حقوق زن در اسلام
سؤالات كنكور 96 نسبت به سال 95 آسانتر بوده و اكثریت سؤالات حفظی بوده و از عین تقریرات كتابهای منبع آورده شده، سؤالات كنكور امسال نسبت به سال پیش از منابع متفاوتی طرح شده و رویكرد طراحان از تأكید بر مطالب صرف حقوقی و مفهومی به سمت سؤالات حفظی و معنای آیات و مطالبی كه در كنكور سال گذشته به آن توجه نشده بود رفته است و لذا به داوطلبان توصیه میگردد برای پاسخ دهی به سؤالات این درس علاوه بر مطالعه دقیق كتب حقوق خانواده از جمله مختصر حقوق خانواده دكتر امامی و دكتر صفایی، بررسی فقهی حقوق خانواده از دكتر محقق داماد، حقوق خانواده دكتر ناصر كاتوزیان و … به كتب تفسیر سورههای مشخصشده از جمله سورههای مباركه نساء، نور، احزاب، تحریم و … و همچنین كتاب حقوق زن در اسلام از استاد مطهری و سایر كتب منبع معرفی شده برای این درس مراجعه و به دقت مطالعه گردد.
روانشناسی عمومی
در آزمون سال 96 همانند سال گذشته تعداد سؤالات درس روانشناسی 20 سؤال میباشد. در کل سطح دشواری هر دو آزمون خیلی نزدیک به هم بود، ولی به نظر میرسد سؤالهای سال 95 کمی دشوارتر بوده است. سؤالات سال 96 نیز اغلب حفظی بودند و البته پاسخگویی به این سؤالات نیازمند مطالعه دقیق متن کتابهای هیلگارد و سانتراک بوده است. احتمالاً مباحث احساس و ادراک و مبحث زبان و تفکر جزو مباحثی میباشند که در سالهای آینده سؤالهای بیشتری از آنها مطرح خواهد شد، زیرا گرایش روانشناسی بیشتر به سمت حوزهشناختی است و احتمالاً طراحان هم متأثر از این دیدگاهها هستند. خواندن منابع بیشتر در حوزه روانشناسی یادگیری از نویسندگان اصلی این کتابها در ایران و کتابهای روانشناسی شناختی به عملکرد بهتر در این درس کمک خواهد کرد.
روش تحقیق
با توجه به اینکه فصول مورد سؤال در آزمون 96 نسبت به آزمونهای قبلی دارای گستردگی بیشتر و تقسیمبندی مساوی فصول است. میتوان گفت که آزمون 96 اندکی دشوارتر از آزمونهای قبلی است. نکته عطفی که در آزمون 96 در اختلاف با سال 95 دیده میشود، فصل انواع روشها و تکنیکهای تحقیق میباشد که سال 95 کمتر از آن سؤال آورده شده، ولی در ازای آن مبحث اعتبار و پایای و طیفها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. قابل ذکر است که تأکید زیادی بر فصل تحلیل دادهها شده است. بیشتر سؤالات این بخش مفهومی ـ حفظی بوده، تا اینکه محاسباتی باشد. قابل ذکر است که در سال 96 سؤالات طرح شده از اعتبار و پایایی سؤالات تقریباً سادهای است. بعد از فصول تحلیل داده و اعتبار، فصول رویکردهای روششناختی و عناصر اساسی تحقیق بیشتر مورد تأکید قرار گرفتهاند. بخش روششناختی سؤالات از کتب جلد اول باقر ساروخانی (روشهای تحقیق در علوم اجتماعی) و کتاب کندوکاوها و پنداشتهها و فصول مشابه طرح گردیده است.
در مجموع میتوان بیان نمود فصول سؤالات نسبت به سال 95 از گستردگی بیشتری برخوردار بوده است و همچنین داوطلب با مطالعه دقیق منابعی از قبیل كتابهای روشهای تحقیق در علوم اجتماعی (ساروخانی)، فصول اول کتاب کندوکاوها و پنداشتهها، نحوه انجام تحقیقات اجتماعی (بیکر)، پیمایش در تحقیقات اجتماعی (دی.واس) میتوانست به بخش زیادی از سؤالات پاسخ دهد.
نظریههای جامعهشناسی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 95 رشته مطالعات زنان، در درس «نظریههای جامعهشناسی» سؤالات نسبتاً ساده و كمتر تركیبی بوده است. سؤالات نسبتاً زیادی از دو مبحث «كاركردگرایی و نوكاركردگرایی» و «كنش متقابل نمادین» طرح شده است. همچنین در مبحث «كاركردگرایی و نوكاركردگرایی» سؤالات زیادی از بخش پارسونز طرح شده است. شباهتی فرمی میان سؤالات 94، 95 و 96 مشاهده میشود؛ از این قرار كه بیش از تعمق باید بر اشراف بر مباحث تمركز كرد. بخش اعظم سؤالات طرحشده از كتاب «نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر» تألیف جورج رتیزر میباشد كه نشان از اهمیت فوقالعاده این كتاب برای طراحان سؤال در سالهای اخیر دارد.