زبان عمومی و تخصصی
سؤالات کنکور سال 96 در بخش زبان همانند سالهای گذشته به دو بخش زبان عمومی و تخصصی تقسیم شده است که امسال زبان عمومی در حد متوسط تعریف شد و از لحاظ یادگیری لغات میتوان به کتب مرجع و کتاب 504 واژهی مدرسان شریف مراجعه نمائید تا دایرهی لغات خود را قوی و آن را افزایش دهید. در بخش cloze test که مربوط به زبان عمومی میباشد، نیاز به دانش بالای گرامر است به دلیل اینکه گزینهها نسبتاً نزدیک به هم بوده و تنها با اندکی تفاوت گزینهی صحیح مشخص میشود.
بخش آخر، بخش زبان تخصصی میباشد که مانند سالهای گذشته درک مفاهیم متن بسیار مهم میباشد، زیرا به جای اینکه خط به خط از متن سؤال داده شود، اکثر سؤالات دید کلی به متن دارند. علاوه بر آن، برای پاسخگویی سؤالات تخصصی همچنان به دانش دستوری در سطح قابل قبول نیاز است. برای افزایش این دانش دستوری نیاز به تمرین و تمرکز میباشد که راهحل آن شرکت در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف و همچنین مطالعهی کتابهای آموزشی مدرسان شریف میباشد که در آن برای انتخاب هر گزینه توضیحات کافی داده شده است.
ساختمانهای گسسته
در سال 95 فصول جبر گزارهها و مبانی منطق رابطههای بازگشتی 3 سؤال و نظریه مجموعه 2 سؤال را به خود اختصاص داده بودند، اما امسال این پراکندگی نامتوازن تکرار نشد و از فصول جبر گزارهها و مبانی منطق رابطههای بازگشتی، نظریه مجموعه، اصول شمارش و دستگاههای جبری به ترتیب 1، 2، 1 و 2 سؤال مطرح شده است. برخلاف سال گذشته تعداد سؤالات حفظی افزایش چشمگیری داشته است و سؤالات از نظر دشواری در سطح سادهتری نسبت به سال گذشته بوده و هیچکدام از سؤالات امسال مشکلدار یا غیر قابل حل نبودند. در آزمون امسال، داوطلبان گرامی میتوانستند با مطالعه و حل سؤالات کتاب این درس (ساختمانهای گسسته مدرسان شریف) به سطح قابل قبولی از تسلط رسیده و به راحتی به اکثر سؤالات پاسخ دهند و به درصد قابل قبولی در این درس دست یابند.
ساختمان داده
برخلاف سال گذشته که سؤالات این درس میان مباحث مختلف تقسیم شده بود، امسال تمرکز اصلی بر روی فصل درختها بوده به گونهای که از این فصل 4 سؤال مطرح شد. علاوه بر آن 2 سؤال دیگر از فصول الگوریتم و مرتبسازی مطرح شده بود. در فصلهای مرتبسازی و الگوریتم دشواری سؤالات سال 95 بیشتر است. در کل سطح سؤالات متوسط رو به دشوار است ولی با مطالعهی کتابهای مدرسان شریف و تسلط کامل بر کتب درسی میتوان درصد بالایی را در این درس بدست آورد. در کل میتوان گفت که منبع سؤالات برگرفته از كتابهای مدرسان شریف و ساختمان دادهها با استفاده از پاسکال تألیف تننباوم است که با تسلط کافی به این کتب تمامی سؤالات قابل حل بودند.
طراحی الگوریتم
در کنکور سال 96 در درس طراحی الگوریتم 6 سؤال مطرح شده است. نکته جالب این است که تمامی این سؤالات از مباحثی مطرح شدهاند که در سال گذشته از این مباحث که شامل درخت پوشای مینیمم، پیمایش و جستجوی گرافها، الگوریتم حریصانه، روش برنامهسازی پویا و پیچیدگی محاسبات سؤالی مطرح نشده بود. پراکندگی سؤالات از سطح مطلوبی برخوردار بوده و ترکیب سؤالات نسبت به سال گذشته بهتر است. سؤالات از نظر مفهومی از سطح نسبتاً بالایی برخوردار هستند و داوطلبان در صورت عدم توجه به جزئیات هر سؤال ممکن است در دامهای این سؤالات گرفتار شوند. از نظر مباحث نکتهی قابل توجه این است که تعدادی از سؤالات از الگوریتمهای کلاسیک و شرایط خاص حاکم بر آنها آورده شده است؛ لذا توصیه میشود حتماً داوطلبان الگوریتمهای کلاسیک را به طور کامل و به همراه شبکه کد آنها مطالعه کرده تا بتوانند به درک خوبی از آنها برسند.
