اصول طراحی کارخانجات و مهندسی صنایع غذایی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته صنایع غذایی درس اصول طراحی کارخانجات مباحث مطرح شده شامل
رئولوژی، مکانیک سیالات، انتقال حرارت، ترمودینامیک، سایکرومتری و اصول طراحی بوده است که بیشترین درصد سؤالات مربوط به بخش اصول طراحی بوده است. همچنین 3 سؤال محاسباتی و باقی سؤالات غیر محاسباتی بودند.
سطح سؤالات نسبت به سال گذشته دشوارتر بوده است و حل سؤالات نیاز به دقت کافی و مدیریت زمان داشتند.
در پایان میتوان ذکر کرد، کتاب مبانی اصول مهندسی صنایع غذایی دکتر توکلیپور و جزوه اصول طراحی کارخانجات صنایع غذایی دکتر شاهدی بهترین منابع موجود برای پاسخ دادن به سؤالات درس اصول طراحی کارخانجات و مهندسی صنایع غذایی میباشند.
تکنولوژی مواد غذایی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته صنایع غذایی درس تکنولوژی مواد غذایی مباحث مطرح شده شامل:
غلات، قند،روغن، لبنیات، کنسرو و اصول نگهداری می باشد. که مبحث لبنیات طبق روال سال های گذشته درصد
بیشتری از سؤالات را به خود اختصاص داده بود.
سطح دشواری و آسانی سؤالات همانند سال 98 و در یک سطح بودند. تمام سؤالات مطرح شده غیر محاسباتی و
داوطلبان به راحتی می توانستند درصد نسبتاً بالایی در آزمون این درس کسب کنند.
قسمت عمده سؤالات مطرح شده در سال 98 از کتب تکنولوژی کنسروسازی و تکنولوژی صنایع شکر غلامرضا مصباحی، جزوه غلات دکتر کدیور، جزوه لبنیات دکترخسروشاهی و احسانی مطرح شده است.
شیمی مواد غذایی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته صنایع غذایی در درس شیمی مواد غذایی سؤالات از مباحث قابل پیش بینی مانند لیپیدها و کربوهیدرات ها، پروتئین ها، رنگدانه های غذایی و ویتامین ها که بیشترین درصد سؤالات را تشکیل می دادند.
سؤالات نسبت به سال گذشته مفهومی تر و اصولی تر طراحی شده بودند اما با مطالعه دقیق منابع و تست های سال های گذشته قابل پاسخ گویی بودند.
در پایان میتوان ذکر کرد کتاب شیمی مواد غذایی دکتر قنبرزاده و کتاب شیمی مواد غذایی دکتر کرامت، بهترین منابع موجود برای پاسخ دادن به سؤالات درس شیمی مواد غذایی میباشند و تقریباً همه سؤالات موجود در آزمون 98 را پوشش میدهند.
میکروبیولوژی مواد غذایی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته صنایع غذایی در درس میکروبیولوژی مواد غذایی مباحث مطرح شده شامل: طبقهبندی باکتریها، مخمرها و کپکها، فساد مواد غذایی، روشهای نگهداری مواد غذایی و روشهای شناسایی باکتریها می باشد و تمام سؤالات مطرح شده حفظی بوده اند و همانند سال گذشته هیچ سؤال محاسباتی مطرح نشده بود.
سطح دشواری سؤالات همانند سال 98 بوده است بنابراین داوطلبین با مطالعه تست های کنکور سال های گذشته به تسلط بیشتری برای حل سؤالات داشتند.
در پایان به نظر میرسد که مطالعه کتاب میکروبیولوژی مواد غذایی مدرن ترجمه دکتر مرتضوی و جزوه دکتر خمیری بهترین منابع در این زمینه بوده و تقریباً تمام سؤالات مطرح شده در آزمون 99 را پوشش میدهد.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 99، به طور مرسوم و مشابه با سال های قبل، شامل 30 سؤال بود که 15 سؤال اول مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال دوم شامل سؤالات زبان تخصصی بود. طبق معمول، سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze testبود. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال بود.
بخش واژگان شامل 10 سؤال بود و در صورتی که داوطلبان دایره لغات وسیعی در ذهن می داشتند، می توانستند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهند. توصیه ما به داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آن ها در سطح مطلوبی قرار ندارد این است که می توانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتاب هایی نظیر 504، essential words for TOEFL و 1100 واژه از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح می شوند و با توجه به اینکه گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه می شود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند.
در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته 3 متن و هر یک با 5 سؤال آورده شده بود. با این حال سطح این متن ها نسبت به سال های گذشته دشوار تر بود و با توجه به طولانی بودن هر سه متن توصیه می شود داوطلب بعد از نگاه اجمالی به متن از تکنیک های پاسخگویی به سؤالات درک مطلب استفاده کنند و وقت خود را صرف مطالعه و بازگشت به متن نکنند (ابتدا سؤالات مطالعه شود و سپس در متن به دنبال جواب باشند).
در صورتی که داوطلبی در مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متن ها را بررسی کرده و متنی آسان تر را انتخاب کند که مفهوم آن قابل درک تر باشد.