آمار و احتمال
تعداد سؤالات آمار امسال 13 سؤال از بین 30 سؤال بخش ریاضی و آمار بود که تقریباً نشان از به ثبات رسیدن ترکیب سؤالات دراین بخش دارد. ترکیب بودجهبندی سؤالات تقریباً با پارسال تفاوت زیادی نداشت و سهم هرکدام از فصول آمار توصیفی، تئوری احتمال، متغیرهای تصادفی، توزیعهای آماری و آزمون فرضیه 2 سؤال و فصول نظریه برآورد، نظریه نمونهگیری و رگرسیون 1 سؤال بوده است. سؤالات بخش آمار استنباطی به مراتب کمتر از باقی مباحث وقتگیر بود و نیازی به مطالعه خیلی دقیق مباحث نداشت. سؤالات بخش آمار توصیفی اما به قدری وقتگیر بودند که حل کردنشان نمره منفی برای زمان داشت! باقی مباحث تقریباً در چارچوب تیپ سؤالات آزمونهای گذشته قرار داشتند و با کمی وقت گذاشتن داوطلبان میتوانستند به آنها پاسخ بدهند. امسال همانند سالهای گذشته، علاقه طراحان سؤال به سؤالات دکتری حسابداری مشهود بود. سؤال 107 به طور مثال، سؤالی بود که سالهای پیش نمونهی آن در آزمون کارشناسی ارشد نیامده بود ولی سال گذشته در کنکور دکتری حسابداری آورده شده بود.
در مجموع سؤالات امسال آمار به جز 3-4 تست وقتگیرش که رهاکردنشان بیشتر به نفع داوطلب بود، سطح متوسطی داشتند و داوطلبان میتوانستد درصد قابل قبولی از این سؤالات کسب کنند و سختی ریاضی را با آمار جبران بکنند. سؤالات بخش آمار مدرسان به مراتب دشوارتر از کنکور امسال بود و تاکید مدرسان بر آمار استنباطی بخاطر این بود که داوطلبان دیگر از این بخش دست نکشند و این مبحث را مطالعه بکنند، زیرا تستهایی که از این فصل طرح میشود به مراتب سادهتر از سایر مباحث آمار هست.
حسابداری صنعتی
امسال همانند سال گذشته درس حسابداری صنعتی از میزان دشواری متوسط رو به پایین برخوردار بود. در برخی از مباحث داوطلب با مطالعه سطحی سؤالات قادر به پاسخگویی بود ولی در بعضی از مباحث به تحلیل و درک مناسبی نیاز داشت تا بتواند به سؤال پاسخ دهد. ترکیببندی سؤالات به طور میانگین مثل سالهای گذشته بود اما دقیقاً با پارسال یکی نبود. امسال فصل آشنایی با حسابداری صنعتی تست کمتری نسبت به پارسال داشت، که تعجبی ندارد و تعداد 2 سؤال برای این فصل معقول میباشد. سطح سؤالات این بخش به نسبت ساده بود و داوطلب با مطالعه نه خیلی دقیق مطالب فصل قادر به پاسخگویی این سؤالات بود. فصل تجزیه و تحلیل سربار امسال 4 تست به خودش اختصاص داده بود و تعداد سؤالات آن از سال پیش بیشتر بود ولی سطح شواری سؤالات آن تقریباً مثل سال گذشته و متوسط روبه پایین بود به طوری که داوطلبان با مطالعه سطحی و کمی تحلیل میتوانستند به سؤالات پاسخ دهند.
