دروس تخصصی مشترک
نظریه زبانها و ماشینها
سؤالات نظریه سال 94 بسیار استاندارد و مفهومی طراحی شدهاند، بطوری که در چند سال اخیر بیسابقه میباشد؛ البته انتظار از روند طراحی تستهای کنکور همینگونه باشد تستها به گونهای طراحی شدهاند که داوطلب باید بر بخشهای مختلف کتاب تسلط داشته باشد تا قادر به پاسخگویی به سؤالات باشد و داوطلبان با حفظ کردن مباحث درسی قادر به پاسخگویی به سؤالات نخواهند بود. جواب تمام سؤالات کنکور صراحتاً در کنکورهای آزمایشی مدرسان شریف آورده شده بود و در صورتی که داوطلبان نسبت به آنها تسلط پیدا کرده باشند (و یا حتی آنها را حفظ کرده باشند!!!) قادر به پاسخگویی سؤالات کنکور 94 میباشند.
براساس بودجهبندی ارائه شده برای درس مذكور میتوان مشاهده نمود كه مباحث گرامرهای منظم و زبانهای منظم و ماشین تورینگ برخلاف سال گذشته سؤالی را به خود اختصاص ندادهاند و در مقابل 1 سؤال از بخش مشخصههای زبانهای مستقل از متن ارائه گردیده است كه نسبتاً سؤال سختی بوده است. هر كدام یك از مباحث مشخصههای زبان منظم و ماشین پشتهای و زبانهای مستقل از متن یك سؤال را به خود اختصاص دادهاند كه دو مورد اول در سطح سختی بالاتری نسبت به سال گذشته قرار دارند.
مدارهای منطقی
در کنکور 94 سؤالات پراکندگی بیشتری در مباحث درسی داشتند و برخلاف سال 93 که 3 سؤال از مدارهای ترتیبی وجود داشت، در این سال تنها یک سؤال از این مبحث وجود داشت و در عوض از مباحث دیگر سؤالات متنوع تری طرح شده بود. سطح سؤالات متوسط ارزیابی میشود و دقت داوطلب در حل سؤالات در این درس مسأله مهمی است. با توجه به نکات گفته شده، توصیه میشود که تمرینهای متنوع و زیادی از این درس حل شود تا پیچیدگی محاسبات آزمون مشکلی برای داوطلب ایجاد نکند . همانطور كه مشاهده میشود، سؤالات آزمون سالهای 93 و 94 در این مبحث تقریباً دارای سطح یكسانی هستند، با توجه به بودجهبندی موجود مدار ترتیبی و سادهسازی هر كدام یك سؤال را به خود اختصاص دادهاند. مباحث هازارد و اعداد كه در سال گذشته كنكور نقشی نداشتند امسال هر كدام یك سؤال را در آزمون سراسری شامل میشوند، در مقابل هیچ سؤالی از مبحث گیت در سال 94 ارائه نشده است، كه این امر دلیلی بر بیاهمیت بودن این مبحث نخواهد بود.
معماری کامپیوتر
در این درس نسبت به سال گذشته بعضی سؤالات از فصلهای مختلفی از کتاب طرح شده بود و این امر به دلیل تنوع سرفصل درس معماری کامپیوتر است. از فصل محاسبات همچنان بیش از یک سؤال مطرح شده و این مبحث جزء مباحث محبوب این درس از دید طراحان سؤال است. سؤالات در مجموع مفهومی و محاسباتی بوده و از سطح بالایی برخوردار بودند و از سال گذشته نسبتاً سادهتر طرح شدهاند. به نظر میرسد داوطلبینی که تسلط کافی روی درس دارند، بتوانند به تعداد زیادی از سؤالات این درس پاسخ دهند.
با توجه به بودجهبندی تمام مباحث امسال از اهمیت یكسانی برخوردار بوده است و تنها بخش محاسبات دو سؤال را به خود اختصاص داده است.
بخش مسیر داده نیز هیچ سؤالی را در آزمون 94 به خود اختصاص نداده است. به طور یكسان از هر كدام از مباحث حافظه، ورودی ـ خروجی و واحد كنترل و واحد پردازش یك سؤال در آزمون سال 94 ارائه شده است. لازم به ذكر است از مباحث واحد كنترل و واحد پردازش مركزی در سال گذشته سؤالی مطرح نشده است، در صورتی كه امسال از هر كدام یك سؤال در آزمون مشاهده میگردد.
