شیمی فیزیک و ترمودینامیک مواد
میتوان سؤالات طراحیشده درس شیمی فیزیک و ترمودینامیک برای آزمون سراسری رشته مهندسی مواد و متالورژی سال 96 را متشکل از سؤالاتی متداول (که در آزمونهای آزمایشی و کنکورهای گذشته مشابه آنها وجود داشته است) و همچنین چند سؤال ابتکاری دانست که تمرکز و تسلط داوطلب را محک زده و تا حدودی به دست آوردن درصدهای بالای 80 را در این درس با مشکل روبهرو کردهاند که از این سؤالات میتوان به 99، 100 و 109 اشاره کرد. نکتهای که در این میان جلب توجه میکند، تمرکز سؤالات در فصل سوم (ترمو شیمی) و ششم (بررسی ترمودینامیک واکنشهای شیمیایی) میباشد. 5 سؤال به هر کدام از این فصلها مرتبط میباشند که بیشترین سؤالات را به خود اختصاص دادهاند.
نسبت به کنکور سال 95 کاهش تعداد سؤالات فصل 6 مشاهده میشود. همچنین طرح نشدن سؤال مستقیم از فصل 4 و طرح شدن تنها یک سؤال از فصلهای 1 و 2 هم از اهمیت کم این فصلها در این آزمون حکایت دارد. یکی دیگر از مسائلی که در این میان باید مورد توجه قرار گیرد، طرح شدن سؤالاتی نظیر سؤالات 100، 101 و 109 میباشد که با کمترین میزان محاسبات و تا حدود زیادی با استدلال در زمان بسیار کمی قابل پاسخگویی هستند. همچنین سؤال 101 یک سؤال کاملاً حفظی میباشد. از نظر کیفی میتوان گفت این آزمون در مجموع دارای 6 سؤال ساده، 11 سؤال متوسط و 3 سؤال دشوار بود که سؤالات ساده و متوسط آن کار را برای رساندن درصد پاسخهای صحیح بسیار ساده کرده است.
خواص فیزیکی مواد
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96، بیشترین سؤالات از مباحث کریستالوگرافی، نفوذ و استحاله های نفوذی و غیر نفوذی می باشد. در این سال برخلاف سال های گذشته از مباحث عملیات حرارتی و انجماد به طور مستقل سؤالی مطرح نشده است. در بحث کریستالوگرافی، تعداد سؤالات نسبت به سال گذشته افزایش یافته و سؤالات از بخش های متنوعی مانند فضاهای بیننشین چهاروجهی و هشتوجهی، اندیسگذاری جهتها، انواع ساختارهای بلوری و محاسبه اندازه دانه و همچنین در تمامی سطوح از ساده تا دشوار مطرح شده است. در بحث دیاگرام های فازی دوتایی و سه تایی، سطح سؤالات مشابه سال گذشته است، اما در بحث دیاگرام آهن ـ کربن سؤالات طرحشده کمتر و آسانتر از کنکور سال گذشته می باشد. سؤال مطرحشده در این مبحث را می توان تلفیقی از مباحث دیاگرام آهن ـ کربن و عملیات حرارتی درنظر گرفت.
در بحث نفوذ، تعداد و سطح سؤالات همانند سال گذشته و در حد متوسط می-باشد. با مطالعه کتاب استحاله فازی پورتر و کمی دقت، داوطلبان می-توانند با تسلط به سؤالات این مبحث پاسخ دهند. در کنکور سال 96 از مباحث انجماد و عملیات حرارتی به صورت مستقل سؤالی مطرح نشده است، اما در بحث استحاله نفوذی و غیر نفوذی تعداد سؤالات افزایش یافته و سؤالات تمام سطوح ساده، متوسط و سخت را پوشش می دهند. در این مبحث، تمرکز بیشتری بر بحث های پیرسازی، جوانه زنی غیر همگن و مخصوصاً تشکیل رسوبات در شرایط مختلف شده است.
