعتاً مهمترین منبع برای این بخش کتاب 3500 واژه جی.آر.ای است. تقریبا از سال 93 به بعد سطح سؤالات این بخش در نگاه تمامی داوطلبین دشوار بوده است؛ چیزی که تقریباً اخیراً یک امر طبیعی شده و همه چنین انتظاری داشتند. البته سطح سؤالات کمی از سال 95 آسانتر بود. کلوز تست امسال هم مثل هر سال یک متن با 10 سؤال بود. تنها تفاوت این بود که برخلاف سالهای اخیر كه یك متن ادبی بود، متن امسال یک متن علمی است. ولی از مجموع 10 سؤال، 5 سؤال آن به گرامر و 5 سؤال به واژگان تعلق داشت. سؤالات درک مطلب همانند سال گذشته دارای 3 متن نسبتاً بلند بوده است. سطح سؤالات درک مطلب کمی سختتر از سال گذشته بود، چرا که برعکس سال پیش هیچگونه سؤالی در مورد مرجع ضمیر و معنی واژگان طراحی نشده بود؛ یعنی سؤالاتی که اکثر دانشجوها میتوانند به آنها پاسخ دهند. اكثر سؤالات این بخش استنباطی بودند كه البته این هم در سالهای اخیر امری طبیعی شده است.
دروس گرایش زبان و ادبیات انگلیسی
همانطور که انتظار میرفت، سؤالات آزمون کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات انگلیسی و به ویژه بخش انواع ادبی داوطلبان را غافلگیر کرد. پاسخ دادن به سؤالات مبحث انواع ادبی همواره برای داوطلبان دشواریهای زیادی داشت و علت اصلی این امر گستردگی مطالب و طرح سؤالاتی است که دارای منبع ثابتی که هر سال در آزمون ارشد تکرار شود، نیست. در آزمون سال ۹۶ از مبحث رمان ۹ سؤال طرح شده است که نکته قابل توجه آن طرح ۶ سؤال از نویسندگان ادبیات آمریکا میباشد. ۷ سوال شعر از قرن ۱۷ تا قرن ۲۰ طرح شده ولی سؤالی از قرن ۱۶ طرح نشده است. از بررسی ۴ سؤال بخش نمایشنامه متوجه اهمیت زیاد نمایشنامه قرن بیستم میشویم، به طوری که ۳ سؤال از ۴ سؤال مربوط به قرن ۲۰ و تنها یک سؤال از نمایشنامه قرن ۱۶ بوده است. همانند سالهای گذشته بسیاری از سؤالات انواع ادبی از کتاب Norton Anthology of English Literature و نیز وبسایت Wikipedia طرح شده است. لازم به ذکر است که پاسخ دادن به برخی از این سؤالات بستگی به گستردگی خوانش داوطلب از خود آثار ادبی است، نه مطالعه کتبی که به تحلیل آثار ادبی پرداختهاند.
تاریخ ادبیات
سؤالات سال 96 نسبت به سال 95 از گزینههای بسیار طولانیتری استفاده کردهاند که وقت بیشتری از داوطلبان میگیرد. دوره مدرن و پستمدرن بیشترین تعداد سؤالات را به خود اختصاص داده بودند که حاکی از اهمیت بیشتر این دوره برای طراحان است. دشواری سؤالات به دلیل استفاده از جزئیات بسیار ریز در زمینه تاریخ ادبیات انگلیسی است. در صورت حفظ کردن کامل کتاب مرجع (Norton Anthology) و تسلط مفهومی کامل بر آثار سؤالات قابل جواب دادن هستند، در سؤالات سال 95 تأكید بر جزئیات حفظی ریز در تاریخ ادبیات بوده است كه این امر در سؤالات سال 96 افزایش داشته است. البته دو سؤال مفهومی بسیار مناسب هم طرح شده (147 و 148) که سطح سؤالات را از 95 بالاتر بردهاند.
