هوش مصنوعی
آزمون کارشناسی ارشد سال 92 (بهمن 91)، رشته مهندسی فناوری اطلاعات در یک روز برگزار شد و مدت زمان امتحان نسبت به دورۀ قبلی تغییری نکرده بود و همان 180 دقیقه باقی مانده بود اما تعداد سؤالات در مجموع افزایش یافته بود. در واقع تعداد سؤالات درس تئوریهای مدیریت از 6 به 15 و درس معماری کامپیوتری از 6 به 12 افزایش یافته بود. آنچه که در کنکور امسال فناوری اطلاعات نمود بیشتری پیدا کرده بود، تیپ جدید سؤالات کنکوری بود به طوریکه در بیشتر درسها تیپ سؤالات بسیار نو وجدید بود و کمتر در درسی شاهد بودیم که سؤالی به مانند سالهای گذشته بیاید.
نکته ای که در مورد درس هوش مصنوعی وجود داشت این بود که سؤالات این درس به نسبت سایر درسها که جنبه نوآوری در آنها بسیار زیاد شده بود، قابل پیش بینی تر بود. در واقع این درس همان روال همیشگی خودش را که در این چند سال اخیر داشته است، به همراه داشت. به طوریکه از فصل جستجوی آگاهانه یک تست، از فصل جستجوی خصمانه (یک تست نسبتاً ساده) و از فصل منطق و استنتاج نیز 2 تست داشت. تنها تغییری که این درس نسبت به سال گذشته کرده بود، این بود که در سال گذشته الگوریتم ژنتیک مورد سؤال بود و امسال سؤالات از شبکه های باور آمده بود.
به طور کلی روند تستهای پارسال و تستهای امسال نشان می دهد اگر فردی بخواهد تا در این دروس موفق باشد نیاز دارد تا بر روی تمامی مباحث هوش مصنوعی به یک میزان تسلط داشته باشد. در واقع پراکندگی سؤالات در این دو سال به یک شکل بوده است.
در نهایت باید این نکته را اضافه کنیم که درس هوش مصنوعی یک درس مفهومی می باشد که و نیاز چندانی به مهارت تست زنی ندارد. در صورتی که داوطلبی با مفاهیم این درس به خوبی آشنا باشد قادر خواهد بود تا درصد بالایی از تستهای این درس را پاسخ دهد و شاید تنها یک یا دو تست باشد که نیاز به مهارت و تمرین داشته باشند. بنابراین اگر کسی بخواهد در این درس به میزان تسلط خوبی برسد، باید سعی نماید مفاهیم مطرح شده در این درس را پوشش مناسبی دهد. کتابهای موجود کنکور در بازار اغلب ناقص هستند و داوطلب برای تکمیل آنها می تواند به کتب مرجع مراجعه کند و یا از اینترنت به عنوان یک منبع مناسب استفاده نماید. زیرا که اسلایدها و مطالب با کیفیت زیادی در مورد درس هوش مصنوعی در اینترنت (چه در منابع فارسی و چه در منابع لاتین) وجود دارد که می تواند کمک حال داوطلبان باشد.
مهندسی نرم افزار
نکته ای که در مورد درس مهندسی نرم افزار وجود داشت این بود که سؤالات این درس بر خلاف سالهای گذشته که تا حدودی مفهومی شده بودند بار دیگر به قالب حفظی بازگشته بود و بیشتر سؤالات حفظی بود تا مفهومی. البته تفاوتی که امسال در سؤالات وجود داشته نوع بودجه بندی سؤالات بود. به طوریکه که از فصل مربوط به فرآیند نرم افزار که سال 90 همواره حداقل یک تست در کنکور سراسری داشت، امسال هیچ تستی (به مانند سال گذشته) آورده نشده بود. نیمی از سؤالات مربوط به نمودارهای تحلیل (فصل سوم و بخش نمودارهای UML فصل دهم کتاب مهندسی مدرسان شریف) بود. درست به مانند اتفاقی که در سال 90 برای فصل طراحی افتاده بود و نیمی از سؤالات مربوط به این فصل بود.
