اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام
در آزمون کارشناسیارشد سال 1402 رشته مدیریت، از درس مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام 15 سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس با آزمون سال قبل مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات میتوان گفت از مجموع 15 سؤال این درس؛12 سؤال ساده، 1 سؤال متوسط و 2 سؤال دشوار طراحی شده است که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات آزمون کارشناسیارشد سال 1401 کمی آسانتر به نظر میرسید. بنابراین میتوان گفت میانگین درصد پاسخگویی داوطلبان در این درس کمی بهتر از سال 1401 میشود.
نحوه طراحی سؤالات از مباحث مختلف درسی تقریباً بهصورت همگن است و بهصورت دقیق نمیتوان گفت که در کنکور سالهای گذشته چه کارشناسیارشد چه دکتری طراح روی کدام فصل بیشتر متمرکز شده است، لذا داوطلبان باید بهطورجامع مطالب را مطالعه کنند. برای پاسخگویی بهتر به سؤالات این درس پیشنهاد میشود کتاب مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام آقای مقیمی و کتاب مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام انتشارات مدرسان شریف مطالعه شود. درآخر به داوطلبان توصیه میشود علاوهبر تسلط بر منابع ذکرشده، روی کلمات شبیه به هم، شخصیتها و همچنین مفاهیم استنادی از آیات و روایات نیز تأکید شود.
اقتصاد خرد و کلان
در آزمون کارشناسیارشد سال 1402 رشته مدیریت همانند سال گذشته درس اقتصاد خرد و کلان 20 سؤال را به خود اختصاص داده بود که شامل 10 سؤال اقتصاد خرد و 10 سؤال اقتصاد کلان میباشد.
با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور 1402 میتوان گفت از مجموع 20سؤال این درس، 12 سؤال ساده، 7 سؤال متوسط بودند و1سؤال در سطح دشوار طراحی شده بود که در مقایسه با سؤالات کنکور سال 1401که در آن 16 سؤال ساده و 4 سؤال متوسط و هیچ سؤالی در سطح دشوار طراحی نشده بود، میتوان گفت میانگین درصد داوطلبان در این درس 5 تا 10 درصد کاهش خواهد داشت. باتوجه به مطالب فوق، انتظار میرود داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند درصدهای در سطح حداقل، حد وسط و عالی بهترتیب 50 و 60 و بالای 75 کسب نمایند. شایان ذکر است آزمونهای (10 گانه) مدرسان شریف درصد بالایی از سؤالات مباحث منتخب امسال را پوشش داده بودند و داوطلبانی که امسال در آزمونهای انتشارات مدرسان شریف شرکت کرده بودند میتوانستند به درصد خوبی در این درس دست یابند.
البته در مطالعه اقتصاد خرد و کلان و تسلط بر مباحث این درس نیازمند مرور و تست مکرر میباشد. لذا سعی کنید با زدن تست و تمرین بیشتر سؤالات، نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و زنجیره یادگیری خود را تکمیل نمایید.
تحقیق در عملیات
در این سال همچون سالهای قبل ۱۵ سؤال از درس تحقیق در عملیات مطرح شده است. پراکندگی سؤالات مثل سال قبل خوب بوده است. هرچند نکته عجیب هم در سؤالات این سال و هم سؤالات سالهای قبل عدم حضور روش دوگانه به صورت مستقیم در سؤالات بوده است، هرچند به صورت غیرمستقیم در سؤالات بخش تحلیل حساسیت و برنامهریزی پارامتری نیاز به مطالعه این بخش دارید. همچون سالهای قبل مدلسازی و روش ترسیمی و همچنین تحلیل حساسیت با ۷ سؤال بخش اصلی سؤالات را تشکیل میدهد و با تسلط در این دو بخش میتوانید ۵۰ درصد سؤالات را پاسخ دهید. همچون روال هر ساله از بخشهای حملونقل و تخصیص هرکدام یک سؤال آماده است که با مطالعه نمونه سؤالات سالهای قبل و حل آنها میتوانید شانس خود را برای پاسخ به این سؤالات افزایش دهید. در این سال سه سؤال از بخشهای پیشرفتهتر تحقیق در عملیات یعنی روشهای برنامهریزی عدد صحیح و صفر و یک آمده است که به نسبت مشکل بوده است هر چند با مطالعه یک منبع جامع و مناسب میتوانید شانس خود را برای پاسخ به سؤالات این بخش افزایش دهید. از نظر سختی سؤالات شش سؤال نسبتاً ساده و شش سؤال متوسط و سه سؤال مشکل بوده است و انتظار میرود که درصد متوسط برای داوطلبانی که مطالعه متوسط داشته باشند مانند سال قبل بین 50 تا ۶۰ درصد باشد.
