اصول طراحی کارخانجات و مهندسی صنایع غذایی
در سال 98 سطح دشواری سؤالات در درس اصول طراحی کارخانجات و مهندسی صنایع غذایی، مشابه سؤالات آزمون 97 بوده و تعداد سؤالات در این درس تغییری نداشته است. فصل طراحی کارخانجات با 7 سؤال بیشترین سهم را داشته است (35 درصد کل سؤالات). این مسئله اهمیت این فصل را بیان میکند. فصل آحاد و ابعاد با دو سؤال متوسط مانند سال گذشته بوده است.سطح دشواری بخش رئولوژی و سایکرومتری در سال 98 بیشتر از سال قبل بوده است. در فصل سایکرومتری تعداد سوالات و ضریب سختی نسبت به سال 97 بالاتر بود.
با مطالعه سه فصل طراحی کارخانه، سایکرومتری و انتقال حرارت بیشتر سؤالات ( درصد) قابل پاسخگویی بودهاند و این امر تمرکز طراح سؤال را روی این فصول نشان میدهد. در پایان میتوان ذکر کرد، کتاب مبانی اصول مهندسی صنایع غذایی دکتر توکلیپور و جزوه اصول طراحی کارخانجات صنایع غذایی دکتر شاهدی بهترین منابع موجود برای پاسخ دادن به سؤالات درس اصول طراحی کارخانجات و مهندسی صنایع غذایی میباشند.
تکنولوژی مواد غذایی
در آزمون کارشناسیارشد سال 1398 رشته علوم و صنایع غذایی در درس تکنولوژی موادغذایی، مباحث مطرح شده از دروس لبنیات، قند، روغن، کنسرو، اصول نگهداری و غلات بود. قسمت عمده سؤالات مطرح شده در درس تکنولوژی وابسته به بخش لبنیات بوده و سؤال را به خود اختصاص داد و سایر بخشها نیز دارای میانگن 6 سؤال بودند و همچنان از بخش لبنیات سؤال طرح شد که بیانگر تأکید عمده طراحان در بخش لبنیات روی ساختمان شیر و بهویژه تولید پنیر بوده بهگونهای که تقریباً 5 سؤال از بخش شیر مطرح شد.
در بخش تکنولوژی قند قسمتهای مهم، بخش استخراج قند از خلال 3 سؤال را به خود اختصاص داد و همچنین نزدیکی زیادی بین تکنولوژی کنسرو و اصول نگهداری وجود داشت. در بخش غلات نیز اصل اعتدال رعایت شده و از تمام فصول این بخش تقریباً سؤال مطرح شده است و در بخش تکنولوژی تولید روغنهای خوراکی سؤالاتی از مباحث انواع روغنها و ویژگی های آنها، بوگیری مطرح شد. در بخش اصول نگهداری نیز سؤالاتی از بخش روشهای نگهداری مواد غذایی مطرح شده بود.
در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که جنبه اعتدال در طراحی سؤالات در درس تکنولوژی مواد غذایی رعایت شده و میتوان فهمید تکنولوژی لبنیات از اهمیت بالایی برخوردار است و باقیمانده بخشها بودجهبندی کمی متفاوت با سالهای گذشته را داشتند. قسمت عمده سؤالات مطرح شده در سال 98 از کتب تکنولوژی کنسروسازی و تکنولوژی صنایع شکر غلامرضا مصباحی، جزوه غلات دکتر کدیور، جزوه لبنیات دکترخسروشاهی و احسانی مطرح شده است.
ریاضی
در درس ریاضی، دروسی که از آنها در سال 98 سؤال مطرح شده بود، مانند سال گذشته بود. بهطور کلی در این سال از دروس ریاضی عمومی 1، ریاضی عمومی 2، سؤال طرح شده بود. داوطلبان با مطالعه كتابهای ریاضی مدرسان شریف قادر بودند به تمامی سؤالات پاسخ دهند.
