زبان عمومی و تخصصی
سؤالات زبان عمومی آزمون مهندسی شیمی شامل 15 سؤال، که 10 سؤال آن به بخش لغت و 5 سؤال دیگر به بخش cloze test مربوط میباشد.
بخش لغات و cloze test نیاز به یادگیری کتب مرجع و 504 واژه مدرسان شریف دارد، اما نکتهای که برای بخش cloze test حائز اهمیت میباشد، این است که داوطلبان با مطالعهی کتب مربوط به رشتهی مهندسی شیمی و قویتر کردن دایرهی لغات قادر به پاسخگویی به تمامی سؤالات این بخش خواهند بود.
حال در بخش زبان تخصصی آزمون طبق روال سالهای اخیر، 3 متن آورده شده که توزیع تعداد سؤالات در هر متون یکسان نمیباشد. در متون درک مطلب نکتهی قابل توجه برای داوطلبان این است که درک درست کلمات و آشنایی با متون تخصصی بیشتر مربوط به رشتهی مهندسی شیمی با مطالعهی کتابهای لغات (504 واژهی مدرسان شریف)، شرکت در آزمونهای آزمایشی مؤسسه مدرسان شریف و همچنین قویتر کردن دایرهی لغات، مترادفها، متضادها و عبارتهای همآیه و مشورت گرفتن از رتبههای برتر سالهای اخیر کمک شایانی برای پاسخگویی و موفق شدن در این بخش خواهد کرد.
انتقال حرارت
سؤالات انتقال حرارت امسال نسبت به سال گذشته از سطح دشواری بالاتری برخوردار بودند ولی به طور کل میتوان گفت شدت سختی سؤالات در حد متوسط بوده و داوطلبان با مطالعه تمامی سرفصلها و تحلیل آزمونهای مدرسان شریف قادر به پاسخگویی به سؤالات بودهاند. نکتهی دیگر آنکه سؤالات از جنس محاسباتی نیز در سال 96 نسبت به سال گذشته پیشرفت بیشتری داشتهاند و از تعداد سؤالات مفهومی نسبت به سال گذشته کاسته شده است. توزیع سؤالات نیز نسبت به سال گذشته منطقیتر و یکنواختتر بوده و باعث میشود تا داوطلب کمتر متضرر شود به طور مثال در سال گذشته 5 سؤال از مبدلهای حرارتی طرح شده بود که نسبت به حجم مطالب و بودجهبندی بسیار زیاد بود ولی سؤالات امسال نسبتاً بهتر و متناسب با حجم سرفصلها ارائه گردیده بودند.
سؤال 31 مربوط به مبحث انتقال حرارت هدایتی پایا در حالت سطح مقطع متغیر بوده که نسبتاً دشوار و نیاز به تحلیل زیادی داشته است. سؤال32 مربوط به مبحث انتقال گرمای ناپایا بوده که مشابه با سؤال 5 آزمون هفتم مدرسان شریف بوده و باید سیبزمینی پخته اشاره شده در سؤال را به صورت کره فرض میکردیم. سؤال 33 برای مبحث انتقال حرارت ناپایا بوده که با سؤال 5 آزمون هفتم مدرسان شریف مشابه بوده است. سؤال 34 مشابه با سؤال اول آزمون دهم مدرسان شریف و همچنین از مبحث انتقال حرارت هدایتی بوده است.
برای پاسخ به سؤال 35 نیاز به موازنه حرارتی درست و صحیح بوده است که در آزمونهای برگزار شده چند مورد از این سبک سؤالات مورد توجه بوده است از جمله سؤال 14 آزمون دهم و یا سؤال اول آزمون ششم. سؤال 36 یک سؤال تحلیلی بوده که داوطلب باید در آن به نمودارهای اشاره شده در بخش جوشش تسلط کافی میداشته و با توجه به این نمودارها و نواحی مختلف موجود سؤال را تحلیل مینموده. مشابه این سؤال و تحلیل نمودار آن در سؤال 6 آزمون ششم آورده شده بود. سؤال 37 نیز از نوع سؤالاتی بوده که پس از نوشتن موازنه حرارتی ناسلت محاسبه میشده است. از نمونههای مشابه میتوان به سؤال 2 آزمون چهارم و یا سؤال 6 آزمون هشتم اشاره کرد.
