پدیدههای انتقال
در کنکور 98 در درس رئولوژی پلیمرها سختی نسبتاً بیشتری را نسبت به سال قبل مشاهده میکنیم. شاید تغییر روند طراحی سؤالات دلیل این موضوع بوده باشد اما در موضوعاتی که در سال گذشته نیز از آنها سؤال طرح شده بودند نیز سختی بیشتری مشاهده میشد. تمرکز طراحان سؤال بر پدیدههای توربولانسی که پیش از این بیشتر در سؤالات درس پلاسیتک به چشم میخورد نیز جالب توجه میباشد. میتوان گفت که حفظ کردن فرمولهای سؤالات مربوط به رئولوژی در رسیدن به نتیجه بهتر به داوطلب کمک میکرد. در کنکور 98 سؤالات انتقال حرارت نسبت به سال گذشته سختتر شده بودند و روند نسبتاً یکسانی در طراحی سؤالات به چشم میخورد. نکته دیگر سؤالات این قسمت، گرایش سؤالات به سمت سؤالات مفهومی بوده است که مشاهده میشود حدود30 درصد از سؤالات را با حفظیات میتوان جواب داد.
اما سؤالات درس انتقال جرم دارای ضریب سختی یکسانی با سؤالات سال پیش هستند و این موضوع با روند یکسان در طراحی سؤالات کاملاً مطابقت دارد. اما درسی که امسال به داوطلبان میتوانست بیشتر کمک کند، درس انتقال جرم میباشد که سؤالات نسبتاً مشابه با سالهای گذشته طرح شدهاند و تقریباً داوطلبان با مطالعه کامل میتوانستند اکثر این سؤالات را جواب دهند. با توجه به سؤالات امسال و سال گذشته پیشبینی میشود که سؤالات سالهای آتی به مانند امسال حفظیات بیشتری را شامل شوند. علاوه بر این به داوطلبان توصیه میشود برای گرفتن نتیجه مناسب در این درس حتماً کتابهای انتقال مدرسان شریف را به خوبی و با دقت مطالعه کنند. در مقایسه سؤالات با سؤالات آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف بایستی متذکر شد که سؤالات آزمونهای آزمایشی به خصوص در درسهای انتقال حرارت و انتقال جرم به خوبی داوطلب را برای سؤالات مشاهده شده در کنکور امسال آماده میکردند.
فلذا انتظار میرود داوطلبان آزمونهای آزمایشی درصد خوبی را در این درس بتوانند کسب نمایند. با توجه به این نکته که اکثر سؤالات این قسمت از کنکور توسط داوطلبان جواب داده نمیشود، پس بایستی توجه کرد که با مطالعه کامل میتوان جهش خوبی را در رتبه نهایی کسب کرد.
پلیمریزاسیون
در کنکور 98 درجه سختی سؤالات مربوط به درس شیمی پلیمر را میتوان متوسط ارزیابی کرد و از نظر زمانبندی مشکلی برای دانشجویان وجود نداشته است و نسبت به سال گذشته تقریباً سختی یکسانی مشاهده شده است. تعداد سؤالات محاسباتی و مفهومی و تحلیلی نیز در این درس مانند سال گذشته میباشد. اما سؤالات درس اصول مهندسی پلیمریزاسیون در کنکور امسال سختی بیشتری را نسبت به سال گذشته داشته است که همین امر دانشجویان را از نظر زمانبندی دچار مشکل میکرد. علاوه بر این، سؤالات درص اصول مهندسی پلیمریزاسیون به سمت سؤالات محاسباتی نسبتاً پیچیده رفته و از حالت تحلیلی و مفهومی خارج شده است به طوری که به نسبت سال 97 یک سؤال و نسبت به سال 96 سه سؤال محاسباتی بیشتر را مشاهده میکنیم.
برخلاف کنکور سال گذشته که طراحان علاوه بر پلیمریزاسیونهای رادیکالی و مرحلهای به سایر پلیمریزاسیونها ازجمله کئوردیناسیونی، حلقهگشا، کاتیونی و آنیونی نیز پرداختهاند، در کنکور امسال مشاهده شده است که سؤالات بهطور عمده از سه مقوله پلیمریزاسیون رادیکالی و مرحلهای و کوپلیمریزاسیون انتخاب شدهاند و به پلیمریزاسیونهای خاص و نظم فضایی توجه نشده است. روند اشارهشده بهخوبی در سؤالات آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف در سال تحصیلی 98-97 مشاهده شده است که این امر اهمیت شرکت در این آزمونها را چندین برابر میکند. روند کلی سؤالات این قسمت از کنکور امسال روشنکننده این است که برای پاسخدهی به سؤالات، تسلط کافی و شناخت کامل از تمامی مفاهیم و مراجع ذکرشده و مهمتر از همه موضوعات اصلی درس برای رسیدن به موفقیت الزامی است.