مفاهیم سیستمهای عامل
از روند طراحی تستهای کنکور سالیان اخیر به سادگی قابل فهم است که سؤالات به سمت طراحی مفهومی پیش میروند. سؤالات کنکور تماماً مفهومی و طوری طراحی شدهاند که داوطلب جهت انتخاب گزینه صحیح باید به موضوع مورد نظر مسلط باشد.
میتوان گفت در سؤالات کنکور به احتمال خیلی بالایی حداقل یک سؤال از بخش نخ و یک سؤال از بخش سمافور مطرح میگردد (که با توجه به اهمیت آنها امری منطقی میباشد). سال 94 نیز مستثناء نبوده و حتی از بحث سمافور دو سؤال مطرح شده است.
سؤالات نیز تقریباً استاندارد طراحی شدهاند، و تنها ایرادی که میتوان به آن گرفت عدم ارائه سؤال مفهومی از بخش صفحهبندی و قطعیبندی میباشد (از این بخش یک سؤال طرح شده است که به اندازه کافی مفهومی نمیباشد).
ضمناً سؤال 72 صرفاً جهت اتلاف وقت دانشجو طراحی شده است؛ در کنکورهای آزمایشی مدرسان شریف سؤالات متعددی آورده شدهاند که مشابه سؤالات کنکور میباشند و داوطلب با تسلط بر آنها میتوانست به سادگی گزینههای صحیح را انتخاب کند.
ساختمان داده
در نگاه کلی سؤالات ساختمان داده 94 ساده بودند، 6 سؤال مانند سالهای گذشته از این درس طرح شده است. بر خلاف گذشته فقط یک سؤال از مبحث درختها طرح شده بود و دو سؤال از لیست که معمولا از آن سؤالی طرح نمی شود و یک سؤال از بخش درهمسازی است مثل اینکه سؤالات مربوط به درختها با سؤالات لیست و درهمسازی جایگزین شده اند. سؤالات لیست بسیار ساده هستند و شاید هدف طراحی سادهسازی کنکور بوده است. شاید سختترین سؤال این درس سؤال 52 بوده که آن هم سؤال متوسطی محسوب میشود، بقیه سؤالات ساده هستند. دانستن نحوهی عملکرد الگوریتم مرتب سازی سریع برای حل سؤال 47 کافی است. سؤال 48 یک مثال روتین از بخش اول کتاب مرجع این درس است. در کتاب دکتر قدسی در فصل درهمسازی یک مثال مطرح میشود که شباهت بسیار زیادی با سؤال 49 دارد و این سؤال در مبحث درهمسازی روتین محسوب میشود. سؤال 50 واقعاً ساده بوده و با کشیدن درخت رابطهی بازگشتی بسیار ساده حل می شد. سؤال 51 بیشتر جنبهی عملی داشت و پیادهسازی لیست با استفاده از اشارهگرها در زبان C بود. که البته در کنکور IT امسال هم آمده بود.
ریاضیات:ریاضی مهندسی
سؤال مربوط به درس ریاضی مهندسی که از آن چهار سؤال طرح شده است، از نظر پراکندگی مناسب و تقریباً از تمام مباحث مهم بوده است؛ از نظر سطح سؤالات میتوان گفت سؤالات از متوسط بالاتر بودهاند. سؤالات کنکور سال 94 از سؤالات سال 93 به نسبت سختتر و نیاز به تسلط بیشتری دارند.
سختی این درس و وابستگی بخشهای مختلف به یکدیگر باعث شده است که این درس عموماً مورد استقبال داوطلبان قرار نمیگیرد و داوطلبان وقت خود را بر روی دروس دیگر سرمایهگذاری میکنند. هر چند که انجام این کار خیلی توصیه نمیشود، ولی کسانی که در کنکور 94 این روش را پیش گرفته بودند شاید سود بیشتری نسیبشان شده باشد.
همانطور كه از بودجهبندی صورت گرفته برای این درس مشاهده میشود هر كدام از مباحث، سری فوریه و انتگرال آن و معادلات با مشتقات جزیی، توابع تحلیلی و انتگرال مختلط همانند سال گذشته 1 سؤال را به خود اختصاص دادهاند.