در نهایت با توجه به سؤالات سال 96 در صورت توجه بیشتر داوطلبان به فصول کریستالوگرافی، دیاگرامها، نفوذ و استحاله های نفوذی و غیر نفوذی، کسب نمره قابل قبولی در این درس امکانپذیر می باشد.
خواص مكانیكی مواد
با بررسی اجمالی سؤالات درس خواص مکانیکی مواد سال 96 مشخص است كه در این سال برخلاف سال قبل که تمرکز سؤالات بر مبحث نابجایی ها بوده، توزیع سؤالات پراکنده تر بوده و تمرکز خاصی روی یک مبحث وجود ندارد. همچنین در کنکور امسال، کمتر از سؤالات ابتکاری استفاده شده و اکثر سؤالات کلیشهای هستند، به طوری که داوطلب در صورت مسلط بودن به سؤالات کنکورهای 5 سال اخیر به راحتی می توانست به نمره بالای 80% دست پیدا کند. همچنین اکثر سؤالات این درس در سال 96، از مفاهیم مشابه با سؤالات آزمون های آزمایشی مدرسان شریف بوده و در صورتی که داوطلبی این سؤالات را به صورت تشریحی بررسی کرده باشد، به راحتی قادر بوده است نمره بسیار مناسبی در این درس کسب کند.
سؤالات مبحث تنش ـ کرنش در این درس مشابه سال گذشته 3 سؤال بوده و سؤالات به شکلی بوده که با مطالعه منابع اصلی و سؤالات سال های گذشته امکان پاسخگویی به این سؤالات وجود داشته است، اگرچه به دلیل محاسباتی بودن این سؤالات، پاسخگویی به آن ها نسبت به سایر سؤالات به وقت بیشتری نیاز دارد. در مبحث تغییر شکل مومسان تک بلورها، تعداد سؤالات نسبت به سال گذشته افزایش داشته و به 4 سؤال رسیده است. همچنین سؤالات نسبت به سال گذشته دشوارتر بوده و سؤالات جدید و ابتکاری در این مبحث دیده می-شود که نیاز به تسلط بر مفاهیم این مبحث برای پاسخگویی به این سؤالات وجود دارد. در مبحث نظریه نابجایی ها، اولاً تعداد سؤالات نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده و دیگر اینکه سطح سؤالات بسیار ساده تر از سال گذشته است. داوطلب در صورت بررسی سؤالات سال های گذشته و بررسی دقیق آزمون های آزمایشی، قادر بوده است به راحتی به سؤالات این مبحث پاسخ دهد.
در مبحث مکانیزم های استحکام دهی فقط یک سؤال در سال 96 دیده می شود که آن هم به صورت بین مبحثی با مبحث تغییر شکل مومسان بلورها طرح شده و سؤالی به طور کاملاً مستقیم از این مبحث در سال 96 طرح نشده است. از مباحث شکست، شکست ترد و آزمون ضربه و مکانیک شکست مجموعاً 4 سؤال در کنکور 96 دیده می شود که سؤالات نسبتاً از سال گذشته دشوارتر است. برخی سؤالات در این مبحث ابتکاری بوده و داوطلب تنها با درک مفهومی مبحث قادر به پاسخگویی به این سؤالات است. از هر یک از مباحث خستگی و خزش 2 سؤال در کنکور امسال دیده می شود که تقریباً هم سطح با سؤالات سال گذشته بوده و مشابه این سؤالات در سال های قبل نیز دیده می شود. پاسخگویی به این سؤالات در صورت تسلط بر کنکورهای گذشته به راحتی امکانپذیر است.