نقد و اصطلاحات ادبی
در سؤالات کنکور سال 96 برخلاف کنکور سالهای پیش، اصطلاحات ادبی اهمیت بیشتری دارد، به صورتی که 21 سؤال از آن مطرح شد و تنها 8 سؤال به نقد ادبی تعلق یافت. همانند سالهای گذشته سؤالات نقد دشوار طرح شده بود. در این بخش 5 سؤال از کتاب ابرامز طرح شده بود. با این وجود به درک وسیعتری از آنچه در کتاب مطرح شده نیاز داشت و مابقی به مطالعه منابع فرعی نیاز داشت. تعداد 4 سؤال دقیقاً از کتاب اصطلاحات ادبی کادن طرح شده بود که با توجه به حجم این کتاب پاسخ به این سؤالات بسیار دشوار است. با این وجود این بخش به مراتب از بخش نقد ادبی سادهتر بود و پاسخگویی به 7 سؤال از آن با مطالعه منابع اصلی امکانپذیر بود. در مبحث نقد ادبی از نویسندگان اصلی و مطرح کمتر سؤال طرح شده بود، به صورتی که چهار سؤال این بخش در هیچکدام از منابع اصلی نقد ادبی یعنی برسلر و سلدن وجود نداشت و از کتاب نقد ادبی نورتون که آن هم کتاب بسیار حجیم و مهمی است، طرح شده بود كه قبلاً تنها از این کتاب در طرح سؤالات کنکور دکترا استفاده میشد. با توجه به اضافه شدن کتابهای بسیار جامع مانند کتاب کادن در بخش اصطلاحات ادبی و کتاب نقد نورتون در بخش نقد ادبی، میتوان گفت که دواطلبان در این بخش با سؤالات بسیار دشواری مواجه بودند. با این وجود با مطالعه منابع اصلی دواطلبین میتوانستند حداقل به 4 سؤال از مبحث نقد پاسخ دهند.
دروس گرایش آموزش زبان انگلیسی
در مقایسه سؤالات کنکور سال 96 با کنکور سال 95 سوالات از حالت حفظی خارج شده شده و سطح دشواری آنها کمی بالاتر و بیشتر بوده است و تا حدودی شبیه سؤالات دکتری بوده است. سؤالات سال 96 از کتاب های به شرح ذیل طراحی شده است:
- Backman, L.F.(2010). Fundamental considerations in language testing. Oxford: Oxford University Press.
- Brown,J.D.(1996).Testing in Language Programs. Practice Hall Regants.
- Farhadi, Birjandi, and Jafari (’88) language testing.
یکی از بهترین منابع بی شک کتاب آزمونسازی مدرسان شریف است. (این کتاب اکثر سؤالات را پوشش میدهد.)
روش تدریس
سطح دشواری سؤالات درس روش تدریس در آزمون سراسری سال 96 نسبت به سؤالات سال 95 کمی پایینتر بوده است. در آزمون سال 96 هم از سؤالات مفهومی و هم از سؤالات حفظی استفاده شده بود. همچنین در آزمون سال 96 همچون سال 95 سعی شده بود از سؤالهای کم تکرار و جدید استفاده شود. سؤالات سال 96 از کتاب ها به شرح ذیل طراحی شده است:
- Brown, H. D. (’94).Principles of language learning and teaching.
- Richards and Rodgers. Approaches and Methods in language teaching
- Freeman, L, D. Techniques and principles in language teaching
- Chastain, K. (1988). Developing second language skill, theory and practice (3rd ed)
- Brown, H. D. (2001). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy
- Nunan, D. Second Language Teaching and Learning
به علاوه به نظر میرسد تعدادی از سؤالات از کتابهای جدید زیر طرح شده بودند:
- Hall, G. The Routledge Handbook of English Language Teaching
- Van Patten, Theories in second language acquisition
- Savage, J. A-Z of teaching
زبان شناسی
به طور کلی سؤالات سال 96 راحتتر از سال گذشته بود. بیشتر پرسشهای آزمون امسال از مبحث Semantics طراحی شده بودند و از درس Syntax کمتر از سال گذشته سوال طراحی شده بود. همچنین سؤالات Phonology/Phonetics از بسامد نسبتاً بالایی در کنکور برخوردار بودند. سؤالات به گونهای بودند که داوطلبین با مطالعه آزمونهای ارشد سه سال گذشته میتوانستند پاسخ بسیاری از سؤالها را بدهند.