ریاضیات گسسته
به نظر میرسد سؤالات ریاضیات گسسته سال 94 از سؤالات ریاضیات گسسته سال سادهتر باشد و در عین حال مبحثهای طرح سؤال غیر استانداردتر هستند. یک سؤال از نظریه اعداد مطرح شده است، دو سؤال از رابطهها و نظریه مجموعهها و یک سؤال از منطق و یک سؤال هم از نظریه گرافها. سؤالات ساده، سؤال نظریه اعداد بسیار تازگی دارد. سؤالات 44، 45 و 46 سؤالات ساده كنكور 94 بودند. معمولاً سؤالات بخش رابطه و منطق ساده هستند و به دانشجویان توصیه میشود این دو قسمت را برای كنكور حذف نكنند. سؤال 42 كه هم میتوان آن را در حوزهی شمارش قرار داد هم در حوزهی نظریه مجموعهها كمی سخت بود و سؤال43 به نظر میرسد از بقیه سؤالات كمی سختتر بود و نیاز به دانستن رابطهی اویلر داشت. هر چند با مطالعهی دقیق دانشجو میتوانست به هر5 سؤال جواب درست بدهد، ولی دانشجویانی هم كه ریاضیات گسسته را خیلی دقیق نخوانده بودند هر 3 سؤال به راحتی جواب میدادند. ریاضیات گسسته جدا از اینکه هر ساله5 سؤال از آن مطرح میشود، اما تأثیر مستقیمی بر كلیهی دروس مهندس كامپیوتر دارند پس به دانشجویان توصیه میشود این درس را جدی بگیرند.
محاسبات عددی
تعداد سؤالات محاسبات عددی سه سؤال است كه هر ساله یک سؤال معمولاً مربوط به خطاها بوده و یک سؤال مربوط به درونیابی و یک سؤال از حوزههای مختلف مطرح میشود. امسال دو سؤال مربوط به خطاها و یک سؤال مربوط به درونیابی كه اهمیت این دو حوزه را كاملاً نشان میدهد. سؤال 39 كه درونیابی بود مانند بقیه سؤالات این حوزه ساده بود. معمولاً سؤالات خطا كمی مشکلتر هستند، متأسفانه امسال دو سؤال 40 و 41 بسیار گنگ و نامفهوم بودند. سؤال 40 اصلاً ارتباط a و b را با دنبالهی ریشهها ذكر نکرده و ما با حدس اینکه رابطهی خطای نیوتن مد نظر طراح بوده این سؤال را حل میکنیم. سؤال 41 هم از این لحاظ كه تعداد تقسیم بندی بازهی یک را لحاظ نکرده غلط است، در صورتی كه تعداد تقسیم یعنی n را 2 یا 3 یا اعداد دیگر بگیریم مقدار m متفاوت بدست میآید.
آمار و احتمالات مهندسی
بر خلاف سالهای اخیر، سؤالهای این درس نسبتاً ساده طرح شده بودند، به طوری که حتی شاید داوطلبانی که زمان زیادی را برای این درس صرف نکرده بودند نیز قادر به پاسخگویی بعضی از سؤالات این درس بودند. با توجه به این نکته میتوان گفت کسانی که روی درس آمار و احتمالات مهندسی سرمایهگذاری کرده بودند سود کردند، هر چند که ممکن است در سالهای بعد نتیجه معکوس باشد، یعنی سؤالات بسیار سخت طرح شوند و داوطلبانی که زمان زیادی را جهت یادگیری آن صرف میکنند متضرر شوند.
دو سؤال اول این درس در سال 94 ساده بودند، به طوری که حتی با اطلاعات عمومی هم شاید افرادی قادر به پاسخگویی آنها میبودند. نوع سؤالات از نظر پراکندگی نیز مناسب بودند لذا به داوطلبان توصیه میشود از این درس غافل نشده و زمان خاصی را برای این درس اختصاص دهند.
