اصول مدیریت و تئوری سازمان
همانطور که مشخص میباشد در کنکور امسال بر خلاف سال گذشته سؤالی از مبحث خلاقیت و نوآوری مطرح نشده است و همانند سال گذشته به مباحثی همچون تصمیمگیری و انگیزش پرداخته نشده است. از طرفی تمرکز اصلی همچون سال گذشته بر روی کتاب مبانی سازمان و مدیریت قرار گرفته است (11 سؤال ) که اگر چه نسبت به سال گذشته که 14 سؤال از این کتاب بوده کم تر می باشد اما همچنان می توان گفت که مهم ترین بخش سؤالات به این کتاب تعلق دارد، بقیه ی سؤالات نیز از رفتار سازمانی رضاییان و منابع انسانی سعادت طرح شده است که به تفکیک مباحث مختلف به شرح زیر می باشد : 4 سؤال مربوط به سازماندهی و ساختار ، 4 سؤال از برنامهریزی، 3 سؤال از کلیات مدیریت، 2 سؤال از مبحث منابع انسانی و از مباحث رهبری، ارتباطات، تجزیه و تحلیل سیستم، گروه، هماهنگی و کنترل نیز هر کدام 1 سؤال مطرح گردیده است و در نهایت 1 سؤال نیز از مباحث خارج از مبانی سازمان و مدیریت و رفتار سازمانی و منابع انسانی مطرح گردیده است که بر خلاف سال گذشته که 4 سؤال خارج از مباحث بود بهتر می باشد.
همانطور که مشخص میباشد میتوان گفت که با مطالعهی کتاب جامع تئوریهای مدیریت مدرسان شریف داوطلبان قادر به پاسخگویی 80 تا حتی 90 درصد سؤالات مربوط به این قسمت میباشند. به علت حجم زیاد مباحث حفظی و مطرح شدن سؤال به صورت کاملاً جزئی، پیشنهاد میشود مباحث این درس به صورت کلی، حفظی ـ مفهومی مطالعه شود. در خیلی از مباحث با فهمیدن کلیت موضوع به راحتی میتوان سؤالات جزیی را پاسخ داد و نیازی به حفظ کردن آنها نیست. نکتهی دیگر در مورد این درس، فرار بودن مباحث آن است که این مشکل نیز با مرور و تکرار زیاد مرتفع میشود. نکتهی آخر این که در دروسی مثل ریاضی، تست زدن زیاد باعث میشود که دانشجو با انواع نمونه سؤالات آن درس آشنا شود و احتمال پاسخگویی به سؤالات در جلسهی امتحان زیاد شود. اما در دروسی مانند تئوری سازمان، تست زدن زیاد باعث تسلط شما نمیشود، بلکه بیشترین تأثیر در عملکرد شما با مطالعهی دقیق و مرور و تکرار مطالب به دست میآید.
اقتصاد عمومی 1 و 2
با نگاهی به سؤالات میتوان دریافت كه سؤالاتی كه از مباحث درس اقتصاد خرد طرح شده11 سؤال و مابقی سؤالات (9 سؤال) از درس اقتصاد كلان مطرح شده است. بنابراین، برای كسب حداقل نمره قابل قبول، میتوان تنها درس اقتصاد خرد یا اقتصاد كلان را مطالعه كرد و نیازی به مطالعه هر دو درس كه مباحث متفاوتی را بیان میكنند، نیست. اما برای كسب نمره ممتاز و عالی، این كار به هیچ عنوان كافی نیست و تسلط كامل بر هر دو درس ضروری خواهد بود.
از لحاظ بودجهبندی در سال 94 یک سؤال از بخش کشش، سه سؤال از بخش عرضه و تقاضا ، چهار سؤال از بخش تئوری رفتار مصرفكننده، یك سؤال از بخش هزینههای تولید و دو سؤال از بخش بازارها برای درس اقتصاد خرد مطرح شده است. برای درس اقتصاد كلان نیز سه سؤال از بخش حسابداری ملی و شاخص قیمتها، دو سؤال از بخش مدلهای تعیین درآمد ملی تعادلی و سیاستهای مالی، یک سؤال از بخش تعادل همزمان بازار كالا و پول، یك سؤال از بخش نظریههای مصرف و سرمایهگذاری، دو سؤال از بخش نظریههای تورم و بیكاری و یک سؤال از بخش تراز پرداخت ها آمده است.