روند تستهای مهندسی نرم افزار در سالهای اخیر این طور نشان می دهد که نمی توان هیچ گونه پیش بینی دقیق و مشخصی از تستهای کنکور داشت و با توجه به این که تعداد فصول بیشتر از تعداد سؤالات می باشد همواره تعداد زیادی فصول خواهند بود که در کنکور سراسری سؤالی نخواهند داشت و ممکن است به دلیل سلایق طراحان بعضی از فصول وجود داشته باشند که در هر سال بیشتر مورد تاکید قرار بگیرند. (مثلاً در سال 90 فصل طراحی، در سال 91 فصل آزمایش و امسال فصل نمودارهای تحلیل بیشتر مورد توجه قرار گرفته بودند)
در صورتی که داوطلبی بخواهد خود را به آمادگی بالا در درس مهندسی نرم افزار برساند بیشترین چیزی که بدان نیاز دارد، حضور ذهن بالا در سر جلسه کنکور میباشد. برای داشتن حضور ذهن بالا تنها حفظ کردن مطالب کفایت نمی کند و داوطلب نیازمند این می باشد که روند موجود در مهندسی نرم افزار را به صورت مفهومی یاد بگیرد. یعنی داوطلب باید بداند در چرخه عمر نرم افزار چه اتفاقاتی می افتد و هر کدام از مفاهیم تحلیل، طراحی ، آزمایش و مدیریت پروژه و … چه تفاوتها و چه شباهتهایی با یکدیگر دارا می باشند.
طراحی الگوریتم
آزمون کارشناسی ارشد سال 92(بهمن 91)، رشته مهندسی فناوری اطلاعات در یک روز برگزار شد و مدت زمان امتحان نسبت به دورۀ قبلی تغییری نکرده بود و همان 180 دقیقه باقی مانده بود اما تعداد سوالات در مجموع افزایش یافته بود. در واقع تعداد سوالات درس تئوریهای مدیریت از 6 به 15 و درس معماری کامپیوتری از 6 به 12 افزایش یافته بود. آنچه که در کنکور امسال فناوری اطلاعات نمود بیشتری پیدا کرده بود، تیپ جدید سوالات کنکوری بود به طوریکه در بیشتر درسها تیپ سوالات بسیار نو و جدید بود و کمتر در درسی شاهد بودیم که سوالی به مانند سالهای گذشته بیاید.
نکته ای که در مورد درس طراحی الگوریتم وجود داشت این بود که سطح سوالات آن به مانند سال گذشته عمدتا در رده دشوار قرار می گرفت. در واقع بعد از این که دو سال متوالی سوالات طراحی الگوریتم کنکور فناوری اطلاعات در رده متوسط و ساده قرار می گرفتند (سالهای 89 و 90) در این دو سال سوالهای این درس عمدتا دشوار و خیلی دشوار بوده اند(91 و 92). همچنین سوالاتی که جنبه نوآوری داشتند و نمونه های مشابه آنها در گذشته کمتر دیده شده بودند امسال نیز به مانند پارسال در سوالات طراحی الگوریتم گنجانده شده بود. سوالات امسال سوالاتی بودند که در گذشته نمونۀ آنها دیده نشده است و داوطلب برای حل آنها نیازمند فهم عمیق مباحث و داشتن تمرکز و دقت بالا در سر جلسه می بوده است.
همچنین نکتۀ ظریفی که در مورد سوالات ساختمان داده و طراحی الگوریتم به چشم می آمد، عوض شدن فونت این سوالات نسبت به سالهای پیشین بود که این امر خود منجر به تشدید حس ناآشنایی و جدید بودن سوالات برای داوطلبان در سر جلسه آزمون شده بود.
به طور کلی روند تستهای پارسال (درس طراحی الگوریتم) و تستهای امسال نشان می دهد اگر فردی بخواهد تا در این درس موفق باشد نیاز به تمرین و تمرکز دارد. همچنین باید مفاهیم مربوط به این درس را به خوبی فرا گرفته باشد و در صورتی که داوطلب تنها به تستهای کنکورهای سالهای پیشین اکتفا نماید و آنها را حفظ نماید بدون این که فهم خود را از درس بالا ببرد، به هیچ وجه نمی تواند در پاسخ دادن به این تستها موفق باشد.
