استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت کسب و کار و امور شهری (GMAT)
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 سؤالات GMAT همان تعداد همیشگی خود یعنی 40 سوال را حفظ کرده است. از لحاظ سطح آزمون میتوان تقریباً آن را همسطح آزمون سال گذشته دانست. در آزمون امسال نیز کماکان بحث سلیقهی طراح در سؤالات استدلال منطقی و تا حدودی درک مطلب جزو مشکلات آزمون بود (با توجه به اعتراضات گسترده در مورد سؤالات تصحیح جملات سالیان گذشته به نظر میرسد طراح این بخش تغییر کرده و از اساتید ادبیات انتخاب شده است و خوشبختانه این موضوع حل و سؤالات امسال استاندارد میباشد). امیدواریم با توجه به نظر داوطلبان امسال مشکل بخش استدلال منطقی هم برای سال آینده حل شود. در سؤالات حل مسأله، سؤال آسان، متوسط و همچنین سؤال سخت وجود داشت و این موضوع تا حدودی هم در سؤالات کفایت داده اتفاق افتاده بود.
در مجموع از نظر مباحث، همان مباحث همیشگی (سؤالات هوش، هندسه، میانگین، مسائل کار، ساعت، درصد و نظریه اعداد) بیشتر مورد بحث بودند (چه در حل مسأله و چه در کفایتدادهها). با توجه به اینکه نظر طراح در سؤالات استدلال منطقی اعمال میشود پس بهتر است داوطلبان هر چه میتوانند توان حلمسأله خود را بالا برده و این تمرینها را در حجم کمتر در حوزه کفایتدادهها انجام دهند. داوطلبانی امسال موفق بودند که قدرت حل مسأله آنها بالا بود و ضمناً هر 5 سؤال تصحیح جملات را درست حل کرده بودند. در سؤالات استدلال منطقی و تا حدودی درک مطلب باید در کنار مطالعه مفاهیم آموزشی، کمی هم ذهن و سلیقه داوطلبان به طراح نزدیک باشد و شانس هم داشته باشند!! با توجه به سطح سؤالات به طور کلی میتوان گفت رتبههای تکرقمی درصدی بین 60 تا 70 کسب نمایند و داوطلبان خوب به حدود درصد 55 تا 60 و داوطلبان متوسط به حدود درصد 50 برسند. البته ممکن است استثناهایی هم باشند که GMAT را بالای %70 بزنند ولی احتمالاً تعداد آنها کمتر از انگشتان یک دست باشد و یا اگر تعدادشان از این بیشتر باشد، قطعاً ریاضی و یا زبان را خوب پاسخ ندادهاند! به طور کلی باید میانگین دو درس GMAT و ریاضی برای « رتبههای برتر آزمون در این دو درس » حدود 78 باشد.
دانش مسائل روز
در کنکور سال 97 نیز همچون سال 96 تعداد 25 سؤال از درس دانش مسائل روز مطرح شده است . از نظر سوالات می توان گفت تقریباً مشابه کنکور سال قبل بود ولی از نظر درجه سختی، سؤالات به نسبت کمی سخت تر بودند و پراکندگی موضوعی سؤالات امسال کمتر از سال قبل بود و بیشتر سوالات مربوط به فصل پنجم کتاب مدرسان شریف بود. همچنین حدود نیمی از سؤالات نیز به مباحث مدیریتی و نهادهای حاکمیتی و قوانین جاری در آنها اختصاص یافته است که همیشه جزئی جدا نشدنی از بحث مسائل روز است، به این نکته هم دقت کنید که تمامی فصل های این کتاب سؤالات کنکور را پوشش می داد.
