آب های زیرزمینی
باتوجه به ساختار جدید سؤالات که از سال 96 ارائه شد، برای درس آبهای زیرزمینی در هر دوسال سؤال مطرح شده است. تعداد سؤالات محاسباتی در سال 97، شش سؤال بوده است که نسبت به سال 96 که 4 سؤال محاسباتی مطرح شده بود، افزایش داشته است. همین امر موجب وقتگیر بودن روند حل سؤالات می شود، اما از لحاظ کیفیت سؤال ها و درجه سختی می توان گفت: سؤالات در هر دوسال اخیر در یک سطح ارائه شده اند. سؤالات مطرح شده در آزمون سال 97 از مباحث زیر یا تلفیقی از این مباحث ارائه شده است : خصوصیات فیزیکی محیط متخلخل، انواع آبخوان، معادله دارسی، هدایت هیدرولیکی، ضریب آبگذری، نقشه های تراز آب زیرزمینی ، آزمون پمپاژ و تخشخی خصوصیات هیدرولیکی بهوسیله ی این آزمون ها و ردیاب ها ارائه شده است.
ارزیابی ذخایرمعدنی
در آزمون سال 97 تعداد سؤالات درس ارزیابی ذخایر معدنی10 سؤال بوده است. تعداد سؤالات این درس در سال 97 نسبت به سال 96 ثابت است. سؤالات همگی بهصورت مفهومی طرح شدهاند. از مبحث پیجویی مواد معدنی 1 تست، تونلهای اکتشافی 3 تست و هر یک از مباحث گمانه های اکتشافی، نمونهبرداری و روشهای محاسبه ذخیره 2 تست طرح شده است. تستها از كتاب ارزیابی ذخایر معدنی تألیف حسن مدنی و مبانی اكتشاف مواد معدنی تألیف حسن مدنی طرح شده است. داوطلبان با مطالعه دقیق منابع قادر بودند به تمامی سؤالات به درستی پاسخ دهند.
دروس تخصصی استخراج معدن
رویه سؤالات مربوط به رشته مهندسی معدن در این آزمون نسبت به آزمون سال 96 تغییر نکرده است. در مجموع سؤالات بخش استخراج در آزمون کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی معدن در سال 97 مشابه سال 96 بوده است. اغلب سؤالات قابل پاسخگویی بودند. بهصورت کلی در چند سال اخیر سؤالات کنکور معدن و بهویژه بخش استخراج بسیار شبیه به هم بوده و بهراحتی با مطالعه سؤالات کنکورهای سال های گذشته می توان اکثر سؤالات سال 97 را جواب داد. در پایان به داوطلبان سال آینده توصیه می شود که حتماً سؤالات مطرح شده در کنکورهای سالهای قبل را بهدقت تحلیل و بررسی نمایند و مباحث مطرح شده در این آزمون ها را بهطور مفصل مطالعه نمایند. در درس اقتصاد معدنی، مانند سالهای گذشته، سؤالات نسبتاً سادهای مطرح شده بود. با این تفاوت که در سال 96 مباحث بیشتری تحتپوشش قرار گرفته بودند. سؤالات اقتصاد معدن از مباحث روش ارزش فعلی، روش نرخ بازگشت سرمایه بود. همچنین با مطالعه کتاب اقتصادمعدن دکتر علی فضلوی و کتاب اقتصاد مهندسی اسکونژاد، میتوان به سؤالات بهراحتی پاسخ داد.
اقتصاد معدنی
در درس اقتصاد معدنی مانند سالهای گذشته، سؤالات نسبتاً سادهای مطرح شده بود. سؤالات اقتصاد معدن از مباحث روش ارزش فعلی و روش نرخ بازگشت سرمایه بود. همچنین با مطالعه کتاب اقتصادمعدن دکتر علی فضلوی و کتاب اقتصاد مهندسی اسکونژاد، میتوان به سؤالات بهراحتی پاسخ داد.
ریاضی
در درس ریاضی، دروسی که از آنها در سال 97 سؤال مطرح شده بود، مانند سال گذشته بود. بهطور کلی در این سال از دروس ریاضی عمومی 1، ریاضی عمومی 2، معادلات دیفرانسیل و ریاضی مهندسی سؤال طرح شده بود. داوطلبان با مطالعه كتابهای ریاضی مدرسان شریف قادر بودند به تمامی سؤالات پاسخ دهند.
