زبان عمومی و تخصصی
سؤالات زبان سال 96 رشتهی مدیریت همانند سالهای پیشین به دو بخش زبان عمومی و تخصصی تقسیم شده است که هر کدام 15 سؤال را به خود اختصاص دادهاند. حال به توضیحات مربوط به دو بخش به طور جداگانه میپردازیم.
بخش اول: زبان عمومی
این قسمت از زبان، بخش واژگان گفته میشود که شامل 15 سؤال است و از لحاظ سطح دشواری، امسال در حد متوسط میباشد و همانطور که مشاهده مینمائید، همیشه این بخش نیازمند دایرهی قوی لغات میباشد و از آنجایی که جاهای خالی موجود در همین بخش معمولاً گزینههای مشابه هم دارند باید دقت کافی داشت که خود کلمهی مورد نظر به طور دقیق در پاسخ استفاده شود نه معانی نزدیک به آن. بنابراین با این توضیحات باید داوطلبان کتب لغات مربوطه و کتاب زبان مدرسان شریف را مورد مطالعه قرار دهند.
بخش دوم: زبان تخصصی
این بخش شامل 3 متن تخصصی میباشد که سطرهای استفاده شده در این متون نسبت به سالهای گذشته طولانی بوده و سطح متوسط روبه دشوار داشته است. نکتهی مهمی که در سؤالات مربوط به متون امسال مشاهده کردیم، درک و روند جریان فکری نویسنده در طول متن نوشته شده بود که همانند سالهای گذشته میبود. با این وجود داوطلب با تمرکز بر روی متن و فهمیدن محتوای درست آن باید تمامی نظرات نویسنده، افکار موافق و مخالف با نظر وی را به درستی تشخیص داده تا به نتیجهی مدنظر نویسنده برسد. برای درک این موضوع داوطلبان میتوانند با مطالعهی کامل و دقیق کتب مرجع، کتاب مدرسان شریف و شرکت در آزمونهای آزمایشی درصد قابل قبولی در این درس کسب نموده و موفق شوند.
مدیریت از دیدگاه اسلام
درس مدیریت از دیدگاه اسلام سومین تجربه خود را در کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت پشت سر گذاشت. پس از پایان کنکور همه داوطلبین کنکور اولین درسی که در موردش صحبت میکردند مدیریت اسلام بود، زیرا سختترین سؤالات چند سال اخیر مطرح شده بود. سالهای پیش به گونهای بود که فرد با اطلاعات خود و بدون خواندن منابع و کتب اسلامی میتوانست درصدی بین 20 تا 30 کسب کند اما امسال برای خیلی از داوطلبین با خواندن منابع نیز کسب این درصد سخت به نظر میرسد. سؤالهای اسلام به شدت از استاندارد خارج بود به طوری که به جای آن که علم و سواد داوطلبین را بسنجد، قدرت حفظ مطالب کم اهمیتتر را سنجیده بود. به عنوان مثال در دو سؤال بدون اشاره به خود آیه و تنها با ذکر شماره آیات از داوطلبین انتظار پاسخ به سؤالات را داشتند.
نکته مهم در کنکور امسال این بود که دروسی که سؤالاتی با درجه سختی بیشتری داشتند (مثل زبان تخصصی، اسلام، ریاضی و آمار) در ابتدای دفترچه قرار گرفته بودند و مسلماً اکثر کسانی که به ترتیب دفترچه به سؤالات پاسخ میدادند از همان ابتدا شوک بزرگی به آنها وارد میشد.
در آخر میتوان گفت که از 15 سؤال، 2 سؤال کاملاً مفهومی، 8 سؤال سخت و 4 سؤال متوسط و 1 سؤال نسبتاً آسان بود. در این درس باید منتظر میانگین کمی باشیم و هرکس تستهای این درس را خوب زده باشد، تراز خوبی نصیبش خواهد شد.
ریاضی عمومی
سهم سؤالات ریاضی مجموعه مدیریت در کنکور سال 96 مانند سال 95 ، 12 سؤال بود که 60 درصد از درصد کل درس ریاضی و آمار را شامل میشود.