دروس تخصصی معماری کامپیوتر
درس مدار الکتریکی دارای مباحث زیادی است که برای پاسخ به سؤالات باید تستهای کنکورهای اخیر و سؤالات متنوعی حل شود تا تسلط بر روی مباحث و سؤالهای مطرح شده بدست آید، از این رو مهمترین منبع در این درس حل کردن سؤالات کنکورهای سراسری است که این سؤالات در کتاب مدار مدرسان با جواب کامل تشریحی آورده شده است. ویژگی درس مدار الکتریکی پیوستگی آن است به نحوی که دانشجویان باید به تمامی مطالب پیشین یک مبحث تسلط داشته باشند. به طور کلی بیشتر سؤالات از حوزههای مدار معادل تونن و نرتون، مدار مرتبه اول و تجزیه و تحلیل حالت دائمی سینوسی طرح میشوند. در کنکور امسال سؤالات بسیار منطقی و قابل حل طرح شده است که به راحتی میتوان به این سؤالات پاسخ داده شود. سؤال (74)، این سؤال در کنکورهای قبل با اندکی تغییر آورده شده بود و راه حل آن راحت و سؤال جدید و خلاقانهای محسوب نمیشود این سؤال از بخش “تحلیل غیر خطی و تقویتکنندههای عملیاتی” طرح شده است. سؤالات (76)، (77) و (78) نیز بسیار زیاد در کنکورهای قبل تکرار شده اند و واقعا به راحتی با اندکی بررسی تستهای سالهای قبل میتوان به این سؤالات به راحتی پاسخ داد. سؤال (76) سؤالی مربوط به حالت ماندگار سینوسی است که سؤالی پرتکرار در کنکور معماری کامپیوتر و رشته برق است.
از دیدگاه کلی توان گفت که سؤالات امسال راحت و واقعاً قابل حل بودند و هیچ نکته جدید و خلاقانهای در این سؤالات به چشم نمی خورد و انتظار میرود که دانشجویان به درصد خوبی از سؤالات پاسخی صحیح داده باشند. هیچ کدام از سؤالات وقتگیر نبودند و راهحلهای روتینی داشتند. کنکور سال گذشته مدار نیز ساده بود و میشود به حداقل 2 سؤال آن پاسخ صحیح داد. هر چند درس مدار به گونهای است که میتوان سؤالات دشوار و بسیار وقتگیر با محاسبات زیاد مطرح کرد، اما با این وجود تجربه چند سال گذشته نشان میدهد سرمایهگذاری روی این درس پربازده بوده است.
سؤالات امسال در مقایسه با سؤالات سال قبل بسیار راحت تر و قابل حل تر بودند.
تحلیل گره، مش، سادهسازی مدار و بدست آوردن مدار معادل تونن و نورتن پایه و اساس مدار است. بنابراین دانشجویان بهتر است قبل از خواندن هر مطلبی در مدار در این دو قسمت تبحر یابند. پس از تبحر در این مطالب مدار یادگیری مرتبه اول، دوم و تحلیل حالت دائمی سینوسی ساده خواهد شد.
انتقال دادهها
درس انتقال داده ها همچون بسیاری از درس شامل مفاهیم بهم پیوسته می باشد که رسیدن به سطح مطلوبی از این مفاهیم مربوط به این درس، نیازمند مطالعه اکثر مطالب این درس می باشد. به طور کلی می توان گفت که مفاهیم این درس به صورت زنجیروار به یکدیگر مرتبط می باشند.
سؤالات امسال نیز از این قاعده مستثنا نبودند. اما آنچه که در سؤالات کنکور 94 بیشتر مشهود بود توزیع یکنواخت دشواری و آسانی سؤالات بود که می توان گفت که از یک توزیع یکنواخت پیروی می کرد گرچه برخی سؤالات نسبت به سال قبل آسانتر و برخی دیگر نیز دشوارتر مطرح شده بودند. برای نمونه می توان گفت که مفاهیم ابتدایی همچون رسانه-های انتقال و خود مفاهیم انتقال داده ها در قالب یک سؤال حفظی مطرح شده بود که جزء سؤالات آسان طبقهبندی میشد.
