فرهنگ و هنر و ادبیات ایران و جهان
در آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) در درس فرهنگ و هنر و ادبیات ایران و جهان بیشترین حجم سؤالات آزمون به حوزه تاریخ هنر ایران مربوط میشود. سؤالات تاریخ هنر جهان در مقایسه با آزمون سال 92 كاهش داشته و به طوری كلی میتوان گفت در آزمونهای سالهای 92 و 93 به مباحث تاریخ هنر ایران و تاریخ هنر جهان توجه ویژهای شده است.
سؤالات در مبحث اسطوره، نظر طراحان سؤال را به خود اختصاص داده است چنانكه دوباره افزایش سؤالات این مبحث را در مقایسه با آزمون 92 داریم. در هر دو آزمون توجهی به مباحث ادبیات ایران و ادبیات جهان نشده است. سؤالات آزمون 92 دارای سطح دشواری بالاتری نسبت به سؤالات آزمون93 بوده است، زیرا در آزمون 92 سؤالات جنبه تحلیلی داشته و از حالت حفظی به طور كامل خارج شده است و سؤالات تنها با توجه به یك مبحث طراحی نشدهاند.
بلكه داوطلب برای پاسخگویی به یك سؤال باید به مباحث مختلف مسلط میبود ولی در آزمون 93 سؤالات حفظی دیده میشود، اما همچنان اكثر سؤالات جنبه تمایلی و تطبیقی را دارند. گزینهها در آزمون 92 طولانیتر و مفهومیتر از آزمون 93 و جامعیت طرح تستها از كلیه مباحث بوده ولی در آزمون سال 92 گستردگی مباحث كمتر دیده شد. با توجه به بررسی انجام شده آزمون 93 در مقایسه با آزمون 92 از جهت سطح دشواری سؤالها متوسط بوده است.
نقد هنری و ادبی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) در درس نقد هنری و ادبی بیشترین حجم سؤالات آزمون در حوزه نقد ادبی است و در حوزه نقد هنری تعداد سؤالات كمتری دیده میشود اما با مقایسه با سؤالات آزمون 92 افزایش سؤالات را در این قسمت میبینیم. گستردگی مباحث در هر دو آزمون یكسان است.
در حوزه نقد ادبی در آزمون 93 (بهمن 92) توجه بیشتری به مبحث زبانشناسی شده است در صورتی كه در آزمون 92 بیشترین تمركز بر روی مبحث ساختارگرایی بوده است و مباحث دو حوزه نقد ادبی و نقد هنری در هر دو آزمون به مدرنیسم و پستمدرنیسم توجه ویژهای داشته است.
سؤالات آزمون 92 دارای سطح دشواری بالاتری نسبت به سؤالات آزمون 93 است. زیرا در آزمون 92 گزینهها طولانیتر و مفهومیتر و تا حدودی پیچیدهتر طراحی شدهاند در صورتی كه در آزمون 93 (بهمن 92) سؤالات كمتر جنبه تحلیلی دارند و سؤالات حفظی هم دیده میشود.
مبانی نظری عکاسی
تعداد سؤالات دو آزمون 92 و 93 در درس مبانی نظری عكاسی به طور یکسان 20 سؤال بود. سؤالات سال 92 به مراتب سخت تر از 93 (بهمن 92) بود و از فصل نقد عکس که فصل دشواری برای داوطلبان محسوب میشود به سؤالات زیادی آورده شد درحالی که اهمیت تاریخ عکاسی و عکاسان و سبکهای عکاسی که به روشنی میتوانست حداکثر سؤالات را به خود اختصاص دهد در جایگاه حداقل قرار گرفت.
علاوه بر آن در هر دو سال از عکاسی ایران فقط یک سؤال آورده شد که جای بسی تعجب است. سؤالات به صورت پراکنده از کتابهایی نامعلوم آورده شده که سختی سؤالات را حتی برای کسانی که به دقت مطالعه کردهاند بیشتر میکند. لازم به ذکر است که این درس تنها 1 واحد برای رشته انیمیشن، نقاشی و … دارد از این رو به عنوان درس اصلی تلقی نمیشود. پس این سطح سؤالات برای متقاضیانی که پیش زمینه ای در عکاسی ندارند نسبت به رشته عکاسی به مراتب سختتر خواهد بود.