بودجهبندی سؤالات کنکور امسال به نحو زیر بود:
تابع: 1 سؤال /حد و پیوستگی: 1 سؤال /مشتق: 1 سؤال /کاربرد مشتق: 2 سؤال /انتگرال و کاربرد انتگرال: 1 سؤال /ماتریس: 2 سؤال / توابع چند متغیره: 2 سؤال (1 سؤال مربوط به حد تابع دو متغیره،یک سؤال مربوط به دیفرانسیل) /کاربرد ریاضیات در اقتصاد: 1 سؤال / دنباله و سری: 1 سؤال
همانطور که مشخص است، بیشتر سؤالات مانند کنکور سالهای گذشته از مشتق و کاربرد آن، حد، انتگرال و ماتریس میباشد. از فصول ساده مانند کاربرد ریاضیات در اقتصاد و تابع نیز سؤالاتی طرح شده بود.
در کنکور امسال برخلاف کنکور سالیان گذشته از فصل مجموعهها و بسطهای دو جملهای سؤالی طرح نشده بود. همچنین از مباحث بردار و دستگاه مختصات قطبی و اعداد مختلط سؤالی نداشتیم، اما از فصل کاربرد ریاضیات در اقتصاد برخلاف کنکور چند سال اخیر سؤال طرح شده بود. سؤالات امسال از لحاظ علمی در سطح کنکور سالهای پیش بود، اما طولانی بودن محاسبات باعث افزایش درجه سختی سؤالها شده بود. توصیه میکنم داوطلبین کنکور سال 97، تمامی فصول ریاضی را به دقت بخوانند و از هیچ فصلی چشم پوشی نکنند، زیرا امکان دارد از مباحثی که در کنکور سالهای گذشته سؤال کمتری از آنها آمده است، در کنکور سال 97 سؤال بیاید. در هنگام مطالعه، تست زدن را فراموش نکنید، زیرا یکی از عوامل یادگیری ریاضی، تمرین و تست زدن میباشد. تمام مطالب و نکات کنکوری به خوبی در کتاب ریاضیات عمومی مدرسان شریف پوشش داده شده است.
آمار و احتمال
در کنکور امسال از 20 سؤال مجموعه ریاضی، 8 سؤال مربوط به درس آمار و احتمال بود. تمامی سؤالات تکراری بوده و دانشجویانی که 5 سال اخیر را به صورت مفهومی مطالعه کرده بودند میتوانستند به همهی سؤالات در زمانی مناسب پاسخ دهند. 3 سؤال از فصل اول (آمار توصیفی) شامل محاسبهی مد، میانگین هارمونیک و انحراف چارکی داده شده بود و برخلاف سال گذشته که 3 سؤال احتمال وجود داشت در کنکور 96 از فصل دوم (احتمال) هیچ سؤالی مطرح نشده بود. 1 سؤال از فصل سوم (متغیرهای تصادفی)، 2 سؤال از فصل چهارم (توزیعهای آماری)، 1 سؤال از فصل ششم (حجم نمونه) و در پایان ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن همانند سؤال سال 94 از فصل هشتم داده شده بود.
از آنجایی که درس آمار و احتمال درسی بسیار تعیینکننده برای رقابت در بین دانشجویان این رشته میباشد و همواره سؤالات مطرح شده دارای چارچوب مشخصی میباشند و حتی پاسخگویی به همهی سؤالات همانند کنکور امسال به راحتی امکانپذیر میباشد، به دانشجویانی که از خواندن این درس صرفنظر کرده یا به صورت جدی مطالعه ندارند توصیه میشود با یک برنامهریزی منسجم و صرف وقت مناسب به تغییر رویه بپردازند. دستیابی به درصدی بسیار مناسب با مطالعه معقول امکانپذیر میباشد.
