اقتصاد خرد و كلان
مباحث هر دو درس اقتصاد خرد و کلان با یك توالی منطقی تكامل پیدا میكنند، ولی این بدین معنی نیست كه مباحث هر فصل وابسته به فصول قبل است بلكه در اقتصاد خرد فصل بازارهاست كه وابستگی كمی به فصول قبلی دارد و در مورد درس اقتصاد كلان نیز فصل تعادل همزمان بازار كالا و پول است كه به فصول گذشته وابستگی دارد. همچنین بین مباحث درس اقتصاد خرد و درس اقتصاد كلان وابستگی آنچنانی وجود ندارد و باید بصورت جداگانه مورد مطالعه قرار گیرند. با نگاهی به سؤالات میتوان دریافت كه سؤالاتی كه از مباحث درس اقتصاد خرد طرح شده 10 سؤال و مابقی سؤالات (10 سؤال) از درس اقتصاد كلان مطرح شده است. بنابراین، برای كسب حداقل نمره قابل قبول، میتوان تنها درس اقتصاد خرد یا اقتصاد كلان را مطالعه كرد و نیازی به مطالعه هر دو درس كه مباحث متفاوتی را بیان می كنند، نیست. اما برای كسب نمره ممتاز و عالی، این كار به هیچ عنوان كافی نیست و تسلط كامل بر هر دو درس ضروری خواهد بود.
از لحاظ بودجهبندی در سال 94 یك سؤال از بخش عرضه و تقاضا، دو سؤال از بخش كشش، دو سؤال از بخش تئوری رفتار مصرف كننده، یک سؤال از بخش تئوری رفتار تولید كننده، یك سؤال از بخش هزینههای تولید و سه سؤال از بخش بازارها برای درس اقتصاد خرد مطرح شده است. برای درس اقتصاد كلان نیز یک سؤال از بخش کلیات اقتصاد کلان، یک سؤال از بخش حسابداری ملی و شاخص قیمتها، یک سؤال از بخش مدلهای تعیین درآمد ملی تعادلی و سیاستهای مالی، یك سؤال از بازار پول و سیاستهای پولی، دو سؤال از بخش تعادل همزمان بازار كالا و پول، یك سؤال از بخش نظریههای مصرف و سرمایهگذاری و سه سؤال از بخش نظریههای تورم و بیكاری آمده است. همچنین با نگاهی به سؤالات سال گذشته در مقایسه با امسال، میتوان مشاهده كرد كه در سال گذشته بیشتر سؤالات اقتصاد خرد تقریباً از مبحث تئوری رفتار تولیدکننده (3 سؤال) آمده و بیشتر سؤالات اقتصاد كلان از مباحث تعیین درآمد ملی و تورم (هر کدام 3 سؤال) مطرح شده است. امسال سؤالات از بین مباحث مختلف آورده شده است، بطوری كه از تمام مباحث اقتصاد خرد و کلان حداقل یك سؤال طرح شده ولی سه سؤال از بخش بازارها و سه سؤال از بخش تورم طرح شده بود که بیشتر از مباحث دیگر بود. در نتیجه دانشجو برای كسب نمره عالی در این درس باید بر كلیه مباحث درس اقتصاد خرد و كلان تسلط كافی داشته باشد.
