روانشناسی عمومی
در آزمون سال 95 (اردیبهشت95) همانند سال گذشته تعداد سوالات درس روانشناسی 20 سوال میباشد. در کل سطح دشواری هر دو آزمون خیلی نزدیک به هم بود ولی به نظر میرسد سوالهای سال 94 کمی دشوارتر بوده است. سوالات سال 95 نیز اغلب حفظی بودند و البته پاسخ گویی به این سوالات نیازمند مطالعه دقیق متن کتابهای هیلگارد و سانتراک بوده است. احتمالاً مباحث احساس و ادراک و مبحث زبان و تفکر جزو مباحثی باشند که در سالهای آینده سوالهای بیشتری از آنها مطرح خواهد شد زیرا گرایش روانشناسی بیشتر به سمت حوزه شناختی است و احتمالاً طراحان هم متأثر از این دیدگاهها هستند. خواندن منابع بیشتر در حوزه روانشناسی یادگیری از نویسندگان اصلی این کتابها در ایران و کتابهای روان شناسی شناختی به عملکرد بهتر در این درس کمک خواهد کرد.
حقوق زن در اسلام
سؤالات كنكور 95 نسبت به سال 94 آسانتر بوده، و اكثریت سؤالات حفظی بوده و از عین تقریرات كتابهای منبع آورده شده، سؤالات كنكور امسال نسبت به سال پیش از منابع متفاوتی طرح شده و رویكرد طراحان از تأكید بر مطالب صرف حقوقی و مفهومی به سمت سؤالات حفظی و معنای آیات و مطالبی كه در كنكور سال گذشته بیش به آن توجه نشده بود رفته است و لذا به دانشجویان توصیه میگردد برای پاسخدهی به سؤالات این درس علاوه بر مطالعه دقیق كتب حقوق خانواده از جمله مختصر حقوق خانواده دكتر امامی و دكتر صفایی، بررسی فقهی حقوق خانواده از دكتر محقق داماد، حقوق خانواده دكتر ناصر كاتوزیان و … به كتب تفسیر سورههای مشخص شده از جمله سورههای مباركه نساء، نور، احزاب، تحریم و … و همچنین كتاب حقوق زن در اسلام از استاد مطهری و سایر كتب منبع معرفی شده برای این درس مراجعه و به دقت مطالعه گردد.
روش تحقیق
با توجه به اینکه فصول مورد سوال در آزمون 95 نسبت به آزمونهای قبلی دارای گستردگی بیشتر و تقسیم بندی مساویتر فصول است، میتوان گفت که آزمون 95 اندکی دشوارتر از آزمونهای قبلی است. نکته عطفی که در آزمون 95 در اختلاف با سال 94 دیده میشود، فصل انواع روشها و تکنیکهای تحقیق میباشد؛ که سال 95 کمتر از آن سوال آورده شده ولی در ازای آن مبحث اعتبار و پایای بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.په قابل ذکر است که تأکید زیادی بر فصل تحلیل دادهها شده است، به نوعی که از سوال 49 تا 55 و همچنین دو سوال دیگر این فصل را به خود اختصاص داده است و بیشتر سئوالات این بخش مفهوم ـ حفظی بوده، تا اینکه محاسباتی باشد. قابل ذکر است که در سال 95 سوالات طرح شده از اعتبار و پایایی سوالات تقریباً سادهای است، هر چند دو سال از این 4 سوال مفهومی طرح گردیده است.
بعد از فصول تحلیل داده و اعتبار، فصول رویکردهای روش شناختی و عناصر اساسی تحقیق بیشتر مورد تأکید قرار گرفتهاند، که بخش روش شناختی سوالات از کتب جلد اول باقر ساروخانی (روشهای تحقیق در علوم اجتماعی) و کتاب کندوکاوها و پنداشتهها و فصول مشابه طرح گردیده است. در مجموع میتوان بیان نمود فصول سوالات نسبت به سال 94 از گستردگی بیشتری برخوردار بوده است و همچنین داوطلب با مطالعه دقیق منابعی از قبیل كتابهای روشهای تحقیق در علوم اجتماعی (ساروخانی)، فصول اول کتاب کندوکاوها و پنداشتهها، نحوه انجام تحقیقات اجتماعی (بیکر)، پیمایش در تحقیقات اجتماعی (دی.واس) میتوانست به بخش زیادی از سوالات پاسخ دهد.
نظریههای جامعهشناسی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 95 رشته مطالعات زنان، در درس «نظریههای جامعهشناسی» سوالات نسبتاً ساده و كمتر تركیبی بوده است. سوالات نسبتاً زیادی از دو مبحث «كاركردگرایی و نوكاركردگرایی» و «كنش متقابل نمادین» طرح شده است. همچنین در مبحث «كاركردگرایی و نوكاركردگرایی» سوالات زیادی از بخش پارسونز طرح شده است. شباهتی فرمی میان سوالات 94 و 95 مشاهده میشود. از این قرار كه بیش از تعمیق باید بر اشراف بر مباحث تمركز كرد. بخش اعظم سوالات طرح شده از كتاب «نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر» تألیف جورج رتیزر میباشد، كه نشان از اهمیت فوقالعاده این كتاب برای طراحان سؤال در سالهای اخیر میباشد.