تئوریهای مدیریت
در کنکور سراسری سال 1396، همانند کنکور سال 1395، از درس تئوریهای مدیریت 30 سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور 96میتوان گفت از مجموع 30 سؤال این درس، 10 سؤال ساده، 11 سؤال متوسط و 9 سؤال دشوار طراحی شده بود که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات کنکور سال 95 که در آن 11 سؤال ساده، 9 سؤال متوسط و 10 سؤال دشوار طرح شده بود، تغییر چندانی مشاهده نمیشود؛ بنابراین میتوان گفت که سؤالات کنکور سراسری سالهای 95 و 96 در این درس، از نظر دشواری تقریباً در یک سطح نسبتاً دشوار طراحی شده بودند و میانگین درصد داوطلبان در این درس تغییر چندانی نخواهد داشت. با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند باید به راحتی حدود 35 درصد کسب میکردند و درصد پایینتر از 35 درصد برای این آزمون قابلقبول نیست. همچنین کسب درصد 35 تا 50 درصد متوسط، 50 تا 65 درصدی خوب و 65 به بالا درصدی عالی محسوب میشود.
با بررسی دقیق مباحثی که مدنظر طراحان بوده و از آنها سؤال طراحی شده است نیز میتوان پی برد که از فصل «مکاتب و نظریههای مدیریت» 6 سؤال و از فصل «سازماندهی» 8 سؤال طرح شده است و بر این اساس همانطور که انتظار میرفت مهمترین فصول این درس محسوب میشوند. همچنین از فصول «فرهنگ سازمانی» 2 سؤال؛ «ارتباطات» 2 سؤال؛ «رهبری» 2 سؤال و «تعارض» 2 سؤال طرح شده است. از هریک از فصول «مبانی و مفاهیم مدیریت»، «تصمیمگیری»، «کنترل»، «برنامه ریزی استراتژیک»، «قدرت و سیاست»، «سیستم» و «تغییر و تحول» نیز 1 سؤال مطرح شده است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که حدود 70 درصد سؤالات این درس از مباحث مرتبط با مبانی سازمان و مدیریت یعنی فرهنگ سازمانی، مکاتب و نظریهها، ارتباطات، سازماندهی، رهبری و تعارض طراحی شدهاند و مابقی سؤالات نیز از مباحث مبانی و مفاهیم مدیریت، تصمیمگیری، کنترل، برنامهریزی استراتژیک، قدرت و سیاست، سیستم و تغییر و تحول طراحی شده است. با توجه به پراکندگی سؤالات مشخص است پراکندگی سؤالات در کنکور سال 1396 بیشتر بوده و حجم بیشتری از فصول مورد سؤال قرار گرفتهاند. بر این اساس در کنکور سال1396 مطابق انتظارات مباحث تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم و مدیریت منابع انسانی چندان مورد توجه طراحان سؤال نبوده است.
اقتصاد خرد و كلان
سؤالات کنکور اقتصاد سال 1396 نسبت به سال گذشته سادهتر بود و داوطلبان میتوانستند تنها با خواندن کتاب مدرسان شریف به تمامی سؤالات آزمون پاسخ صحیح دهند. در 2 مورد نیز سؤال دارای اشکال و ایراد بود که این موضوع به روحیه داوطلبان هنگام آزمون ضربه وارد کرد. امیدواریم در سالهای آتی شاهد اینگونه اشتباهات در دفترچه و پاسخنامه سؤالات نباشیم.
با توجه به بررسی سؤالات اقتصاد خرد و کلان از لحاظ بودجهبندی مباحث میتوان گفت که:
سؤالات خرد:
سؤال 96 : فصل 6 کتاب مدرسان (بازار)- شناخت بازار انحصاری جواب مربوط به قسمت انواع سیاست تبعیض قیمت است که در بازار انحصاری اتفاق میافتد.
سؤال 97 : فصل 4 کتاب مدرسان (تولید و رفتار مصرف کننده) بکارگیری مفهوم بازدهی نسبت به مقیاس تولید.