شایان ذكر است كه سؤالات درس اقتصاد خرد و كلان، نسبت به سال گذشته مفهومیتر و سختتر بود، شاید بتوان گفت كه امسال تنها یک سؤال را میشد بصورت حفظی پاسخ داد و یک سؤال نیز محاسباتی بود و مابقی سؤالات مفهومی بودند. هم در مورد اقتصاد خرد و هم کلان، سؤالات سختتری نسبت به سال گذشته طرح شده بود ولی در مورد سؤالات امسال (علیالخصوص کلان) نکتهای که جلب توجه میکرد این بود که، نسبت سختی سؤالات بیشتر از سال گذشته بود و گاهاً از مباحث خارج از کتب منبع نیز سؤالاتی طرح شده بود که کار را سختتر می کرد. همچنین شاید اگر بجای واژه سخت، از واژه گنگ استفاده کنیم بهتر باشد. زیرا بیشتر سؤالات و پاسخهای 4 گزینهای آنها گنگ بودند و نمیشد پاسخ قطعی به آنها داد. سؤالات نامفهوم و پاسخهای 4 گزینهای نامفهومتر و بعضا غیرمرتبط با سؤال بودند. در مورد بعضی از سؤالات میشد چند جواب صحیح را انتخاب کرد، البته جواب صحیحتر به نظر طراح سؤال بستگی دارد. همچنین دانشجوی محترم احتمالاً باید نیمی از سؤالات را با احتمال و اما و اگر و شاید و بسته به نظر محترم طراح جواب دهد!!
آمــار
تعداد سؤالات درس آمار نسبت به سال گذشته 5 سؤال کاهش یافته بود. نکتهی جالب در کنکور امسال این بود که به علت کاهش تعداد سؤالات از مباحث امار2 سؤالی مطرح نشده بود .سطح سؤالات تقریبا مشابه سال گذشته بود فقط دو سؤال امسال مقداری محاسباتی تر و وقتگیر تر بود كه شاید دانشجو نتوانسته باشد به راحتی به سؤال پاسخ دهد. در مورد سرفصل و بودجهبندی آزمون میتوان اشاره كرد سؤالی از فصول احتمال و رگرسیون و همبستگی امسال در سؤالات كنكور مطرح نشده بود، اما این امر از اهمیت این فصول نمیكاهد و به دانشجویانی كه سال آینده قصد شركت در آزمون كارشناسی ارشد را دارند توصیه میكنیم مطلبی را حذف نكرده و كلیه فصول را مطالعه نمایند.
به طور كلی 80 درصد سؤالات با اندكی تفاوت مشابه سالهای گذشته بوده و تنها با مطالعه سؤالات كنكور سالهای قبل به راحتی میشد به اكثر سؤالات پاسخ داد و به نتیجه مطلوبی دست یافت. لازم به ذكر است سؤالات به طور كاملاً استاندارد طرح شده بودند. از دیدگاه كلی میتوان گفت سؤالات امسال راحت قابل حل بوده و هیچ نكته جدید و خلاقانهای در این سؤالات به چشم نمیخورد و انتظار میرود دانشجویان در مدت زمان تعیین شده به اكثر سؤالات پاسخ داده باشند، دو سؤال ذكر شده كه دارای سطح بالایی نسبت به مابقی سؤالات بودند اگرچه وقتگیر بودند، اما قابل حل بودند و با اندكی تأمل میتوان به نتیجه رسید.
بازاریابی
سؤالات درس بازاریابی کنکور ارشد 94 نسبت به سالهای گذشته شاهد تغییرات چندان خاصی نبوده و روال سؤالات همانند سالهای گذشته بود، غیر از یک سؤال که از مبحث جدیدی طرح شده بود و پاسخ به آن سؤال(184) نیازمند خواندن منبعی بیش از کتابهای مرجع این درس بود. سؤالات آزمون 94 نسبت به آزمون 93 اندکی دشوارتر و غیر تکراری تر بود هر چند با خواندن حتی یکی از کتابهای مرجع و کتاب مدرسان شریف داوطلب ظرفیت پاسخگویی به 14 سؤال از 15 سؤال را داشت. سؤالات 94 عمدتاً از بخشهای فعالیتهای ترفیعی و تشویقی، قیمتگذاری، رفتار مصرف کننده و بازاریابی بینالمللی طرح شده بود که توصیه به اهمیت این فصول به کلیه داوطلبان عزیز عضو مجموعه مدرسان شریف توصیه و تأکید شده بود. این درس با ضریب 4 در آزمون ارشد از اهمیت بالایی برای داوطلبان بازرگانی دارا میباشد که امید است، داوطلبان با توجه به برنامهریزی مشاورین مؤسسه و تلاشهای دواطلب با کسب درصد بالا بتوانند رتبه مناسب در آزمون امسال را کسب کنند.