سؤال 38 مربوط به مبحث انتقال حرارت روی صفحات بوده و یک سؤال تحلیلی محسوب میشود که تسلط کافی به انتقال حرارت جابجایی آزاد روی صفحات قائم نیاز داشته است.سؤال 39 نیز از جنس سؤالات موازنه حرارتی بوده است.سؤال 40 مربوط به مبحث جریان روی صفحهها بوده و مشابه سؤال 10 آزمون چهارم و سؤال 6 آزمون هفتم میباشد.سؤال 41 از مبحث مبدل از نوع سؤالات محاسباتی بوده که مشابه با سؤال 6 آزمون پنجم میباشد. سؤال 42 مربوط به بخش تشعشع و سپرها میباشد که مشابه با سؤال 14 آزمون ششم بوده که به جای 3 سطح، 2 سطح داشتهایم و مدار مشابه آن برای سؤال 12 آزمون پنجم مدرسان شریف آورده شده است. سؤال 43 مربوط به بخش میعان و چگالش بوده که دقیقاً سؤال 13 آزمون چهارم مدرسان شریف بوده است.
سؤال 44 نیز از سؤالات محاسباتی مربوط به بخش تشعشع میباشد. سؤال 45 مربوط به بخش مبدلها و دارای اندکی نوآوری برای پاسخگویی میباشد و تاکنون در سالهای اخیر این تیپ از سؤال که بحث واکنش و اهمیت گرمای آن مدنظر باشد، مطرح نگردیده بود.
ترمودینامیك
سطح سؤالات ترمودینامیک متوسط بوده و نسبت به سؤالات 95 سطح سؤالات اندکی بالاتر میباشد. پیوستگی مطالب مناسب بوده و تقریباً از تمامی مباحث موجود سؤال طرح شده است. با تسلط نسبی بر این درس به راحتی میتوان به اکثر سؤالات در زمان معین شده پاسخ داد.در ضمن لازم به ذکر است که سؤالات كنكور تا حد بسیاری مشابه سؤالات آزمونهای مدرسان شریف و همچنین سؤالات سالهای گذشته بوده است.
حال اگر بخواهیم به صورت جزئیتر در مورد كنكور امسال توضیح دهیم، اینگونه است كه از مباحث مقدمهای بر ترمودینامیك و خواص حجمی سیالات خالص سؤالی طرح نشده است. بیشترین تعداد سؤالات مربوط به قانون اول و دیگر مفاهیم اساسی، قانون دوم ترمودینامیك، خواص ترمودینامیکی سیالات، تبرید و میعان، ترمودینامیکی محلولها (تئوری و کاربردی) بوده است. مابقی مباحث مانند اثرات حرارتی، كاربرد ترمودینامیك برای فرآیندهای جاری، تولید کار از گرما، تعادل شیمیایی ـ واكنش هر كدام به طور میانگین یک سؤال را به خود اختصاص داده بودند.
مكانیك سیالات
در این درس بودجهبندی سؤالات و سطح دشواری آنها به صورت زیر میباشد:
جریانهای داخلی تراکمناپذیر و لزج:
از این قسمت فقط سه سؤال 67، 73 (سخت) و 74 طرح شده که نسبتاً ساده بوده بجز سؤال 73، در صورتی که در سال گذشته 3 سؤال از این بخش طرح شده است که کمی سختتر از امسال بود و شماره سؤالات سال گذشته بدین صورت بود: 71، 73، 78
خواص سیال (قانون لزجت نیوتون و سیالات غیرنیوتونی): سال 95 این قسمت زیاد مورد توجه طراحان محترم نبود و فقط یک سؤال نسبتاً ساده طرح شده بود ولی امسال سؤالات 66 (ساده)، 80 (سخت) از این قسمت طرح شده بود و در مجموع سؤالات سختتر بودند حتی نسبت به سال 94 که 4 سؤال از این قسمت طرح شده بود. سؤالات امسال در سطح دشوارتری بودند.
استاتیک سیالات: این قسمت در سال 95 بسیار مورد توجه طراحان محترم بود و سؤالات70 (محاسباتی و دشوار)، 71 (مفهومی و محاسباتی و دشوار)، 72 (محاسباتی و دشوار) و 80 (محاسباتی و ساده) از این قسمت طرح شده بود ولی امسال سه سؤال 71 (ساده)، 77 (ساده و مفهومی)، 69 (مفهومی و نسبتاً سخت) از این قسمت مطرح شده است.
توربو ماشینها: از این قسمت امسال سؤال مستقیمی طرح نشده بود ولی سال قبل سؤال 67 سخت و مفهومی و محاسباتی بوده است.
دستهبندی و تحلیل جریان سیالات: سال 95 یک سؤال نسبتاً ساده (77) از این قسمت طرح شده بود ولی امسال سؤالات 79 (سخت)، 78 (ساده)، 72 (مفهومی و نسبتا ساده)، از این قسمت طرح شده بود که در مجموع به نسبت سال قبل کمی دشوارتر بودند.
