سیستمهای کنترل خطی
درس سیستمهای کنترل خطی در سال 1400 ترکیبی از سوالات محاسباتی و تحلیلی داشته است. از میان سوالات طراحی شده برای این درس 3 سوال آن را میتوان محاسباتی محض در نظر گرفت و مابقی سوالات آن نیازمند تحلیل هستند و به نحوی داوطلب باید تسلط بالایی بر درس داشته باشد که بتواند به سوالات آن پاسخ درست دهد. بنابراین هر سال سوالات این درس به سمت تحلیلی شدن پیش رفته و پیشبینی میشود در سالهای آینده نیز تعداد سوالات تحلیلی بیشتری در این درس طراحی گردد. برای رسیدن به درصد بالا در سالهای اخیر و همچنین قطعا در آینده، باید این درس به صورت مفهومی و دقیق مطالعه گردد.
نکته قابل توجه در سوالات این درس در سال 1400 این است که از مباحث مهمی همچون حساسیت، پایداری ورودی – خروجی و پایداری نسبی سوالی طرح نشده است ولی در عوض از مبحث طراحی کنترلکنندههای مختلف ، مباحث حوزه فرکانس و مکان هندسی سوالات زیادی طرح شده است و اکثر سوالات این بخشها را پوشش میدهند. همچنین در مورد مباحث پایداری و پاسخ حالت گذرا و ماندگار نیز نسبت به برخی سالها سوالات بیشتری طراحی شده است.
مطابق با توضیحات پاراگرافهای اول و دوم میتوان به این نتیجه رسید که سوالات این درس در سال 1400 بر خلاف بسیاری از سالها از فصلهای مختلف درس طراحی شدهاند و تقریبا میتوان گفت که سوالات بین فصلهای مختلف پخش شدهاند و کاملا تحلیلی هستند و مخاطب باید برای رسیدن به درصد بالا در این درس، تسلط خیلی بالایی داشته باشد. اما نکته قابل توجه برای این درس این است که اگر در این درس بالای 50 درصد پاسخ داده شود به میزان قابل توجهی تراز مخاطب را افزایش خواهد داد و میتواند کمک زیادی به او کند.
به عنوان یک پیشنهاد در انتها، تمرکز بر روی فصلهای مکان هندسی، پاسخ فرکانسی و کنترلکنندهها میتوان درصد را بالا ببرد اما به دلیل اینکه معمولا سوالات طراحی شده از فصلهای ابتدایی راحتتر از سوالات فصلهای انتهایی است و در سال 1400 هم سوالات فصلهای ابتدایی زیاد بوده است، تسلط کافی بر روی فصلهای اولیه هم میتواند کمک زیادی به داوطلب کرده و او را برای درصدهای بالا آماده کند. با توجه به تحلیلی بودن سوالات در چند سال اخیر، مطالعه عمیق این درس توصیه میشود.
نام درس: سیستم های کنترل خطی تعداد كل سؤالات در سال 1399 : 12 تعداد كل سؤالات در سال 1400: 12
شماره ردیف | نام فصل | تعداد سؤالات در آزمون 1399 | تعداد سؤالات در آزمون 1400 | توضيحات در مورد اينكه در مجموع ضريب سختي كدام سال از سؤالات اين فصل بالاتر بوده است. |
1 | فصل اول: « نمايشهاي مختلف سيستمهاي خطي تغییرناپذیر با زمان LTI)) » | 1399 | ||
2 | درسنامه (1): نمایشهای مختلف یک سیستم | 1 | 0 | 1399 |
3 | درسنامه (2): مدلسازی سیستمهای دینامیکی | 1 | 1 | 1400 |
4 | فصل دوم : «تحليل پايداري سيستمهاي LTI» | 1399 | ||
5 | درسنامه (1): پایداری داخلی و پایداری ورودی ـ خروجی | 0 | 0 | ….. |
6 | درسنامه (2): معيار پايداري روث هرویتز(R – H) | 2 | 1 | 1399 |
7 | فصل سوم : « تحليل پاسخ گذرا » | 1400 | ||
8 | درسنامه (1): پاسخ گذرای سیستمهای مرتبه 1 و | 0 | 1 | 1400 |
9 | درسنامه (2): پاسخ گذرای سیستمهای مرتبه بالاتر | 1 | 2 | 1400 |
10 | فصل چهارم : « تحليل پاسخ حالت دائمي » | 1399 | ||
11 | درسنامه (1): محاسبه خطای حالت دائمی به ورودیهای مرجع | 1 | 1 | 1399 |
12 | درسنامه (2): محاسبه خطاي حالت دائمي به ورودي اغتشاش | 0 | 0 | ….. |
13 | فصل پنجم : « ابزار گرافيكي تحليل و طراحي در حوزه زمان » | 1400 | ||
14 | درسنامه: رسم نمودار و تحلیل پایداری با استفاده از مکان ریشه حلقه باز | 2 | 3 | 1400 |
15 | فصل ششم: « ابزار گرافيكي تحليل و طراحي در حوزه فركانس » | 1400 | ||
16 | درسنامه (1): نمایشهای مختلف پاسخ فرکانسی | 1 | 2 | 1400 |
17 | درسنامه (2): معیار پایداری نایکوئیست | 2 | 0 | 1399 |
18 | درسنامه (3): پايداري نسبي | 0 | 0 | ….. |
19 | فصل هفتم : «مسأله كنترل و معرفي ساختارهاي مختلف در يك سيستم كنترل خطي» | 0 | 0 | ….. |
20 | فصل هشتم : «روشهاي جبرانسازي كلاسيك» | 1400 | ||
21 | درسنامه (1): بررسی و مقایسه انواع کنترلکنندههای کلاسیک | 0 | 0 | ….. |
22 | درسنامه(2): انتخاب جبران¬کننده و طراحی پارامترهای آن با استفاده از معیارهای کنترلی در حوزه زمان و فرکانس | 1 | 1 | 1400 |
* در سال1400 تعداد سؤالات حفظی 0 سؤال و تعداد سؤالات مفهومي / محاسباتي 12 سؤال بود.