تحقیق در عملیات
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 همانند سال 93 شاهد 15 سؤال از درس تحقیق در عملیات بودیم. کاهش تعداد سؤالات در دو سال اخیر موجب شده که در سال 94 هم چند مبحث سهمی از بودجه سؤالات نداشته باشند، در کنکور امسال از مباحث شبکه و برنامهریزی غیرخطی شاهد هیچگونه سؤالی نبودیم. در مقایسه با کنکور 93 که از پنج فصل هیچ سؤالی مطرح نشد میتوان گفت کنکور امسال دارای پراکندگی بهتری در مباحث میباشد. از اینرو باید به این نکته توجه داشت که با وجود کاهش تعداد سؤالات، نادیده گرفتن هیچ یک از مباحث منطقی نمیباشد. بنابراین دو مبحث شبکه و برنامهریزی غیر خطی که در دو کنکور اخیر سهمی در سؤالات نداشتهاند، میتوانند گزینههای مناسبی برای غافلگیری داوطلبان در کنکور آینده باشند.
در مجموع بودجهبندی مباحث در کنکور 94 به صورت زیر میباشد:
اصول و فرضیات برنامهریزی خطی 1 سؤال، مبانی و کاربرد روش سیمپلکس 3 سؤال، نظریه دوگانگی (مسئله ثانویه) 1 سؤال، شکل ماتریسی برنامهریزی خطی 1 سؤال، تحلیل حساسیت و برنامهریزی پارامتری 3 سؤال، مدل حمل و نقل 2 سؤال و مباحث مدل تخصیص، برنامهریزی عدد صحیح، برنامهریزی صفر و یک و برنامهریزی پویا هر کدام یک سؤال. از منظر نوع سؤالات در کنکور امسال شاهد چند سؤال مفهومی (سؤالات 131، 138، 139، 145) هستیم که در زمان بسیار اندکی قابل پاسخگوییاند و پاسخگویی سریع آنها زمینه را برای حل چند سؤال زمانبر (سؤالات 132، 133، 134، 141، 144) فراهم میکند. همچنین میتوان گفت حدود 50 درصد سؤالات از سطح سادهای برخوردار بودند و انتظار میرود شاهد میانگین درصدی بالاتری در درس تحقیق در عملیات باشیم. در انتها به داوطلبان کنکورهای آتی توصیه میشود که مباحث تحقیق در عملیات را به صورت کامل و مفهومی مطالعه کنند، مطمئناً پیچیدگی برخی از مباحث درس تحقیق در عملیات با تمرین و تکرار کافی قابل فهم بوده و توجه کافی به این درس میتواند کمک چشمگیری به داوطلبان نماید.
تئوریهای مدیریت
در چند سال اخیر، تعداد سؤالات درس تئوری مدیریت از 40 به 20 سؤال کاهش یافته بود که با توجه به حجم بالای مطالب این درس چندان عقلانی و منطقی نبود. به نظر میرسد سازمان سنجش نیز به این موضوع پی برده و در سال 94 تعداد سؤالات را افزایش داده و 30 سؤال را به این درس اختصاص داد. در مجموع میتوان گفت که درس تئوری مدیریت در سال 94 سختتر از سال 93 و 92 طرح شده بود. از 30 سؤال این درس، 11 سؤال آسان، 6 سؤال متوسط و 13 سؤال سخت بود. علاوه بر این با بررسی سؤالات میتوان پی برد که 20 سؤال از منابع متعارف درس تئوری مدیریت (مدیریت عمومی الوانی، تئوری سازمان رابینز، مبانی سازمان و مدیریت رضائیان، رفتار سازمانی رضائیان) و 10 سؤال باقی مانده از منابع پراکنده که کمتر مطالعه میشوند طرح شده بود. با توجه همزمان به ترکیب سؤالات از نظر دشواری و منابع استفاده شده برای طرح سؤالات میتوان نتیجه گرفت که میانگین داوطلبان در سال 94 نسبت به سال 93 کاهش قابل ملاحظهای خواهد یافت. اکثر سؤالات دشوار از منابع غیر متداول طرح شده بود و به این ترتیب حتی داوطلبانی که به خوبی این درس را مطالعه کرده بودند در پاسخگویی به حدود 35 درصد از سؤالات با مشکل روبه رو میشدند. بر این اساس داوطلبانی که بر مباحث اصلی تئوری مدیریت مسلط بودند به راحتی میتوانستند 30 درصد کسب کنند. در این آزمون کسب درصد بالای 60 درصد عالی محسوب میشود.