ریاضی عمومی
مهمترین تغییری که درس ریاضی در آزمون کارشناسیارشد رشته مدیریت در سه سال اخیر داشته است، طرح سؤال از مباحث مربوط به دوره دبیرستان مثل معادله درجه دوم، دنبالههای حسابی و هندسی و تابع جزء صحیح، لگاریتم و … میباشد که به صورت مستقیم از این مباحث هر سال سؤال داشتهایم.
مباحث ماتریس و انتگرال نیز از مباحثی هستند که در 3 سال اخیر هرکدام 2یا 3 سؤال را داشتهاند و از مباحث خیلی مهم برای این آزمونها میباشند.
یکی دیگر از تغییرات مهمی که آزمون کارشناسیارشد سال1402 برای دانشجویان رشته حسابداری داشته است، طرح 3 سؤال از مبحث «کاربرد ریاضی در اقتصاد» است که این مبحث در آزمونهای سالهای قبل فقط یک سؤال برای دانشجویان حسابداری و مدیریت داشت، ولی این مبحث همیشه برای دانشجویان رشته اقتصاد مهم و پر سؤال است. (در آزمون سال 1401 فقط یک تست برای اقتصاد داشتیم.) در کل سؤالهای درس ریاضی آزمون کارشناسیارشد سال 1402 رشته مدیریت نسبت به سؤالهای سالهای 1401، 1400 و 1399 سادهتر و روانتر هستند و برای کسانیکه تستهای سالهای قبل را خوب یادگرفته بودند، سؤالهای سطح پایینتری میباشد و زمان کمتری هم برای پاسخ دادن به سؤالها لازم بود.
سؤالهای مطرح شده درس ریاضی در آزمون کارشناسیارشد سال 1402 رشته مدیریت مشابه سؤالهای حل شده در کلاسهای مدرسان شریف میباشد که کل این مباحث در کلاسها به طور کامل پوشش داده میشود. داوطلبان با تسلط بر کتاب میکرو ریاضیات عمومی (ویژه رشتههای مدیریت، اقتصاد و حسابداری) انتشارات مدرسان شریف نیز میتوانستند به راحتی به سؤالات پاسخ دهند.
تئوریهای مدیریت
در آزمون کارشناسیارشد سال 1402 رشته مدیریت، برخلاف سال قبل تعداد سؤالات درس مبانی سازمان و تئوری مدیریت کاهش یافته و 25 سؤال را به خود اختصاص داده است. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور 1402 میتوان گفت از مجموع 25 سؤال این درس، 15 سؤال ساده و سایر سؤالات متوسط طراحی شده که در مقایسه با سؤالات کنکور سال 1401 روند کلی سؤالات خیلی دستخوش تغییر نشده است. باتوجه به مطالب فوق، انتظار میرود داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند درصدهای در سطح حداقل، حد وسط و عالی به ترتیب 50 و 60 و بالای 75 کسب نمایند. شایان ذکر است آزمونهای (10 گانه) انتشارات مدرسان شریف درصد بالایی از سؤالات مباحث منتخب امسال را پوشش داده بودند و داوطلبانی که امسال از خدمات مدرسان شریف استفاده کرده بودند میتوانستند به درصد خوبی در این درس دست یابند.
توجه ویژه بر بخشهای مربوط به مبانی سازمان و مدیریت مثل نظریههای سازمان و مدیریت، برنامهریزی، سازماندهی، کنترل و هماهنگی و ….. همانند گذشته مباحثی را تشکیل میدادند که داوطلبان با تسلط بر آنها میتوانستند حداقل بیش از نیمی از سؤالات را پاسخگو باشند. البته هرچه مرور و تستزنی داوطلبان در این درس بیشتر باشد، قطعاً دقتشان برای پاسخگویی به سؤالات بیشتر خواهد بود. لذا داوطلبان میتوانند از کنکورهای دکتری مدیریت نیز برای این سرفصل استفاده کنند.
در ضمن از سال 1392 تاکنون از مباحث مدیریت منابع انسانی در درس تئوریهای مدیریت سؤالی طرح نشده است.
منابع مطالعاتی برای این درس کتابهای تئوریهای مدیریت انتشارات مدرسان شریف، کتاب مرجع کامل تئوریهای مدیریت تألیف دکتر سیدرضا سیدجوادین و دکتر حسین جلیلیان میباشد.
