آمار و احتمال
اولین نکته قابل توجه، برابری سؤالات آمار با سؤالات ریاضی است. 15 سؤال ریاضی و 15 سؤال آمار بوده است. البته 1 سؤال ریاضی مربوط به آنالیز ترکیبی است که میتوان آن را جزء مباحث آمار حساب کرد، در نتیجه سوالات آمار را 16 سوال حساب میکنیم. این افزایش تعداد سؤالات در آمار، در فصول توزیعهای آماری بوده است به طوری که فصل توزیع آماری 5 سؤال مطرح گردیده که 3 سؤال بیشتر از سال گذشته بوده است. از فصل آزمون و فرضیه سؤالی نیامده است و درحالی که سال گذشته 2 سؤال از آن طرح شده بود. تمامی سؤالات با تسلط به کتاب مدرسان قابل حل بودند. همچنین اگر داوطلبان به سؤالات چند سال اخیر آمار حسابداری مسلط بودند میتوانستند به بیش از نیمی از سؤالات پاسخ دهند. مطابق با سؤالات سال گذشته، این آزمون نیز دارای سؤالات وقتگیر بود به طوری که داوطلبان باید از آنها گذر میکرده و در صورت داشتن وقت اضافی به آنها پاسخ میدهند.
سؤالات را از نظر دشواری میتوان همسطح با سوالات سال 97 در نظر گرفت. سؤال 122 مربوط به مبحث آنالیز ترکیبی است که این مبحث هم در ریاضی هم در آمار مشترک است اما چون در کتاب آمار مدرسان شریف در فصل 2 مطرح شده است، آن را جزء مباحث آمار در نظر میگیریم. توصیه: به داوطلبان اکیداً توصیه میگردد هر ساله قبل از کنکور به سؤالات دکتری در درس ریاضی و آمار پاسخ دهند و همچنین در سنوات اخیر طراحان سعی داشتهاند سؤالات دشوارتر؛ زمانبرتر، البته از مباحثی سؤال طرح کنند که در سنوات گذشته خیلی از آنها سؤال طرح نمیشد.
حسابداری صنعتی
در مجموع سؤالات آزمون کنکور 97 و 98 استاندارد و در یک سطح ارزیابی میشوند. با این حال برخی از نکات قابل توجه در کنکور امسال مانند سوال 74 بود که بسیار دشوار ارزیابی میشود و در آن دانشجو میبایست نرخهای قوانین کار نظیر جمعهکاری، شبکاری، اضافهکاری و… را حفظ میبود تا میتوانست به این سؤال پاسخ دهد.بنظر بهتر بود در متن سؤال نرخهای مذکور به کار برده میشد، قابل ذکر است مشابه این سؤال در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف آمده بود. دانشجو با مطالعه سؤالات کنکور سنوات گذشته و همچنین با مطالعه و بررسی دقیق آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف قادر به پاسخگویی درصد بالایی از سؤالات میبود زیرا تعداد بالایی از سوالات بارها و بارها در آزمونهای مدرسان شریف تکرار شده بود.
حسابداری مالی
در آزمون امسال 3 سؤال از استاندارد 26 حسابداری، یعنی استاندارد فعالیتهای کشاورزی مطرح گردیده است، این اولینبار است که از این استاندارد در کنکور سؤال مطرح میگردد. در کتاب مدرسان شریف نیز گذری به این استاندارد شده است. از مبحث حسابداری دولتی که در 3 سال گذشته هیچ سهمی از سوالات کنکور نداشت، امسال 2 سؤال را به خود اختصاص داده بود یکی از مبناهای حسابداری و دیگری از بیانات مفهومی (چهارچوب نظری) بخش دولتی. در 2 سال گذشته کنکور (97 و 98) از صورتهای مالی تلفیقی تعداد کمی سؤال طرح گردیده است اما این نشان از کم اهمیت بودن این مبحث نیست. در سال(95 و 96 ) تعداد زیادی از سؤالات از مبحث صورتهای مالی تلفیقی مطرح گردیده بود پس به داوطلبان پیشنهاد داده میشود این مبحث را نادیده نگیرند.