مهمترین مبحث در آزمون سال 94 «ساختار و عوامل موثر بر آن» است که 10 سؤال از آن طرح شد و به تنهایی حدود 33 درصد را به خود اختصاص داد. چنین تمرکزی بر یک فصل برای یک آزمون سراسری چندان منطقی به نظر نمیرسد و از این رو میتوان گفت که ترکیب سؤالات استاندارد نبود. سایر سؤالات مطرح شده از پراکندگی قابل قبولی برخوردار بودند. از فصل«مکاتب و نظریههای مدیریت» 2 سؤال، «برنامهریزی و برنامهریزی جامع» 4 سؤال، «مدیریت تعارض سازمانی» 3 سؤال، «گروه و تیم» 2 سؤال، «مدیریت منابع انسانی» 2 سؤال و از هریک از مباحث «کنترل»،«رهبری»، «ارتباطات»، «خلاقیت» و «عدالت» یک سؤال مطرح شد. با توجه به مطالب ذکر شده در کنکور 94 از مباحث مربوط به مبانی مدیریت 18 سؤال، رفتار سازمانی 8 سؤال، منابع انسانی 2 سؤال و از سایر مباحث نیز 2 سؤال مطرح شد که نشان میدهد همچنان مباحث مربوط به مبانی مدیریت و رفتار سازمانی در 14 فصل ابتدایی کتاب تئوری مدیریت مدرسان شریف از اهمیت بیشتری برخوردار است.
حسابداری (حسابداری مالی و حسابداری صنعتی)
به طور کلی سؤالات حسابداری از بخش مالی 10 سؤال و از بخش صنعتی 5 سؤال مطرح شده بود. 10 سؤال قسمت مالی به نسبت سال گذشته سادهتر و کمتر دارای محاسبات طولانی بود، اما به طور کلی استاندارد بود. تعداد سؤالات نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است. امسال از مبحث صورت مغایرت بانکی سؤالی مطرح نشده در حالی که هر سال حداقل یک سؤال مطرح شده بود. امسال از قسمت موجودی کالا 3 سؤال مطرح شده که نسبت به سال گذشته دو سؤال افزایش یافته است. 45 سؤال مربوط به حسابداری صنعتی در حد متوسط بود که با مطالعه دقیق مباحث به راحتی قابل حل بود. نکته قابل توجه این بود که از مبحث انحرافات سربار هیچ سؤالی مطرح نشده بود که باعث خوشحالی برخی از داوطلبین شده بود. یک سؤال صنعتی هم مشابه سالهای گذشته بود. در کل سؤالات مبحث حسابداری مالی و صنعتی استاندارد و نسبت به سال گذشته خیلی سادهتر بود و دانشجویان به راحتی با مطالعهی مباحث میتوانستند 80 درصد سؤالات را جواب دهند، ولی تعداد سؤالات مفهومی كمتر و سؤالات محاسباتی سادهتر شده بود. در کنکور امسال حدود 4 سؤال مشابه سالهای گذشته بود که این نکته را یادآوری میکند که دانشجویان باید حتما کنکورهای سالهای گذشته را مطالعه کنند.