* در سال 1399 تعداد سؤالات حفظي 0 سؤال و تعداد سؤالات مفهومي / محاسباتي 12 سؤال بود.
* با توجه به سؤالات سال1400 به نظر ميرسد بيشتر تستها از كتابهاي مدرسان شریف طرح شده بود.
* با توجه به سؤالات سال1399 به نظر ميرسد بيشتر تستها از كتابهاي مدرسان شریف طرح شده بود.
* در سال 1400 تعداد سؤالات متفرقه كه حتي با مطالعه دقيق و كامل مباحث به راحتي قابل پاسخگويي نبودند 2 سؤال بود.
* در سال 1399 تعداد سؤالات متفرقه كه حتي با مطالعه دقيق و كامل مباحث به راحتي قابل پاسخگويي نبودند 2 سؤال بود.
ماشینهای الکتریکی (1 و 2) و تحلیل سیستمهای انرژی
درس ماشینهای الکتریکی 1 و 2 یکی از مهمترین دروس کنکور کارشناسی ارشد برای داوطلبانی است که میخواهند در گرایش قدرت تحصیل کنند. در سال 1400 سوالات این درس مشابه به سالهای گذشته نسبتا ساده بوده است و تنها یک سوال نسبتا دشوار داشته است و مابقی سوالات با مطالعه مناسب قابل حل بودهاند. در این سال از مباحث مختلفی همچون مقدمات و اصول اولیه مدارات مغناطیسی، راهاندازی موتورهای dc، مبدلهای چند تحریکه، اتوترانسفورماتورها و … سوالی طرح نشده است. هر سال تقریبا تعداد سوالات هر فصل ثابت است و تنها عموما یک سوال یا از فصل دوم طراحی میشود و یا نمیشود که معمولا تنها تغییری است که هر ساله در این درس اتفاق میافتد. در سال 1400 اصلا از فصل دوم سوالی طرح نشده است در حالی که در سال 1399 یک سوال طراحی گشته است.
این درس در چند سال اخیر تغییرات چندانی نداشته و سطح سوالات تقریبا یکسان بوده است و هر سال تقریبا سوالات با سطح نرمال و سبک یکسان طراحی میشود. داوطلب اگر بر روی این درس مسلط باشد حتی میتواند 100 درصد آن را زده و تراز قابل توجهی بدست آورند و در نهایت رتبه قابل قبولی کسب کنند.
بر اساس اینکه روال تستهای درس ماشینهای الکتریکی در سالهای اخیر تقریبا یکسان است، داوطلب باید تمرکز اصلی خود را بر روی مفاهیم اصلی و مهم ماشینهای الکتریکی بگذارد و در صورتی که به صورت مفهومی درس را مطالعه کند قطعا درصد قابل توجهی کسب خواهد کرد. البته داوطلب باید توجه داشته باشد که یک سوال از این درس در سال 1400 به صورت کاملا مفهومی طرح شده است و حل آن نیازمند تسلط بر روی درس و مفاهیم آن است.
به عنوان یک پیشنهاد در انتهای تحلیل این درس در سال 1400، داوطلب برای رسیدن به درصد بالا در این درس باید بیشتر زمان خود را بر روی فصلهای ماشینهای الکتریکی جریان مستقیم و ماشینهای آسنکرون بگذارد و اکثر سوالات مربوط به این دو فصل است و این موضوع در اکثر سالها صدق میکند و میتواند باعث افزایش درصد داوطلب شود.