میتوان گفت سؤالات کنکور امسال دانش مسائل روز، مانند سال گذشته خطمشی مشخصی را دنبال میکرد و آن هم ایجاد ذهنیت و فضاسازی در ذهن داوطلبان رشته مدیریت امور شهری بود تا آنها را متوجه ماهیت و هویت واقعی این رشته کند. و می توان اینگونه نتیجهگیری کرد که کنکور دانش مسائل روز امسال مانند سال گذشته، جدا از جنبه رقابتی آن به دنبال این بوده داوطلبان را با فضای حاکم بر این رشته آشنا سازد تا با آگاهی نسبی وارد این فضا شوند. گفتنی است حدود 16 سؤال از 25 سؤال به شکل مشابه در آزمونهای آزمایشی مؤسسه مدرسان شریف مطرح شده است (به ویژه در مبحث بازار و قوانین روز کشوری). البته تنوع موضوعی حاکم بر سؤالات آزمونهای آزمایشی بیشتر از آزمون سراسری بوده است و داوطلب را به مطالعه در زمینههای موضوعی متنوعتر تشویق میکند، لذا اطمینان بیشتری را برای داوطلب در مواجهه با سؤالات ایجاد میکند.
ریاضی عمومی 1 و 2
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 به هر یک از دروس ریاضی عمومی (1) و (2) به طور مساوی 15 سؤال اختصاص یافت (البته اگر سؤال مرکز جرم را جزو ریاضی (2) حساب کنیم، سؤالات ریاضی عمومی (1)، 14 سؤال میشود که با توجه به نوع مسأله بهتر است این کار را کنیم! ولی از نظر طراح این سؤال جزو سؤالات ریاضی عمومی (1) محسوب شده بود). از 14 سؤال ریاضی عمومی (1)، 2 سؤال به اعداد مختلط، 2 سؤال به مشتق و کاربرد مشتق، 6 سؤال به فصل انتگرال و کاربرد آن و 4 سؤال به دنباله و سری اختصاص یافته بود. از 16 سؤال ریاضی عمومی (2)، 2 سؤال به فصل توابع چندمتغیره، 8 سؤال به انتگرالهای چندگانه و کاربرد آن و 6 سؤال به دو فصل انتگرال خط و انتگرال سطح اختصاص یافته بود.
همانطور که میبینید فصول انتگرالهای چندگانه، خط و سطح حدود 87 درصد از سؤالات ریاضی عمومی (2) و حدود 50 درصد کل سؤالات را تشکیل داده بودند! در ریاضی عمومی (1) هم فصول انتگرال و کاربرد آن و دنباله و سری حدود 70 درصد سؤالات ریاضی عمومی (1) و حدود 33 درصد کل سؤالات را به خود اختصاص داده بودند! البته ناگفته نماند این حجم هم کمی آزمون را غیر استاندارد کرده بود. مثلاً در ریاضی (2) از فصل توابع برداری حداقل یک سؤال و از فصل توابع چندمتغیره هم باید سؤالات بیشتری مطرح میشد. ضمن این که در ریاضی (1) هم میشد از مجموع فصول تابع و حد حداقل یک سؤال طرح کرد. پخش مبحثی سؤالات انتگرال خط و سطح هم اصلاً جالب نبود؛ اولاً سؤالات انتگرال خط بیشتر بود! ثانیاً دو سؤال 151 و 152 هم کاملاً از یک تکنیک (پایستار بودن) حل میشد که جا داشت حداقل سؤال متنوعتری از این مبحث طرح میشد. ضمناً دو سؤال 143 و 146 هم بسیار به هم نزدیک بود و میشد سؤالات متنوعتر دیگری طرح کرد. ضمناً در آزمون امسال اصلاً غلط نداشتیم! (بر خلاف سالیان اخیر) و این حسن آزمون بود و ضمناً سؤال خوب نکته دار که بین داوطلبان عالی و خوب تفاوت قائل شود هم وجود نداشت و این ضعف دیگری از آزمون بود.
سطح سؤالات آزمون امسال نسبت به سال گذشته آسانتر بود و حدس میزنم در کل، حدود 10 درصد افزایش میانگین در درصدها داشته باشیم. با توجه به سطح سؤالات، کسانی که کتابهای مدرسان شریف را خوب مطالعه کرده بودند، میتوانستند به درصد 100 و بالای 90 برسند (کما اینکه مشابه و عین بسیاری از سؤالات در کتاب وجود داشت). احتمالاً میانگین 10 نفر اول آزمون امسال حدود 90 باشد (و این در حالی است که میانگین 10 نفر اول سال گذشته حدود 82 بود). البته ذکر این نکته مهم ضروری است که آزمون امسال بهگونهای نبود که بسیاری از داوطلبان بتوانند به درصد بالای 90 و یا حتی 85 برسند (مگر اینکه داوطلب قید پاسخگویی به سؤالات زبان را زده باشد!). برای داوطلبان خوب هم میانگین ریاضی حدود 75 به راحتی قابل دسترسی بود و داوطلبان متوسط هم درصدهایی حدود50 تا 55 را کسب خواهند کرد. داوطلبانی که ریاضیات را خوب مسلط هستند در چنین آزمونهایی باید از تسلط و اعتماد به نفس خود استفاده کرده و در کمترین زمان ممکن سؤالات را پاسخ داده و وقت خود را برای سؤالات حل مسأله و کفایت داده در درس GMAT و همچنین تمرکز در خواندن درک مطلب و استدلال منطقی صرف کنند و اگر اوضاع زبان خوبی هم دارند، قطعاً بهتر است سراغ بالا بردن درصد زبان خود بروند.
