تحقیق در عملیات 1 و 2
از سه سال قبل که درس (تحقیق در عملیات 2) به مباحث کنکور صنایع ـ صنایع اضافه شده است، هر ساله حدوداً 10 سؤال به مباحث تحقیق در عملیات 1 و 10 سوال نیز به مباحث تحقیق در عملیات 2 اختصاص یافته است. در کنکور امسال صنایع 11 سؤال مربوط به مباحث تحقیق در عملیات 1 بود. فصل تحلیل حساسیت که همواره مورد توجه خاص طراحان قرار داشته، 3 سؤال از این 11 سؤال را به خود اختصاص داده است. تحلیل حساسیت از مباحث نسبتاً آسان تحقیق در عملیات محسوب میشود و احتمالاً داوطلبانی که با آمادگی در آزمون حاضر شدهاند با کمی دقت از پس سؤالات این بخش برآمدهاند. الگوریتم سیمپلکس نیز مثل همیشه پای ثابت سؤالات تحقیق در عملیات بوده است. در کنکور امسال سهم این الگوریتم 3 سؤال بوده است. از مدل حمل و نقل و تخصیص نیز همانند کنکور سال گذشته 2 سؤال طراحی شده است.
این سؤالها نیز حلشان نیازمند ایده ی خاصی نمیباشد و رسیدن به جواب برای کسانی که این مباحث را مطالعه کردهاند چندان سخت نبوده است. 2 سؤال از مباحث مدلسازی مطرح شده است که در آنها علاوهبرخواستن تابع هدف، مقدار بهینه تابع هدف مسأله نیز خواسته شده است. از مباحث مربوط به دستگاههای معادلات خطی نیز 1 سؤال مطرح شده است. تقریباً هر ساله 1 سؤال تحقیق در عملیات مربوط به مباحث مربوط به دستگاههای معادلات خطی است. لذا ضروری به نظر میرسد داوطلبان کنکور به خوبی بر این مباحث مسلط شوند. با توجه به اضافه شدن درس تحقیق در عملیات 2 و کم شدن سؤالات تحقیق در عملیات 1، از مباحث دوگان و روشهای M بزرگ و دوفازی در کنکور امسال سؤالی مطرح نشده است. این در حالی است که در کنکور سال گذشته 2 سؤال به این مباحث اختصاص داشتند.
مباحث تحقیق در عملیات 2، 9 سؤال را در کنکور امسال به خود اختصاص دادند. امسال نیز همچون 3 سال گذشته سؤالات مطرح شده از فصلهای برنامهریزی عدد صحیح، برنامهریزی پویا و غیرخطی بودند. هر کدام از این فصلها 3 سؤال را به خود اختصاص دادند. در مقایسه با 3 سال گذشته سؤالات برنامهریزی پویا و غیرخطی سادهتر به نظر میرسند و در عوض سؤالات مربوط به برنامهریزی عدد صحیح کمی مشکلتر شدهاند.
در مجموع سطح سؤالات را میتوان در حد متوسط برآورد کرد. همچنین درجه سختی سؤالات در مجموع پایینتر از سؤالات سال گذشته بوده است و انتظار میرود میانگین درصدها چند درصدی بالاتر از سال گذشته باشد.
تئوری احتمال و آمار مهندسی
این درس از آغاز جز دروس کنکور کارشناسی ارشد مهندسی صنایع بوده است. سطح دشواری سؤالات این درس در کنکور سالهای 91 و 92 به طور غیر عادی بالا بود، به طوری که میانگین درصد رتبههای برتر نیز به زیر50 درصد رسید. در کنکور امسال بار دیگر طراحی سؤالات به سبک سالهای قبل از 91 برگشت و انتظار میرود که میانگین درصدها نسبت به 2 سال قبل بالاتر برود. در کنکور امسال برخلاف سالهای قبل که معمولاً 12 سؤال مربوط به مباحث احتمال و 8 سؤال مربوط به مباحث آمار بود، تقریباً نیمی از سؤالات مربوط به احتمال و نیمی هم مربوط به آمار است.
سؤالات احتمال از مباحث مختلفی مطرح شده است و تنوع زیادی را دارا میباشد. مبحث امید ریاضی با 3 سؤال بیشترین تعداد سؤال را به خود اختصاص داده است. سؤالات این مبحث در مقایسه با سایر مباحث احتمال نیز دشوارتر به نظر میرسند. نکته جالب توجه در مورد سؤالات احتمال طرح سؤال از مباحث توزیعها و قضایای حدی، همچنین آمار توصیفی است که در سالهای اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته بودند. از مباحث آنالیز ترکیبی و احتمال شرطی نیز سؤالات سطح متوسطی طراحی شده است.
