آنچه از بررسی سؤالات آزمون کارشناسی ارشد سال 99 به دست میآید این است که تعدادی از سؤالات مشابه سؤالات کنکورهای سالهای پیش بودند که ضرورت مطالعه کنکورهای سالهای پیش را الزامی میکند.
مباحث مطرح شده شامل: چرخه تخمدان و چرخه فحلی، هورمونها، دستگاه گوارش، دستگاه عصبی، دستگاه گردش خون، دستگاه تنفس، دستگاه ادراری، اسکلت و استخوان، ماهیچههای بدن، زایش و دوره پس از زایش و …
طراحی شده بود که مبحث هورمونها مورد توجه ویژه طراحان قرار گرفته بود و 7 سؤال از این مبحث طراحی شده بود.منابع این درس هم فيزيولوژي دام (دكتر محمد جواد ضميري)، فيزيولوژي توليد مثل (دكتر محمد جواد ضميري)، توليد مثل در حيوانات اهلي (حافظ؛ ترجمه دکتر عليرضا محمد زاده) و جزوات مدرسان شریف می باشد.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 پراکندگی نسبتاً مناسب مباحث وجود داشت و طراحان سؤال روی همه مباحث و سرفصلهای اصلی تمرکز داشتند. مباحث مطرح شده شامل: تعادل اسید و باز، کربوهیدرات و متابولیسم آنها، ساختمان و اعمال آمینواسید و پروتئینها، لیپید و متابولیسم آنها، آنزیمها، کوآنزیم و ویتامینها و … بود که طراحان روی مباحث کربوهیدرات و متابولیسم آنها و لیپیدها تمرکز داشتند و سؤالات بیشتری از این مباحث طرح شده بود. نکته قابل ذکر دیگر اینکه 2 سؤال محاسباتی و باقی سؤالات غیر محاسباتی بودند.
سطح سؤالات نسبت به سال گذشته دشوارتر بود و پاسخها دارای تله علمی بودند اما با مطالعه دقیق منابع قابل پاسخگویی بودند.
منابع این درس شامل:کتاب بیوشیمی دکتر مروج و بیوشیمی پاسالار و بیوشیمی مدرسان شریف می باشد.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 سؤالات طراحی شده تغییرات زیادی از نظر مبحث و سطح دشواری نسبت به سال 98 نداشته است و سؤالات از مباحث معمول شامل: پرورش گوساله و تلیسه، شیر دوشی با ماشین، عوامل مؤثر بر تولید و ترکیب شیر، تولید مثل، غده پستان، مدیریت دامهای داشتی، نژادهای گوسفند و بز و گاو، فرآوری محصولات دامی، جوجه کشی، تشریح و فیزیولوژی طیور و مباحث بهداشت و کنترل امراض و پرورش و نگهداری طیور که مورد توجه ویژه طراحان سؤال قرار گرفته بود.
منابع این درس شامل:اصول پرورش گاوهاي شيرده (دكتر غلامرضا قرباني، دكتر حشمت اله خسروي نيا) پرورش گاوشيري (دكتر محمد جواد ضميري)، اصول نگهداري و پرورش گوسفند (دكتر منوچهر سعادت نوري، دكتر صدراله سپاه منصور)، پرورش گوسفند (دكتر مرتضي عزتپور) و جزوات مدرسان شریف که تمام مباحث این منابع را گردآوری کرده است.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 نسبت به سال 98 تفاوت چندانی از لحاظ سطح دشواری سؤالات دیده نمی شود و تمام سؤالات از مباحث معمول بودند. مباحث مطرح شده شامل: متابولیسم، مواد معدنی، حیوان و خوراکش، ارزیابی مواد خوراکی، انرژی، پروتئین و اسیدهای آمینه، ویتامینها، کنسانتره های پروتئینی و … بودند و جامعیت طرح سؤال از نظر مباحث دیده میشود.
3 سؤال در این آزمون محاسباتی و باقی سؤالات غیر محاسباتی بودند. منابع مورد استفاده برای این درس شامل: تغذيه دام (مک دونالد و همکاران؛ ترجمه دكتر رشيد صوفي سياوش و حسين جانمحمدي)،تغذيه طيور (دكتر ابوالقاسم گليان) و جزوه مدرسان شریف می باشد.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 سؤالات طرح شده درس ژنتیک 8 سؤال، اصلاح دام 6 سؤال و درس طرح آزمایشهای کشاورزی 11 سؤال مطرح شده بود. درحالیکه در سال 98 تعداد 15 سؤال برای دروس ژنتیک و اصلاح دام و 10 سؤال برای طرح آزمایشات آورده شده بود. تعداد 13 سؤال محاسباتی و 12 سؤال غیر محاسباتی در سال 99 طرح شده بود.
سؤالات نسبت به سال گذشته تا حدودی مفهومیتر و اصولیتر بودند اما با مطالعه دقیق مباحث کتابها و جزوات و تستهای کنکورهای سالهای گذشته داوطلبان میتوانستند به همه سؤالات پاسخ دهند، چرا که موضوعی خارج از مبحثهای مهم وجود نداشت.
منابع مهم این دروس شامل: ژنتيك و اصلاح دام (دكتر محمد امين بخش)، مباني ژنتيك (دكتر محمد تقي آساد)، جزوه اصلاح دام دانشگاه تهران (خرسند بنداري)، طرحهاي آزمايشي در كشاورزي (دكتر مصطفي وليزاده دكتر محمد مقدم) و جزوات مدرسان شریف که تمام مباحث این منابع را گردآوری کرده است.
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 99، به طور مرسوم و مشابه با سالهای قبل، شامل 30 سؤال بود که 15 سؤال اول مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال دوم شامل سؤالات زبان تخصصی بود. طبق معمول، سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze testبود. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال بود.
بخش واژگان شامل 10 سؤال بود و در صورتی که داوطلبان دایره لغات وسیعی در ذهن میداشتند، میتوانستند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهند. توصیه ما به داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آنها در سطح مطلوبی قرار ندارد این است که میتوانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتابهایی نظیر 504، essential words for TOEFL و 1100 واژه از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح میشوند و با توجه به اینکه گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه میشود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند.
در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته 3 متن و هر یک با 5 سؤال آورده شده بود. با این حال سطح این متنها نسبت به سالهای گذشته دشوارتر بود و با توجه به طولانی بودن هر سه متن توصیه میشود داوطلب بعد از نگاه اجمالی به متن از تکنیکهای پاسخگویی به سؤالات درک مطلب استفاده کنند و وقت خود را صرف مطالعه و بازگشت به متن نکنند (ابتدا سؤالات مطالعه شود و سپس در متن به دنبال جواب باشند).
در صورتی که داوطلبی در مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متنها را بررسی کرده و متنی آسانتر را انتخاب کند که مفهوم آن قابل درکتر باشد.