شایان ذكر است كه سؤالات درس اقتصاد خرد و كلان، همانند سایر دروس كنكور، سال به سال به سمت مفهومیتر شدن پیش میروند، شاید بتوان گفت كه امسال تنها پنج سؤال را میشد بصورت حفظی پاسخ داد وگرنه مابقی سؤالات مفهومی/ محاسباتی بودند.
اگرچه این عدد نسبت به سال گذشته که عدد دو بود بیشتر میباشد، اما باز هم سؤالات این درس مفهومی/ محاسباتی می باشند. ضمن آنكه سؤالات محاسباتی این درس نیاز به انجام محاسبات قابل توجه و پیچیده ریاضی ندارند و در صورتی كه دانشجو تسلط كافی بر مباحث درس داشته باشد، به راحتی میتواند سؤالات محاسباتی را پاسخ دهد. همچنین با نگاهی به سؤالات سال 94 میتوان گفت که امسال سؤالات از بین مباحث مختلف آورده شده است، به طوری كه از تمام مباحث اقتصاد خرد به غیر از کلیات حداقل یك سؤال طرح شده و در درس اقتصاد كلان نیز سؤالات بین بخشهای مختلف تقسیم شده است. در نتیجه دانشجو برای كسب نمره عالی در این درس باید بر كلیه مباحث درس اقتصاد خرد و كلان تسلط كافی داشته باشد
تحقیق در عملیات 1 و 2
سؤالات تحقیق در عملیات آزمون 94 بر خلاف سؤالاتی نظیر سؤالات تحقیق در عملیات کنکور صنایع 91و 92 که سؤالاتی به نسبت سنگین و فراتر از کتابهای کنکوری موجود به شمار میرفتند، سؤالاتی متداول و در چارچوب کتب درسی و کنکوری بودند. سؤالات امسال دارای رویکردی به شدت تشریحیتر از سالهای پیش بودند و انتظار میرود داوطلبانی که درس تحقیق در عملیات را به صورت تشریحی و تحلیلی فرا گرفته بودند، درصدهای به نسبت بهتری را داشته باشند. نکتهای که بیش از هرچیز دیگری در این آزمون جلب توجه میکرد، تعداد سؤالاتی بود که در آن طراح سؤالی را طرح کرده بود و براساس آن از داوطلبان خواسته بود تا به چند سؤال پیش رو جواب دهند. طراح به نوعی با طرح چنین سؤالاتی تسلط داوطلب به فصول مختلف و درک پیوستگی مطالب درس توسط داوطلب را به چالش کشیده بود. دیگر نکته قابل توجه کنکور امسال کاهش سهم سؤالات تحقیق در عملیات 2 بود.
تحقیق در عملیات 2 که نخستین بار در کنکور صنایع 90 مورد سؤال قرار گرفت همواره طی سالیان اخیر حداقل 10 سؤال از 20 سؤال کنکور صنایع را به خود اختصاص میداد. اما امسال سهم سؤالات این درس به 8 کاهش یافت. به نظر میرسد ادغام کنکور صنایع و سیستم و اینکه این درس برای نخستین برای سیستمیها مورد سؤال واقع میشد، در این کاهش بیتأثیر نباشد. اما یکی از شگفتیهای آزمون امسال عدم طرح سؤال از 2 مبحث پرطرفدار برنامهریزی عدد صحیح و برنامهریزی صفر و یک بود که طی سالهای اخیر پای ثابت سؤالات تحقیق در عملیات بودند.
لازم به ذکر است داوطلبانی که از کتابهای تحقیق در عملیات 1و2 مدرسان شریف استفاده نموده و در 8 مرحله آزمون آزمایشی مؤسسه شرکت کردهاند، به هیچ وجه با نکتهی جدید و خارج از چارچوب کتابها و آزمونهای مؤسسه مواجه نشده اند. آزمونهای امسال مؤسسه با رویکردی تشریحیتر از سالهای پیش تدوین شده بود و سبک سؤالاتی که براساس یک سؤال سؤالات متعدد طرح میشود بارها در آزمونهای مؤسسه تکرار شده بود و این همان چیزی بود که در کنکور امسال نیز تکرار شده بود.