در صورتی که داوطلبی بخواهد خود را به آمادگی بالا در درس طراحی الگوریتم برساند بیشترین چیزی که بدان نیاز دارد، فهم بالا از مفاهیم و داشتن تمرکز زیاد در سر جلسه کنکور میباشد. برای رسیدن به این فهم بالا از مفاهیم داوطلب نیاز دارد تا علاوه بر حل تستهای سالهای پیشین کنکور، نمونه مسائل و تستهای با کیفیت جدیدی را نیز حل نماید تا بدین طریق ذهن خود را برای مقابله با مسائل جدید عادت دهد. به طور کلی هر چه داوطلب بتواند توان برخورد با مسائل جدید را در خود بیشتر پرورش بدهد، بیشتر می تواند در این درس موفق باشد. برای این کار علاوه بر کتاب کنکور طراحی الگوریتم مدرسان شریف، تمرکز بر روی مسائل کتابهای مرجع و تمارین و امتحانهای دانشگاههای برتر دنیا، می تواند به داوطلبان برای بالاتر بردن قابلیت برخورد با مسائل جدید، کمک شایانی بنماید.
ساختمان داده
نکته ای که در مورد درس ساختمان داده وجود داشت این بود که سطح سوالات آن نسبت به سالهای گذشته دشوارتر شده بود. همچنین سوالاتی که جنبه نوآوری داشتند و نمونه های مشابه آنها در گذشته کمتر دیده شده بودند امسال نسبت به سالهای گذشته بیشتر شده بودند. در واقع سوالات امسال دو دسته بودند. دسته اول سوالات روتین بودند (که شامل دو سوال بود) که نمونه آنها در گذشته به کرات دیده شده بود و داوطلب به راحتی و با کمی دقت قادر به حل این تستها می بود و دستۀ دوم سوالاتی بودند (شامل 4 سوال)که در گذشته نمونۀ آنها دیده نشده است و داوطلب برای حل آنها نیازمند فهم عمیق مباحث و داشتن تمرکز و دقت بالا در سر جلسه بوده است.
همچنین نکتۀ ظریفی که در مورد سوالات ساختمان داده و طراحی الگوریتم به چشم می آمد، عوض شدن فونت این سوالات نسبت به سالهای پیشین بود که این امر خود منجر به تشدید حس ناآشنایی و جدید بودن سوالات برای داوطلبان در سر جلسه می کرد.
به طور کلی روند تستهای پارسال (درس ساختمان داده) و تستهای امسال نشان می دهد اگر فردی بخواهد تا در این دروس موفق باشد نیاز به تمرین و تمرکز دارد. همچنین باید مفاهیم مربوط به این درس را به خوبی فرا گرفته باشد و در صورتی که داوطلبی تنها به تستهای کنکورهای سالهای پیشین اکتفا نماید و آنها را حفظ نماید بدون این که فهم خود را از درس بالا ببرد، به هیچ وقت نمی تواند در پاسخ دادن به این تستها موفق باشد.
در صورتی که داوطلبی بخواهد خود را به آمادگی بالا در درس ساختمان داده برساند بیشترین چیزی که بدان نیاز دارد، فهم بالا از مفاهیم و داشتن تمرکز زیاد در سر جلسه کنکور میباشد. برای رسیدن به این فهم بالا از مفاهیم داوطلب نیاز دارد تا علاوه بر حل تستهای سالهای پیشین کنکور، نمونه مسائل و تستهای با کیفیت جدیدی را نیز حل نماید تا بدین طریق ذهن خود را برای مقابله با مسائل جدید عادت دهد. به طور کلی هر چه داوطلب بتواند توان برخورد با مسائل جدید را در خود پرورش بدهد، بیشتر می تواند در این درس موفق باشد. برای این کار علاوه بر کتاب کنکور ساختمان داده های مدرسان شریف، تمرکز بر روی مسائل کتابهای مرجع و تمارین و امتحانهای دانشگاههای برتر دنیا، مییتواند به داوطلبان برای بالاتر بردن قابلیت برخورد با مسائل جدید، کمک شایانی بنماید.
آزمون کارشناسی ارشد سال 92(بهمن 91)، رشته مهندسی فناوری اطلاعات در یک روز برگزار شد و مدت زمان امتحان نسبت به دورۀ قبلی تغییری نکرده بود و همان 180 دقیقه باقی مانده بود اما تعداد سؤالات در مجموع افزایش یافته بود. در واقع تعداد سؤالات درس تئوریهای مدیریت از 6 به 15 و درس معماری کامپیوتری از 6 به 12 افزایش یافته بود. آنچه که در کنکور امسال فناوری اطلاعات نمود بیشتری پیدا کرده بود، تیپ جدید سؤالات کنکوری بود به طوریکه در بیشتر درسها تیپ سؤالات بسیار نو و جدید بود و کمتر در درسی شاهد بودیم که سؤالی به مانند سالهای گذشته بیاید.