با توجه به روند مذکور پیشبینی میشود که در سالهای آتی دشواری نسبتاً بیشتر و تمرکز بر مفاهیم اصلی درس را در سؤالات سال آینده مشاهده خواهیم کرد. کتب کمکدرسی مدرسان شریف بهخوبی داوطلبان کنکور امسال را هدایت کرده است و انتظار میرود داوطلبان شرکتکننده در آزمونهای آزمایشی درصدهای بالاتری را در این درس کسب نمایند. با توجه به اینکه اکثر داوطلبان خواستار رتبههای برتر، درصد نسبتاً خوبی (بالای 60 درصد) را در این درس کسب مینمایند، توصیه میشود برای سالهای آتی ابتدا تمامی مراجع ذکرشده را بهطور کامل مطالعه کنند و در ادامه در جهت تسلط کامل بر روی مطالب تمرکز کنند. به جهت اینکه درس شیمی پلیمر و اصول مهندسی پلیمریزاسیون دارای بالاترین ضریب برای انتخاب گرایش پلیمریزاسیون در دانشگاههای عالی کشور میباشد، به دانشجویان خواستار این گرایش پیشنهاد میشود با شرکت در آزمونهای آزمایشی تسلط خود را در این درس مهم بیفزایند.
تکنولوژی پلیمر
سؤالات مربوط به درس الاستومر در کنکور98 روند نسبتاً یکسانی را همانند سالهای گذشته داشته است بهطوریکه با تسلط به سؤالات سالهای گذشته نیز توانایی پاسخ دادن به چندین سؤال وجود داشت. مشاهده میشود که تمرکز بیشتری بر روی ولکانش الاستومرها قرار داده شده است که این موضوع نیز در کنکورهای جامع آزمایشی مدرسان شریف نیز مشاهده میشود. بهطورکلی سؤالات در سطح آسانتری نسبت به سال گذشته بهخصوص نسبت به سال 96 بوده است. در بخش پلاستیک نیز همانند بخش الاستومر، سؤالات روند سالهای گذشته را در خود میدید ولی نکته قابل تأمل این بود که برخلاف سالهای قبل، سؤالات بهطور یکسانی بر دو موضوع تزریق و اکسترودر پخش شده بود که این مهم نیز از سیاستهای آزمونهای جامع آزمایشی مدرسان شریف بوده است.
اما سؤالات بخش پلاستیک کمی به سمت سؤالات مفهومی سوق داده شده بودند. یکی از نکات عجیب کنکور امسال همانند کنکور سال گذشته پیچیدگی بیش از حد سؤالات قسمت کامپوزیت میباشد. به طور کلی مفاهیم و موضوعاتی در سؤالات اشاره شده که اکثر داوطلبان با این موضوعات غریبه بوده و باعث بر هم خوردن تمرکز داوطلبان میشد. در قسمت کامپوزیت تقریباً تعداد یکسانی از سؤالات محاسباتی و حفظی مشاهده میشود. نکته قابل تأمل دیگر بخش کامپوزیت، وجود دوباره سوالاتی مبنی بر روشهای شکلدهی کامپوزیتهای متشکل از الیاف بوده است که با توجه به این موضوع پیشبینی میشود این نوع از سؤالات قسمت خاصی از سؤالات سالهای آینده را نیز به خود اختصاص دهند پس انتظار میرود داوطلبان با مراجعه به کتابهای کمک درسی مدرسان شریف تسلط خود را بر این مفاهیم تکمیل نمایند.
در بخش الاستومر برای موفقیت بیشتر، علاوه بر تسلط کامل بر تستهای سالهای پیشین کنکور و تستهای الاستومر در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف، بایستی نکات مربوط به بخش ولکانیزاسیون الاستومرها به خوبی مطالعه شود. داوطلبان در درس پلاستیک که به طور عمده توسط اکثر آنها کنار گذاشته میشود میتوانند با الگوبرداری از تستهای سالهای قبل و تسلط کامل و جامع بر انواع فرمولهای مربوط به قسمت اکستروژن و تزریق نتیجه خوبی را کسب نمایند.