دروس گرایش مترجمی زبان انگلیسی
در آزمون سال 96 سؤالات قسمت بررسی مقابلهای پاسخها و گزینههای نسبتاً کوتاه تری نسبت به آزمون سال 95 دارند. این سؤالات تقریبا در همان سطح سال گذشته هستند. حدود 90 درصد سؤالات آزمون96 حفظی بوده است. با مطالعه دو کتاب دکتر کشاورز و ضیاء حسینی امکان پاسخ گویی کامل به تمامی سوالات در زمان تعیین شده وجود داشته است.
زبان شناسی
سوالات آزمون 96 در مقایسه با آزمون 95 از نظر سطح دشواری در سطح بالاتری قرار داشت. با توجه به حفظی بودن این، اکثر سوالات آن نیز همانند سوالات سالهای گذشته حفظی بود و منبع اصلی آن كتاب The study of language جورج یول بوده است. هرچند کتاب زبانشناسیFromkin نیز بسیار در توانایی پاسخگویی شرکتکنندگان مؤثر بوده است. مطالعه دقیق این دو کتاب امکان پاسخ گویی به تمام سؤالات کنکور96 را فراهم می نمود. در کنکور 96 برخلاف سالهای قبل، توجه بیشتری به مبحث آواشناسی شده بود که برای داوطلبان تقریباً دور از انتظار بود.
اصول و مبانی نظری ترجمه
در آزمون سال 96 برخلاف سال 95 از برخی منابع نظیر کتابهای «هماندیشی ترجمه، دکتر فرحزاد»، «اصول ترجمه، دکتر ملانظر» و «پیتر نیومارک» سؤالی طرح نشده بود. بیشترین تمرکز روی دو کتاب ماندی و هتیم-ماندی بوده. همچنین از برخی موضوعات نظیر ترجمه ماشینی هیچ سوالی وجود ندارد، اما از سوی دیگر موضوعات جدیدی مانند ترجمه شفاهی راه خود را به سؤالات کنکور باز کردهاند؛ امسال دو سؤال از بخش مربوط به ترجمه شفاهی وجود داشت. اما به نظر میرسد، طراحان سؤال عمده تمرکز خود را روی ویراست جدید کتاب Jeremy Munday گذاشتهاند. با تسلط کامل بر این کتاب میتوان بیش از 85% سوالات را پاسخ داد. کتاب دیگری که نباید از قلم بیفتد، کتاب مشترک هتیم و ماندی است. بخش A این کتاب عمدتاً مورد توجه طراحان قرار میگیرد. در مجموع، با تسلط به این دو کتاب میشد در کنکور سال 96 تقریبا به تمامی سؤالات بخش اصول نظری و مبانی ترجمه پاسخ داد.
مهارت ترجمه
سبک سؤالات آزمون 96 تا حدودی متفاوت با سالهای گذشته بود. تنها یک سؤال از آیات قرآنی آمده بود، در حالی که در سال 95 هر 5 سؤال از آیات قرآنی آمده بود. 2 سؤال هم از کتاب متون اسلامی 2 آمده بود که یکی شعر و دیگری نثر بود. 2 سؤال آخر هیچکدام از کتب ترجمه متون اسلامی 1 و 2 نبود و برخلاف سالهای گذشته مربوط به مبحث ترجمه سیاسی بود.
واژه شناسی
سطح سؤالات این قسمت از لحاظ دشواری در آزمون سال 96، دشوارتر از سؤالات آزمون سال 95 می باشد. با این حال از آنجا كه سؤالات واژهشناسی منبع خاصی دارد و اكثر سؤالات آن از بخشهای «فرآیندهای واژهسازی» و «واژهسازی» میباشد، پاسخگویی به این سؤالات كار بسیار دشواری نیست و این ویژگی، این بخش را به یکی از آسان ترین بخش ها برای پاسخگویی تبدیل کرده است. برای پاسخگویی به سؤالات این بخش، مطالعه کتاب زبان شناسی Yule بخش “Morphology” و “Words and Word Formation Processes” کمک بسیاری میکرد.