سؤال 98 : فصل 6 کتاب مدرسان (بازار) شناخت مفهوم کشش و ویژگیهای بازار انحصاری
سؤال 99 : فصل 2 کتاب مدرسان (کشش) بکارگیری مفهوم کشش قیمتی تقاضا
سؤال 100 : فصل 1 کتاب مدرسان (عرضه و تقاضا) مفهوم تعادل
سؤال 101 : فصل 6 کتاب مدرسان (بازار) شناسایی انواع بازار و ویژگیهای آنها
سؤال 102 : فصل 4 کتاب مدرسان (تولید و رفتار مصرفکننده) شناخت مراحل تولید
سؤال 103 : فصل 6 کتاب مدرسان (بازار) شناخت بازار رقابتی
سؤال 104 : فصل 2 کتاب مدرسان (کشش) آشنایی با کشش درآمدی و قیمتی تقاضا.
سؤال 105 : فصل 2 کتاب مدرسان (کشش) آشنایی با کشش قیمتی تقاضا
* پایان سؤالات خرد : از 10 سؤال 4 سؤال از فصل بازارها، 3 سؤال از فصل کشش، 2 سؤال از فصل تولید و رفتار مصرف کننده و 1 سؤال از فصل عرضه و تقاضا طرح شده است که نشان دهندهی اهمیت شناخت بازارها و کشش میباشد.
سؤالات کلان:
سؤال 106 : فصل 4 کتاب مدرسان (بازار پول و سیاست های پولی)- تقاضای پول. سوداگران همان سفتهبازان هستند با شناخت رابطهی تقاضای پول سفته بازان میتوان به راحتی به این سؤال پاسخ داد.
سؤال 107 : فصل 3 کتاب مدرسان (مدلهای تعیین درآمد ملی تعادلی و سیاستهای مالی)- شناخت فرمول ضریب تکاثری و مالیات ثابت.
سؤال 108 : فصل 7 کتاب مدرسان (تورم و بیکاری) شناخت انواع بیکاری
سؤال 109 : فصل 4 کتاب مدرسان (بازار پول و سیاستهای پولی) شناخت نظریه مقداری پول
سؤال 110 : فصل 4 کتاب مدرسان (بازار پول و سیاستهای پولی) شناخت نظریه مقداری پول
سؤال 111 : فصل1 کتاب مدرسان (کلیات) مفهوم تعادل در اقتصاد کلان و شناخت موجودی انبار
سؤال 112 : فصل 3 کتاب مدرسان (مدلهای تعیین درآمد ملی تعادلی و سیاستهای مالی)- شناخت ضریب تکاثر بودجه متوازن
سؤال 113 : فصل 3 کتاب مدرسان (مدلهای تعیین درآمد ملی تعادلی و سیاستهای مالی)- شناخت میل نهایی به مصرف
سؤال 114 : فصل 3 کتاب مدرسان (مدلهای تعیین درآمد ملی تعادلی و سیاستهای مالی)- جایگذاری در فرمول
سؤال 115 : فصل 6 (نظریههای مصرف و سرمایهگذاری)- نظریه دوزنبری
* پایان سؤالات کلان : در مجموع 4 سؤال از فصل 3، 3 سؤال از فصل 4 ، 1 سؤال از فصل 7، 1 سؤال از فصل 6 و 1 سؤال از فصل 1 طرح شده است. که اهمیت فصل 3 و 4 را نشان میدهد.
مالیه عمومی و بودجه
امسال نیز سؤالات درس مالیه عمومی و بودجه نسبت به سالهای گذشته تفاوت چندانی نداشته و همانطور که پیشبینی میشد، سؤالات این درس در غالب سرفصلهای مشخص طراحی شده بودند و داوطلبان میتوانستند با مطالعه دقیق مباحث مطرح شده در این درس، درصد دلخواه خود را بدست آورند. ایراد اساسی که میتوان برای سؤالات مالیه عمومی و بودجه مطرح کرد آن است که متأسفانه طراحان سؤالات این درس بیشتر رویکرد حفظی به این درس دارند و از به چالش کشیدن داوطلبان با طرح سؤالات مفهومی و تحلیلی اجتناب میکنند. در حالی که تشخیص و تمیز دادن داوطلبان مسلط به این درس با داوطلبان دیگر از این راه میسر خواهد بود. سطح دشواری سؤالات آزمون 96 با سالهای گذشته تفاوت چندانی نداشته و در مجموع متوسط ارزیابی میشود.