ریاضی عمومی
سؤالات ریاضی عمومی رشته مدیریت در آزمون كارشناسی ارشد 94، به لحاظ تعداد سؤالات 6 سؤال کاهش یافته بود که باعث تعجب داوطلبان شده بود. به لحاظ ضریب سختی نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته و سؤالات تقریباً در یک سطح بودند. همچنین سؤالات به طور كاملاً استاندارد طرح شده بودند. فقط یک سؤال از مبحث سری آمده بود که تا حدودی سخت بود که شاید دانشجو نتوانسته باشد به راحتی سؤال را پاسخ دهد.البته این سوال دقیقا در آزمون های جامع امسال مدرسان شریف مطرح شده بود که خیلی از داوطلبان مدرسان شریف گزینه را حفظ بودندو به غیر از این یک سؤال عین و یا شبیه بقیه سؤالات در كتابها و آزمونهای مدرسان شریف به وفور دیده میشد و داوطلبان صرفاً با خواندن كتاب مدرسان شریف به راحتی میتوانستند به اكثر سؤالات پاسخ دهند. همانند سالهای گذشته به نظر میرسد فصول مشتق و کاربرد آن از اهمیت خاصی برخوردار هستند .امسال از فصل تابع تعداد کمتری سوال مطرح شده بود که بجای آن دو سوال از مبحث دنباله و سری آمده بود که سال گذشته سوالی از آن نیامده بود.
به داوطلبان رشته مدیریت كه سال آینده قصد شركت در آزمون كارشناسی ارشد را دارند، توصیه میكنیم تمام مطالب را به طور كامل بخوانند و طبیعتاً مباحث پر اهمیتتر را با حل تستهای بیشتر مرور كنند و از بررسی و حل تستهای 10 سال گذشته غافل نشوند چون حدود 16تا سوال دقیقا مشابه سالهای گذشته بود.
مدیریت سرمایهگذاری و ریسك
سؤالات درس مدیریت سرمایهگذاری و ریسك در کنکور 94 تا حدودی بحث برانگیز است. به نظر میرسد سؤالات 195، 196و 204 دارای ایراد میباشند. اما بطور کلی موضوعاتی که در این آزمون مورد سؤال قرار گرفته پیچیدگی محتوایی نداشته و صرفاً دقت و عمق درک مطالب داوطلبان را طلب نموده است. مباحث سؤالات دارای پراكندگی خاصی نبوده و حیطه سؤالات در چهار الی پنج مبحث عمده طبقهبندی میشود. از کلیه مباحث درس کتب مهندسی مالی تنها دو سؤال طرح گردیده و اکثر سؤالات حول مدلهای تعادلی و مدلهای عاملی است که هم بصورت محاسباتی و هم مفهومی مدنظر بوده است. مباحثی چون قیمتگذاری اختیار، قرارداد آتی و پیمان آتی و کارایی بازار از جمله مهمترین قسمتهایی هستند که هیچ سؤالی از آنها مطرح نیست. در مجموع میتوان بیان نمود که در این آزمون عموم سؤالات از مباحث اولیه سرمایهگذاری بوده و داوطلبان میتوانستند با مطالعه کتاب مدرسان شریف عمده قسمتها را پوشش دهند و اینگونه به نظر میرسد که با توجه به سادگی سؤالات، میانگین این درس در کنکور سال جاری بالاتر از سالهای گذشته باشد.
مبانی کارآفرینی
با توجه به اهمیت آشنایی با مفاهیم کسب و کار، چگونگی راهاندازی کسب وکار و فعالیتهای تولیدی که در سالهای قبل سؤالات بیشتری را به خود اختصاص میدادند، در کنکور 94 سؤالی از این فصول طرح نشده است. البته این به معنای بیاهمیتی این فصول نیست به این دلیل که احتمال زیادی دارد که در کنکور بعدی سؤالات بیشتری را به خود اختصاص دهد و کتاب مبانی کارآفرینی به عنوان یک منبع اساسی است. در کنکور 94 از فصل کارآفرینی در نظریههای اقتصادی کتاب جامع کارآفرینی 3 سؤال مطرح شده است. با توجه به اینکه در کنکور 93 هیچ سؤالی از این فصل مطرح نشده است. کنکور 94 تقریباً کل فصول کتاب جامع کارآفرینی را پوشش داده و این کتاب منبعی بسیار قوی برای کنکور است که تمام مباحث کتابهای کارآفرینی را پوشش می دهد. با توجه به اینکه در سالهای قبل سؤال کمتری از کتاب کارآفرینی پیشرفته مطرح شده، ولی در کنکور 94، 2 سؤال از این کتاب مطرح شده است.