آمار و احتمال مهندسی
از مجموع بیست سؤال درس آمار و احتمال مهندسی، ده سؤال مربوط به مباحث احتمال و ده سؤال مربوط به مباحث آمار میباشند. تقسیم سؤالات این دو درس درکنکور سال گذشته نیز به همین ترتیب بود. چهار سؤال از ده سؤال احتمال، مربوط به فصل توزیعهای پیوسته می باشد. تقریباً تمامی این سؤالات در ارتباط با مبحث آمارههای ترتیبی میباشند. سه سؤال نیز از فصل امید ریاضی طراحی شده است. این سؤالات در ارتباط با مباحث امید ریاضی شرطی و تابع مولد گشتاور میباشند. از سه سؤال باقیمانده ی مربوط به درس احتمال، دو سؤال از فصل اصول احتمال و یک سؤال از فصل متغیرهای تصادفی طراحی شده است.
در درس آمار مهندسی مطابق با سالیان گذشته، فصل آزمون فرض مهمترین فصل بوده است. چهار سؤال از ده سؤال آمار مهندسی از این فصل طراحی شده است. این سؤالات در ارتباط با مباحث آزمون فرض میانگین جامعه نرمال، محاسبه پی ـ مقدار، آنالیز واریانس یک طرفه و آنالیز واریانس دو طرفه بوده است. فصل آزمون فرض، جز جدا نشدنی درس آمار و احتمال در کنکور صنایع است و با اطمینان میتوان گفت که هر سال، حداقل سه سؤال از این فصل طراحی خواهد شد. بنابراین داوطلبان کنکور سالهای آینده، به هیچ عنوان نباید در مطالعه ی این فصل غفلت کنند. از هر کدام از فصل های رگرسیون و نظریه ی برآورد دو سؤال و از هر کدام از فصلهای آمار توصیفی و توزیعهای نمونهای نیز یک سؤال طراحی شده است.
در مجموع، چه در درس احتمال و چه در درس آمار مهندسی سؤالات در سطح متوسطی طراحی شده است و تعداد بسیار اندکی از سؤالات برای حل، نیازمند ایده و نوآوری بوده اند. انتظار میرود داوطلبانی که با تسلط کافی و مطالعه ی کامل کنکورهای سالهای گذشته، وارد جلسه شدهاند، توانسته باشند به تعداد قابل توجهی از سؤالات این درس پاسخ داده باشند.
طرحریزی واحدهای صنعتی
اولین نکتهای که در بررسی سؤالات این درس جلب توجه میکند، طراحی پنج سؤال از فصل مدلهای جایابی میباشد. در سالیان گذشته نیز این فصل از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است و به طور میانگین سه سؤال را به خود اختصاص میداده است. طرح پنج سؤال از فصل مدلهای جایابی نشان میدهد که داوطلبانی که قصد دارند در سالهای آتی کنکور بدهند، به هیچ عنوان نباید از این فصل غافل شوند. در واقع لازمه ی موفقیت در این درس، تسلط کامل به مباحث این فصل میباشد.
فصل مورد اهمیت دیگر، روشهای جانمایی دستی است که دو سؤال از آن طراحی شده است. این در حالی است که در کنکور امسال، از فصل روشهای جانمایی رایانهای سؤالی طراحی نشده است. این موضوع را نباید دال بر کم اهمیت بودن فصل روشهای جانمایی رایانهای تلقی کرد؛ چرا که برای مثال در کنکور سال گذشته، دو سؤال از فصل روشهای جانمایی رایانهای و تنها یک سؤال از فصل روشهای جانمایی دستی طراحی شده بود. بنابراین روشهای جانمایی دستی و روشهای جانمایی رایانهای همواره مورد توجه خاص طراحان قرار داشتهاند و ضروری است که داوطلبان توجه ویژهای به این دو فصل داشته باشند.