اما نکتهی قابل ذکر در مورد درس مالیه عمومی و بودجه آن است که پس از تحلیل سؤالات این درس متوجه شدیم که هر 15 سؤال طراحی شده در این درس در فصول مختلف کتاب مالیه عمومی و بودجه مدرسان شریف (چاپ جدید) که شامل کلیات مالیه عمومی، هزینهها، درآمدها و استقراض، مالیات و اصل مالیات، سیاستهای مالی دولت و ظرفیت مالیاتی، کلیات، تعاریف و اصول بودجه، سیکل بودجه و سازمانهای بودجهای، طبقهبندی بودجه، روشهای تنظیم بودجه میباشد موجود بوده و داوطلبانی که این منبع را برای مطالعه استفاده کرده بودند مطمئناً انتظارات دلخواه خود را از این درس به دست خواهند آورد.
تحقیق در عملیات
در آزمون کارشناس ی ارشد سال 96 همانند گذشته شاهد 15 سؤال از درس تحق یق در عمل یات بود یم. بودجهبندی سؤالات شامل اصول و فرض یات برنامهر یز ی خط ی (مدلسازی) 4 سؤال، روش ترسیمی 1 سؤال، مبان ی و کاربرد روش س یمپلکس 1 سؤال، شکل ماتر یس ی برنامهر یز ی خط ی 2 سؤال، تحل یل حساس یت و برنامهر یز ی پارامتر ی 3 سؤال، مدل حمل و نقل 1 سؤال، شبکه 2 سؤال، برنامهر یز ی عدد صح یح 1 سؤال میباشد. از نکات قابل توجه کنکور امسال، نبود هیچگونه سؤالی از مبحث نظریه دوگانگی میباشد که جزو مباحث اصلی کنکورهای گذشته بوده است. با این حال همچنان مباحث برنامهریزی خطی (فصلهای 2 تا 7) بخش اصلی سؤالات را تشکیل میدهد.
هرچند با توجه به تعداد اندک سؤالات این درس، داوطلبان کنکورهای آتی به هیچ عنوان نباید از سایر مباحث غافل شوند. چنانچه انتظار میرفت در کنکور امسال 2 سؤال آسان (15 درصد بودجه) از مبحث شبکه، تعداد زیادی از داوطلبان را غافلگیر کرد. در مجموع با توجه به استاندارد مناسب سؤالات، مطمئناً داوطلبانی که با تسلط کامل در جلسه کنکور حضور یافتهاند با چالش خاصی مواجه نشده و قادر به پاسخگویی تمامی سؤالات بودهاند. ذکر این نکته ضروری است که با توجه به نکتههای ریز در سؤالات تحقیق در عملیات، در صورت عدم تسلط کامل به مباحث، حل سؤالات زمان زیادی از داوطلبان خواهد گرفت. از این رو به داوطلبان کنکورهای آتی مطالعه عمقی مباحث و حل مجموعه سؤالات کنکورهای گذشته کتاب تحقیق در عملیات مدرسان شریف که همراه با پاسخهای تشریحی میباشد توصیه میشود.
مدیریت مالی
سؤالات درس مد یر یت مالی در کنکور 96 در مقایسه با سؤالات این درس در آزمونهای چند سال اخیر از سطح پایینتری برخوردار بوده است. لازم به ذکر است که متأسفانه جواب صحیح سؤالات 165 و 166 در گزینهها وجود نداشت. همچنین برای پاسخ به سؤالات 162 و 173 نیز به فهم عمیقتری از مالی نیاز بود. در آخر، 80 درصد سؤالات به صورت محاسباتی طرح شده بودند و از لحاظ زمان پاسخگویی، کل 15 سؤال حداکثر در 25 دقیقه قابل پاسخگویی بوده است. در مجموع میتوان بیان نمود که چارچوب کلی سؤالات درس مدیریت مالی مشابه با سؤالات سالهای قبل بود، اما با این تفاوت که از برخی مباحث مانند کلیات و تعریف مدیریت مالی و تقسیم سود سؤالی طرح نشده بود ولی از مابقی مباحث که شامل تجزیه و تحلیل صورت مالی، برنامهریزی سود و تحلیل اهرمها، سرمایه در گردش، ریاضیات مالی، رشد، اصول بودجهبندی سرمایهای، ارزشیابی اوراق بهادار، تأمین مالی بلندمدت و نظریات ساختار سرمایه، پرتفوی یا سبد سرمایهگذاری سؤالاتی طراحی شده بود که سطح بسیاری از سؤالات هم سطح و مابقی دشوارتر از سال گذشته بودند. بنابراین داوطلبان میتوانستند با مطالعهی کتاب مدیریت مالی نوین (دکتر جهانخانی)، مدیریت مالی (دکتر تهرانی) و کتاب مدرسان شریف به سؤالات پاسخ دهند. نهایتاً، حداقل درصد مناسب برای ساختن تراز مطلوب تک رقمی در این درس، همانند سال گذشته 60 درصد به بالا میباشد که خیلی دور از دسترس نبوده است.