به صورت کلی سؤالات مربوط به درس مبانی کارآفرینی سال 94 به مراتب دشوارتر از کنکور سال 93 بوده است و بیشتر سؤالات به صورت مفهومی ارائه شده است و با توجه به مفهومی شدن سؤالات کنکور خواندن منابع بیشتر پیشنهاد میشود.
مالیه عمومی و بودجه
در مجموع سؤالات مالیه عمومی و بودجه سال 94 در مقایسه با سؤالات کنکورهای سالهای گذشته تفاوت چندان محسوسی نداشته است. به لحاظ تعداد سؤالات همچون دو سال گذشته 15 سؤال برای دروس مالیه و بودجه در نظر گرفته شده است که تفاوت سؤالات 94 با 93 در تعداد سؤالات بودجه بوده است که تعداد آن افزایش یافته است. بیشتر سؤالات مطابق انتظار از مباحث مربط به فصول مالیاتها طراحی شده است و سطح سؤالات در مجموع متوسط ارزیابی می شود. لازم به ذکر است که سؤالات مالیه و بودجه امسال به لحاظ شباهت با سؤالات آزمون 8 مرحلهای مدرسان شریف و تستهای تألیفی در کتاب مدرسان شریف قابل توجه بوده است. به طوری که 7 سال از 15 سؤال کنکور امسال عیناً و یا شباهت زیادی به سؤالات آزمون مدرسان شریف داشته است.
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام
اوّلین سالی است که سرفصل «اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام» در آزمون کارشناسی ارشد گنجانده شده است. سؤالات ارائه شده، از میان سؤالات طراحی شده توسط 5 طرّاح به صورت تصادفی گزینش شدهاند. در این میان، بیشترین سهم به کتاب «مدیریت ما؛ مدیریت اسلامی در پرتو نهجالبلاغه امام علی علیهالسلام» اثر دکتر علیاصغر پورعزّت با 7 سؤال (حدوداً 50 درصد) اختصاص داده شده است. نکته جالب توجه آن است که نه در سرفصلهای ارائه شده توسط وزارت علوم و نه در منابع پیشنهادی سازمان سنجش، نامی از این کتاب به چشم نمیخورد! اگرچه، کتاب مذکور از جمله کتب آموزشی و درسی نیست و تاکنون در هیچ دانشگاهی تدریس نشده است و به نظر نمیرسد بسیاری از دانشجویان مدیریت حتی یکبار آن را از نزدیک دیده باشند. 4 سؤال (حدوداً 26 درصد) به کتاب «مدیریت اسلامی و الگوهای آن» اثر دکتر لطفالله فروزنده اختصاص یافته است. این کتاب از جمله منابع پیشنهادی بوده است. خوشبختانه در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف به مباحث این 4 سؤال اشاره شده است و مروری بر پاسخنامههای تشریحی برای پاسخگویی به آنها کافی بوده است.