از هر کدام از مباحث بالانس خط تولید و طراحی انبار نیز یک سؤال طراحی شده است. این سؤالات در سطح متوسطی طراحی شدهاند و پاسخگویی به آنها، برای داوطلبانی که به این مباحث مسلط بودهاند، چندان دشوار نبوده است. یک سؤال نیز از مفاهیم اولیه ی طرحریزی واحدهای صنعتی طراحی شده است. این سؤال حفظی بوده و پاسخگویی به آن برای آن دسته از داوطلبانی که این مبحث را مطالعه کردهاند، در زمانی بسیار کوتاهی امکانپذیر بوده است.در مجموع، سطح سؤالات این درس در حد متوسط ارزیابی میشود و پاسخگویی به تعداد قابل توجهی از این سؤالات، با مطالعه و تمرین کافی، به راحتی امکانپذیر بوده است.
کنترل کیفیت آماری
با بررسی سؤالات این درس، با موضوع تقریباً غافلگیرکنندهای مواجه میشویم. فصل نمونهگیری جهت پذیرش که همواره پای ثابت سؤالات این درس بوده و به طور میانگین سه سؤال از آن طراحی میشده است، هیچ سهمی در کنکور امسال ندارد. البته این موضوع نباید باعث شود که داوطلبانی که قصد دارند در سال آینده کنکور بدهند، این فصل را کم اهمیت در نظر بگیرند و توجه چندانی به آن نکنند. قطعاً اتفاقی که امسال افتاده است، یک اتفاق تصادفی و استثناء بوده است که بعید است دوباره تکرار شود. از فصلهای نمودار کنترل برای مشخصههای کیفی متغیر و نمودار کنترل برای مشخصههای کیفی وصفی به ترتیب پنج و سه سؤال طراحی شده است. این سؤالات در ارتباط با مباحثی همچون خطای نوع اول و دوم، رابطه دانکن، حدود کنترل و متوسط طول دنباله میباشند.
دو سؤال نیز از اصول و مبانی نمودارهای کنترل طراحی شده است که در ارتباط با مباحث شاخصهای قابلیت فرآیند و شرایط کنترل آماری فرآیند میباشند.در مجموع سطح سؤالات این درس را میتوان در حد متوسط ارزیابی کرد. گفتنی است که طرح نشدن سؤال از فصل فوقالعاده مهم نمونهگیری جهت پذیرش، نکتهای منفی برای سؤالات کنکور امسال این درس محسوب میشود؛ چرا که قطعاً بخش زیادی از داوطلبان، وقت زیادی را صرف مطالعهی مباحث این فصل کردهاند.
کنترل پروژه
می توان ادعا کرد که سؤالات درس کنترل پروژه، قابل پیشبینیترین سؤالات در میان مجموعه دروس تخصصی کنکور صنایع میباشند. رویکرد کلی سؤالات این درس در کنکور امسال نیز تقریباً مشابه رویکرد سالیان گذشته میباشد. اولین نکته ی قابل توجه، طراحی سه سؤال حفظی میباشد. پاسخگویی به این سؤالات برای داوطلبانی که این درس را به صورت مفهومی مطالعه کردهاند، کار دشواری نبوده است. طراحی سه سؤال حفظی، نشان دهنده ی این موضوع است که داوطلبان بایستی علاوه بر یادگیری روشها و الگوریتمها، به مفاهیم، ساز و کارها و کاربردهای آنها نیز مسلط باشند؛ در غیر این صورت این چنین سؤالات راحتی را از دست خواهند داد.
