اپتیك
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته فوتونیک درس اپتیک طراحان سؤال روی تمام مباحث و سرفصل های اصلی تمرکز داشته است.مباحث مطرح شده شامل: عدسیها و آینههای كروی، قطبش، همدوسی، تداخل، تداخل چند پرتوی، آزمایش یانگ و مایكلسون و براش بوده است. سؤالات نسبت به سال گذشته از نظر سطح دشواری و آسانی در یک سطح بودند. 2 سؤال غیر محاسباتی بود 2 سؤال بسیار دشوار و زمان گیر در بین سؤالات این آزمون وجود داشت. منابع این درس کتاب نور شناخت نوین فولز ـ ترجمه دكتر احمد كیاستپور، دكتر جمشید احبسیان و اپتیك سری شومز می باشد.
الكترومغناطیس
در مجموع سؤالات آزمون سال 99 نسبت به سال 98 تقریباً دشوارتر بوده ولی توزیع سؤالات در بین مباحث در هر دو سال تقریبا یکسان بوده است. البته تفاوتهایی در مباحث مورد سؤال در آزمونهای این دو سال وجود دارد. به عنوان مثال در سؤالات آزمون 98 از مبحث جریانهای کند تغییر و امواج در ناحیه مرزدار سؤالی طرح نشده است، اما در سال 99 از این مباحث سؤال وجود دارد. همچنین از مباحث جریان الکتریکی و القای الکترومغناطیسی که در سال 98 سؤال طراحی شده بود، در سال 99 سؤالی مطرح نشده است. همچنین به مبحث معادلات ماکسول توجه کمتری شده است به طوری که در آزمون 98 از این مبحث4 سوال مطرح شده در حالی که در آزمون 99 فقط 1 سوال از این مبحث طرح شده است. در حالت کلی، مباحث این دو آزمون در حدود 50 درصد همپوشانی دارند و تغییرات قابل ملاحظهای در مباحث مطرح شده دیده نمیشود. همچنین داوطلبان با مطالعهی دقیق كتاب الكترومغناطیس ریتس و میلفورد میتوانستند به تمامی سؤالات سال 99 پاسخ دهند.
الكترونیك
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته فوتونیک درس الکترونیک سؤالات نسبت به سال گذشته سطح دشوارتری داشت و از حالتی که سؤال با دانستن یک نکته قابل حل باشد فاصله گرفته بود.داوطلبین برای حل سؤالات باید دقت بیشتری به جزییات داشتند و از پیوستگی مطالب این درس غافل نباشند. تمام سؤالاتی محاسباتی بودند و حل سؤالات نیاز به سرعت عمل در محاسبه و دقت کافی و مدیریت زمان داشته است.
فیزیك مدرن
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته فوتونیک درس فیزیک مدرن به طور اجمالی طرح سؤالات همانند سال گذشته بود و تفاوت چندانی از نظر سطح سؤالات دیده نمی شود و درجه سختی یکسانی داشتند. تمام سؤالات محاسباتی بودند و از مبحث تبدیلات لورنتس 3 سؤال مطرح شده بود که دو تای آن در حد تمرینهای کتاب وایدنر ـ سلز میباشد و فقط یکی از آنها کمی پیچیده تر بوده است. داوطلبان با مطالعه كامل كتاب مدرسان شریف و كتاب كنت اس.كرین میتوانستند به كلیه تستها پاسخ دهند.
مكانیك كوانتوم
در مجموع سؤالات آزمون سال99 نسبت به سال 98 خیلی ساده تر بوده و توزیع سؤالات در بین مباحث نسبت به سال قبل کمتر بوده است. البته تفاوتهایی در مباحث مورد سؤال در آزمونهای این دو سال وجود دارد. به عنوان مثال در سؤالات آزمون 98 مبانی کوانتوم و حل معادله شرودینگر و دستگاه های سه بعدی سوالی مطرح نشده بود در مقابل در سال 99 از مباحث مبانی کوانتوم٬ نوسانگر هماهنگ و ذرات یکسان سوالی طرح نشده است. همچنین در سال 99 بخش اعظم سوالات به مباحث اصول مکانیک کوانتومی٬ پتانسیل های یک بعدی و حل معادله شرودینگر اختصاص داشته است.
البته نکته مهم این است که سطح سوالات مطرح شده از این مباحث تقریبا ساده بوده است. بر خلاف آزمون سال 98 در این آزمون از مبحث نظریه اختلال که یکی از مباحث مهم در درس مکانیک کوانتومی است و معمولا سوالات زیادی از آن مطرح می شود فقط یک سوال بسیار ساده مطرح شده بود. ضمناً، داوطلبان میتوانستند با مطالعهی دقیق منابعی از قبیل كتابهای زیتیلی و گریفیتس به سؤالات آزمون 99 به راحتی پاسخ دهند.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 99، به طور مرسوم و مشابه با سال های قبل، شامل 30 سؤال بود که 15 سؤال اول مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال دوم شامل سؤالات زبان تخصصی بود. طبق معمول، سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze testبود. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال بود. بخش واژگان شامل 10 سؤال بود و در صورتی که داوطلبان دایره لغات وسیعی در ذهن می داشتند، می توانستند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهند. توصیه ما به داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آن ها در سطح مطلوبی قرار ندارد این است که می توانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتاب هایی نظیر 504، essential words for TOEFL و 1100 واژه از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح می شوند و با توجه به اینکه گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه می شود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند.
در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته 3 متن و هر یک با 5 سؤال آورده شده بود. با این حال سطح این متن ها نسبت به سال های گذشته دشوار تر بود و با توجه به طولانی بودن هر سه متن توصیه می شود داوطلب بعد از نگاه اجمالی به متن از تکنیک های پاسخگویی به سؤالات درک مطلب استفاده کنند و وقت خود را صرف مطالعه و بازگشت به متن نکنند (ابتدا سؤالات مطالعه شود و سپس در متن به دنبال جواب باشند). در صورتی که داوطلبی در مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متن ها را بررسی کرده و متنی آسان تر را انتخاب کند که مفهوم آن قابل درک تر باشد.