در درس آمار مهندسی فصلهای توزیعهای نمونهای، آزمون فرض و رگرسیون هر کدام با 3 سؤال سهم قابل توجهای از سؤالات را به خود اختصاص دادهاند. این در حالی است که در کنکور سال گذشته تنها 4 سؤال از این مباحث مطرح شده بود. طرح 10 سؤال از آمار نشان میدهد که اهمیت این درس نیز بسیار زیاد است و داوطلبان همان قدر که برای احتمال وقت میگذارند، لازم است توجه ویژهای نیز به آمار داشته باشند. چرا که با تکرار و تمرین میتوان درصد خوبی را در این درس به دست آورد.
اقتصاد مهندسی
اقتصاد مهندسی آخرین درس در دفترچه کنکور صنایع است. به همین خاطر شاید بسیاری از داوطلبان زمان کافی برای حل کردن تستهای این درس پیدا نکنند. سؤالات امسال نسبت به سال گذشته نسبتاً آسانتر بودند و انتظار میرود میانگین درصدهای پاسخگویی افزایش پیدا کند.
جریانهای نقدینگی و تعادل با 3 سؤال همچون سه سال گذشته دارای بیشترین سهم از سؤالات این درس هستند. داوطلبانی که قصد دارند سالهای بعد کنکور بدهند باید حتماً این فصل را به صورت عمقی مطالعه کنند و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند، چرا که پایه و اساس اقتصاد مهندسی را تشکیل میدهد و تقریباً تمامی مفاهیم فصلهای بعد براساس آن استوار است.
نرخ بهره نیز 2 سؤال را به خود اختصاص داده است كه در سال قبل نیز 2 تست مربوط به نرخ بهره بود. این فصل در عین حال که حجم بسیار کمی دارد، به شدت مورد توجه طراحان قرار دارد و حیف است که تستهایش از دست بروند. از فصول تجزیه و تحلیل سرمایهگذاری نیز هر ساله حدود 3 تا 4 سؤال طرح میشود. امسال نیز از فصلهای تحلیل ارزش کنونی، نسبت منافع به مخارج و نرخ بازگشت سرمایه سؤال بیشتری مطرح شده است. استهلاک نیز همانند 3 سال قبل دارای 1 تست در سؤالات اقتصاد مهندسی بود.
طرحریزی واحدهای صنعتی
نکتهای که در نگاه اول جلب توجه میکند تعداد سؤالات حفظی این درس در کنکور امسال است. 3 سؤال از 10 سؤال طرحریزی در کنکور امسال سؤالات حفظی هستند. در واقع کسانی که مطالب حفظ كردنی این درس که البته حجم زیادی هم دارند را خوب مطالعه كرده باشند، به راحتی از عهده این 3 سؤال برآمدهاند. از 7 سؤال باقیمانده طبق روال سالهای گذشته 3 سؤال از روشهای جانمایی دستی و رایانهای طرح شده است. این 2 فصل جز مباحثی هستند که هر ساله 2 تا 3 سؤال از سؤالات این درس را به خود اختصاص میدهند.
مدلهای جایابی نیز پای ثابت سؤالات طرحریزی هستند. سهم این مدلها در کنکور امسال نیز 2 سؤال بود، 1 سؤال هم از بالانس خط تولید و 1 سؤال از فصل منابع مورد نیاز آمده است. در مجموع میتوان گفت کیفیت سؤالات این درس در کنکور امسال به طور قابل ملاحظهای بهبود پیدا کرده است. چرا که در سالهای گذشته غالباً سؤالات طرحریزی حجم محاسباتی زیادی داشتند و در زمان استاندارد امکان پاسخگویی به تمامی سؤالات این درس وجود نداشت، لذا انتظار میرود میانگین درصد پاسخگویی داوطلبان به سؤالات این درس به طور قابل ملاحظهای افزایش پیدا کند.
کنترل پروژه
اگر نگاهی به سؤالات کنترل پروژه در کنکور امسال و 3 کنکور قبلی داشته باشیم، برای اکثر سؤالات کنترل پروژه امسال میتوانیم نمونههای مشابهی را در سالهای قبل پیدا کنیم. یعنی تعدادی از سؤالات امسال تقریباً تکرار از سالهای قبل بودند و با تغییرات جزئی در کنکور آورده شدهاند. تقریباً از تمامی سرفصلهای کنترل پروژه که در دانشگاههای کشور تدریس میشود در کنکور امسال سؤال داشتیم و تمرکز روی فصل خاصی نبود. البته همانطور که در ابتدا گفته شد، در سالهای قبل نیز روند كار به همین صورت بوده است. فصلهای موازنه هزینه ـ زمان و شاخصهای پیشرفت پروژه هر کدام با 2 تست دارای بیشترین سهم در سؤالات کنترل پروژه امسال بودند. در کل میتوان گفت سطح سختی سؤالات کنترل پروژه متوسط رو به بالا بود و داوطلبانی که با آمادگی در آزمون شرکت کرده بودند میتوانستند در زمانی معقول به تعداد بالایی از سؤالات پاسخ بدهند.