مهندسی نرم افزار
در آزمون سال 96 پراکندگی سؤالات برخلاف سال 95 به خوبی رعایت شده و آزمون تقریباً تمامی مباحث را در برگرفته است. از تمامی مباحث از جمله: آزمون نرمافزار، مفاهیم طراحی، مباحث پیشرفته در مهندسی نرمافزار، مدلسازی، مهندسی نیازمندیها و مدیریت پروژه نرمافزاری حداقل یک سؤال طراحی شده بود و همچنین از نظر سطح دشواری میتوان گفت سؤالات این درس در آزمون امسال سادهتر از سالهای گذشته طراحی شده بودند. درس مهندسی نرمافزار جزو دروس حفظی محسوب شده و اگر داوطلبان کتب مرجع و همچنین کتاب مدرسان شریف را به خوبی مطالعه میکردند و بر مطالب آنها تسلط مییافتند، میتوانستند درصد بسیار خوبی در این درس کسب نمایند. همچنین با توجه به سطح سؤالات اگر داوطلبی حتی در ماههای نزدیک به کنکور کتب مربوطه را مطالعه و آزمونهای مدرسان شریف را دوره میکرد، میتوانست حداقل به 4 سؤال از 6 سؤال پاسخ دهد.
شبکههای کامپیوتری
در کنکور سال 96، درس شبکههای کامپیوتری همانند سال گذشته 6 سؤال را به خود اختصاص داده بود. سطح سؤالات این درس در کنکور امسال به طور کلی متوسط بود. سؤالات 55، 56، 57 و 60 در سطح متوسط میباشند. سؤال 59 نسبتاً ساده و سؤال 58 دشوار میباشد. فرم سؤال 58 نسبتاً فرم جدیدی از سؤال است. از مباحث لایه شبکه 2 سؤال، لایههای بالاتر 2 سؤال، لایه انتقال 1 سؤال و همچنین لایه پیوند داده 1 سؤال مطرح شده است. از نظر زمانی با در نظر گرفتن سؤالات نسبتاً متوسط، میتوان گفت که زمانبندی قابل قبول و منطقی بوده است. سطح سؤالات نیز برای آزمون کارشناسی ارشد مناسب ارزیابی میشود.
اصول و مبانی مدیریت
سؤالات مربوط به درس اصول و مبانی مدیریت در سال 96 نسبت به سال 95، پنج سؤال اضافهتر داشت، یعنی درس اصول و مبانی مدیریت شامل 20 سؤال بود. از مباحث ساختار و سازماندهی 4 سؤال، مکاتب مدیریت 3 سؤال، مفاهیم بنیادی مدیریت، فرهنگ سازمانی و منابع انسانی هر کدام 2 سؤال و از هر کدام از مباحث تصمیمگیری و خلاقیت، بسیج منابع و امکانات، برنامهریزی استراتژیک، ارزیابی عملکرد منابع انسانی و بهرهوری، 1 سؤال طرح شده بود. براساس روند سال گذشته و امسال بسیار واضح میباشد که بسیاری از سؤالات از مباحث مربوط به مدیریت رفتار سازمانی و مبانی سازمان و مدیریت مطرح میگردد؛ بنابراین داوطلبین این رشته با تمرکز بر روی این دو کتاب و مباحث آنها به راحتی میتوانند به بیش از، نیمی از سؤالات پاسخ دهند که مطالعهی کتاب تئوریهای مدیریت مدرسان بسیار میتواند برای آنها مفید باشد.
همانطور که مشخص است، این درس یکی از دروس تخصصی برای رشتهی مدیریت فناوری اطلاعات به شمار نمیآید، سؤالات مربوط به آن در یک سطح بسیار ابتدایی و ساده مطرح میشود. به نوعی این درس ساده به آنها کمک میکند که در مدت زمان کوتاهی با خواندن کتاب مدرسان شریف در جلسهی آزمون به درصد بالایی از سؤالات پاسخ داده و شانس قبولی خود را در کنکور افزایش دهند.
اصول طراحی پایگاه دادهها
در سال گذشته بیشتر تأکید طراحان بر مباحث پرس و جو SQL، نرمالسازی و زبانهای پرس و جوی فرمال بوده است و میتوان با مطالعه این فصول به اکثریت یا تمام سؤالات درس پایگاه داده پاسخ داد، اما امسال طراحان سؤال بیشتر بر روی فصول مدلهای دادهای و سطوح نرمال و نرمالسازی تأکید داشتهاند و اکثریت سؤالات از مباحث مذکور بوده است. سبک سؤالات کماکان مانند سالهای گذشته بوده و تغییر محسوسی در آنها ایجاد نشده است. بنابراین با داشتن تسلط کافی بر روی کتاب مدرسان شریف، به راحتی میتوان از این درس درصد بالایی کسب کرد.