از طرفی دیگر مفاهیمی همچون کنترل جریان و انتقال های همگام و غیرهمگام به نسبت دشوارتر از سال قبل مطرح شده بود. با توجه به نوع سؤالات متوجه می شویم که اکثر سؤالات از حالت حفظی خارج و بیشتر به سمت مفهومی بودن سوق پیدا کرده است که نیازمند مطالعه دقیق و مفهومی سؤالات در این راستا می باشد. در حالت کلی در سال 94 همچون سالهای گذشته 4 سؤال طرح شده بود که سؤالی از قسمت کنترل پیوند داده ها مطرح نشده بود، در مقابل دو سؤال از بخش انتقال داده ها و رسانه های انتقال مطرح شده بود. آنچه در مقایسه سؤالات امسال و سال های قبل بیشتر به چشم می خورد، ثابت بودن سؤالات مربوط به بخش رمز کردن داده ها (مدولاسیون) و مفاهیم مربوط به انتقال داده ها و کنترل جریان می باشد که نیازمند توجه هرچه بیشتر دانشجویان به این بخش میباشد.
آنچه در پایان لازم است در مورد این درس ذکر شود، بیان این مطلب می باشد که درس انتقال داده ها به عنوان یکی از دروس پایه شناخته می شود که ریاضیات نیز کم کم خود را در این بخش بیشتر نمایان می کند و لازم است دانشجویان از حالت حفظی خارج و بیشتر به سمت مفهومی بودن پیش روند.
الکترونیک دیجیتال
درس الکترونیک دیجیتال پیش نیاز درس VLSI است و این دو درس کاملکننده یکدیگر میباشند و در واقع میتوان این دو درس را به منزله یک درس واحد در نظر گرفت. لازمه تسلط بر مباحث درس الکترونیک دیجیتال تسلط بر مباحث درس طراحی مدارهای VLSI میباشد. تفکیک سؤالات این دو درس از یکدیگر در اکثر مواقع امکان پذیر نمی باشد چون طراحان سؤال ها را به صورت ترکیبی طرح می کنند. مباحث درسهای الکترونیک دیجیتال و طراحی مدارهای VLSI معمولاً به طور سلسله مراتبی و با یک توالی منطقی تکامل پیدا میکنند. به این معنا که مباحث هر فصل، وابسته به فصول قبل است و برای تسلط بر آنها، دانستن موضوعات قبلی و تسلط بر آنها ضروری است.
در آزمونهای سالهای اخیر، از دو فصل آخر درس الکترونیک دیجیتال یعنی مباحث فصلهای ترانزیستورهای MOSFET و گیتهای CMOS سؤالات بیشتری مشاهده میشود و این هم به دلیل این است که مباحث اولیه این درس قدیمی است و میتوان گفت که الان کاربردی در صنعت میکروالکترونیک ندارند و طراحان نیز با توجه به این موضوع سؤالهای خود را اکثرا از مباحث کاربردی و امروزی طرح می کنند. در کنکور امسال یک سؤال از مباحث فصل ترانزیستورهای NMOS مطرح شد که سؤال راحت و تنها یک فرمول گذاری صرف بوده است. و دو سؤال نیز از مباحث MOSFET مطرح شده بود که سؤالهای متوسط مایل به سخت بودند که برای حل این سؤالات صرفا دانستن الکترونیک دیجیتال کافی نمیباشد و باید VLSIرا نیز ضمیمه اطلاعات خود کرد. نکته قابل توجه در کنکور امسال و سال گذشته این مطلب بود که هیچ سؤالی از مباحث فصلهای مشخصههای ICهای دیجیتال، خانوادههای RDL، مدارهای RTL و DTL و مدارهای TTL مطرح نشده بود.
در کل سؤالات امسال سؤالات متوسط مایل به سخت بودند که نیاز به تسلط کافی بر روی مباحث هر دو درس داشت. نکته دیگر که قابل ذکر است نحوه طرح سؤالات است که هر سال نسبت به سالهای قبلتر سؤالت جدید و نوآورانهای مطرح میشود که نیاز به تسلط بالا بر روی مباحث هر دو درس است.