جریان تراکمپذیر: در سال 95 از این قسمت سؤالات 75 (ساده)، 76 (متوسط) و 79 (نسبتاً ساده) طرح شده بود. اما امسال به صورت مستقیم سؤالی از این مبحث طرح نشده است.
تکانه و اندازه حرکت: در سال 95 سؤال 66 که نسبتاً مشکل هم بود از این قسمت طرح شده بود و امسال به صورت مشترک با فصول دیگر (به صورت ترکیبی) از این قسمت چهار سؤال نسبتاً مشکل طرح شده است که شماره سؤالات به قرار زیر است: 70،75،76 و 68
بسترهای پرشده: امسال سؤالی از این قسمت طرح نشده بود اما در سال قبل سؤال 74 که نسبتاً راحت هم بود از این قسمت مطرح شده بود.
کنترل فرآیند
سطح سؤالات کنکور سال 96 در درس کنترل فرآیند در مقایسه با سالهای پیش در حد متوسط و با درنظر گرفتن نکات کلیدی و پایهای طرح شده بود. به طوری که کلیهی سؤالات با داشتن اطلاعات پایهای و مطالعه دقیق سؤالات آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف و کنکورهای سال پیش قابل پاسخگویی میباشند. به طور متوسط تعادل در تعداد سؤالات و استفاده از کلیه مباحث علی رغم کنکورهای سال گذشته رعایت شده و از بیشتر فصول به تعداد مساوی سؤال طرح شده است. در کنکور 96 مباحث سیستمهای درجه اول و دوم 6 سؤال از 15 سؤال را به خود اختصاص داده بودند که این امر بیانگر این است که یادگیری مفاهیم اساسی از فصول سیستمهای درجه اول و دوم از اهمیت بسزایی برخوردار است.
به طوری که تقریباً در60% سؤالات نیاز به داشتن اطلاعات مفهومی از فصول سیستمهای درجه اول و دوم میباشد. بنابراین یادگیری این فصول به منظور پاسخدهی به اکثر سؤالات حائز اهمیت است. همچنین از مبحث تحلیل بلوکی و بررسی انواع کنترلکننده (2 سؤال)، از مبحث پایداری و تحلیل پاسخ گذرا و دائم (3 سؤال)، از مبحث مکان هندسی ریشهها و تحلیل پاسخها (1 سؤال)، از مبحث پاسخ فرکانسی سیستمهای خطی (3 سؤال) طرح شده بود که سطح دشواری سؤالات نسبت به آزمون سال 95 آسانتر بوده و داوطلبان با مطالعهی دقیق درس کنترل فرآیند میتوانستند درصد خوبی کسب نمایند. بنابراین لازم به ذکر است که تقریباً 100% سؤالات درس کنترل فرآیند در کنکور سراسری و آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف عیناً آورده شده بود.
انتقال جرم و عملیات واحد 1 و 2
سؤالات کنکور امسال نسبت به سال گذشته آسانتر بوده، به صورتی که اگر دانشجویی سؤالات تمامی آزمونهای مدرسان شریف را در سال جاری مطالعه میکرد، حدود 75 درصد سؤالات، تشابه بسیار نزدیکی به این آزمونها داشته و در حدود 15 درصد سؤالات نیز با تسلط کامل بر روی نکات کلیدی پاسخنامهی این آزمونها قابل پاسخگویی بودهاند. در کل کنکور جرم و عملیات واحد امسال سؤالات مناسبی داشت که این امکان را برای داوطلبان گرامی فراهم میکرد که با مطالعهی دقیق کتاب مدرسان شریف در کنار سایر کتب مرجع بتوانند درصد قابل قبولی در حدود 60 الی 70 درصد کسب نمایند. همچنین پراکندگی سؤالات در آزمون امسال به خوبی رعایت شده بود و تقریباً از تمامی مباحث کلیدی و رایج طبق روال هر سال سؤالاتی مطرح شده بود که این مباحث کلیدی شامل موارد زیر می باشند:
- نفوذ مولکولی در سیالات (3 سؤال)
- ضرایب انقال جرم (1 سؤال)
- انتقال جرم بین فازها (4 سؤال)
- دستگاههای عملیات گاز و مایع (1 سؤال)
- تبخیرکنندهها (1 سؤال)
- تقطیر (6 سؤال)
- استخراج مایعات (1 سؤال)
- عملیات رطوبتزنی (1 سؤال)
- استخراج جامدات (1 سؤال)
- جذب سطحی (1 سؤال)
سینتیک و طراحی راکتورهای شیمیایی
سؤالات مربوط به درس طراحی راکتور در سال 96 بجز در یک سؤال (سؤال 127) که ظاهر جدیدتری نسبت به سایر سؤالات دارد (اما در کتاب مدرسان شریف مشابه آن وجود دارد)، در مقایسه با کنکورهای سالیان گذشته دارای درجه سختی یکسانی میباشد. بنابراین مشابه با سالیان گذشته نکته یا سؤال مبهمی در سؤالات وجود نداشته است و کتاب طراحی راکتور مدرسان شریف منبع بسیار خوبی برای پاسخگویی به سؤالات بوده است. در مجموع میتوان گفت امسال از مباحث، تفسیر نتایج حاصل از انجام واکنش درون راکتورهای ناپیوسته 4 سؤال، طراحی راکتورهای ایدهآل برای واکنش منفرد 2 سؤال، طراحی راکتور برای واکنشهای منفرد 3 سؤال، طراحی راکتور برای واکنشهای چندگانه 5 سؤال و آثار دما و فشار 1 سؤال طرح شده است.
