ریاضیات
تعداد سؤالات ریاضی رشتهی اقتصاد در آزمون كارشناسی ارشد سال 92 همانند سال گذشته 25 سؤال بود. در یك بررسی كلی میتوان گفت در مجموع سؤالات امسال كمی سادهتر از سال گذشته بودند. به لحاظ بودجهبندی 2 سؤال از مجموعهها و بسط دو جملهای، 2 سؤال از تابع، 2 سؤال از حد و پیوستگی، 1 سؤال از مشتق، 2 سؤال از تابع، 2 سؤال از انتگرال و كاربرد آن، 3 سؤال از ماتریس، 5 سؤال از توابع چند متغیره، 4 سؤال از مبحث كاربرد ریاضیات در اقتصاد، 2 سؤال از دنباله و سری، 1 سؤال از فصل اعداد مختلط و بالاخره 1 سؤال از فصل معادلات دیفرانسیل مطرح شده بود. بارمبندی سؤالات نسبت به سال قبل تغییر محسوسی نداشت، فقط حجم سؤالات ماتریس از 5 سؤال (در سال قبل) به 3 سؤال كاهش پیدا كرده بود. نكته قابل توجه برای داوطلبان سال آینده این است كه در دو سال اخیر به طور میانگین حدود 52 درصد سؤالات به سه فصل ماتریس، توابع چند متغیره و كاربرد در ریاضیات در اقتصاد، اختصاص یافته است. به نظر میرسد داوطلبان بتوانند با سرمایهگذاری بر روی این سه فصل، درصد بالایی از سؤالات را در آزمونهای كارشناسی ارشد درس ریاضیات در رشتهی اقتصاد پاسخ دهند اتفاقاً برای داوطلبان رشتهی اقتصاد كه با سؤالاتی به مراتب سختتر از سؤالات كاربرد ریاضیات در اقتصاد، در دروس اقتصاد خرد و كلان آشنا هستند، پاسخگویی به سؤالات این فصل و همچنین پاسخگویی به سؤالات فصول ماتریس و توابع چند متغیره، (كه سؤالات آنها تقریباً قابل پیشبینی هستند!) كار چندان سختی نباشد.
دروس تخصصی (تجارت بینالملل، مالیه بینالملل، بخش عمومی، پول و بانكداری، اقتصاد اسلامی)
این مجموعه شامل 5 درس تجارت بینالملل، مالیه بینالملل، اقتصاد بخش عمومی، پول و بانكداری و اقتصاد اسلامی میباشد كه به تازگی به كنكور اضافه شده است. از هر درس 5 سؤال در كنكور مطرح میشود و از آنجایی كه به تازگی به كنكور اضافه شده، انتظار بر این است كه سطح سؤالات ساده باشد. تا سال گذشته سطح سؤالات این دروس ساده و میانگین درصد در این درس تقریباً بالا بوده است. اما بر خلاف انتظارات دانشجویان سطح سؤالات در كنكور امسال تقریباً بالا بوده و علیرغم انتظارات دانشجویان مطالبی كه در كنكور امسال مطرح شد تقریباً جدید بوده و دانشجویان كمتر با آنها آشنا بودهاند و به نظر میرسد كه همچنان نمیتوان منبع و سرفصلهای مشخصی را برای این درس در نظر گرفت. ولی به هر حال، در صورتی كه دانشجویان منابع موجود را به طور دقیق میخواندند، میتوانستند به تعداد زیادی از سؤالات پاسخ دهند.
اقتصاد کلان
این درس نیز از مفهومیترین و تأثیرگذارترین دروس اقتصاد است كه ضریب آن در كنكور 4 است. در این درس باید همه مفاهیم به صورت صد در صد مطالعه شود. تعداد سؤالهای این درس نیز همانند سالهای گذشته 25 سؤال بوده است. در درس كلان سؤالات به سمت مفهومیتر شدن رفته است و سبك سؤالات كاملاً متفاوت از سالهای گذشته بوده و سطح سؤالات سختتر شده است. درس كلان امسال بر خلاف چند سال گذشته روند متفاوتی داشته و دیگر خبری از سؤالات آسان و كپی متن كتاب اقتصاد كلان آقای شاكری نبوده و همچنین متأسفانه دو تست آن نادرست بوده است. سؤالات این درس به سمت مطالب مفهومی و پیچیده پیش رفت و همین باعث شده كه بعداز آزمون دانشجویان، این درس را سختترین درس كنكور بدانند و احتمالاً میانگین درصدهای كلان در كنكور امسال پایینتر از سالهای گذشته خواهد بود. تقریباً در این درس سؤالات به سمت سؤالات جدید و كمتر شناخته شده پیش رفته بود و خبری از تستهای مشابه سالهای گذشته نبوده است. همچنین در این درس امسال برای دومینبار از مبحث رشد سؤال آمده بود و تقریباً میتوان گفت تخصصیتر از سؤال سال قبل بود و به نظر میرسد كه مبحث رشد نیز به عنوان یكی از سرفصلهای تستهای این درس اضافه شده است.