طراحی مدارهای VLSI
درس طراحی مدارهای VLSI به دلیل اینکه از جمله دروس کنکور دکتری نیز مطرح می شود و در پایه کارشناسی ارشد درسی تحت عنوان طراحی پیشرفته مدارهای VLSI تدریس می شود، توجه به آن از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. از طرف دیگر بسیاری از مفاهیم این درس زیرمجموعه ای از مفاهیم درس الکترونیک دیجیتال می باشد و این بدان معناست که با تسلط به این درس (الکترونیک دیجیتال) می توان تا حدی بسیار زیادی با مفاهیم درس طراحی مدارهای VLSI آشنایی نسبی پیدا کرد. مباحث درس طراحی مدارهای VLSI معمولاً به طور سلسله مراتبی و با یک توالی منطقی تکامل پیدا میکنند. به این معنا که مباحث هر فصل، وابسته به فصول قبل است و برای تسلط بر آنها، دانستن موضوعات قبلی و تسلط بر آنها ضروری است. بر همین اساس، هر سؤال درس طراحی مدارهای VLSI معمولاً به طور طبیعی ترکیبی از چندین مبحث را در خود دارد و به همین دلیل شاید جداسازی سؤالات بر حسب سرفصل کار منطقیای نباشد.
تمام فصول مربوط به این درس به صورت پیچیده ای بهم تنیده می باشد که نمی توان مرز مشخصی را برای این کار در نظر گرفت؛ به گونه ای که عدم آشنایی با یک فصل منجر به عدم شناخت فصول دیگر می گردد. آنچه که در کنکور 94 برای درس VLSI مشهود بود، افزایش تعداد سؤالات از 5 سؤال به 6 سؤال بود که لزوم توجه هرچه بیشتر دانشجویان را می طلبد. در کنکور امسال همچون سال قبل دو سؤال در زمینه ترانزیستورهای MOS مطرح شده بود که از لحاظ دشواری پایین تر از سال 93 مطرح شده بود، با این وجود در زمینه مدارهای CMOS برخلاف سؤال 93 که دو سؤال مطرح شده بود، سال 94 سؤالی مطرح نشده بود.
همچنین در زمینه پارامترهای کارایی مدار تنها یک سؤال مطرح شده بود که در مقایسه با سال 93 کمی آسانتر بیان شده بود. در زمینه طراحی مدارهای مختلف کاربردی و بهبود آنها نیز که در سال 93 سؤالی مطرح نشده بود، امسال یک سؤال از بین 6 سؤال را به خود اختصاص داده بود.
در کل می توان گفت که تفاوت اصلی سؤالات امسال و سال قبل طراحی سؤالاتی بود که در سال قبل بدان توجهی نشده بود و امسال بیشتر مورد توجه طراح سؤال قرار گرفته بود.
طراحی الگوریتم
سؤالات این درس نیز همانند سالیان اخیر مفهومی طراحی شده است؛ البته بعضی از آنها شبیه به تست هوش میباشند که در نظر اول قابل حل نیستند و نیاز به دقت نظر بالایی دارند. از نظر سطح سؤالات، میتوان گفت سؤالات از سطح پایین شروع شده و تا سطح خیلی بالایی پیش رفتهاند، که از این نظر سؤالات تقریباً استاندارد و مناسب بودند. نکته مثبت دیگر سؤالات این است که تقریباً تمام مباحث سرفصل کنکور را پوشش میدهد، و از طرفی در صورتی که داوطلبی فقط فصلهای خاصی را مطالعه کرده باشد، قادر به پاسخ گویی سؤالات مربوطه خواهد بود. مشابه سؤالات کنکور در کنکورهای آزمایشی مدرسان شریف نیز آورده شده است، و در صورتی که داوطلب بر آنها تسلط کافی پیدا کرده باشد، قادر به حل سؤالات کنکور خواهد بود.
با توجه به بودجهبندی مشاهده میشود كه در آزمون 94 هیچ سؤالی به مباحث كوتاهترین مسیر بین رئوس و برنامهریزی پویا اختصاص نیافته است. در مقابل مبحث الگوریتمهای حریصانه كه در سال گذشته در سؤالات آزمون سراسری مشاهده نشده بود، امسال دو سؤال را به خود اختصاص داده است. تقسیم و غلبه و الگوریتمهای گراف پایه نیز هر كدام به ترتیب 1 و 2 سؤال را به خود اختصاص دادهاند. سؤالات مبحث الگوریتمهای گراف پایه از سطح بالاتری نسبت به سال گذشته برخوردار بودند.
