دانش مسائل روز
در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی سال 91(بهمن90)، تعداد سوالات درس دانش مسائل روز مانند آزمون سال گذشته 30 سوال بود که این بخش، شامل سوالات خوب و نسبتاً آسانی بود. امسال نسبت به سال قبل سوالهای مدیریتی کمتر و سادهتر شده بودند. بودجهبندی سوالات به صورتی بود که از مسایل مدیریتی 5 سوال، حسابداری/اقتصادی 8 سوال، مفاهیم بازاریابی واستراتژی 4 سوال، اصطلاحات تجاری و مفاهیم تولیدو عملیات 3 سوال، اطلاعات ایران و قوانین مختلف 10 سوال طراحی شده بود. سوالات مبحث اقتصاد پیچیدهتر و پراکندگی سوالات نیز متعادل بود، در روند کلی سوالات آزمون کارشناسی ارشد سال91، همان طور که انتظار داشتیم تعداد سوالات شامل عدد و رقم مربوط به تحولات کشور کاهش یافته و در عوض شاهد سوالات بیشتری از بخش قوانین بودیم. سوالات درس دانش مسائل روز به منظور سنجش میزان آشنایی و حضور داوطلبان در فضای مدیریت مانند مدیریت موسسات تولیدی، خدماتی و طرحهای عمرانی طراحی شود و میتوان گفت كه این درس از جهت تنوع و گستردگی موضوعات با هیچ درسی در آزمون كارشناسی ارشد قابل مقایسه نیست كه شامل مباحث و موضوعاتی از جمله اقتصاد خرد و كلان، حسابداری و مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی، آما و اخبار روز ایران، قوانین مجلس و دولت و … میشوند. به طور کلی میتوان گفت هنوز هم کمبود یک مرجع کامل که تمامی نکات را پوشش دهد حس میشود.
استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه مدیریت (GMAT)
سؤالات این درس در آزمون كارشناسی ارشد سال 91 (بهمن 90) به لحاظ تعداد و بخشبندی هیچ تغییری نداشت و مانند سالیان اخیر 40 سؤال به این درس اختصاص داشت (10 سؤال حل مسئله، 10 سؤال استدلال منطقی، 10 سؤال كفایت دادهها، 5 سؤال درك مطلب و 5 سؤال تصحیح جملات) اما سطح سؤالات امسال در مجموع سختتر از سال گذشته بود و پیشبینی میشود میانگین درصد داوطلبان در این درس 10 تا 15 درصدی از سال قبل كمتر باشد. در قسمت حل مسئله 2 سؤال غیر متعارف (و البته آسان) مطرح شده بود كه معمولاً در آزمونهای GMAT چنین مسائلی مطرح نمیشود (دستكم در آزمونهای 15 سال گذشته كشور خودمان مطرح نشده بود!) هر چند داوطلبان در شرایط عادی و یا با آشنایی قبلی به راحتی میتوانستند به آنها پاسخ صحیح دهند، اما شكل ظاهری این دو تست در صفحهی اول سؤالات GMAT، احتمالاً كمی تمركز داوطلبان را به هم زده است (هر چند شخصاً در جلسات مشاوره به داوطلبان توصیه میكنم آمادگی برخورد با مسائل جدید هر چند به لحاظ ظاهر را داشته باشند و در ابتدا سراغ مسائل تیپ و آشنا بروند.) گذشته از این 2 سؤال، دو سؤال دیگر یكی مربوط به مبحث نظریه اعداد و شمارش و دیگری مربوط به حركت دایرهای نسبتاً سخت و كمی جدید بود، اما بقیه سؤالات حل مسئله به راحتی قابل پاسخگوئی بودند. در عوض سؤالات استدلال منطقی نسبت به آزمون سال قبل آسانتر بود و به غیر از یك سؤال كه تفسیر دوگانه در مورد پاسخ آن وجود داشت، همگی ساده طرح شده بودند. در كفایت دادهها تقریباً شرایط «سؤالات حل مسئله» و حتی كمی هم سختتر حاكم بود، یعنی 3 سؤال نسبتاً مشكل وجود داشت كه البته با توجه به ماهیت سؤالات كفایت دادهها جواب به آنها ممكن و با صرف وقت قابل حل بودند. بقیه سؤالات این بخش تقریباً استاندارد طرح شده بودند. در بخش درك مطلب متن اصلی و 5 سؤال بعد از آن كمی سختتر از سال قبل بود و بالاخره در قسمت «تصحیح جملات» سطح سؤالات با سال قبل تقریباً یكسان بود. با توجه به سؤالات GMAT در آزمون كارشناسی ارشد مجموعه مدیریت اجرایی سال 91، به نظر میرسد لازم باشد داوطلبان سال آینده به نكات زیر توجه كنند:
- به طور حتم لازم است داوطلبان از پایهی ریاضی خوبی برخوردار باشند (كه البته این موضوع در مورد داوطلبان گرایش MBA شرط لازم است)
- به غیر از سؤالات سالهای قبل، داوطلبان باید با نمونه سؤالات بیشتری در مباحث مختلف آشنا باشند و همواره مباحث متفرقه كه به نوعی ضریب هوشی و قدرت عكسالعمل داوطلب را میسنجند، مورد مطالعه قرار گیرند. این سؤالات در چاپ جدید كتاب در خرداد 91 گنجانده خواهند شد. 3ـ مباحث آمار و احتمال، درصد، نسبت و تناسب، هندسه، سرعت و حركت، از جمله مفاهیم مهم در آزمونهای GMAT هستند كه لازم است داوطلبان بیشتر وقت خود را به این مباحث اختصاصی دهند.