نكتهای كه در مورد ساختمان گسسته مطرح میباشد این است كه امسال از مبحث منطق سؤالی مطرح نشده بود، از مبحث روابط و مجموعهها یك سؤال، مبانی شمارش و توابع مولد 2 سؤال، مبانی گراف و درختها 1 سؤال، جبر بول و لاتیس یك سؤال، روابط بازگشتی یك سؤال مطرح شده بود.به طور كلی روند سؤالات امسال نشان میدهد كه سؤالات به سمت مفهومی شدن پیش رفتهاند و دانشجو نیاز دارد كه در این درس به تعداد فراوان تست كار كند و مسایل مختلف را حل نماید تا بتواند نتیجه مناسبی بگیرد.
شبکه های کامپیوتری
نکته ای که در مورد درس شبکه های کامپیوتری وجود داشت این بود که جنبه نوآوری در سؤالات بسیار زیاد شده بود و سؤالاتی مطرح شده بود که قبلاً نمونۀ آنها به هیچ وجه دیده نشده بود. همچنین یک سؤال از لایه Application آمده بود که در جز سرفصلهای کنکور نمی باشد و خارج از سرفصل بوده است و بنابراین کسی قادر به پاسخ گویی به سؤال آن نبوده است.
به طور کلی روند تستهای پارسال و تستهای امسال نشان می دهد اگر فردی بخواهد تا در این درس موفق باشد نیاز دارد تا منابع مطالعاتی اش را عوض نماید و تمرکز بیشتری بر روی لایه های انتهایی شبکه بگذارد. زیرا که بیشتر کتابهای موجود در بازار بر روی لایه های پایینی شبکه متمرکز هستند (زیرا بر مبنای کنکورهای سالهای پیشین میباشند). در سالهای ابتدایی یشتر سؤالات این درس با درس انتقال داده مشترک بوده و از لایه های پایینی آورده میشد اما در سالهای اخیر روند سؤالات به سمت لایه های انتهایی شبکه رفته است. بنابراین داوطلبان باید تمرکز بیشتری بر روی این لایه ها داشته باشند و کمتر بر روی مباحث لایه های پایینی شبکه تمرکز نمایند.
در نهایت باید این نکته را اضافه کنیم که درس شبکه های کامپیوتری یک درس مهارتی می باشد که یک داوطلب باید با حل نمونه های مختلف تست، آمادگی خود را برای تست زنی بالاتر ببرد. در واقع در صورتی که یک داوطلب نمونۀ مشابه یک تست را از قبل حل نکرده باشد قادر به حل کردن آن تست نمی باشد. پس برای موفقیت در این درس باید علاوه بر تثبیت مفاهیم، تلاش برای حل نمونه های مختلف مسائل نمود. همچنین به دلیل نیاز به محاسبات زیاد و پیچیده در برخی از سؤالات این درس، نیاز به حل و تمرین تستهایی که دارای محاسبات پیچیده هستند برای تقویت داوطلبان نیز، بیش از پیش احساس می شود.
سیستم عامل
نکته ای که در مورد درس سیستم عامل وجود داشت این بود که این درس عجیب ترین درس این دو سال اخیر و از قضا پر سر و صدا ترین درس این دو سال اخیر کنکور فناوری اطلاعات بوده است. به طوریکه به هیچ وجه قابل پیش بینی نبوده است. سال گذشته اغلب تستهای این درس به صورتی بودند که برای حل آنها حداقل به سه یا چهار دقیقه زمان نیاز داشتیم که به مراتب بالاتر از استاندارد زمانی برای حل یک تست در کنکور می باشد. همچنین برخی از تستهای سالهای گذشته به صورتی بودند که بدون ماشین حساب به هیچ وجه قابل حل نبودند و داوطلب به این راحتی قادر به حل آنها و انجام محاسبات مربوط به آن نبود. در ضمن زمانی که محاسبات را انجام می داد جواب نهایی در بین گزینه ها نبود و باید نزدیک ترین گزینه به جواب نهایی یافت شده را به عنوان پاسخ برمی گرداند.
اما امسال داستان سیستم عامل کامل متفاوت از پارسال بود. به طوریکه می توان بیان داشت که به غیر از یک تست مربوط به سمافور ویک تست مربوط به زمان بندی که با محاسبات خیلی اندکی قابل حل بود، باقی تستها حالت حفظی و مفهومی داشتند و نیاز به حل نداشتند. این که علت این اتفاق چه بوده بر همه پوشیده است. یکی از علل آن قطعاً اعتراضات گسترده ای بوده که در سال پیش به سؤالات این درس اعمال شده و یکی دیگر از دلایل آن می تواند زیادتر شدن تعداد کلی سؤالات فناوری اطلاعات و اضافه نشدن زمان آن باشد که مجبور شدند سؤالاتی را بدهند که زمان کمتری را از داوطلب بگیرد.