از فصل سیستم بهایابی سفارشکار و مرحلهای امسال 2 سؤال طرح شد که نسبتا ساده بودند و البته اینکه امسال هم به سفارشکار توجه کردند نکتهای هست، زیرا این بخش فصل خیلی مورد توجه طراحان نبودهاست. این موضوع باعث میشود که داوطلبان برای سال آینده به این بخش هم، زمانیکه این فصل را مطالعه میکنند، توجه بکنند. فصل بهایابی جذبی و متغیر امسال همانند پارسال 2 سؤال را به خود اختصاص داد و با مطالعه سطحی فصل هم امکان پاسخگویی وجود داشت. فصل بهایابی مشترک امسال 2 سؤال طرح شده بود که یکی از سؤالات آن بسیار ساده و سؤال دیگر آن متوسط بود.فصل ارزشیابی استاندارد امسال بیشترین سؤالات ،(5 سؤال)، رابه خود اختصاص داد که سالهای گذشته هم اهمیت این فصل مشخص بود ولی امسال بعد از چندین سال دوباره به این سطح از اهمیت رسید که البته سؤالات اغلب متوسط رو به پایین بودند .
فصل بها، حجم و سود امسال 2 سؤال طرح شده بود که سطح آنها نسبتاً متوسط رو به بالا بود و وسطحشان نسبت به سال گذشته دشوارتر شده بود و برای پاسخ به این سؤالات داوطلبان نیازمند تسلط کافی بودند. سهم امسال هرکدام از فصول بهایابی تفاضلی، بودجهبندی سرمایهای و بودجه جامع ،2 سؤال بود که تقریبا مثل میانگین سالهای گذشته بود و نصف سؤالات هر کدام از فصول ساده و نصف دیگر آنها متوسط بودند و داوطلب برای پاسخ باید تسلط مناسبی روی فصول میداشت تا بتواند راحت پاسخ دهد.
در مجموع چیزی که در کل آزمون وجود داشت، تکرار تیپهای سالهای گذشته بود، که این موضوع نکته بسیار مهمی است. زیرا نشان میدهد که داوطلبان تنها با مطالعه تستهای سالهای گذشته به راحتی میتوانستند 50 درصد سؤالات را پاسخ دهند که بسیار قابل توجه است.
اغلب سؤالاتی که در آزمونهای مدرسان طرح شد، بسیار دشوارتر از سؤالات کنکور بود که خب این سطح از دشواری تا حدی قابل درک هست و این امر میتوانست کمک شایانی به داوطلبان کرده باشد.
حسابداری مالی
دوسالی هست که سطح سؤالات درس حسابداری مالی به شدت به سادگی تمایل پیدا کرده است و این موضوع برای داوطلبانی که وقت بیشتری در مباحث نسبتاً سنگین این درس گذاشتهاند، خوشایند نیست و برای کسانی که خیلی سطحی خواندهاند عالی است. امسال هم مثل سال گذشته کمتر سؤالاتی پیدا میشد که به خواندن دقیق مطالب نیاز داشته باشد. امسال همانند پارسال طراحان سؤال به فصل صورتهای مالی اقبال بسیار زیادی نشان دادند و 6 سؤال طرح کردند که سطح این سؤالات بسیار آسان بود. به شکلی که سؤالات، از مباحث دورههای آغازین کارشناسی حسابداری طرح شده بود. (به طور مثال سؤال37). تیپهای سؤالات این بخش تقریباً همانند سال پیش بود و اگر داوطلبی آزمون سال گذشته را روزهای قبل آزمون مرور کرده بود، با کمک گرفتن از سادهترین مفاهیم حسابداری که در ابتدای رشته آموزش داده میشود (به طور مثال معادله حسابداری در سؤال 51) میتوانست به 4 سؤال از این 6 سؤال به راحتی پاسخ دهد.
فصل بعدی که امسال عجیبتر از هرسال خودش را نشان داد، فصل اجارهها بود. این فصل با طرح 3 سؤال، داوطلبان را غافلگیر کرد زیرا کمتر کسی به این فصل سخت فهم روی میآورند و اغلب داوطلبان از پاسخگویی به یک سؤال (که در سالهای پیش به نسبت دشوار طراحی میشد) صرف نظر میکردند. البته ناگفته نماند که سؤالات این فصل از رسالت اصلی طراحان سؤال تخطی نکرده و همچنان با مرور سطحی این فصل به راحتی پاسخ داده میشدند. از دیگر شگفتیهای این آزمون میتوان به سؤالات فصل دارایی ثابت مشهود و نامشهود اشاره کرد که تعداد سؤالات تقریبا نصف تعداد سؤالاتی شد که در آزمونهای پیشین طرح میشد. البته تیپهای تکراری سالهای پیشین در این آزمون استفاده شده بود و از نظر سطح دشواری، متوسط بودند.