اقتصاد خرد
در مجموع سؤالات امسال نسبت به سال گذشته سختتر بوده و تنها درس خرد نسبت به دروس دیگر آسانتر بوده است. سؤالات امسال به سمت مفهومیتر شدن و مباحثی كه در گذشته خیلی مدنظر نبوده پیش رفته است. اكثر دانشجویان بعداز آزمون كنكور 92 معتقد بودند كه كنكور امسال نسبت به سالهای گذشته بسیار دشوارتر شده، دلیل این موضوع این است كه سؤالات مفهومیتر شده و از تستها و كتابهای كلیشهای خارج شده است. تعداد سؤالات هر درس و زمان كنكور همانند سال قبل بود (یعنی 150 تست در 210 دقیقه) و تغییری در این مورد صورت نگرفته است. اقتصاد خرد یكی از مفهومیترین دروس اقتصاد است كه ضریب آن در كنكور 4 است و درصد آن تأثیر بالایی در رتبهی فرد دارد. در این درس بایستی همه مفاهیم به صورت صد در صد مطالعه شود تا بتوان نتیجه مطلوب را بدست آورد. در این درس مطابق سالهای گذشته 25 سؤال مطرح شده است كه سطح سؤالات آن نسبت به سالهای گذشته آسانتر بوده است. نكته قابل توجه در این درس، آسان بودن بیش از حد تعداد زیادی از سؤالات و سخت بودن بیش از حد تعداد كمی از سؤالات بوده است. نكتهی دیگری كه در این درس مشاهده شد، آوردن تعداد زیادی تست از بخش مصرفكننده میباشد كه فراتر از بودجهبندیهای كنكورهای سالهای گذشته است و اینكه بعداز یكسال وقفه مجدداً از كتاب خرد 2 آقای شاكری نیز سؤال طرح شده است. اما كماكان با توضیحات بیان شده این درس در كنكور امسال، راحتترین درس بوده اما هنوز هم اگر مفهوم كامل درس فرا گرفته نشود حتی با كوچكترین اشتباه، مطمئناً گزینه اشتباه انتخاب خواهد شد.
آمار و احتمالات
درآزمون كارشناسی ارشد سال 92 (بهمن 91)، همانند سال گذشته 20 سؤالات آمار و احتمال طرح شده بودکه در مقایسه با سؤالاتات سال قبل نکات قابل توجهی وجود داشت که در اینجا به آنها اشاره میکنیم: در ابتدا باید گفت که ضریب سختی سؤالاتات همانند سال گذشته بود اما تفاوتهایی بین سؤالاتات امسال و سال گذشته وجود داشت. سؤالات امسال شاید به دلیل محتوا فرقی با سؤالاتات سال 91 نداشت، اما در بعضی از موضوعات تفاوتهایی وجود داشت.در فصل متغیرهای تصادفی سؤالاتی در مورد “امید ریاضی متغیرهای آمیخته”مطرح شده بود که این سؤالات نسبت به سؤالاتهای همیشگی شاید برای بعضی دانشجویان جدید بود، همچنین دو سؤالات از فصل اول ویک سؤالات از فصل اول داده شده بود که در مقایسه با سؤالاتات پارسال ،سؤالاتات امسال را متمایز کرده بود. از نکات قابل توجه دیگر میتوان به طرح کردن 1 سؤالات از موضوع “تابع مولد گشتاور” اشاره کرد که درچند سال گذشته سؤالاتی مطرح نشده بود. پراكندگی سؤالات امسال خیلی بیشتر ازسال گذشته بود و تقریبا از همه فصلها سؤالات داده شده بود. با توجه به سؤالات این چند ساله و به خصوص امسال میتوان نتیجه گرفت که برای موفقیت در این درس نیاز به تکرار و تمرین و حل کردن مسایل متنوع میباشد و فقط فهم صورت سؤالات، شرط لازم برای حل مساله است. سؤالات سال 92 این موضوع را به وضوح نشان داده بود.