سؤال 37 از مبحث امتیاز سهام طرح گردیده است. که با خواندن مباحث درسی قابل پاسخگویی نبود و صرفاً دانش و تسلط دانشجو به صورتهای مالی به حل این مسئله کمک میکرد. سؤال54 نیز از متن استاندارد 23 (مشارکت خاص) طرح شده بود که نسبت به سایر سؤالات مطرح شده از استاندارد دشوارتر بود. در ضمن در کنکور 98، سؤال طرح شده از حسابداری تضامنی از یک مبحث و تقریباً مشابه بوده و سؤالات مطرح شده از استانداردهای کشاورزی نیز (3 سؤال) مشابه یکدیگر بوده است. در کنکور 98، فصل شرکتهای سهامی و حسابداری کشاورزی در مجموع 7 سؤال را به خود اختصاص داده بودند. در حالی که در سال 97، مفاهیم نظری صورتهای مالی اساسی، حسابداری اجارهها، شرکتهای سهامی دارای 15 سؤال بوده است.
در حالیکه در سال 98 ،اولاً 3 سوال از استاندارد 26، یعنی استاندارد فعالیت کشاورزی مطرح گردیده است که اولینبار است از این استاندارد در کنکور سوال مطرح میشود. ثانیاً برای اولینبار از بیانیه مفهومی بخش عمومی 1نیر سوال آمده است.
جمعبندی: در مجموع سؤالات هر 2 سال با چشم پوشی به موارد ذکر شده در بالا مربوط به سال 98، از نظر دشواری در یک سطح قرار دارند. با این حال در سال 98، سؤالات غیرقابل پیشبینیتر بوده است اما به گونهای نبوده که داوطلب نتواند به سؤالات پاسخ دهد و همچنین در صورت استانداردهای حسابداری سؤالات قابل پاسخگویی بودند.
حسابرسی
رویکرد سؤالات حسابرسی در سنوات اخیر (سال 96، 97، 98) تغییر کرده است و اکثر سؤالات مفهومی و از استانداردهای حسابرسی ایران مطرح میشوند. علاوه بر این در سؤالات مربوط به فصل گزارشگری حسابرسی، دانشجو علاوه بر اینکه به استانداردهای گزارشگری حسابرسی میبایست مسلط باشند، باید استانداردهای حسابداری را نیز مطالعه کرده باشد. در سنوات گذشته دانشجو میتوانست با تسلط بر سؤالات سالهای قبل نیمی از سؤالات را پاسخ دهند، این درحالی است که برای پاسخ دادن به سؤالات اخیر باید مفهوم حسابرسی را کاملاً درک کرد تا بتوان به سؤالات پاسخ صحیح داد. به طور کلی، سؤالات مربوط به گزارش حسابرسان در سال 98 نسبت به سال 97 دشوارتر بوده است. 3 سؤال نیز از سایر خدمات حسابرسی مطرح گردیده که دشوارتر از سؤالات سنوات گذشته بوده است.