- تستهای استدلال منطقی در این سال ساده بود، ولی داوطلبان نباید با این دیدگاه به استقبال آزمون كارشناسی ارشد 92 (آزمون بهمن 1391) بروند.
- داوطلبان گرایش مجموعه مدیریت اجرائی بهتر است، به ترتیب از بخشهای 1) استدلال منطقی 2) درك مطلب و
3) تصحیح جملات، شروع میكردند تا حداقل 50 درصد سؤالات را با اختصاص دادن وقت بیشتر، پاسخ دهند. (البته این توصیه برای داوطلبان گرایش MBA خصوصاً داوطلبان با پایهی ریاضی ضعیفتر نیز میتواند مفید باشد) - نكته قابل تأمل در روند چینش سؤالات سازمان سنجش جالب است؛ در تمام دنیا معمولاً اولین سؤال آزمونهای GMAT، هوش و یا هر آزمون دیگری ساده در نظر گرفته میشود، اما اینجا بر عكس است؛ سؤال اول تقریباً جزء مشكلترین سؤالات این درس میباشد؟! (به سؤالات اولیه 3 سال اخیر دقت كنید!) با توجه به «پشتكار طراحان» این درس! شاید بتوان توصیهی غیر رسمی زیر را نیز به داوطلبان سال آینده كرد:
«GMAT را از سؤال دوم یا سوم شروع كنید!!» - داوطلبان نباید تمركز و اعتماد به نفس خود را در چنین آزمونهایی از دست بدهند، چرا كه شرایط برای تمام داوطلبان یكسان میباشد.
- برای تضمین موفقیت داوطلبان در این درس، توصیه میشود پس از یادگیری كامل مطالب و مرور سؤالات آزمونهای سال گذشته، تعداد زیادی تست متنوع و جدید توسط داوطلب زده شود، مواجه شدن با تستهای مختلف و بیشتر ضریب موفقیت در این درس را بالا میبرد.
نظریه های عمومی مدیریت
در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی سال91 (بهمن90)، تعداد سوالهای نظریههای عمومی مدیریت مانند سال گذشته 30 سوال بود که در سطح بسیار بالاتری نسبت به سالهای گذشته طراحی شده بودند و با آمادگی مطلوب، دانشجو میتوانست تنها به 20 سوال با اطمینان کامل پاسخ دهد. سوالها اکثراً حالت مفهومی داشتند وکمتر از 10 سوال حفظی در کل سوالات وجود داشت. از لحاظ بودجهبندی مبحث مفاهیم بنیادی مدیریت 2 سوال، نظریات مدیریت 3 سوال، ساختار سازمانی 6 سوال، رهبری 1 سوال، انگیزش ورفتار 1 سوال، ارتباطات 3 سوال، کنترل 1 سوال، مفاهیم اولیه رفتار 1 سوال، نگرش وشخصیت 3سوال، ادراک 2 سوال، گروه و تیم 1 سوال، تعارض 2 سوال، برنامهریزی نیروی انسانی 2 سوال، کارمندیابی 2 سوال، مفاهیم تجزیه تحلیل سیستم 1 سوال، طراحی سیستم 1 سوال مطرح شده است. در آزمون کارشناسی ارشد سال 91 رشته مدیریت اجرایی در بین سوالات تعدادی مبحث جدید وگنگ هم به چشم میخورد. در روند کلی طراحی سوالهای آزمون امسال تغییر تحولات اساسی دیده میشد اما مباحث به طور کلی به 4دسته:
- مبانی سازمان
- مدیریت رفتار سازمانی
- مدیریت منابع انسانی
- تجزیه تحلیل و طراحی سیستم
تقسیم میشود.