- سؤال 116 مشابه سؤال 129 کنکور 95 و مشابه سؤال 116 راکتور آزمون 5 مدرسان شریف میباشد.
- سؤال 117 جزو سؤالات متوسط است که پرتکرار در کنکور ادوار گذشته مطرح شده است(بعنوان نمونه مشابه با سؤال 122 کنکور 95 و مشابه سؤال 126 آزمون 1)
- سؤال 118 جزو سؤالهای ساده و مشابه سؤال 116 آزمون 1 و سؤال 118 آزمون 2
- سؤال 119 جزو سؤالهای متوسط و مشابه سؤال 124 کنکور سال 95 و سؤال 127 آزمون 5 و سؤال 129 آزمون 9
- سؤال 120 جزو سؤالهای ساده است که مشابه آن در کتاب طراحی راکتور مدرسان شریف وجود دارد.
- سؤال 121 جزو سؤالهای ساده است که بصورت پرتکرار در کنکور ادوار گذشته آمده است. (مشابه با سؤال 120 آزمون 1)
- سؤال 122 جزو سؤالهای ساده و مشابه آن در کنکور سالهای گذشته آمده است.(سؤال 116 کنکور 95)
- سؤال 123 جزو سؤالهای متوسط است که مشابه آن در کنکور سالهای گذشته و کنکور آزمایشی مدرسان شریف آمده است. (مشابه با سؤال 123 آزمون 4)
- سؤال 124 و 125 جزو سؤالهای متوسط است که مشابه آن در کنکور سالهای گذشته آمده است و در کتاب مدرسان شریف نیز مثالهای مشابه زیادی با آنها وجود دارد.
- سؤال 126 جزو سؤالات دشوار است و مشابه آن درکتاب مدرسان شریف وجود دارد.(مشابه با سؤال 127 آزمون 5)
- سؤال 127 جزو سؤالات متوسط رو به بالا بوده و ظاهر نسبتاً جدیدی دارد.
- سؤال 128 جزو سؤالات ساده و مشابه سؤال 128 آزمون 10مدرسان شریف میباشد.
- سؤال 129 جزو سؤالات متوسط است و مشابه آن در کتاب مدرسان شریف پرتکرار آمده است. ( مشابه سؤال 125 آزمون 5)
- سؤال 130 جزو سؤالات متوسط است که مشابه آن در سؤال 120 آزمون 4 مدرسان شریف آمده است.
ریاضیات (كاربردی ـ عددی)
سطح بسیاری از سؤالات امسال متوسط و دشوار میباشد و برای پاسخگویی صحیح به کل سؤالات باید بر مباحث کلیدی این درس تسلط کافی داشت. در آزمون امسال از مباحث تبدیل لاپلاس، تعامد، فوریه و ماتریسها سؤالی نیامده بود و از مباحث معادلات دیفرانسیل پارهای 3 سؤال و حل عددی معادلات دیفرانسیل پارهای 2 سؤال طراحی شده بود که نسبت به سؤالات طراحی شده در سال 95 از این مباحث حجم محاسبات کمتر بود، از مبحث میانیابی و برازش 1 سؤال، مبحث انتگرالگیری 1 سؤال و فرمولاسیون مدلسازی نیز 4 سؤال طرح شده بود. در کل سطح سؤالات درس ریاضیات (کاربردی ـ عددی) در کنکور 96 متوسط رو به دشوار بود و داوطلبان با تسلط کافی بر مباحث و کتاب مدرسان شریف میتوانستند به سؤالات پاسخ دهند و شایان ذکر است که درصد بالایی از سؤالات تا حد بسیار زیادی مشابه سؤالات آزمونهای مدرسان شریف بوده است.