کنترل کیفیت آماری
کنترل کیفیت یکی دیگر از دروسی است که 4 سال قبل به کنکور صنایع اضافه شد. رویکردی که طراحان این درس در سه کنکور قبلی داشتند، تکیه بر طرح سؤالات مفهومی ـ تحلیلی بود و کمتر به سؤالات محاسباتی توجه میكردند. در کنکور امسال تقریباً تمامی سؤالات محاسباتی بودند و سؤال تحلیلی در این 10 سؤال دیده نمیشود. نکته تأسف برانگیز آن است که از این10 سؤال، پاسخ 2 سؤال در گزینهها موجود نمیباشد (سؤالات82 و84). بدون شک نوعی تضعیف حق داوطلبانی است که زمان خود را صرف حل این سؤالات کردهاند.
نکته منفی دیگری که در این سؤالات دیده میشود طرح 2 سؤال تقریباً مشابه از مبحث خطای نوع دو (سؤالات81 و83) و نیز 2 سؤال تقریباً مشابه دیگر از مبحث متوسط طول دنباله (سؤالات 88 و90) است.همانند سالهای قبل، فصول نمودارهای کنترل برای مشخصههای متغیر و وصفی، همچنین فصل نمونهگیری جهت پذیرش مهمترین فصلهای تشکیلدهنده سؤالات هستند، که نشان میدهد داوطلبان میبایست تمرکز بالایی در مطالعه این فصول داشته باشند.
کنترل موجودی
کنترل موجودی از جمله دروسی است که از ابتدا جزء دروس کنکور کارشناسی ارشد صنایع بوده است. با اضافه شدن سه درس تخصصی جدید تعداد سؤالات این درس به 10 سؤال کاهش یافته است. داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد صنایع روی این درس حساب ویژهای باز میکنند. چرا که در طی سالیان اخیر از جمله دروسی بوده است که دارای سؤالات استانداردی در کنکورها بوده و قابل حل شدن در زمان استاندارد خودشان هستند.
سؤالات امسال درس کنترل موجودی در مقایسه با سؤالات 3 سال گذشته از درجه سختی بالاتری برخوردار بودند و شاید بعضی از داوطلبان به درصدی که از خود در این درس انتظار داشتهاند نرسند. نکتهی دیگر، اهمیت فصل مدلهای احتمالی است. این فصل حتی از زمانی که تعداد سؤالات کنترل موجودی به 10 سؤال کاهش یافته است، هر ساله دارای حداقل 3 سؤال بوده است. امسال نیز تقریباً نیمی از سؤالات در ارتباط با مدلهای احتمالی تقاضا بوده است.
زبان عمومی و تخصصی
با بررسی سؤالات زبان عمومی متوجه می شویم که سؤالات این درس نسبت به سال گذشته از درجه سختی پایینتری برخوردار می باشند. همچنین اکثر لغات موجود در سؤالات بخش واژگان، در کتابیهای معروف واژگان همچون 504 واژه ضروری و واژگان ضروری تافل موجود می باشد. در نتیجه پاسخ گویی به سؤالات این بخش نسبت به سال گذشته راحتتر بوده است. قواعد گرامری نیز از قواعد پر تکرار سالهای گذشته انتخاب شدهاند و پاسخگویی به آنها چندان دشوار نبوده است. در تحلیل سؤالات زبان تخصصی می توان عنوان کرد با توجه به این که موضوع متنها از موضوعات آشنا در مهندسی صنایع انتخاب شده است،
امکان برقراری ارتباط با متن راحتتر بوده است. اکثر واژگان این بخش نیز از لغات کتاب های واژگان معروف انتخاب شده است. هر چند در برخی سؤالات تعدادی غلط املایی مشاهده میشود. سؤالات بخش زبان تخصصی از لحاظ واژگان و ساختاری شباهت زیادی به سؤالات بخش عمومی دارد، به گونهای که در برخی موارد امکان پاسخگویی به سؤالات حتی بدون خواندن متن نیز میسر می باشد. با این تفاسیر انتظار می رود میانگین درصد پاسخگویی زبان عمومی و تخصصی امسال نسبت به سال گذشته بالاتر باشد.