ریاضی عمومی 1 و 2
سؤالات ریاضی در آزمون كارشناسی ارشد سال 91 همانند سالیان گذشته 30 سؤال بود. اگر بخواهیم مقایسهای بین آزمون امسال با آزمون سال قبل انجام دهیم، باید بگوییم سؤالات امسال سادهتر از سال قبل بود. به لحاظ بودجهبندی 2 سؤال از فصل حد و پیوستگی، 2 سؤال از فصل مشتق، 4 سؤال از فصل كاربرد مشتق، 4 سؤال از انتگرال و كاربرد آن، 3 سؤال از فصل سریها، 1 سؤال از مبحث ماتریس، 6 سؤال از فصل توابع چند متغیره، 1 سؤال از اعداد مختلط، 2 سؤال از مباحث مربوط به مختصات قطبی، 1 سؤال از مبحث خط و صفحه، 1 سؤال از كاربرد انتگرالهای چندگانه و 1 سؤال از مبحث انتگرالگیری روی خط و سطح، 1 سؤال از فصل توابع برداری و 1 سؤال از بخش احتمال (مبحث شمارش) مطرح شده بود.
طرح 1 تست از بخش «احتمال» در قسمت ریاضی عمومی خارج از سر فصل است و البته بیشتر میتوانست در درس GMAT مطرح شود. جالب است بدانید باز هم این سؤال به عنوان سؤال اول درس ریاضی عمومی در نظر گرفته شده بود!! و منطبق بر سیاستهای «چینش شوكه كننده» و یا «چینش بر هم زدن تمركز» طراح قرار داشت! در این درس یك سؤال غلط نیز وجود داشت كه در كلیدهای اولیه سازمان سنجش این سؤال حذف شده بود (كه البته چه فایده!) ولی به طور كل سؤالات ریاضی MBA در آزمون كارشناسی ارشد سال 91 مناسب طرح شده بود به طوری كه عین تستها در برخی موارد شبیه آنها در كتابهای مؤسسه وجود داشت و جالب است بدانید برخی داوطلبان مؤسسه پاسخ اینگونه تستها را حفظ بودند! نحوه پخش سؤالات تقریباً مانند سالیان گذشته بود و سعی شده بود اكثر مطالب مورد سنجش قرار گیرد. با توجه به روند سؤالات چند سال اخیر به نظر میرسد توابع چند متغیره از جمله مباحث مورد علاقهی طراحان میباشد و لذا این فصل از كتاب ریاضی عمومی (2) باید به نحو احسن مطالعه شود و به طور كل این بخش و مباحث مشتق و كاربرد آن معمولاً 40 درصد سؤالات ریاضی MBA را تشكیل میدهند. پیشبینی كسب درصدهای بالای 90 در این درس تقریباً قطعی است، تا یادم نرفته بگویم چند سؤال ریاضی را میشد با توجه به گزینهها و بدون دخالت خودكار و دست پاسخ داد! و این ماجرا برای آزمونهای MBA كمی عجیب است و شاید دوباره تكرار نشود و احتمالاً این سعادت نصیب داوطلبان آزمونهای سال آینده نخواهد شد! معمولاً به داوطلبان گرایش MBA كه تسلط آنها به درس ریاضی خوب است، توصیه میكنم با نگاهی اجمالی به سؤالات، اول از درس ریاضی شروع كنند و بعد سراغ درس GMAT بروند و داوطلبانی كه توصیه را اجرا كرده بودند به مراتب در آزمونها موفقتر بودند.