نکته ی قابل توجه دیگر، طراحی سه سؤال از مبحث بسیار مهم زمانهای شناوری میباشد. بنابراین کاملاً ضروری است که داوطلبان کنکور سال آینده، به روابط و فرمولهای انواع زمانهای شناوری تسلط کافی داشته باشند؛ در غیر اینصورت، احتمال اینکه داوطلب بتواند از عهده ی سؤالات این مبحث برآید، بسیار کم خواهد شد.از هر کدام از فصلهای تسطیح منابع، شبکههای پرت، شبکههای گرت و شاخصهای محاسبه پیشرفت پروژه نیز یک سؤال طراحی شده است. تقریباً همه ساله، حداقل یک سؤال از هر کدام از این مباحث، مطرح میشود. بنابراین ضروری است که داوطلبان مطالعه ی کافی به روی این مباحث نیز داشته باشند.در مجموع، سطح سؤالات این درس را نیز میتوان همانند سؤالات طرحریزی و کنترل کیفیت، در حد متوسط ارزیابی کرد. نکته ی بسیار مهم قابل پیشبینی بودن سؤالات این درس است؛ داوطلبان میتوانند با تسلط به سؤالات کنکور سالیان گذشته، به راحتی از عهده ی سؤالات این درس برآیند.
کنترل موجودی
سؤالات کنترل موجودی کنکور امسال را میتوان در زمره ی سختترین سؤالات کنترل موجودی کنکورهای صنایع قرار داد؛ چرا که تعداد قابل توجهی از این سؤالات، هیچ نمونه ی مشابهی در کنکورهای سالیان گذشته ندارند. در کنکور امسال، فصلهای سفارش اقتصادی و مدلهای احتمالی، هر کدام با سه سؤال بیشترین سهم را دارا بودهاند. سطح این سؤالات در حد متوسط و سخت بوده است. به نظر میرسد که پاسخ گویی درست به نیمی از این سؤالات نیز کاملاً قابل قبول و مناسب باشد. چهار سؤال دیگر مربوط به فصلهای تولید اقتصادی، مدلهای چند محصولی، مدلهای تخفیف و پیشبینی میباشند. این سؤالات نیز سؤالات راحتی نبودهاند و در طراحی هر کدام از آنها، نوآوریهایی صورت گرفته است. در مجموع، سطح سؤالات این درس را میتوان در حد سخت ارزیابی کرد. بنابراین انتظار میرود که حتی داوطلبان با رتبههای تک رقمی، به تعداد محدودی از سؤالات این درس پاسخ صحیح داده باشند.
اقتصاد مهندسی
با بررسی سؤالات این درس، نکتهای که در اولین نگاه جلب توجه میکند، طراحی چهار سؤال از فصلهای مالیات بر درآمد و تحلیل در شرایط عدم اطمینان است. از هر کدام از این فصلها، دو سؤال طراحی شده است. این سؤالات از سطح متوسطی برخوردارند و پاسخگویی به آنها، در صورت داشتن مطالعه و تمرین کافی، کار چندان دشواری نبوده است. بخش زیادی از داوطلبان، یا مباحث بعد از استهلاک را نادیده میگیرند و یا به صورت عمقی و دقیق مطالعه نمیکنند. کنکور امسال، نشان میدهد که داوطلبان برای موفقیت در این درس، باید توجه ویژه ای نیز به مباحث بعد از استهلاک داشته باشند. مطابق با سالیان گذشته، سه سؤال از مباحث تکنیکهای تصمیمگیری در اقتصاد مهندسی مطرح شده است.
تسلط کامل به این مباحث، شرط اصلی و لازم موفقیت در این درس محسوب می شود؛ چراکه هر سال، تعداد قابل توجهی از سؤالات، به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم، در ارتباط با این مباحث می باشند.از هر کدام از فصلهای جریان نقدی و تعادل، نرخ بهره و استهلاک نیز یک سؤال طراحی شده است. این سه فصل جز مباحث جدا نشدنی درس اقتصاد مهندسی در کنکورها محسوب می شوند. در مجموع، سطح کلی سؤالات این درس را نیز می توان در حد متوسط ارزیابی کرد. شاید بتوان اقتصاد مهندسی را با توجه به مفاهیم پیچیدهای که در خود دارد، مفهومیترین درس تخصصی کنکور صنایع نامید. بنابراین ممکن است بخش قابل توجهی از داوطلبان، حتی با وجود مطالعه ی کافی، نتیجه ی مطلوبی را در این درس کسب نکنند که علت اصلی آن، مفهومی مطالعه نکردن این درس است.