به هر حال آن چه که قطعی میباشد این است که در ارتباط با درس سیستم عامل هیچ پیش بینی را نمی توان برای سال آینده انجام داد و یک داوطلب برای موفقیت در این درس هم نیاز به دانستن مفاهیم زیاد دارد و هم نیاز به داشتن مهارت حل تستهای دشوار که رسیدن به این سطح از آمادگی هزینه زمانی و انرژی زیادی از داوطلبان خواهد گرفت. بنابراین اگر فردی بخواهد تا در این دروس موفق باشد نیاز دارد تا علاوه بر حل نمونه های بسیار مسائل مربوط به فصلهای مختلف، مفاهیم کلیدی این درس را به طور عمیق یاد بگیرد. همچنین یک فرد باید تمرین هایی در زمینه انجام محاسبات دشوار در مدت زمان کم نیز داشته باشد. زیرا که دیده شده برخی از تستهای این درس نیازمند محاسبات طولانی هستند.
شاید بهتر باشد که یک فرد در این درس رویکرد انتخابی داشته باشد و به دلیل میزان مطالب زیاد این درس تنها آن مطالبی را بخواند و مورد مطالعه قرار دهد که از داوطلب وقت کمتری می گیرند و داوطلب با اطمینان بیشتری می تواند بر روی زدن تستهای آن بخش در کنکور حساب کند.
تئوریهای مدیریت
آزمون کارشناسی ارشد سال 92(بهمن 91)، رشته مهندسی فناوری اطلاعات در یک روز برگزار شد و مدت زمان امتحان نسبت به دورۀ قبلی تغییری نکرده بود و همان 180 دقیقه باقی مانده بود اما تعداد سوالات در مجموع افزایش یافته بود. در واقع تعداد سوالات درس تئوریهای مدیریت از 6 به 15 و درس معماری کامپیوتری از 6 به 12 افزایش یافته بود. آنچه که در کنکور امسال فناوری اطلاعات نمود بیشتری پیدا کرده بود، تیپ جدید سوالات کنکوری بود به طوریکه در بیشتر درسها تیپ سوالات بسیار نو وجدید بود و کمتر در درسی شاهد بودیم که سوالی به مانند سالهای گذشته بیاید.
نکته ای که در مورد درس تئوری های مدیریت وجود داشت افزایش تعداد سوالات این درس از 6 به 15 بود که همین امر سبب شده بود که مطالب بیشتری مورد پوشش قرار بگیرد. درس تئوری های مدیریت درسی می باشد که شامل حجم گسترده ای از مطالب می شود که در گذشته به دلیل این که در کنکور تنها 6 سوال از آن آورده میشد، تنها بخش کوچکی از مطالب آن مورد پوشش کنکور قرار می گرفت. اما امسال که 15 سوال شده بود، بیشتر فصلها و مباحث این درس در کنکور لا اقل یک تست را داشتند.
به طور کلی درس تئوریهای مدیریت به گونه ای می باشد که اغلب تستهای آن به صورت حفظی می باشد وکمتر تست مفهومی در آن یافت می شود. بنابراین آن چه که داوطلب برای موفقیت در این درس بدان نیاز دارد، داشتن حضور ذهن در سر جلسه و یادآوری مناسب مطالب مورد سوال می باشد. بدین منظور آنچه که داوطلب بیش از هر چیز دیگری باید به آن توجه كند تثبیت مطالب در ذهنش می باشد. به همین منظور در روزهای پایانی نزدیک به کنکور باید با بهره گیری از خلاصه های مناسب بتواند مطالب مربوط به این درس را تا حد مناسبی در ذهن خودش تثبیت نماید.