سؤالاتی نظیر سؤال 81، 86، 87، 89، 91، 93، 102، در خصوص روش حسابرسی است که در کمتر کتابی به آنها اشاره شده است و دانشجو باید ماهیت آزمونهای کنترلی و آزمونهای محتوا را به خوبی درک کرده باشد تا بتواند کاربرد این روشها و دستیابی به اهداف حسابرسی با آن روشها را درک کند. در سال 98، در خصوص نمونهگیری براساس صفت سؤالاتی مطرح گردیده بود که جزء سؤالات بسیار دشوار به حساب میآید. صورت سؤالات مربوط به سؤالات گزارش حسابرسان طولانیتر شده که باید به اندازه کافی به خواندن آن سؤالات تمرکز کرد. به طور کلی سؤالات سال 97 و 98 تغییر رویکرد داده و هر سال2 جزء آزمونهای سخت حسابرسی در سنوات اخیر محسوب میگردند و از درصد داوطلبان کنکور نیز این امر کاملاً مشخص است. اکیداً به داوطلبان توصیه میگردد درس حسابرسی را در ماههای انتهایی مطالعه نکنند! در سنوات گذشته بر این روال بود که داوطلب در نزدیکی زمان کنکور و با خواندن درس حسابرسی درصد معقولی را کسب میکرد اما کنکور 2 سال اخیر نشان میدهد سؤالات حسابرسی به سمت مفهومی شدن حرکت کرده و البته گاهاً سؤالاتی مطرح میشود که برای پاسخگویی باید به استانداردهای حسابرسی مسلط بود.(مانند سؤال 83 سال 98)
در سال 98، از سایر خدمات حسابرسان 3 سؤال طرح شده است که در نوع خود جالب است.
همچنین به داوطلبان توصیه میشود سؤالات کنکوری و دکتری حسابداری و سؤالات حسابرسی جامعه حسابداران ایران را تمرین کنند. برخی از سؤالات مطرح نیز در چهارچوب یک فصل نمیگنجد و بصورت ترکیبی از مفاهیم فصول می باشد. مثلا سؤال 86 موردی است که هم به فصل روشهای حسابرسی موجودی کالا و هم به فصل کنترلهای داخلی مربوط میشود. سؤالاتی که مشابه سنوات گذشته بوده است را میتوان سؤالات 85، 87 ، 88 ، 94، 95، 96، 98 (البته کمی مفهومیتر) در نظر گرفت و مابقی سؤالات را دارای نوآوری دانست! به جز سوال مربوط به نمونهگیری براساس صفت، مابقی سوالات مفهومی بودند و داوطلب برای پاسخگویی به آنها میبایست به استانداردهای حسابرسی و استانداردهای حسابداری تسلط کامل داشته باشد.
زبان تخصصی
سؤالات درس زبان شامل دو بخش عمومی و تخصصی، به روال سالهای قبل در سه بخش و عنوان کلی (واژگان، نکات دستوری و Reading) تقسیمبندیی شده است. 15 سؤال زبان عمومی در دو بخش جای داده شده که 10 سؤال از واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze است. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک شامل 5 سؤال می باشد.
بخش واژگان شامل 10 سؤال است و داوطلب در صورت مطالعه دقیق منابعی مانند 504، واژه و لغات ضروری تافل میتواند در این بخش عملکرد بهتری داشته باشد. در بخش کلوز تست نیز 5 سؤال طرح شده و داوطلب در صورتی که نکات گرامری را مورد مطالعه قرار دهد، توانایی پاسخ به سؤالات این بخش را خواهد داشت. بهتر است داوطلبان در صورت عدم مطالعه در هر کدام از این بخشها از طریق حدس و گمان به سؤالات پاسخ ندهند.
بخش زبان تخصصی همانند سال گذشته شامل 3 متن و هر یک شامل 5 سؤال می باشد. در صورتی که داوطلبی برای مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متن ها را بررسی کرده و متنی را كه به لحاظ محتوا سادهتر است برای پاسخگویی انتخاب کند.
ریاضی عمومی
تعداد سؤالات ریاضی امسال از 17 سؤال به 14 سؤال کاهش داشته است. به عبارتی در کنکور امسال اهمیت درس آمار و ریاضی باهم برابر بوده است. این در حالی است که سنوات گذشته تعداد سؤالات ریاضی همواره بیشتر از آمار بوده است. (6 واحد در مقابل 4 واحد) ساختار سؤالات کاملاً مشابه ساختار سؤالات سال 97 میباشد. البته سؤالات امسال کمی سادهتر از سؤالات سال 97 طراحی شده بودند. تمامی سؤالات با خواندن کتاب مدرسان شریف، تسلط به سؤالات سنوات قبل و بررسی سؤالات آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف قابل پاسخگویی بودهاند.