ریاضی عمومی 1 و 2
در کنکور سال 94 حدود ده سؤال از مباحث ریاضی عمومی 1 و ده سؤال از مباحث ریاضی عمومی 2 مطرح شده است. که این امر بدین معنی است که قسمتهای مختلف کتاب ریاضی 1 و ریاضی 2 از اهمیت نسبی برابری برخوردارند و لازم است که داوطلبان همه مباحث را مطالعه کنند. در سال 93 از مبحث دنباله و سری 3 سؤال مطرح شد، که یک سؤال درباره تعیین همگرایی یا واگرایی سریها، یک سؤال درباره حاصل جمع سری و یک سؤال درباره بازه همگرایی سری بود. در سال 94 از مبحث دنباله و سری 4 سؤال مطرح گردید که دو سؤال درباره تعیین همگرایی یا واگرایی سریها، یک سؤال درباره حاصل جمع سری و یک سؤال درباره بازه همگرایی سری است.
هم در سال 93 و هم در سال 94 یک سؤال از مبحث اعداد مختلط مطرح شده است، ولی این سؤالات مربوط به مطالب مختلفی از این مبحث میباشند. در سال 93 از مبحث انتگرال سه سؤال مطرح شد، که یک سؤال درباره محاسبه یک انتگرال نامعین، یک سؤال درباره محاسبه یک انتگرال معین و یک سؤال درباره همگرایی و واگرایی انتگرال ناسره میباشد. در سال 94 نیز از مبحث انتگرال سه سؤال مطرح گردیده است، که یک سؤال درباره محاسبه یک انتگرال معین، یک سؤال درباره محاسبه یک انتگرال بازگشتی و یک سؤال درباره همگرایی یا واگرایی انتگرال ناسره میباشد. در سال 94 از مبحث کاربرد انتگرال دو سؤال مطرح شده است که یک سؤال مربوط به محاسبه یک حد به کمک انتگرال و سؤال دیگر مربوط به مشتقگیری از یک رابطه انتگرالی میباشد.
سؤال مبحث کاربرد انتگرال در سال 93 درباره محاسبه طول قوس یک تابع در یک بازه معین میباشد. هم در سال 93 و هم در سال 94 یک سؤال درباره محاسبه انحنای یک منحنی در یک بازه مطرح شده است. از مبحث محاسبه مشتق جهتدار نیز یک سؤال در سال 93 و سال 94 آمده است. از مبحث انتگرال سه گانه یک سؤال در سال 93 و یک سؤال در سال 94 مطرح شده است. بیشتر سؤالات ریاضی عمومی 2 از فصلهای انتگرال دوگانه و سه گانه، انتگرال روی خم، انتگرال روی سطح میباشند، بنابراین مطالعه این فصلهای کتاب ریاضی عمومی 2 از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر داوطلبان تسلط کافی بر مطالب میداشتند، و تمرینهای مختلفی را از هر کدام از مباحث حل میکردند، براحتی میتوانستند درصد بالایی در این درس کسب کنند.
زبان عمومی و تخصصی
با بررسی سؤالات زبان عمومی متوجه می شویم که سؤالات این درس نسبت به سال گذشته از درجه سختی بالاتری برخوردار می باشند. همچنین به قاطعیت نمی توان گفت که اکثر لغات موجود در سؤالات بخش واژگان، در کتاب های معروف واژگان همچون 504 واژه ضروری و واژگان ضروری تافل موجود می باشد. در نتیجه پاسخ گویی به سؤالات این بخش نسبت به سال گذشته سختتر بوده است. قواعد گرامری نیز نسبتاً متوسط بوده است.
در تحلیل سؤالات زبان تخصصی می توان عنوان کرد موضوع متنها از موضوعات آشنا در مهندسی صنایع انتخاب شده است، ولی به دلیل اینکه پاراگراف ها و گزینه ها خیلی طولانی بود در نتیجه تمرکز را بهم ریخته و همین مساله کار را کمی سخت تر می کرد نسبتا می توان گفت متوسط بود.
با این تفاسیر انتظار می رود میانگین درصد پاسخگویی زبان عمومی و تخصصی امسال نسبت به سال گذشته پایین تر باشد.