زمینشناسی
ساختار سؤالات زمینشناسی ساختاری و زمینشناسی اقتصادی همانند سال 96، مجموعاً شامل سؤال بوده است. از این20 سؤال،10 سؤال زمین شناسی اقتصادی و10 سؤال زمین شناسی ساختمانی بوده است. سطح سؤالات زمین-شناسی ساختمانی در هر دوسال تقریباً مشابه هم است. مباحث مطرح شده در سؤالات آزمون سال 97 شامل مواردی از قبیل : ساختهای اولیه و ثانویه سنگ های ثانویه، چینخوردگی ها، درزه ها، گسل ها و مؤلفه های مربوط به آن، استرونت و کاربردهای آهن، کنتورهای ساختمانی و مباحث مربوط به بیضوی تنش آورده شده است
.
سؤالات زمین شناسی اقتصادی امسال در مقایسه با سال گذشته از نظر سطح سؤالات تقریباً در یک سطح بوده اند. در هر دو سال از مباحث مربوط به دگرسانی ها 2 سؤال و کانسارهای ایران 1 سؤال آورده شده است. سایر مباحث مطرح شده در سؤالات زمین شناسی اقتصادی سال 97 شامل : کانی های مهم و اقتصادی مربوط به کانسارهای مختلف، ذخایر ماگمایی، کانسارهای مولیبدن تیپ کلیماکس، پگماتیت ها، ذخایر ارتوماگمایی و عوامل مؤثر در تشکیل ذخایر بوده است. در کل سطح کیفی و درجه سختی سؤالات نسبت به سال قبل تغییر چندانی نداشته است.
ژئوشیمی
تعداد سؤالات ژئوشیمی اكتشافی در سال 97،10 تست بوده است كه از مبحث اصول پراکندگی ژئوشیمیایی عناصر 2 تست، اصول مهاجرت ژئوشیمیایی عناصر، شاخصهای ژئوشیمیایی و کاربرد آنها، تکنیکهای آماری در بررسیهای ژئوشیمیایی و بررسی هاله های هیدروژئوشیمیایی هرکدام 1 تست، هالههای لیتوژئوشیمیایی اولیه و ثانویه 4 تست طرح شده است و توزیع مباحث تقریباً مشابه آزمون 96 است ولی تعداد تست هایی که از آن مباحث مطرح شده مشابه سال 96 نمی باشد. با مطالعه كتاب اصول اكتشافات ژئوشیمیایی دكتر حسنی پاك، داوطلبان میتوانستند به تمامی سؤالات پاسخ دهند.
ژئوفیزیك
تعداد سؤالات ژئوفیزیك اكتشافی در آزمون سال 97،10 سؤال بود كه عمده این سؤالات مفهومی مطرح شد. از هریك از مباحث روشگرانی، روشهای لرزهای و از مبحث پلاریزاسیون القائی (IP) هرکدام 2 تست و از روش مغناطیس، روشهای مقاومتسنجی (RS)، روش الکترومغناطیس و خواص فیزیکی سنگ ها هرکدام 1 تست طرح شده بود. همچنین از مبحث روش پتانسیل خودزا (SP)كه در سال 96 یك تست طرح شده بود، در آزمون 97 سؤالی مطرح نشده بود. داوطلبان با مطالعه منابعی چون ژئوفیزیك اكتشافی دكتر نوروزی و روشهای الكتریكی در ژئوفیزیك دكتر نوروزی و ژئوفیزیك تلفورد و اصول اكتشافات ژئوفیزیک كلاگری قادر بودند به تمامی سؤالات پاسخ دهند.
دروس تخصصی فرآوری مواد معدنی
ترکیب سؤالات فرآوری در آزمون کارشناسی ارشد سال 97، شامل 19 سوال کانه آرایی و 11 سوال فلوتاسیون می باشد. در سال 97 روند کلی آزمون مشابه سال گذشته است و تا حدودی سعی بر آن شده که سؤالات مقداری مفهومیتر طراحی شوند. در مبحث مربوط به کانه آرایی از سؤالات پر تکرار کنکور استفاده شده است. (در این بخش از سؤالات تست جدید و دارای نوآوری خاصی به چشم نمیآید.) در بخش سؤالات مربوط به فلوتاسیون در سال 97 دو سؤال محاسباتی آمده است، درحالیکه سال 96 سؤال محاسباتی از این قسمت مطرح نشده بود. اما ادامه تست ها مشابه تست های سالهای قبل است. در مورد این سؤال نیز خوشبختانه طراح محترم در آزمونهای آزمایشی دقیقاً چنین سؤالی را طرح کرده است. بهطور کلی کنکور سال 97 مشابه کنکورهای سال های گذشته است و پیکره سؤالات تغییر چندانی نکرده است.