فصل شرکتهای سهامی امسال تعداد 3 سؤال را به خودش اختصاص داد که از سالهای پیش بیشتر بود و طراحان سؤال سعی داشتند قسمت سخت ماجرا را بر عهدهی این درس بیاندازند که تا حدی موفق شدند، ولی با مرور سطحی و خلاصه استانداردهایی که در کتابها آورده میشود هم داوطلب میتوانست به دو سؤال از این سه سؤال به راحتی پاسخ بدهد. نکته این فصل در این بود که داوطلب باید حتماً به استاندارد مربوطه مراجعه میکرده و حتماً آن را مطالعه میکرد. فصل اوراق قرضه هم که 2 سؤال به اصطلاح مفهومی داده بودند که نسبتاً سطح متوسطی داشتند و خب این فراموش نشود که اغلب از این فصل سؤال طرح نمیشد و اگر هم میشد تنها به یک سؤال محاسباتی بسنده میشد. داوطلب میتوانست با مطالعه سطحی فصل و کمی تحلیل در سؤال، به پاسخ برسد.
فصل شرکتهای تضامنی همچون سالهای پیش 1 سؤال را تقبل کرد که سطح دشواری آن مثل سالهای گذشته بود. فصول امانی و فروش اقساطی امسال هرکدام 1 سؤال طرح شده بود که سطح متوسطی داشتند و البته همان تیپهای سالهای گذشته را تکرار کرده بودند و اگر داوطلب سؤالات چندسال گذشته را تمرین کرده بود به راحتی میتوانست پاسخ بدهد. فصل سرمایهگذاری 1 سؤال طرح شده بود که داوطلبان با دانش مربوط به تجدید ارزیابی میتوانست سؤال را حل بکند و نیازی به خواندن فصل سرمایهگذاری نداشت. سطح سؤال هم متوسط بود. از فصل مفاهیم گزارشگری امسال 3 سؤال طرح شد که 2 سؤال آن آسان و 1 سؤال دشوار بود که داوطلب برای پاسخ به سؤال 48 نیاز به درک بالایی از مفهوم نگهداشت دارد. و اما فصل صورتهای مالی تلفیقی که دیده نشد. فصلی با آن سطح از مطالب و تیپهای سؤال، امسال تنها یک سؤال به خود اختصاص داد که نشان داد تعداد سؤالات طرح شده پارسال اتفاقی نبودهاست (2 سؤال طرح شده بود) و امسال هم همان روند تکرار شد. این فصل با این حجم از گستردگی به نظر نمیآمد که تنها یک سؤال از آن طرح شود و طراحان سؤال، داوطلبانی که وقت زیادی برای مطالعه این فصل گذاشته بودند را نقرهداغ کردند.
در آخر با روندی که طی این دو سال طراحان سؤال در درس حسابداری مالی پیش گرفتهاند، تصمیمگیری برای نحوه مطالعه در سال بعد را بسیار دشوار میکند. با توجه به این دو سال اخیر وقت گذاشتن برای مطالعه مالی به صورت ریز، کار عقلانیای نیست. ولی هیچ چیزی در این مسیر قابل پیشبینی نیست!