نام درس: ماشین الکتریکی 1و2 تعداد كل سؤالات در سال 1399 : 10 تعداد كل سؤالات در سال 1400: 10
شماره ردیف | نام فصل | تعداد سؤالات در آزمون 1399 | تعداد سؤالات در آزمون 1400 | توضيحات در مورد اينكه در مجموع ضريب سختي كدام سال از سؤالات اين فصل بالاتر بوده است. |
1 | فصل اول: «مدارهاي مغناطيسي» | 1400 | ||
2 | درسنامه (1): مقدمات و اصول اولیه در تحلیل مدارات مغناطیسی | 1 | 2 | 1400 |
3 | درسنامه (2): محاسبه اندوکتانس سیمپیچها | 0 | 0 | ….. |
4 | درسنامه (3): محاسبه ولتاژ القایی در سیمپیچها | 0
0 |
0 | ….. |
5 | درسنامه (4): تلفات انرژي در مدارهاي مغناطيسي | 0 | 0 | ….. |
6 | فصل دوم: «اصول تبديل انرژي الكترومكانيكي» | 1399 | ||
7 | درسنامه (1): اصول اولیه و بررسی مبدلهای یک تحریکه | 1 | 0 | 1399 |
8 | درسنامه (2): بررسی مبدلهای چند تحریکه و انواع گشتاور تولیدی در ماشینهای گردان | 0 | 0 | ….. |
9 | فصل سوم: «ماشينهاي الكتريكي جريان مستقيم (DC)» | 1400 | ||
10 | درسنامه (1): اصول کار و ساختمان ماشینهای جریان مستقیم بررسی /مولد تحریک مستقل | 0 | 0 | ….. |
11 | درسنامه (2): بررسی مولد شنت | 1 | 2 | 1400 |
12 | درسنامه (3): بررسی مولدهای تحریک سری و تحریک کمپوند | 0 | 0 | ….. |
13 | درسنامه (4): مبانی موتورهای جریان مستقیم / بررسی موتورهای تحریک مستقل و تحریک شنت | 1 | 0 | 1399 |
14 | درسنامه (5): بررسی موتور تحریک سری | 1 | 1 | 1399 |
15 | درسنامه (6): بررسی موتورهای کمپوند | 0 | 0 | ….. |
16 | درسنامه (7): راهاندازی موتورهای DC | 0 | 0 | ….. |
17 | درسنامه (8): تلفات توان و راندمان ماشینهای DC | 0 | 0 | ….. |
18 | درسنامه (9): روشهای کنترل سرعت موتورهای DC | 0 | 0 | ….. |
19 | فصل چهارم: «ترانسفورمرها» | 1400 | ||
20 | درسنامه (1): اصول اولیه ترانسفورمرها / ترانسفورمر ایدهآل | 0 | 1 | 1400 |
21 | درسنامه (2): ترانسفورمرهای واقعی (جریان بیبار/ مدار معادل/ تلفات/ راندمان) | 1 | 1 | 1399 |
22 | درسنامه (3): آزمایشهای ترانسفورمرها / مقادیر نسبی (پریونیتی) | 0 | 0 | ….. |
23 | درسنامه (4): افت ولتاژ و درصد تنظیم ولتاژ ترانسفورمرها / ترانسفورمرهای انشعابدار | 0 | 0 | ….. |
24 | درسنامه (5): اتوترانسفورمرها | 0 | 0 | ….. |
25 | درسنامه (6): موازی کردن ترانسفورمرها | 1 | 0 | 1399 |
26 | فصل پنجم:«ماشينهاي آسنكرون (القايي)» | 1400 | ||
27 | درسنامه (1): اصول اولیه موتورهای القایی | 1 | 1 | 1399 |
28 | درسنامه (2): مدار معادل، تلفات و راندمان موتورهای القایی | 0 | 1 | 1400 |
29 | درسنامه (3): مدار معادل تقریبی / بررسی توان و گشتاور موتور القایی | 1 | 0 | 1399 |
30 | درسنامه (4): راهاندازی و کنترل سرعت موتورهای القایی | 1 | 1 | 1400 |
31 | درسنامه (5): تحلیل هارمونیکها در موتورهای القایی | 0 | 0 | ….. |
* در سال1400 تعداد سؤالات حفظی 0 سؤال و تعداد سؤالات مفهومي / محاسباتي 10 سؤال بود.
* در سال 1399 تعداد سؤالات حفظي 1 سؤال و تعداد سؤالات مفهومي / محاسباتي 9 سؤال بود.
* با توجه به سؤالات سال1400 به نظر ميرسد بيشتر تستها از كتابهاي مدرسان شریف طرح شده بود.
* با توجه به سؤالات سال1399 به نظر ميرسد بيشتر تستها از كتابهاي مدرسان شریف طرح شده بود.
* در سال 1400 تعداد سؤالات متفرقه كه حتي با مطالعه دقيق و كامل مباحث به راحتي قابل پاسخگويي نبودند 1 سؤال بود.
* در سال 1399 تعداد سؤالات متفرقه كه حتي با مطالعه دقيق و كامل مباحث به راحتي قابل پاسخگويي نبودند 1 سؤال بود.