ریاضیات مهندسی
در کنکور 98 به مانند سال گذشته، در درس ریاضیات شاهد تغییرات زیادی نسبت به سالهای قبل میباشیم. تقریباً از تمامی موضوعاتی که سال گذشته سوال آمده بود، امسال نیز سوال آمده است به استثنای معادلات دیفرانسیل جزئی که با توجه به این نکته که اکثر سوالات معادلات دیفرانسیل جزئی توسط داوطلبان جواب داده نمیشود، پیشبینی میشود در سال آینده نیز این مبحث سوالی را به خود اختصاص ندهد. نکته قابل ذکر دیگر کمتر شدن سوالات مربوط به حلهای عددی است که کاهش 20 درصدی این سوالات را مشاهده میکنیم. اما تفاوت حائز اهمیت سوالات ریاضی امسال با سال گذشته، دو برابر شدن سوالات مربوط به اصول فرمولبندی و مدلسازی فرایندها میباشد. این مهم نیز به خوبی در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف پوشش داده شده است که با مراجعه به این آزمونها میتوان به خوبی با انواع مختلفی از این سوالات آشنا شد.
سطح دشواری سوالات 98 در حد سختی سوالات سال 97 بوده است و بالطبع از سال 96 سختتر بوده است. با توجه به این نکته که از اکثر مفاهیم سوال آورده شده بود، با تسلط کامل در تمامی موضوعات، رسیدن به درصدهای خوب در این درس دور از دسترس نبوده است. یکی از عجیبترین اتفاقاتی که در کنکور امسال مشاهده شد، وجود دو سوال حفظی در درس ریاضیات است که به نوبه خود تعجب داوطلبان را برانگیخت. شاید این موضوع نشان میدهد که روند کلی سوالات سالهای آینده نیز به همین شکل خواهد بود پس لازم است که داوطلبان مفاهیم این درس مهم را نیز به خوبی یاد بگیرند. پوششدهی مباحث کنکور و طرح سؤالات، توسط آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف به طور کامل انجام شده و کتب کمک درسی مدرسان شریف نیز به داوطلبان کمک شایانی کرده است و انتظار میرود داوطلبان شرکت کننده در این آزمونهای آزمایشی درصد بالایی را در این درس کسب نمایند.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات درس زبان شامل دو بخش عمومی و تخصصی، به روال سالهای قبل در سه بخش و عنوان کلی (واژگان، نکات دستوری و Reading) تقسیمبندیی شده است. 15 سؤال زبان عمومی در دو بخش جای داده شده که 10 سؤال از واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze است. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک شامل 5 سؤال می باشد. بخش واژگان شامل 10 سؤال است و داوطلب در صورت مطالعه دقیق منابعی مانند 504، واژه و لغات ضروری تافل میتواند در این بخش عملکرد بهتری داشته باشد. در بخش کلوز تست نیز 5 سؤال طرح شده و داوطلب در صورتی که نکات گرامری را مورد مطالعه قرار دهد، توانایی پاسخ به سؤالات این بخش را خواهد داشت. بهتر است داوطلبان در صورت عدم مطالعه در هر کدام از این بخشها از طریق حدس و گمان به سؤالات پاسخ ندهند.
بخش زبان تخصصی همانند سال گذشته شامل 3 متن و هر یک شامل 5 سؤال می باشد. در صورتی که داوطلبی برای مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متن ها را بررسی کرده و متنی را كه به لحاظ محتوا سادهتر است برای پاسخگویی انتخاب کند.
شیمی فیزیک پلیمرها وخواص فیزیکی و مکانیکی پلیمرها
در کنکور 98 در سؤالات مربوط به قسمت شیمی فیزیک و خواص پلیمرها به مانند سال قبل، شاهد افزایش سؤالات حفظی بودیم که با توجه به روند مذکور طی دو سال اخیر پیشبینی میشود در سالهای آتی حداقل 10 سؤال از 20 سؤال این قسمت را سؤالات حفظی تشکیل دهند. در مورد ضریب سختی سؤالات مربوط به قسمت شیمی فیزیک میتوان گفت که به نسبت سال قبل و سال 96 سؤالات کمی آسانتر شده بودند. نکته دیگر سؤالات مربوط به قسمت شیمی و فیزیک، تمرکز بر روی کل موضوعات این درس بود و به عبارت دیگر سؤالات جامعتری نسبت به سالهای قبل و به خصوص نسبت به سال گذشته مشاهده شده است که همین موضوع لزوم مطالعه دقیق و کامل منابع کنکور را برای رسیدن به موفقیت در این درس میرساند. البته لازم به ذکر است که بحث وزن مولکولی به صورت خیلی عجیبی نادیده گرفته شد که شاید دقیق نبودن مراجع و منابع کنکور و وجود تضاد بین منابع مختلف دلیل این موضوع باشد.