1 سؤال (حدوداً 6 درصد) به کتاب «اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن» اثر دکتر ولی الله نقیپورفر اختصاص یافته است. این سؤال به اصول مدیریت اسلامی اختصاص دارد که در سه آزمون پایانی مدرسان شریف مورد تأکید قرار گرفته است و مروری بر پاسخنامههای تشریحی آن، برای پاسخگویی کفایت میکند. 3 سؤال از منابع متفرقه طرح شدهاند که انتظار نمیرود دانشجو در دوره آموزشی با آنها آشنا شده باشد. این منابع جزء مطالعات عمومی و حاشیهای است که ممکن است دانشجویی به اتفاق یکی از آنها را مطالعه کرده باشد. برای مثال، کتاب «فلسفه اخلاق» شهید مرتضی مطهری در هیچ دانشگاهی برای رشته مدیریت تدریس نمیشود و ممکن است برخی دانشجویان علاقمند، در دورههای مطالعاتی شرکت کرده باشند. در مجموع، وضعیت سؤالات سال اوّل در یک سرفصل از دو حالت خارج نیست: اوّل، سهولت و سادگی و اکتفا به منابع از پیش اعلام شده؛ در آزمونهای مدرسان شریف تأکید بر منابع از پیش اعلام شده بود تا حداقل داوطلبان بر آن منابع تسلّط یابند. دوم، دشواری و استفاده از هر منبع مرتبط: ظاهراً مدیران سازمان سنجش رویکرد دوم را انتخاب کردهاند تا داوطلبان سالهای آتی این درس را جدیتر تلقی کنند و در طول دوره تحصیلی خود، منابع متعدد و گوناگون آن را مورد مطالعه قرار دهند.
مدیریت تولید
در کنکور 94 از هر کدام از فصلهای نحوه استقرار ماشینآلات و کارسنجی و روش سنجی 2 سؤال طرح شده بود. در سال 93 نیز این دو فصل، هر کدام با 2 سؤال مهمترین فصول مدیریت تولید بودند. از هر کدام از فصلهای تقاضا، برنامهریزی ماشین آلات، برنامهریزی جامع تولید، برنامهریزی سیستمهای غیر پیوسته، تولید ناب، کنترل کیفیت، مدیریت زنجیره عرضه و کنترل پروژه نیز، مانند کنکور 93 یک سؤال مطرح شده بود. از هر کدام از فصول تولید چابک و منحنی یادگیری، که در سال 93 سؤالی نداشت، یک سؤال مطرح شده بود. برخلاف روند معمول هر ساله، از بخش درخت محصول (BOM) سؤالی طرح نشده بود. همچنین نظر به تکرار مداوم سؤالات مدیریت و کنترل موجودی که در سالهای اخیر، در کنکور 94 تنها یک سؤال مطرح شده بود که این موضوع، نشان دهنده کاهش اهمیت این مبحث میباشد. در سؤالات امسال تعداد سؤالات محاسباتی نسبت به سال گذشته کمتر شده بود. در اکثر این سؤالات نیز نکات تستی مشاهده میشود که داوطلب میتوانست با استفاده از آنها، در زمان سریعتری به گزینه صحیح برسد. سؤالات مفهومی و حفظی افزایش یافته بود. ضمن اینکه 2 سؤال وجود داشت از منابع رایج درس مطرح نشده بود. با در نظر گرفتن این موارد ، از نظر سطح دشواری میتوان سؤالات 94 را اندکی دشوارتر از سؤالات کنکور 93 دانست.
مدیریت مالی
سؤالات درس مدیریت مالی آزمون94 اندکی نسبت به سؤالهای سال 93 آسانتر بوده و داوطلب به راحتی درصد 70 را میتوانست کسب کند و با توجه به ضریب 4 این درس برای داوطلبین مدیریت مالی و مالی تأثیر بسیار مطلوبی بر تراز و رتبه داوطلب میداشت. سؤالات 94 عمدتاً از 4 فصل ارزش شرکت, بودجهبندی سرمایهای، بازده و ریسک و برنامهریزی و تجزیه و تحلیل سود آمده بود. برخلاف سالهای گذشته که از فصل اهرم سؤالی طرح نشده بود امسال سه سؤال از این فصل طرح شده بود که به راحتی قابل پاسخگویی بود. همچنین سؤالات امسال نیاز خیلی کمتری به محاسبات داشت و داوطلبین که فهم عمیق از مطالب کسب کرده بودند میتوانستند با مقایسه گزینهها پاسخ صحیح را نیز تشخیص بدهند. فصل ارزش شرکت و بودجهبندی سرمایهای از فصلهای مهم مدیریت مالی میباشد و به داوطلبان عزیز سالهای بعد نیز توجه بر این فصول را تأکید مینماییم.