نحوه توزیع سوالات در این سالهای اخیر نشان داده است که این توزیع سوالات از قانون خاصی تبعیت نمی کند و با توجه به سلیقه طراح، سوالات از فصول مختلف انتخاب می شوند. بنابراین نمی توان به طور قطع پیش بینی نمود که چه فصلهایی مهم تر از فصلهای دیگر می باشند. اما آنچه که در کنکور سالهای اخیر فناوری اطلاعات نشان داده شده ، این است که تعداد سوالاتی که سطح جزئیات آنها خیلی ریز باشد خیلی محدود می باشد و بیشتر سوالات در حد آشنایی با مبحث است و در صورتی که داوطلب با مطلب آشنایی اجمالی داشته باشد قادر به پاسخ دادن آن است. در حالی که در کنکورهایی مانند مدیریت اجرایی و مدیریت، سطح سوالات این درس به مراتب دشوارتر و مفهومی تر از کنکور فناوری اطلاعات می باشد. بنابراین هر چه داوطلب بتواند مطالب بیشتری را (حتی با عمق کم) پوشش دهد، شانس بیشتری برای موفقیت در این درس خواهد داشت.
پایگاه داده
آزمون کارشناسی ارشد سال 92(بهمن 91)، رشته مهندسی فناوری اطلاعات در یک روز برگزار شد و مدت زمان امتحان نسبت به دورۀ قبلی تغییری نکرده بود و همان 180 دقیقه باقی مانده بود اما تعداد سؤالات در مجموع افزایش یافته بود. در واقع تعداد سؤالات درس تئوریهای مدیریت از 6 به 15 و درس معماری کامپیوتری از 6 به 12 افزایش یافته بود. آنچه که در کنکور امسال فناوری اطلاعات نمود بیشتری پیدا کرده بود، تیپ جدید سؤالات کنکوری بود به طوریکه در بیشتر درسها تیپ سؤالات بسیار نو وجدید بود و کمتر در درسی شاهد بودیم که سؤالی به مانند سالهای گذشته بیاید.
نکته ای که در مورد درس پایگاه داده وجود داشت این بود که تلاش شده بود تا مثل سایر درسهای امسال سؤالاتی مطرح شوند که جنبه نوآوری در آنها وجود داشته باشد. از حیث تشابه فرمت سؤالات امسال تقریبا مشابه با سؤالات پارسال بود به طوری که یک سؤال از ترکیب فصل نرمال سازی با یك فصل دیگر بود. تعداد سؤالات فصل نرمال سازی یک عدد کاهش یافته و از سه به دو رسیده بود. از فصل مدل سازی معنایی و مدل سازی منطقی پایگاه داده امسال یک تست آمده بود (به سان پارسال که یک تست آمده بود) و یک سؤال نیز از جداول مجازی آمده بود که جایگزین یکی از تستهای نرمال سازی سال گذشته شده بود. همچنین پارسال یک سؤال از فصل SQL آمده بود که امسال این سؤال به جای SQL از فصل جبر رابطهای آمده بود.
به طور کلی روند تستهای پارسال و تستهای امسال نشان می دهد اگر فردی بخواهد تا در این دروس موفق باشد نیاز دارد تا علاوه بر مباحث مربوط به SQL و نرمال سازی که همواره مورد سؤال بوده اند، بر مباحث جدیدی نظیر مدل سازی معنایی و مدل سازی منطقی پایگاه داده که در سالهای جدید مورد توجه طراحان قرار گرفته اند، مطالعه بیشتری داشته باشد.
در نهایت باید این نکته را اضافه کنیم که درس پایگاه داده یک درس مهارتی-مفهومی می باشد. یعنی در وهله اول داوطلب برای حل تستها باید با مفاهیم پایگاه داده به خوبی آشنا و آنها را به خوبی درک کرده باشد و سپس برای حل برخی از تستهای این درس باید نمونه های مشابه را پیش تر حل کرده باشد. در واقع در صورتی که یک داوطلب نمونۀ مشابه یک تست را پیش تر حل نکرده باشد به سختی قادر به حل کردن آن تست می باشد. پس برای موفقیت در این درس باید علاوه بر تثبیت مفاهیم، تلاش برای حل نمونه های مختلف مسائل نمود.
استفاده از کتاب پایگاه داده مدرسان شریف به دلیل وجود مثالهای تالیفی خوب زیاد در آن و نیز حل مناسب تستهای کنکوری سالهای گذشته می تواند کمک خوبی برای داوطلبان باشد. در صورتی که داوطلبی نیاز داشت تا خودش را بیشتر تقویت کند می تواند به حل المسائل مربوط به کتابهای مرجع مراجعه نماید و با دانلود آن از اینترنت تلاش کند تا با حل مثالهای آن میزان تسلط خود را بر روی مباحث پایگاه داده بالاتر ببرد.