موضوع جامعیت سؤالات نیز در قسمت مربوط به سؤالات خواص تکرار شده است که تاکید دوبارهای بر تسلط کامل داوطلب بر انواع مفاهیم این درس است. نکته جالب کنکور امسال در قسمت خواص فیزیک مکانیکی پلیمرها، اختصاص 30 درصد از سؤالات به بحث خواص فیزیکی و به خصوص استحکام مواد پلیمری است. این موضوع دقیقاً در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف تکرار شده است فلذا انتظار میرود داوطلبان مدرسان شریف درصد بالاتری را به خود اختصاص دهند. در مورد ضریب سختی سؤالات مربوط به قسمت خواص پلیمرها نیز میتوان گفت که به نسبت سال قبل سؤالات کمی آسانتر شده بودند. با توجه به این نکته که اغلب داوطلبان نسبت به این درس حس سختی و سنگینی بیش از حد دارند و حدود میانگین درصد این درس نسبتاً پایین میباشد، تاکید داریم که داوطلبان میتوانند با استفاده از کتب کمک درسی مدرسان شریف و شرکت در آزمون های آزمایشی آن و همینطور مطالعه کامل منابع و مراجع کنکور از جمله کتاب شیمی فیزیک پلیمرها از دکتر محمدی، نتیجه خوبی را از این درس حیاتی کسب نمایند.
لازم به ذکر است که هماهنگی بین آزمونهای آزمایشی و پوشش سؤالات مدرسان شریف به حدی بوده است که مشاهده کردیم تعدادی از سؤالات کنکور تقریباً مشابه با سؤالات آزمونهای آزمایشی طراحی شده است.
کنترل فرآیند
در کنکور98 بهمانند سال قبل، روند کلی طراحی سوالات درس مکانیک سیالات عوض شده است. به طوری که دوباره مشاهده میشود که از سوالات مربوط به درس مکانیک سیالات رشته مهندسی شیمی برای رشته مهندسی پلیمر انتخاب شده و حتی گزارشات نشان دهنده این است که سوالات مکانیک سیالات کنکور بیوتکنولوژی برای سوالات مهندسی پلیمر عیناً انتخاب شدهاند. نکته عجیب سوالات درس مکانیک سیالات این بود که سوالات حفظی هیچ جایی را به خود اختصاص ندادهاند و تمامی سوالات محاسباتی بوده و حتی سوال تحلیلی نیز به چشم نمیخورد. علاوه بر این سختی سوالات نسبت به سال قبل خیلی بیشتر شده بود. باتوجه به گفتههای فوق پیشبینی میشود اکثر داوطلبان نتیجه نه چندان خوبی را در این درس کسب کنند.
اما امتیاز مثبت داوطلبان کنکورهای آزمایشی مدرسان شریف در همین قسمت مشخص میشود به طوری که با نگاه به 12 مرحله آزمون آزمایشی مدرسان شریف میتوانیم پوششدهی کامل سوالات کنکور امسال را مشاهده کنیم. اما درس کنترل فرآیند روند تقریباً یکسانی را در طراحی سوال دنبال میکرد اما بهمانند درس مکانیک سیالات شاهد سوالات سختتر از سالهای گذشته بودیم. در بعضی از سوالات درس کنترل لازم است که داوطلبان با حفظ کردن فرمولهای سنگین به سوالات پاسخ دهند. اگر مطالعه دقیق منابع و مراجع به همراه بررسی دقیق سوالات کنکور سالهای قبل توسط داوطلبان انجام میگرفت، موفقیت در این درس دور از دسترس نبود. آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف در درس سیالات همانطور که گفته شده، تطابق نسبتاً کاملی با سوالات کنکور امسال داشت. با توجه به تغییر روند سوالات در درس سیالات از سال گذشته، توصیه میشود داوطلبان کتب مرجعی که توسط داوطلبان سالهای گذشته (95 به قبل) پیشنهاد میشود را انتخاب نکنند و با مطالعه کتابهای مدرسان شریف فکر خود را به طراحان کنکور نزدیک کنند.