مدیریت منابع انسانی
سؤالات درس مدیریت منابع انسانی تا کنکور سال 93 در قالب درس تئوری های مدیریت (حدود 1-2 تست) مطرح می شدند. اما سال 94 و طی تغییرات گسترده مجموعه مدیریت، از درس تئوری های مدیریت جدا شده و به عنوان یک درس جداگانه مطرح شد که شامل 15 سؤال بود. حاصل این تغییر، افزایش بسیار زیاد اهمیت این درس برای چند گرایش و حذف آن از سایر گرایش هاست. علی رغم اینکه کنکور 94 اولین سال مطرح شدن این درس به صورت جداگانه است، سؤالات آن تا حدی سطح بالا و جزیی مطرح شده بود. بیشترین تعداد سؤال مربوط به فصل ارزیابی عملکرد با 4 سؤال بود.
از فصل های کلیات مدیریت منابع انسانی، تجزیه و تحلیل شغل و مدیریت استراتژیک منابع انسانی هر کدام 2 سؤال مطرح شد. فصل های کارمندیابی، سیستم انتخاب، توسعه منابع انسانی (مسیر شغلی و جانشین پروری)، توسعه منابع انسانی (آموزش) و ایمنی، بهداشت، روابط کار و جدایی از سازمان نیز هر کدام دارای یک سوال بودند. با نگاهی گذرا به بودجه بندی سؤالات، می توان دریافت که فصول ابتدایی درس منابع انسانی که تقریباً بین تمام کتاب های مدیریت منابع انسانی مشترک است، اهمیت بیشتری برای طراحان داشته است. همچنین مشخص است که رویکرد طراحان متمایل به طراحی سؤالات جزیی است به گونه ای که بعضاً از داخل پاراگراف ها سؤال آمده بود. لذا داوطلبان باید این درس را دقیق بخوانند و صرفاً به حفظ کردن تیتر ها اکتفا نکنند.
زبان عمومی
سؤالات زبان عمومی سال 94 نیز مانند سال 93 به تعداد 15 سؤال مطرح شدند که، شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال دستور زبان (گرامر) بود. سؤالات واژگان به صورت جای خالی و سؤالات گرامر به صورت یک پاراگراف متن با جاهای خالی است. در بخش واژگان، تفاوت گزینهها در معنای لغات است، اما در بخش گرامر تفاوت گزینهها در ساختار گرامری گزینههاست. بخش واژگان کنکور 94 نسبت به کنکور 93 سختتر بود، اما بخش گرامر کنکور 94 سادهتر از کنکور 93 بود و داوطلبان با اطلاعات نسبتاً مناسب از گرامر میتوانستند، سؤالات این بخش را پاسخ بدهند.
زبان تخصصی
بخش زبان تخصصی کنکور مدیریت سال 94 همانند سالهای گذشته به تعداد 15 سؤال مطرح شد که، در قالب 3 درک مطلب بودند و هر درک مطلب شامل 2 پاراگراف متن تخصصی به زبان انگلیسی بود. درک مطلبهای سال 93، عیناً مانند کنکور 92 طراحی شده بودند و هم متنها و هم سؤالها کاملاً تکراری بودند، اما در سال 94 این اتفاق نیفتاد. به طور کلی سطح سختی سؤالات زبان تخصصی این دو سال با یکدیگر تفاوت زیادی ندارد، اما درک مطلب سال 93 اندکی سختتر به نظر می رسد، اما کاملاً تکراری بود و داوطلب با مطالعه کنکور 92 به راحتی میتوانست تمامی سؤالها را پاسخ دهد.