همانند سال گذشته از مبحث مفاهیم پایگاه دادهها سؤالی مطرح نشده است. یک سؤال حفظی و بقیه سؤالات مفهومی یا محاسباتی هستند و سؤال مشکلدار و غیرقابل حلی به چشم نمیخورد.
هوش مصنوعی
در سال 96 تعداد سؤالات هوش از سال 95 یکی بیشتر یعنی 7 سؤال داده شده بود. در سال 96 از بیشتر مباحث مهم سؤال مطرح شده است. این مباحث عبارتند از: جستجوی ناآگاهانه، جستجوی محلی، توابع اکتشافی، برنامهریزی، منطق مرتبه اول، ارضای محدودیت، بازیها و ترکیب آن با مبحث احتمالات. از هر مبحث ذکر شده یک سؤال مطرح شده است. اما سال گذشته بیشتر سؤالات از مباحث منطق مرتبه اول و جستجوی ناآگاهانه بوده است. قابل توجه است که طی دو سال اخیر از مبحث مهم بازیها سؤالی مطرح نشده است. تنوع سؤالات در سال 96 بیشتر از سال 95 میباشد. دو مورد از سؤالات ارضای محدودیت و جستجوی محلی به صورت حفظی ـ مفهومی و مابقی سؤالات به صورت تحلیلیـ حل کردنی بوده است.
هر سال سؤالات درس هوش مصنوعی به سمت مباحث پیشرفتهتر حرکت میکند. امسال نیز دو مورد از سؤالات از مباحث تکمیلی شامل برنامهریزی و درختهای تصمیم طرح شده بودند. سؤالات از حیث نوآوری در سطح بالایی قرار داشتند و نوآوریهای خوبی در سؤالات دیده شد. به طور کلی سختی سؤالات در سطح نرمال قرار داشتند و داوطلب با تسلط بر مباحث کتاب مدرسان شریف در کنار سایر مراجع مربوطه و با استفاده از آزمونهای دهگانه مدرسان شریف میتواند به درصد خوبی از سؤالات پاسخ داده و در این درس موفق شود.
معماری کامپیوتر
سؤالات درس معماری در سالهای اخیر سبک یکسانی داشتهاند و سال 96 هم از این قاعده مستثنی نیست. تنها تفاوت این سال با سالهای قبل در تعداد سؤالات است که در سال 96 سؤالات از 12 به 10 سؤال کاهش یافته است. در آزمون امسال، پراکندگی سؤالات در بین مباحث به خوبی به چشم میخورد و از مبحث محاسبات 2 سؤال و مبحث حافظه 3 سؤال آمده بود و سایر مباحث همچون ورودی/ خروجی، خط لوله، تسریع، واحد کنترل و ساختار کامپیوتر هر کدام 1 سؤال را به خود اختصاص داده بودند. در سؤالات آزمون امسال ایدههایی نو دیده میشود. برخی از سؤالات حاوی نکات مهمی هستند و به همین دلیل باید در حل آنها داوطلب از تمرکز بالایی برخوردار باشد. میتوان تخمین زد که داوطلبان مسلط بتوانند بیش از نیمی از سؤالات این درس را به درستی پاسخ دهند.
سیستم عامل
در آزمون امسال درس سیستم عامل همانند سال گذشته 6 سؤال را به خود اختصاص داده بود. امسال در مقایسه با سال گذشته که بیشتر سؤالات از فصل مدیریت حافظه طراحی شده بودند، سؤالات دارای پراکندگی بهتری هستند. از فصل مدیریت حافظه 2 سؤال، همزمانی 2 سؤال، مدیریت بن بست 1 سؤال و الگوریتمهای زمانبندی 1 سؤال مطرح شده است. اگرچه تعداد سؤالات طراحی شده از فصل مدیریت حافظه نسبت به سال گذشته کاسته شده است، اما این امر از اهمیت این فصل کم نمیکند و به داوطلبان پیشنهاد میشود که بر تمامی نکات فصل مذکور تسلط داشته باشند. سطح سؤالات متوسط رو به دشوار بوده و سؤالات بخش مدیریت حافظه نسبت به سال گذشته دشوارتر شده است. تعداد سؤالات حفظی نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به دو عدد رسیده است. همچنین هیچ سؤال غیرقابل حلی وجود نداشت.
با توجه به بودجهبندی صورت گرفته، سؤالات نسبت به سال گذشته از پراکندگی مناسبتری برخوردار بودند و داوطلبین گرامی میتوانستند با مطالعه و حل سؤالات کتاب این درس (سیستم عامل مدرسان شریف) به سطح قابل قبولی از تسلط رسیده و به راحتی به اکثر سؤالات پاسخ دهند.