حسابرسی
سؤالات بخش حسابرسی امسال به مراتب از سؤالات سال های گذشته دشوارتر بود. تقریباً ترکیب بودجهبندی امسال با اختلافی اندک همانند پارسال بود. سهم هر یک از فصول حرفه حسابرسی و شواهد 2 سؤال، کنترلهای داخلی و ریسک 3 سؤال، طراحی برنامه حسابرسی 4 سؤال و گزارش حسابرسان 11 سؤال بود. ادبیات حسابرسی آزمون امسال متفاوت با سالهای گذشته بود. درک سؤالات به مراتب دشوارتر بود و فصل گزارش حسابرسان به سؤالات طولانیتری از سایر بخشها داشت که داوطلبان با خواندن آنها هم خسته و هم گیج میشدند.
برای پاسخ دادن به سؤالات حسابرسی امسال به مطالعه بسیار دقیق مطالب نیاز بود، زیرا ریزترین نکات هم از دست طراحان دور نمانده بود. سؤالات مدرسان شریف تقریبا دشوار بودند ولی به نسبت آزمون امسال نسبت به آزمونهای مدرسان دشوارتر بود. انتظار میرود که داوطلبان اکثرا به درصد کمی از سؤالات پاسخ بدهند .
امسال به طراحی برنامه حسابرسی هم توجه خاصی شده بود که خب کمی دور از انتظار بود. نکته مهمی که در سراسر آزمون رعایت شده بود ادبیات جدید طراحان بود که دشواری این درس را بیشتر از قبل کرده بود. سؤالات بخش گزارش حسابرسان به نحوی طرح شده بود که داوطلبان حتی با تمرین تستهای جامعه حسابداران رسمی و دکتری حسابداری سالهای گذشته، باز هم به راحتی قادر به پاسخگویی سؤالات نبودند و تقریبا در کلیه دروس سخت از آزمون جامعه حسابداران رسمی بود. این موضوع نشان دهنده این مطلب هست که طراحان با این پیشفرض که داوطلبان تجربه کار حسابرسی دارند برای آنها سؤال طرح میکنند!
زبان تخصصی
امسال همانند سالهای گذشته تعداد سؤالات این بخش 30 عدد بود که شامل 10 سؤال لغت، 5 سؤال گرامر و 3 متن درک مطلب 5 سؤالی بود.
همچنین همانند سالهای گذشته برای اینکه به سؤالات لغت جواب داده شود به دایره لغات بالایی نیاز بوده است. دانستن لغات 3 کتاب 504 واژه ضروری (504Absolutely Essential Words) ، کتاب لغات ضروری تافل (Essential Words For The TOEFL) ، 1100 واژه که باید بدانید (1100 Words You Need to Know) از انتشارات بارون ،تقریبا امکان پاسخ به 60 درصد سؤالات لغت را به داوطلب میدهد. از این رو برای پاسخ دادن به این دسته از سؤالات زبان، زمان طولانیتری برای یادگیری میطلبد.
برای بخش گرامر هم طبق سالهای گذشته خواندن گرامر رایج کنکور که در کتاب زبان عمومی مدرسان شریف آمده است ،کافی است و تقریباً با درجه سختی یا آسانی کمی متفاوت، هر سال تکرار می شوند. سؤالات درک مطلب امسال همانند سال گذشته بودند و درجه سختی متوسط رو به بالایی داشتند. برای پاسخ به سؤالات درک مطلب حتما نیازهست تکنیک-های آزمون تافل که در کتاب زبان تخصصی مدرسان هم آمده یادگرفته شود. چون مثل سالهای گذشته پاسخ به این بخش اگر به روش کلاسیک انجام شود، بسیار زمانگیر خواهد بود. درکل برای پاسخ به سؤالات زبان، با یادگیری تعدادی لغت (درحد لغات دبیرستان،504 و تافل) و یادگیری گرامر ، میتوان به 10 سؤال حداقل جواب داد (سؤالات گرامر و درک مطلب) که درصد مناسبی برای این درس به حساب میآید از آنجایی که اکثریت داوطلبان حداکثر به 50 درصد سؤالات میتوانند جواب دهند.