با مقایسه آزمون های آزمایشی مدرسان شریف و کنکور امسال مشخص می شود که کنکورهای آزمایشی کاملاً شبیه سازی شده اند و حتی تعدادی از سؤالات بدون تغییر در کنکور مطرح شده است. در نهایت با درنظر گرفتن اشتباهات احتمالی و شرایط مربوط به جلسه کنکور، داوطلبی که دارای تسلط بر روی مباحث مطرح شده در آزمون باشد، می-تواند به 75 الی 85 درصد سؤالات به درستی پاسخ دهد.
مقاومت مصالح
در درس مقاومت مصالح، تعداد سؤالات در سال 97 همانند سال گذشته، 15 سؤال طرح شده بود. در این سال از مباحث تنش، کرنش و روابط بین آنها، تعیین تغییر مکان در انواع سیستمهای سازهای، پیچش، خمش، تنشهای برشی، خیز و ترکیب تنشها سؤال طرح شده بود. همچنین کل سؤالات از کتاب مقاومت مصالح بیرجانسون طرح شده بودند. داوطلبان با مطالعه كتاب مقاومت مصالح مدرسان شریف قادر بودند به تمامی سؤالات پاسخ دهند.
دروس مربوط به گرایش مکانیک سنگ
کنکور ارشد مهندسی معدن در سال 97 همانند سال گذشته مطرح شده و همچنین منابع گرایش مکانیک سنگ نیز در کنکور امسال مشابه سال گذشته به صورت زیر بوده است:
- مکانیک سنگ
- حفر چاه و فضاهای زیرزمینی
- کنترل زمین و نگهداری در کنکور امسال تعداد سؤالهای مطرح شده در گرایش مکانیک سنگ30 سؤال بود.
که سهم هر درس به شرح زیر بوده است:
- مکانیک سنگ (15 سؤال)
- حفر چاه و فضاهای زیرزمینی (8 سؤال)
- کنترل زمین و نگهداری (7 سؤال)
مکانیک سنگ: از 15 سؤال درس مکانیک سنگ، 12 سؤال بهصورت مسئله بوده و 3 سؤال بهصورت مفهومی. درواقع سؤال حفظی وجود ندارد و دانشجو بایستی به لحاظ مفهومی مباحث را درک کرده باشد. سختی سؤالات مانند کنکور 96 بوده و دانشجو باید به مباحث مربوط خواص مکانیکی سنگ بکر، ردهبندی مهندسی سنگها و معیارهای شکست بیشتر توجه کند.
حفر چاه و فضاهای زیرزمینی: هر 8 سؤال مربوط به این درس بهصورت مفهومی طراحی شده بودند و سختی سؤالات در این درس تقریباً در حد آزمونهای سال گذشته بوده است. به دانشجویان گرامی توصیه میشود که به روشهای حفر فضاهای زیرزمینی و مزایا و معایب هر روش توجه کامل داشته باشند، چرا که همیشه بخش زیادی از سؤالات از این مباحث میباشد.
کنترل زمین و نگهداری: از 7 سؤال مربوط به این درس 5 سؤال بهصورت مسئله بوده و 2 سؤال بهصورت مفهومی بوده است. در این درس به مانند سنوات گذشته بیشتر سؤالات بهصورت مسئله و تحلیلی هستند و به دانشجویان گرامی توصیه میشود به روابط نگهداری چوبی، قابهای فولادی و میلمهارها توجه بیشتری داشته باشند. شایان ذکر است که تقریباً تمامی سؤالات مربوط به گرایش مکانیک سنگ مشابه آن و یا در برخی موارد عیناً در آزمونهای مدرسان شریف مورد استفاده قرار گرفته بود.
مکانیک سیالات
در درس مکانیک سیالات، تعداد سؤالات در سال 97 همانند سال گذشته، 15 سؤال طرح شده بود. در آزمون امسال، چند سؤال حفظی و مفهومی هم مطرح شده بود. همچنین کل سؤالات از کتابهای درسی مکانیک سیالات وایت و مکانیک سیالات استریتر وایلی طرح شده بودند.