زبان فارسی
در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی سال 91( بهمن90)، سوالات درس زبان فارسی مانند سال گذشته 25 سوال بود اما سوالهای آزمون 91 از درجه سختی بالاتری برخوردار بود. از نظر بودجه بندی سوالات، از مبحث علوم ادبی 9 سوال، قالب شعری 1 سوال، تاریخ ادبیات 3سوال، معنی کلمات 2 سوال ، معنی ابیات ومتون ابیات ومتون 7سوال، نگارش 3 سوال طراحی شده بود. در آزمون کارشناسی ارشد 91 ، سوال هایی که از مباحث تاریخ ادبیات و علوم ادبی وهمچنین آرایه ها در سطحی بالا ومشکل طرح شده بود وهمچنین سوال پیچیده ایی از مبحث قرابت معنایی طرح شده بود.و به طور کلی میتوان گفت درس زبان فارسی در آزمون ارشد91 سختتر ومفهومیتر شده بودولی سوالی مطرح نشده که داوطلب با مطالعه قادر به پاسخگویی نباشد .
زبان تخصصی
سؤالات درس زبان انگلیسی در آزمون كارشناسی ارشد MBA در سال 91 مانند سالهای اخیر شامل 100 سؤال بود. طراحان سؤالات امسال نیز قصد داشتند سه توانایی گرامر، واژگان و درك مطلب داوطلبان را مورد سنجش قرار دهند. سطح سؤالات نسبت به سال گذشته كمی پایینتر بود و این سادگی به خصوص در بخش گرامر و واژگان قابل لمستر بود. بنابراین انتظار میرود میانگین درصد این درس در سال 91 با میزان تسلط یكسان نسبت به سال گذشته، 15 تا 20 درصد افزایش یابد. بخش گرامر شامل 35 سؤال بود. بیشتر سؤالات از بخش 1، 2و 3 فصل گرامر (البته براساس كتاب مدرسان شریف) طرح شده بود به طوری كه اگر داوطلبان فقط نسبت به این 3 بخش از كتاب زبان موسسه به خوبی تسلط پیدا میكردند میتوانستند به 80 تا 90 درصد از سؤالات بخش گرامر به راحتی پاسخ دهند. سؤالات بخش گرامر نسبت به سال قبل آسانتر بود. 40 سوال مربوط به بخش واژگان امسال نیز مانند سال قبل در قالب دو نوع سؤال یعنی: 1ـ سؤالات چهار گزینهای و 2ـ Cloze test طرح شده بود. حدود 80 تا 90 درصد از این سؤالات براساس كتاب 504 absolutely essential words و Essential words for TOFEL و حدود 10 درصد سؤالات از كتاب 1100 words we need to know طرح شده بود، در صورتی كه سال پیش حدود 20 تا 25 درصد سؤالات بخش واژگان از كتاب 1100 words we need to know و بقیه سؤالات بر اساس دو كتاب 504 absolutely essential words و Essential words for TOFEL طرح شده بود.
نسبت به آزمون كارشناسی ارشد سال قبل سؤالات این قسمت نیز سادهتر بود و انتظار میرود داوطلبان به تعداد سؤالات بیشتری به طور صحیح پاسخ دهند. متون cloze test آزمون امسال طولانیتر از سال پیش بود اما از آنجاییكه نحوه پاسخگویی به سؤالات cloze test به همراه نمونه متون كوتاه و بلند (با ترجمه فارسی) در كتاب مدرسان شریف آورده شده است داوطلب با تمرین و یادگیری این بخش میتوانست به راحتی به این سؤالات پاسخ دهد. در نهایت 25 سوال مربوط به بخش درك مطلب آزمون امسال نسبت به سال قبل یك مزیت و یك عیب داشت؛ مزیت آن، این بود كه متون در نظر گرفته شده آسانتر اما متنها طولانیتر از سال قبل در نظر گرفته شده بود، به طوری كه همین تعداد سوال در آزمون پارسال در قالب متنهای بیشتر، اما كوتاهتری آورده شده بود. بنابراین سؤالات درك مطلب امسال تقریباً در همان سطح سال قبل قرار داشتند. با توجه به ذهن خسته داوطلب و اینكه سؤالات درك مطلب، آخرین سؤالات محسوب میشوند ممكن است دانشجو متنهای كوتاهتر را بهتر بتواند پاسخ دهد.
در انتها به داوطلبان آزمون كارشناسی ارشد 92 (بهمن 91) توصیه میشود كه به سادهتر شدن سؤالات زبان امسال اطمینان نكرده و سعی كنند نسبت به تمامی مطالب تسلط پیدا كنند تا با آمادگی بیشتری در آزمون كارشناسی ارشد سال 92 شركت كنند.