در کل اینکه عدهای از دوستان که پیشنهاد به رد صددرصدی خواندن این بخش میکنند همانقدر اشتباه هست که برخی دوستان پیشنهاد به خواندن صددرصدی این بخش میکنند. از آنجایی که درجه سختی این بخش هرسال با انحراف معیار کمی ثابت مانده، داوطلبان در ابتدا حکم مطلقی راجع به این مبحث ندهند و با کمی وقت گذاشتن متوجه شوند میتوانند دراین درس به میزان لازم برسند یا خیر. درآخر کتابهای زبان تخصصی و عمومی مدرسان میتواند در دستیابی به نمره مناسبی در این ماده کمک شایانی بکند.
ریاضی عمومی
تعداد سؤالات ریاضی همچون سال گذشته 17 سؤال از 30 سؤال بود که این نکته را گوشزد میکند که ترکیب سؤالات تقریباً به ثبات رسیده است.
درجه سختی و وقتگیر بودن سؤالات در کنکور امسال بیش از اندازه بود. تعداد سؤالات از فصول مختلف با اندکی تفاوت تقریباً یکسان بود. یادآوری، بسط دوجملهای، تابع، حد، کاربرد مشتق، بردار و کاربرد ریاضیات در اقتصاد هرکدام 1 سؤال، ماتریس و سری هرکدام 2 سؤال، انتگرال و توابع چند متغیره هرکدام 3 سؤال را تقبل کردند. اگر به طور جامع بخواهیم ریاضی امسال را تحلیل بکنیم در یک جمله میتوانیم بگوییم: سؤالات برای کنکور طرح نشده بودند، بلکه برای یک آزمون تشریحی 2 ساعت با ماشین حساب طراحی شده بود. طراحان سؤال فراموش کردند برای امتحان پایان ترم سؤال طرح نمیکنند و علاوه بر آن داوطلبان (در مواردی) ماشین حساب مهندسی ندارند! بعضی از سؤالات را به نحوی مطرح کرده بودند که داوطلب پاسخ ندهد، تنها با این منطق میتوان درک کرد چرا سؤالات به این شکل بودند (به طور مثال سؤالات 130،131،132،134)
برای مثال در بخش انتگرال از مبحث انتگرال دوگانه که حتی در بهترین دانشگاهها هم برای رشته حسابداری تدریس نمیشود، سؤال طرح شده بود. این مثال نشان میدهد که طراحان سؤال یک رسالت ساده داشتند: از مباحثی سؤال طرح کنند که تا به حال سؤال طرح نشده است و اگر از مباحث تکراری سؤال طرح شود، وقتگیرترین باشند! داوطلبانی که در ابتدای شروع کنکور از درس ریاضی شروع کردند واقعا دچار بحران شدند و این بروی کل کنکور آنها تاثیر منفی داشته است. داوطلبان نباید فراموش کنند که درس ریاضی 3 واحدی است و برای گرایش حسابداری، درس حسابداری مالی هم 3 واحدی است و برای اینکه رتبه خوبی داشته باشند باید بین این دو درس یک توازن برقرار کنند و در مجموع به یک درصد مشخصی برسند. از آنجایی که امسال درس حسابداری مالی بسیار ساده بود، داوطلبان باید کمبود درصد در درس ریاضی را با درس مالی جبران میکردند. این موضوع نکتهای است که داوطلبان سال آینده باید به آن توجه کنند.
همچنان مهمترین درس ریاضی مشتق میباشد که تاثیرش در دروس حد، کاربرد مشتق، توابع چندمتغیره و بسط به شدت مشهود است. در مجموع تیپهای ریاضی امسال با تغییر عمدهای روبهرو شد که در راستای تغییرات ریاضی پارسال بود و میتوان این نکته را برداشت کرد که ممکن است سال بعد هم به همین روال باشد. البته باز هم تکرار میکنم که هیچچیزی را نمیتوان در این کنکور پیشبینی کرد. سؤالات ریاضی مدرسان امسال در آزمونها دشوار بود ولی نه به اندازه کنکور امسال. اما میتوانست کمک شایانی به داوطلبان کند.