به طور کلی سؤالات درس خواص مکانیکی در سال 96 نسبت به سال های گذشته، پراکندگی بیشتری بین مباحث داشته و همچنین سؤالات جدید و ابتکاری کمتر استفاده شده و سؤالات تکراری و کلیشه ای بیشتر دیده می شود. برخی سؤالات با وجود مشخص بودن راهحل، به دلیل محاسباتی بودن نیاز به وقت بیشتری برای رسیدن به جواب است. با وجود برخی سؤالات مفهومی غیر محاسباتی، در صورتی که داوطلب مشابه این سؤالات در کنکورهای گذشته را بررسی کرده باشد و بتواند این سؤالات را با سرعت بیشتری پاسخ دهد، می تواند از زمان باقیمانده برای پاسخگویی به سؤالات محاسباتی استفاده کند.
به نظر می رسد بیشتر سؤالات این درس در سال 96، مانند سال های گذشته از کتاب متالورژی مکانیکی دیتر طرح شده باشد. به طوری که به شکل مستقیم در چند سؤال از شکل ها و نمودارهای این کتاب استفاده شده است. با توجه به این موضوع توصیه می شود داوطلبان کنکور سال آتی، حتماً کتاب دیتر را مورد مطالعه قرار دهند. به طور کلی سؤالات درس خواص مکانیکی نسبت به سؤالات سایر دروس کلیشهایتر بوده و نمیتواند تنوع زیادی داشته باشد و کسب نمرههای بالا در این درس کاملاً در دسترس است. در نهایت با توجه به کنکور 5 سال گذشته می توان گفت بهترین استراتژی برای کسب بهترین نتیجه در این درس، مطالعه فصول مرتبط و به خصوص اشکال و نمودارهای آن ها از کتاب متالورژی مکانیکی دیتر و سپس بررسی سؤالات کنکورهای سال های گذشته و آزمونهای آزمایشی است.
ریاضی
در سال 96، 20 تست مربوط به درس ریاضیات بوده است كه در آزمون اخیر برخلاف روال سال گذشته، 5 تست از ریاضیات مهندسی طرح شده است.
مشتق و كاربرد مشتق، اعداد و توابع مختلط، دنباله و سری، انتگرال، رویهها و خمها و توابع برداری، انتگرال روی خط و انتگرال روی منحنی، معادلات دیفرانسیل مرتبه اول، معادلات دیفرانسیل مرتبه دوم، معادلات دیفرانسیل، سری فوریه، توابع چندمتغیره، معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی،محاسبه ماندهها تست طرح شده است.در مجموع 7 سوال ریاضی 1و2 ، و 5سؤال معادلات دیفرانسیل،و 8 سؤال از ریاضی مهندسی در کنکور 96 آمده است. با مطالعه دقیق كتب مدرسان شریف داوطلبان میتوانستند به اكثریت سؤالات ریاضی پاسخ صحیح دهند.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 96، به طور مرسوم و مشابه با سال های قبل، شامل 30 سؤال است که 15 سؤال مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال شامل سؤالات زبان تخصصی است. سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال از واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze است. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال است. بخش واژگان شامل 10 سؤال است و در صورتی که داوطلب دایره لغات وسیعی در ذهن داشته باشد، می تواند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهد. داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آن ها در سطح مطلوبی قرار ندارد، می توانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتا ب هایی نظیر 504 و 1100، از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح می شود و با توجه به این که اکثراً در گزینه ها از شکل های مختلف افعال استفاده می شود و گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه می شود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند. در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته 3 متن و هر یک با 5 سؤال آورده شده است. با این حال طول متن ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته و مطالعه تمام متن وقت زیادی طلب می کند. به همین دلیل توصیه می شود داوطلبین از تکنیک های پاسخگویی به سؤالات درک مطلب استفاده کنند و وقت خود را صرف مطالعه و بازگشت به متن نکنند (ابتدا سؤالات مطالعه شود و سپس در متن به دنبال جواب باشند).
همچنین به طور عمومی در کنکورهای گذشته و نیز کنکور امسال، دیده شده متن آخر نسبت به متن های اول و دوم کوتاهتر و بعضاً ساده تر است و در صورتی که داوطلبی در مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متن ها را بررسی کرده و متن کوتاه تر را انتخاب کند.