مدیریت تولید
تعداد سؤالات درس مدیریت تولید در کنکور 96 مثل روند سالیان اخیر 15 سؤال بود، در این درس در کنکور 96 طبق فصلبندی کتاب مدیریت تولید مدرسان شریف مهمترین فصول و مباحث مطرح شده به ترتیب عبارت بودند از: فصل «ارزیابی کار و زمان» (منحنی یادگیری، محاسبه زمان استاندارد و نمودار رابطه فعالیتها) با 3 سؤال و فصلهای «ابزارهای تجزیه و تحلیل و تصمیمگیری» (مبحث تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر)، «مدیریت و کنترل پروژه» (مسیر بحرانی و انواع شناوری) و «کنترل کیفیت» (متوسط کیفیت خروجی و نمودارهای کنترل مشخصات وصفی) هر کدام با 2 سؤال، در حالی که از شش فصل شامل برنامهریزی مواد مورد نیاز MRP، مدلهای کنترل موجودی، برنامهریزی در سیستمهای غیرپیوسته، سیستمهای صف، پیشبینی تقاضا و مبانی مدیریت تولید (پارادایمهای تولید) تنها یک سؤال مطرح شده بود.
به طور کلی سؤالات درس مدیریت تولید سال 96 بسیار روتین بوده و میتوان گفت سادهتر از سال 95 بود. اما از نظر نسبت، سؤالهای حفظی مانند سال قبل درصد کمی از سؤالات را تشکیل دادند، که روند دو سال اخیر نشان میدهد برخلاف سالهای قبلتر که معمولاً نیمی از سؤالات این درس حفظی بودند تمرکز و توجه طراحان این درس به سؤالات مفهومی و محاسباتی معطوف شده است که این مسأله برای داوطلبانی که در مباحث محاسباتی ضعف دارند، بسیار مشکلساز خواهد بود. همچنین اکثر سؤالات فاقد نکتهی خاص بودند و داوطلب تنها با مطالعه مباحث پایه مطرح شده در کتاب مدرسان شریف و سایر کتابهای رایج و تسلط بر آنها، به راحتی میتوانست به درصد بالایی از سؤالات پاسخ دهد.
بازاریابی
درس بازاریابی 15 سؤال در کنکور مجموعه مدیریت را به خود اختصاص داده بود. بازاریابی مهمترین درس برای داوطلبین رشته مدیریت بازرگانی میباشد به همین دلیل داوطلبین توجه ویژهای نسبت به این درس دارند. سال گذشته شاهد سختترین سؤالات بازاریابی کنکور مجموعه مدیریت بودیم به این علت که از یک منبع جدید که اکثر داوطلبین از آن بیخبر بودند سؤال آمده بود. امسال نیز از آن منبع (بازاریابی مسینگهام و لنکستر) سؤال طرح شد اما داوطلبین را مانند سال گذشته غافلگیر نکرد.
در کنکور امسال به جز 2 سؤال اول و آخر که در هیچ منبعی نبود، سایر سؤالات در کتب بازاریابی به آن اشاره شده بود. کنکور امسال نشان داد که رویه سؤالات کنکور بازاریابی عوض شده است و جرقهای که سال 95 زده بود ادامهدار است و با تغییرات گستردهای در سؤالات بازاریابی مواجه هستیم.