کامپایلر
هر چند که قالب سؤالات این درس عموماً قابل حدس هستند، ولی در سال 94 نوآوریهایی در قالب سؤالات دیده میشود. ولی سؤالات طبق سنوات گذشته از جدول تجزیه روشها مختلف آورده شده است و داوطلب جهت پاسخ گویی به آنها باید بر روش ساخت جدول تجزیه تمام روشها مسلط بوده و قادر به بررسی آنها باشد. سؤالات این درس از نظر میزان سختی استاندارد بودند و حتی میتوان گفت متوسط رو به پایین بودند (چرا که میتوان سؤالاتی سخت تر و وقتگیرتر نیز طراحی کرد که امری مرسوم میباشد)؛ مشابه این سؤالات در کنکورهای آزمایشی مدرسان شریف بسیار ارائه گردیده است. همانطور كه مشاهده میگردد با توجه به بودجهبندی صورت گرفته همانند سال گذشته سه سؤال از بخش تحلیل سینتكس در آزمون سال 94 ارائه گردیده است كه از لحاظ سطح سؤال در مرتبه برابری با سال گذشته قرار گرفته است.
طراحی و پیاده سازی زبان های برنامه سازی
درس طراحی و پیادهسازی زبانهای برنامهسازی، یکی از دروسی است که هر چند ساده است ولی در عین حال بسیار سخت میباشد. تقریباً نیمی از سؤالات این درس در سال 94 بسیار دشوار و غیر استاندارد طراحی شدهاند و این در صورتی است که عموماً سؤالات این درس ساده میباشند.
هر چند که این درس دارای مباحث حفظی زیادی میباشد، ولی سؤالات سال 94 اکثراً مفهومی آورده شدهاند، و داوطلب باید اطلاعات بسیار بالایی از نحوه پیادهسازی زبانها مختلف داشته باشد تا قادر به پاسخگویی سؤالات باشد. براساس بودجهبندی صورت گرفته برای این درس مشاهده میشود كه كلیه مباحث آشنایی با زبان برنامهنویسی لیسپ، آشنایی با زبان برنامهنویسی امال، حوزه پویا و ایستا و آشنایی با زبان سی هر كدام به طور یكسان یك سؤال را به خود اختصاص دادهاند كه در مورد دو مورد اول سؤالات امسال نسبت به سال گذشته از سطح بالاتری برخوردار بودهاند و دو مورد دوم در سطح یكسانی با سال گذشته قرار دارند.
پایگاه داده
در سال 94 سؤالی از بخشهای نسبتاً حفظی ـ مفهومی فصل یک (معماری سیستم بانک اطلاعاتی) مطرح نشده است. اگرچه تعارف و مقدمات اولیه همیشه یکی از بخشهای مطرح بوده و میبایست قبل از فصول دیگر مطالعه شود. از مبحث مدل نهاد ـ رابطهای و تعاریف کلید متناظر با مدل یک سؤال مطرح شده است، به نظر میآید در سالهای آتی سؤالاتی که نیاز به رسم و تحلیل مدل نهاد ـ رابطهای باشد، مجدداً تکرار شود، لذا به داوطلب توصیه میشود به طور جدی بر این مفاهیم مسلط شود. همانند سالهای قبل، جبر رابطهای یکی از پرسؤالترین فصلها بوده است. آشنایی با نمادها و طرز ایجاد پرس و جویها و مفاهیمی که میرسانند و همین طور انواع اتصالات در ارتباطات از مفاهیمی است که در این فصل بر آن تکیه میشود. از زبان SQL یک سؤال مطرح شده است، چنانچه داوطلب به فصل جبر رابطهای مسلط باشد پاسخ دادن به سؤالات این فصل زیاد دشوار نخواهد بود.