زبان تخصصی
زبان مدیریت کسب و کار هم به مانند سال قبل از 60 سوال تشکیل شده بود که دقیقاً به مانند پارسال از 10 سوال گرامر، 10 سوال لغت، 15 سوال کلوز تست و 25 سوال درک مطلب تشکیل شده بود.
گرامر:
سوالات گرامر امسال تقریباً ساده بودند و تعداد زیادی از سوالات به مباحث گزاره های وصفی مرتبط بودند. در بخش زیر می توانید مبحث مرتبط با هر سوال را به صورت دقیق تر ببینید:
3 سوال گزاره وصفی، 1 سوال حرف ربط وابسته ساز، 1 سوال مصدر با to، 1 سوال در خصوص تفاوت no و any، 1 سوال در مورد وجه وصفی، 1 سوال در مورد جراند، 1 سوال در مورد گزاره اسمی و 1 سوال هم درمورد جمله-واره ها. به داوطلبان سال بعد توصیه می شود که حتماً مباحث گزاره وصفی، ساختار موازی، وارونگی، گزاره اسمی و وجه وصفی را مطالعه فرمایند چرا که بدون شک نیمی از سوالات به این مباحث مرتبط خواهند بود.
واژگان:
واژگان کنکور امسال بسیار ساده تر از پارسال و سال 95 بودند طوری که می توان گفت اکثر واژگان از کتاب 504 بودند به جز چند مورد که از کتاب 1100 بودند که آنها هم واژگان چندان دشواری نبودند. لذا انتظار می رود اکثر داوطلبان به درصد خیلی خوبی از این بخش دست یافته باشند. چیزی که خیلی در مورد این سوالات جالب بود، این بود که اکثر جملات برعکس سال های قبل مفهوم مدیریتی داشتند.
کلوز تست:
کلوز تست امسال تقریباً مثل سال قبل بود و به جز چند مورد فعل دو کلمه ای و اصطلاحاتی که به کار رفته بود، باقی سوالات چندان دشوار نبودند. متن امسال خیلی در زمینه مدیریت نبود البته بی ارتباط نیز نبود ولی مثل متن سال قبل کاملاً مدیریتی نبود.
درک مطلب:
بخش درک متن تقریباً هر ساله به مدل های مختلفی از آن سوال طرح می-شود. مثلاً گاهی 3 متن می دهند گاهی 4 متن. ولی چیزی که تقریباً حتمی میباشد این است که هر ساله 25 سوال از این بخش طراحی می شود که تعداد قابل توجهی است و تقریباً یک دوم سوالات بخش زبان را به خود اختصاص می دهد. متونی که در این بخش طراحی می شوند هم مدیریتی هستند و هم غیرمدیریتی. مثلاً پارسال 10 سوال غیرمدیریتی داده بودند و 15 سوال مدیریتی. امسال نیز تقریباً 17 سوال، مدیریتی بودند و 8 سوال غیرمدیریتی. البته بنا به نظر بسیاری از داوطلبان، بخش درک مطلب امسال دشوارتر شده بود؛ امری که با یک نگاه سریع به سوالات قابل درک است. معمولاً سخت ترین سوالات بخش درک مطلب سوالاتی هستند که استنباطی هستند مثل سوالاتی چون سازماندهی اطلاعات متن، لحن متن، نقش یک پاراگراف در مقایسه با پاراگراف دیگر، هدف اصلی متن و مواردی از این قبیل. در کنکور امسال سوالات این مدلی بسیار طراحی شده بود که نیازمند مهارت و تمرین بیشتر داوطلبان هستند. حتی یک تا دو سوال مرجع ضمیری که ارائه شده بود نیز بسیار دشوار بود.