سؤالات بیشتر از فصول پرتکرارتر مانند: انواع بازاریابی، برنامهریزی استراتژیک، رفتار مصرفکننده، مدیریت محصول، قیمتگذاری و تبلیغات مطرح شده بود.
در آخر میتوان آزمون امسال را آزمونی متوسط نسبت به سخت رقم زد. از میان 15 سؤال این مجموعه، 5 سؤال آن آسان، 5 سؤال سخت و 10 سؤال متوسط بودند. از 15 سؤال، 13 سؤال به صورت حفظی طراحی شده بود و تنها دو سؤال مفهومی بود. امسال سؤالات به صورت جالب توجهی در تمامی فصول پراکنده بود و جالب این که از فصل قیمتگذاری سؤالی طراحی نشده بود.
مبانی کارآفرینی
در آزمون امسال رشته مدیریت درس مبانی کارآفرینی همانند سال قبل 15 سؤال را به خود اختصاص داده بود، که 10 سؤال آن جنبهی حفظی و 5 سؤال دیگر جنبهی مفهومی داشت. در آزمون امسال هر کدام از فصول آشنایی با مفاهیم کسب و کار، کارآفرینی چیست؟چگونگی راهاندازی و شکلگیری کسب و کارهای کارآفرینانه، فعالیتهای مالی در کسب و کارهای کارآفرینانه، کارآفرینی در نظریههای اقتصادی و مدلهای نظری کارآفرینی 2 سؤال را به خود اختصاص داده بودند و از هر کدام از مباحث فعالیتهای بازرگانی در کسب و کارهای کارآفرینانه، کارآفرینی در سازمان و کارآفرینی اجتماعی یک سؤال طرح شده بود. در کل سطح سؤالات متوسط رو به دشوار بوده و داوطلبان با مطالعهی کتاب مدرسان در کنار سایر کتب مرجع میتوانستند درصد خوبی را کسب نمایند.
مدیریت منابع انسانی
در آزمون سال 96 همانند آزمون سال 95، از درس مدیریت منابع انسانی 15 سؤال مطرح شد که اغلب آنها با مطالعه کتاب مدیریت منابع انسانی قلی پور و مدرسان شریف قابل پاسخگویی بودند. بودجهبندی سؤالهای سال 96 را میتوان به صورت زیر بیان کرد:
از مباحث کلیات مدیریت منابع انسانی، آموزش، ارزیابی عملکرد، تجزیه و تحلیل شغل، سیستم انتخاب، مدیریت استراتژیک منابع انسانی از هر کدام 2 سؤال مطرح شده و همچنین از مباحث ایمنی و بهداشت، سیستم انضباط، توسعه منابع انسانی و روابط کار و جدایی از سازمان از هر کدام 1 سؤال مطرح شده بود و تنها از مباحث سیستم حقوق و دستمزد، کارمندیابی و برنامهریزی منابع انسانی هیچ سؤالی مطرح نشده بود. سؤالات سال 96 نسبت به سال 95 از یکنواختی خاصی بین فصلهای مختلف برخوردار نبود. بودجهبندی سؤالات به کلی تغییر کرده بود به شکلی که مهمترین فصل در سال 95، فصل حقوق و دستمزد با 3 سؤال بود. اما این درس شامل 12 فصل میباشد که در سال 96 از فصل 6 این درس از هر کدام آنها 2 سؤال طراحی شده بود و از سه فصل دیگر آن هیچ سؤالی طراحی نشده بود.
مدیریت سرما یهگذاری و ریسك
سؤالات درس مدیریت سرمایهگذاری و ریسک کنکور سال 1396، سؤالات استاندارد و قابل قبولی بود و دانشجویان میتوانستند با کمی دقت به راحتی بیش از 75 درصد سؤالات را پاسخ دهند. مطابق سالیان گذشته در درس ریسک و سرمایهگذاری شاهد سؤالات دشوار و وقتگیر نیز بودیم. درصورتی که داوطلبان توجه لازم و کافی را به نوع سؤالات نداشتند، در دام اینگونه سؤالات گرفتار میشدند و زمان بسیاری را از دست میدادند. سه سؤال ابتدایی درس ریسک (یعنی سؤالات 206، 207 و 208) سؤالات سادهای بودند هرچند که در سؤال 206 لازمه جواب صحیح دادن، آشنایی کامل داوطلب با انواع اوراق اسلامی و تفاوت آنها بود.