از بخش حساب رابطهای امسال یک سؤال مطرح شده است. حساب رابطهای در کتابهای مرجع و تست از بخشهایی است که زیاد به آن پرداخته نشده است و در نتیجه به نظر داوطلب میرسد که چندان اهمیتی ندارد، اما به دلیل اینکه به هر حال این بخش مکمل جبر رابطهای است و در هر صورت تستهای جبر رابطهای رو به اشباع میرود، احتمالاً در سالهای آینده این بخش اهمیت بیشتری پیدا میکند. از بخش وابستگی تابعی امسال سؤالی مطرح نشده است، اما به هر حال این بخش مقدمهای بر طراحی بانک اطلاعاتی و نرمالسازی است در نتیجه میبایست به دقت مطالعه شود. از بخش نرمالسازی یک سؤال مطرح شده است، به طور کلی بخش نرمالسازی مهم است و هم در کتابهای تست و هم در کتابهای مرجع توجه و بسط زیادی به این بخش شده است و به نظر میرسد سهم تستهای این فصل به مرور افزایش یابد.
مشابه تستهای مطرح شده در آزمونها و كتابهای مدرسان شریف وجود دارد.
هوش مصنوعی
سؤالات این درس از نظر سرفصل تا حد زیادی منطبق با آزمون سال گذشته بود. وجود 4 سؤال از مباحث جستجوی آگاهانه و منطق اهمیت این دو فصل را میرساند. همچنین دو سؤال از فصلهای ارضای محدودیت و برنامهریزی مطرح شده بود که در سال قبل هم به همین شکل بوده است. سطح سؤالات به طور کلی در حد مطلوب رو به بالا ارزیابی میشود، به این دلیل که در برخی سؤالات نیاز به خواندن مطالب درسی کاملتر از چیزی که تدریس میشود وجود دارد. براساس بودجهبندی صورت گرفته مشاهده میشود كه مبحث جستجوی رقابتی از مباحثی است كه هیچ سؤالی از آن در آزمون 94 ارائه نشده است، در مقابل هر كدام یك از بخشهای جستجوی آگاهانه و منطق 2 سؤال را به خود اختصاص دادهاند و مباحث برنامهریزی و ارضای محدودیت نیز همانند سال گذشته هر یك، یك سؤال را به خود اختصاص دادهاند.
طراحی الگوریتمها (هوش مصنوعی)
سؤالات طراحی الگوریتم سال 94 از نظر رویکرد مشابه سال قبل بود و برای حل آنها به درک عمیقی از مطالب کتابهای مرجع نیاز است. مسائل تا حدی مشابه مسائل کلاسیک و یکی از سؤالات مشابه سؤالات امتحان طراحی الگوریتم وبسایت courser بود. با توجه به سختی سؤالات انتظار میرود داوطلبین مسلط بتوانند حدوداً به نیمی از سؤالات پاسخ دهند و با در نظر گرفتن ماهیت تحلیلی و ابتکاری بودن درس، سؤالات ابتکاری در بین سؤالات طرح شده به چشم میخورد. با مشاهده بودجهبندی صورت گرفته میتوان دریافت گرافها قابل توجهترین مبحث آزمون 94 بودهاند كه 3 سؤال از این بخش ارائه گردیده است، و به ترتیب از هر كدام از مباحث تقسیم و تحلیل، برنامهسازی پویا و الگوریتمهای حریصانه 1 سؤال مطرح شده است. سؤالی از مبحث تحلیل الگوریتمها در آزمون امسال مشاهده نمیشود كه این امر از اهمیت آن نمیكاهد.
مدارهای الكتریكی (گرایش هوش مصنوعی)
با مشاهده سؤالات امسال آزمون سراسری درس مدارهای الكتریكی میتوان دریافت كه سؤالات از لحاظ سختی، در سطح سادهتری نسبت به سال قبل قرار دارند. به طور كلی روند سؤالات دارای حل و محاسبات طولانیتری نسبت به سال گذشته هستند، اما این امر دلیلی بر سختی سؤالات نخواهد بود. اگر داوطلب در كلیه مباحث تسلط داشته و دقت كافی را در آزمون به كار برد، به نتایج مطلوبی در این درس خواهد رسید. پراكندگی سؤالات در فصول مختلف بودجهبندی ارائه شده، قابل قبول بوده و از سطح استانداردی برخوردار است. داوطلبانی كه بخش مدارهای الكتریكی از بخشهای مورد نظر مطالعه خود قرار دادهاند، مسلماً با توجه به سادگی سؤالات نتیجه بهتری را خواهند گرفت. لازم به ذكر است با توجه به گسستگی مطالب در این درس توصیه میشود چند فصل اول كتاب حتماً مورد مطالعه قرار گیرد.