حسابداری مالی و صنعتی
در آزمون کارشناسیارشد سال 1402رشته مدیریت همانند آزمون سال قبل از درس حسابداری مالی و صنعتی 15سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات آزمون کارشناسیارشد سال 1402میتوان گفت از مجموع 15سؤال این درس، 10سؤال ساده، 4سؤال متوسط و 1سؤال دشوار طراحی شده است، که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات سال قبل تغییر چندانی مشاهده نمیشود. بنابراین میتوان گفت که سؤالات سالهای 1402و 1401در این درس، از نظر دشواری تقریباً در سطح نسبتاً متوسط طراحی شدهاند و میانگین درصد داوطلبان در این درس تغییر چندانی نخواهد داشت.
با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند باید به راحتی حدود 50 درصد کسب میکردند و درصد پایینتر از 40 درصد برای این آزمون قابل قبول نیست. همچنین کسب درصد 40تا 60درصدی متوسط، 60تا 85 درصدی خوب و 85 به بالا درصدی عالی محسوب میشود.
با بررسی دقیق مباحثی که مدنظر طراحان بوده و از آنها سؤال طراحی شده است نیز میتوان پی برد که در سال 1402مفاهیم حسابداری بیشتر از پیش مورد سؤال بوده و مانند سال گذشته سؤالات حسابداری صنعتی نسبتاً ساده بودند.
نکتهای که در درس حسابداری بهخصوص در 5 سال اخیر مورد توجه قرار گرفته، پرسش از مفاهیم بنیادی و پرسشهای تئوریمحور به جای حل مسائل عددی است. البته باید داوطلبان با آمادگی کامل از هر دو موضوع در جلسه حاضر باشند چرا که هم تأکید بیشتر بر روند و هم تغییر روند در سالهای آینده محتمل است.
آمار
در آزمون کارشناسیارشد سال 1402 رشته مدیریت، پراکندگی مجموعه سؤالات آمار شبیه سؤالات سال گذشته میباشد و حتی میتوان گفت که در تعدادی سؤالات مشابهتهای زیادی وجود دارد. مثلاً در سؤال 49 میتوان گفت که دقیقاً شبیه سؤال 54 سال 1401 میباشد و یا در سؤال 58 که شبیه سؤال 63 میباشد با این تفاوت که یکی فرضیات موردنظر را نداشته و دیگری آماره آزمون را به عنوان سؤال مطرح نموده است.
از نظر ساختاری میتوان گفت سؤالات مناسب بوده ولی از نظر مفهومی کاملاً با سؤالات سالهای 1401 و 1400 متفاوت میباشد، چون طراحان بیشتر روی مفهوم سؤال متمرکز بودهاند (سؤالهای 51، 52 و 59).
در سؤال 53 طراح نتوانسته است سؤال را به گونهای طراحی نماید که فارغ از ابهام باشد و یا در سؤال 56 طراح معلومات مفیدی را در اختیار داوطلبان قرار نداده است و به گونهای سؤال را طراحی نموده که گویا طراح سؤال به مفاهیم آن تسلط کافی و وافی را نداشته است.
به جز این دو سؤال که به صورت نامفهوم بیان شدهاند بقیه سؤالات استاندارد بوده و داوطلبان میتوانند با مطالعه کتاب آمار و احتمالات (ویژه مدیریت، حسابداری و اقتصاد) انتشارات مدرسان شریف و مرور سؤالات سالهای گذشته و آزمونهای آزمایشی به اکثر سؤالات پاسخ صحیح بدهند.
زبان عمومی و تخصصی
در کنکور کارشناسی ارشد 1402، برعکس سالهای قبل، تعداد سؤالات درس زبان عمومی از 15 سؤال به 10 سؤال (7 سؤال واژگان و 3 سؤال کلوز تست) کاهش یافته بود و احتمالاً سالهای بعد هم به همین روال خواهد بود. سؤالات همگی قابلقبول و تقریباً در همان سطح کنکور پارسال بودند. از هفت واژهای که جواب صحیح بودند، شش واژه در کتاب زبان عمومی مدرسان شریف وجود داشت که از این شش واژه، سه واژه در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف به عنوان گزینه صحیح اعلام شده بودند و یک گزینه نیز تکرار کنکور 1401 بود. سؤالات کلوز تست هم هر سه در کتاب زبان عمومی مدرسان شریف وجود داشت؛ سؤال 8 از مبحث حروف ربط جفتی، سؤال 9 از مبحث جملات شرطی و سؤال 10 از مبحث ساختار موازی بود که هم در کتاب و هم در آزمونهای آزمایشی بسیار بر این مباحث تأکید داشتیم. در کل انتظار میرفت کسانی که کتاب زبان عمومی مدرسان شریف را کامل خوانده بودند در بخش زبان عمومی 90 درصد کسب کنند.