سؤالات 209 و 210 با جایگذاری در فرمول مشخص به راحتی جواب صحیح بدست میآمد.
سؤال 211 از نظر درجه سختی در طبقه بسیار راحت جای میگرفت و دانشجویان حتی در صورت عدم مطالعه مبحث مربوطه توانایی جوابگویی به سؤال را داشتند.
سؤال 212 از سؤالات خوبی بود که به کمی دقت نیاز داشت . چینش گزینهها نیز به صورتی بود که داوطلب در صورت عدم وجود تسلط کافی گزینه اشتباه را انتخاب میکرد.
سؤالات 213، 214، 215 و 216 از سؤالات معمول و ساده در درس مدیریت سرمایهگذاری و ریسک بودند که جوابگویی به آنها با کمی مطالعه به راحتی امکانپذیر بوده است و داوطلبان میتوانستند با جوابگویی به هر 4 سؤال، درصد خود را در درس مدیریت سرمایهگذاری و ریسک افزایش دهند.
سؤال 217 ، به نظر سؤال آمار است و حل آن ارتباطی با درس مدیریت سرمایهگذاری و ریسک ندارد.
سؤال 218 سؤال سخت کنکور امسال بود که برای حل کردن آن داوطلب نیاز به وقت کافی و دقت بالا داشت.
سؤالات 219 و 220 نیز داوطلب با جایگذاری در فرمول به جواب درست و صحیح میرسد.
در مجموع سؤالات درس مدیریت سرمایهگذاری و ریسک امسال از درجه سختی متوسطی برخوردار بود.
حسابداری مالی و صنعتی
به طور کلی در سؤالات حسابداری از بخش مالی 10 سؤال و از بخش صنعتی 5 سؤال مطرح شده بود. 10 سؤال قسمت مالی تقریباً مشابه سال گذشته بوده و به طور کلی سؤالات از سطح استانداردی برخوردار بودند. تعداد سؤالات نسبت به سال گذشته تغییری نکرده بود و در آزمون امسال مانند سال گذشته از مبحث صورت مغایرت بانکی 1 سؤال مطرح شده بود و همچنین مانند سال گذشته از قسمت صورت جریان وجوه نقد سؤالی مطرح نشده بود. ضمن اینکه 5 سؤال مربوط به حسابداری صنعتی در حد متوسط بود که با مطالعهی دقیق مباحث به راحتی قابل حل بود. نکتهی قابل توجه این بود که از مباحث انحرافات سربار و هزینه، حجم فعالیت و سود هیچ سؤالی مطرح نشده بود که این امر باعث خوشحالی برخی از داوطلبین شده بود در حالی که در سال گذشته از قسمت هزینه، حجم فعالیت و سود 1 سؤال مطرح شده بود. در کل سؤالات مبحث حسابداری مالی و صنعتی استاندارد و تا حدودی سادهتر از سال گذشته بود. دانشجویان به راحتی با مطالعهی مباحث میتوانستند 80 درصد سؤالات را جواب دهند، در ضمن امسال 3 سؤال مفهومی وجود داشت در حالی که در سال گذشته تمام سؤالات محاسباتی بودند و سؤال مفهومی به چشم نمیخورد. در کنکور امسال حدود 3 سؤال مشابه سالهای گذشته بود که این نکته را یادآوری میکند که دانشجویان باید حتماً کنکورهای سالهای گذشته را مطالعه کنند. کنکور امسال حدود 90 درصد مشابه آزمونهای آزمایشی مدرسان بود که داوطلبان با مطالعه 10 آزمون آزمایشی میتوانستند بیشتر سؤالات را پاسخ دهند.