شیمی مواد غذایی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 98 رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی، تعداد سؤالات درس شیمی مواد غذایی تغییری نداشته است. در آزمون سال 98، بخش اعظم سؤالات مربوط به فصل لیپیدها و کربوهیدرات ها میباشد که هرکدام تعداد 5 سؤال را به خود اختصاص داده و هر کدام 25 درصد سؤالات را شامل میشوند. همچنین فصل پروتئین ها در آزمون 98 تعداد 2 سؤال یعنی 10 درصد سؤالات را به خود اختصاص داده است. در این آزمون، از فصل رنگدانه های غدایی3 سوال طرح شده بود.
در سالهای گذشته به فصل ویتامین ها توجه کمتری میشد، بهطوری که در سال 96 یک سوال از این فصل طرح شده بود. ولی در سال 98 تعداد 2 سؤال از این فصل طرح شده است که نشاندهنده توجه بیشتر طراحان سؤال به این فصل بوده است.
بهطور کلی سطح دشواری سؤالات شیمی مواد غذایی سال 98 مشابه سال 97 است و مانند سالهای قبل تمرکز طراحان سؤال بر سه فصل کربوهیدراتها، لیپیدها و پروتئینها بوده است و دانشجو با مطالعه دقیق این سه فصل قادر به پاسخگویی به درصد سؤالات بوده است.در پایان میتوان ذکر کرد کتاب شیمی مواد غذایی دکتر قنبرزاده و کتاب شیمی مواد غذایی دکتر کرامت، بهترین منابع موجود برای پاسخ دادن به سؤالات درس شیمی مواد غذایی میباشند و تقریباً همه سؤالات موجود در آزمون 98 را پوشش میدهند.
میکروبیولوژی مواد غذایی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 98 رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی، بخش اعظم سؤالات درس میکروبیولوژی مواد غذایی همانند سال 97 مربوط به فساد ناشی از باکتریها در مواد غذایی و طبقهبندی باکتریها، مخمرها و کپکها میباشند ( درصد سؤالات) که این عدد در سال 95 56 درصد بوده است. سؤالات در این دو فصل از سال 97 دشوارتر بوده است.
سؤالات آزمون 98 همانند سال گذشته حفظی بوده و از فصل ترموباکتریولوژی که فصل محاسباتی میباشد، سؤالی طرح نشده بود. بهطور کلی سطح سؤالات آزمون 98 مشابه آزمون 97 میباشد و دانشجو در صورت مطالعه 3 فصل مهم فساد، نگهداری مواد غذایی و بخش مربوط به طبقهبندی باکتریها، مخمرها و کپکها قادر خواهد بود که بخش اعظم سؤالات مربوط به درس میکروبیولوژی مواد غذایی را پاسخ دهد.
در پایان به نظر میرسد که مطالعه کتاب میکروبیولوژی مواد غذایی مدرن ترجمه دکتر مرتضوی و جزوه دکتر خمیری بهترین منابع در این زمینه بوده و تقریباً تمام سؤالات مطرح شده در آزمون 98 را پوشش میدهد.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 98، به طور مرسوم و مشابه با سال های قبل، شامل 30 سؤال است که
- 15 سؤال مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال شامل سؤالات زبان تخصصی است.
- سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال از واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze است.
- سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال است.
بخش واژگان شامل 10 سؤال است و در صورتی که داوطلب دایره لغات وسیعی در ذهن داشته باشد، می تواند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهد. داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آن ها در سطح مطلوبی قرار ندارد، می توانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتاب هایی نظیر 504 و 1100، از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح می شود و با توجه به این که اکثراً در گزینه ها از شکل های مختلف افعال استفاده می شود و گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه می شود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند
.
در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته 3 متن و هر یک با 5 سؤال آورده شده است. با این حال سطح این متن ها نسبت به سال های گذشته دشوار تر شده و با توجه به طولانی بودن هر سه متن توصیه می شود داوطلب بعد از نگاه اجمالی به متن از تکنیک های پاسخگویی به سؤالات درک مطلب استفاده کنند و وقت خود را صرف مطالعه و بازگشت به متن نکنند (ابتدا سؤالات مطالعه شود و سپس در متن به دنبال جواب باشند).
در صورتی که داوطلبی در مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متن ها را بررسی کرده و متنی آسان تر را انتخاب کند که مفهوم آن قابل درک تر باشد.