زبان فارسی
در کنکور امسال همچون سال 96 از درس زبان فارسی 25 سؤال مطرح شده بود. سؤالات و درجه سختی آنها به جز در چند مورد مفهومی و حفظی به سال قبل شباهت داشتند. در دفترچه سؤال، آغاز سوالات با تیتر و عنوان زبان فارسی مشخص نشده بود که از نکات دشوار سازنده است. از نظر شماره سؤالات با هم مشابهت داشتند (شماره 125-101). کتاب مدرسان شریف تا حدّ زیادی اطلاعات لازم برای پاسخ گویی به سؤالات را در برداشت و شاید تنها 1-2 سؤال از متون ادبیات فارسی اصلی بود. در این آزمون نسبت به سال قبل، طراحان تأکید بیشتری بر مفاهیم ادبی اعم از جمله و ابیات داشتند. از سویی پرسش ها با محتوای املا با اجمال بیشتری همراه بوده است و این مورد پاسخ گویی به سؤالات را دشوارتر می کرد. زیرا قرائن موجود در جمله پاسخ گویی را سهل تر می-گرداند. بخش تاریخ ادبیات و دانش های مربوط به ادبیات و قالب های شعری نیز در کنکور سال 97 مورد توجه بوده است.
لازمه تسلط بر چنین مباحثی نیز مطالعه چندباره همراه با مرور است. نسبت به گذشته می توان نتیجه گرفت که طراحان سؤال در پی سنجش داوطلب در دانش های ادبی (اصطلاحات و مفاهیم) در کنار درک متون نظم و نثر بوده اند. لازم است داوطلبان برای کسب موفقیت مطالعه را با دقّت و عمق بیشتری در منابعی چون کتاب مدرسان و متون فارسی چون گلستان و بوستان سعدی و غزلیات حافظ به انجام رسانند. شیوه طرح سؤال و شبیه سازی در آزمون های آزمایشی مدرسان شریف، تشابه فراوانی به سؤالات کنکور 97 داشته است و داوطلبان با شرکت در این آزمون ها و تحلیل دقیق پاسخ ها می توانستند درصد بالایی در کنکور کسب نمایند.
نظریههای عمومی مدیریت
در کنکور سراسری سال 1397 همانند کنکور سال 1396، از درس نظریه-های عمومی مدیریت 35 سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور 97 میتوان گفت از مجموع 35 سؤال این درس، 21 سؤال ساده، 8 سؤال متوسط و 6 سؤال دشوار طراحی شده بود که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات کنکور سال 96 که در آن 32 سؤال ساده، 8 سؤال متوسط و 2 سؤال دشوار طرح شده بود، می توان گفت درصد دشواری سوالات 97 کمی بیشتر است؛ با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده باشند باید در سال 96 به راحتی حدود 45 درصد کسب کنند همچنین کسب درصد 55 درصد متوسط و 65 به بالا درصدی عالی محسوب میشود .در سال 97 نیز درصدهای حداقل، حد وسط و عالی به ترتیب 35، 45 و 60 به بالا خواهند بود.
با بررسی دقیق مباحثی که مدنظر طراحان بوده و از آنها سؤال طراحی شده است نیز میتوان پی برد که پراکندگی سوالات در کنکور سال 97 کمتر از پراکندگی سوالات سال 96 بوده اما همچنان تمام مباحث این درس مهم هستند. در رابطه با مباحث مورد سوال نیز می توان بیان کرد که اهمیت مباحث مکاتب و نظریه های مدیریت، ساختار و عوامل مؤثر بر آن، برنامه ریزی، تصمیم گیری و حل مسئله و هماهنگی بیشتر از سایر مباحث بوده اما مباحثی چون گروه، تعارض و مذاکره، ادراک و اسناد، فرهنگ، نگرش، انگیزش و هوش از درصد کمتری از اهمیت برخوردار هستند. در منابع طرح سوال این درس نیز از سال 96 تا 97 تغییری مشاهده نمی شود.