تعداد سؤالات تخصصی این درس طبق معمول، 15 سؤال بود. متون تقریباً کوتاهتر از سالهای قبل بوده و سؤالات هم همگی قابل قبول و بدون ایراد بودند. از آنجا که زبان تخصصی منبع مشخصی ندارد، به داوطلبان سالهای آتی توصیه میشود حتماً سؤالات سالهای قبل را که در کتاب زبان تخصصی مدرسان شریف به همراه پاسخنامه کاملاً تشریحی گردآوری شده در ماههای منتهی به کنکور کار کنند.
مدیریت تولید
در آزمون کارشناسیارشد سال 1402رشته مدیریت همانند آزمون سال قبل، از درس مدیریت تولید 15سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات آزمون 1402میتوان گفت از مجموع 15سؤال این درس، 12سؤال ساده، 1سؤال متوسط و 2سؤال دشوار طراحی شده بود، که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات کنکور سال 1401 در روند سؤالات تغییری مشاهده نشد.
معمولاً درصد40-60، درصد معمول میان داوطلبان است و افراد میتوانند با مطالعه منابع مدرسان و تمرین تستهای کنکور به تسلط نسبی در این درس برسند. البته هرچه مرور و تستزنی دانشجویان در این درس بیشتر باشد، قطعاً دقتشان برای پاسخگویی به سؤالات بیشتر خواهد بود.
مدیریت سرمایهگذاری و ریسك
در آزمون کارشناسیارشد سال 1402 رشته مدیریت، همانند آزمون سال قبل از درس مدیریت ریسک و سرمایهگذاری 15سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات آزمون کارشناسیارشد سال 1402 میتوان گفت از مجموع 15سؤال این درس، 5 سؤال ساده، 7سؤال متوسط و 3 سؤال دشوار طراحی شده بود، که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات کنکور سال 1401میتوان گفت که سؤالات سال 1402این درس، نسبتاً آسانتر طراحی شده بودند و میانگین درصد داوطلبان در این درس افزایش خواهد داشت.
با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند باید به راحتی حدود 40درصد کسب میکردند و درصد پایینتر از 30 درصد برای این آزمون قابل قبول نیست. همچنین کسب درصد 30 تا40درصدی متوسط، 40تا 60درصدی خوب و 60 به بالا درصدی عالی محسوب میشود. با بررسی دقیق مباحثی که مدنظر طراحان بوده و از آنها سؤال طراحی شده است نیز میتوان پی برد که برخلاف سال گذشته مباحث «بهینهسازی پرتفوی و مدل قیمتگذاری داراییهای سرمایهای» بیشتر مورد توجه طراحان قرار گرفته بود.
کتاب سرمایهگذاری و ریسک مدرسان شریف میتواند منبع مناسبی برای یادگیری این درس باشد و چه بسا که از سؤالات آزمون دکتری هم میتوان به عنوان منابع تستی برای تمرین بیشتر مورد توجه داوطلبان قرار گیرد.
مدیریت مالی
در آزمون کارشناسیارشد سال 1402رشته مدیریت همانند آزمون سال قبل، از درس مدیریت مالی 15 سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور 1402میتوان گفت از مجموع سؤال این درس، 7سؤال ساده، 7سؤال متوسط و 1سؤال دشوار طراحی شده بود، که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات کنکور سال 1401که در آن 4سؤال ساده و 9سؤال متوسط و 2 سؤال دشوار طراحی شده بود، میتوان گفت میانگین درصد داوطلبان در این درس 5 تا 15 درصد افزایش خواهد داشت. باتوجه به مطالب فوق، انتظار میرود داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند درصدهای در سطح حداقل، حد وسط و عالی بهترتیب 50 و 60 و بالای 75 کسب نمایند.
با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند باید به راحتی حدود 60 درصد کسب میکردند و درصد پایینتر از 30 درصد برای این آزمون قابل قبول نیست. همچنین کسب درصد 30 تا 50 درصدی متوسط، 60تا 75درصدی خوب و 75 به بالا درصدی عالی محسوب میشود.
با بررسی دقیق مباحثی که مدنظر طراحان بوده و از آنها سؤال طراحی شده است نیز میتوان پی برد که مانند سال گذشته تجزیه و تحلیل صورتهای مالی همچنان موردنظر طراحان بوده و برخلاف سال گذشته تجزیه و تحلیل اهرمها و ارزش زمانی پول بیشتر موردتوجه طراحان قرار گرفته بود.