هیدرواستاتیک
میتوان گفت که تنها دشواری سوالات آزمونهای (بهمن 93) 94و 93 (بهمن 92) نسبت به سوالات کنکورهای قبل تر از آن، غیرمعمول سوالات بود. با اینکه مبحث مورد سوال آشنا بود ولی طرح صورت سوال، غیر آشنا به نظر میرسید و دانشجو لازم بود که بعد از کنار زدن صورت غیرآشنای سوال به اصل سوال پی ببرد و به حل آن بپردازد. دراین صورت بود که سوال به صورت همیشگی خود ظاهر میشد. البته میتوان این نکته را اضافه کرد که حدود 10 یا 11 سوال به صورتی بودند که در کنکورهای سالهای قبل مطرح شده بودند و حدوداً 4 سوال به صورت جدید مطرح شده بود.
البته این سوالات نیز با کمی دقت و تمرکز قابل حل بودند. در کل میتوان اشاره کرد که دانشجو با تمرکز و تسلط به مباحث همیشگی و فرمولهای مهم میتوانست حدود 11 سوال از 15 سوال را به راحتی پاسخگو باشد. اصولاً سوالات جدید از مفاهیم اولیه و پایههای ابتدایی درس مطرح شده بودند به طور كلی میتوان گفت كه طراح در تلاش بوده که فهم دانشجو از مفاهیم اصلی درس را بسنجد. بیشتر سوالات سال 94 (بهمن 93) نیز از كتابهای جامع مهندسی دریایی ایران و جزوه دكتر موسوی زادگان طراحی شده بود.
ساختمان کشتی
سوالات آزمون سال 94 (بهمن 93) درس ساختمان کشتی نسبت به سوالات چند سال اخیر کمی مفهومیتر شده بود و علاوه بر آن 20 درصد سوالات به صورت محاسباتی مطرح شده بود و از این نوع سوالات در آزمون سال 93 طراحی نشده بود. به عبارتی دیگر گمان میرفت که سوالات محاسباتی از سال 93 به بعد حذف شوند، در صورتی كه در آزمون 94 درصد قابل توجهی از سوالات، سوالات محاسباتی و از مبحث استحکام طولی شناور بودند.
علاوه بر این، افزایش تعداد سوالاتی که از مباحث «ساختمان کف شناور» و «مواد و مصالح مطرح» شده بود، قابل توجه بود.
از طرفی اضافه شدن سوالات جدید و مطرح شدن مباحث همیشگی به صورت پیچیده، کمی بر دشواری سوالات افزوده بود. مشاهده میشود که طراحان قصد دارند سوالات را از حالت سوالات حفظی دور کرده و آنها را به سمت سوالات مفهومی، استدلالی و محاسباتی نزدیک کنند. در مجموع میتوان گفت طرح سوالات آزمون 94 بیشتر حول مباحث ابتدایی متمركز بود تا مباحث جزئیِ انتهایی درس و این نشان دهندهی توجه طراحان به مباحث پایه و اصلی درس بود. بیشتر سوالات آزمون 94 نیز از كتابهای طراحی سازه كشتی و جزوه دكتر خدمتی طراحی شده بود.
هیدرودینامیک
سوالات آزمون 94 (بهمن 93) نسبت به سوالات کنکورهای سال قبل بسیار دشوارتر طراحی شده بودند، به عبارت بهتر میتوان گفت یکی از دشوارترین سوالات هیدرودینامیک این چند سال اخیر را شاهد بودیم. بیشتر سوالات، سوالاتی جدید و ناآشنا بودند؛ به طوریکه تنها 60 درصد سوالات برای دانشجویان، سوالاتی آشنا بود. عموما دانشجویان در درس هیدرودینامیک منتظر سوالات سادهای بودند که هر ساله در کنکور مطرح میشده، ولی اینبار دانشجویان با سوالاتی عجیب، چه از لحاظ محاسباتی و چه از لحاظ مفهومی روبرو بودند. البته در این بین سوالاتی نیز بودند که با تسلط کامل به فرمولها، بتوان به آنها پاسخ داد.
با این همه، گستره سوالاتی که از مباحث مفهومی مطرح شده بود قابل تامل بود، البته نباید فراموش کرد که حدود نیمی از سوالات دشوار نیز محاسباتی بودند و یادآوری یا بدست آوردن فرمولِ حلِ سوال کمی پیچیده بود. كاهش تعداد سوالات غیرمحاسباتی، افزایش تعداد سوالات محاسباتی و بعضاً دشوار بودن محاسبات آنها و همچنین افزایش تعداد سوالات مباحث تشابه شناور و مدل، از جمله نکات قابل توجه این آزمون بودند. بیشتر سوالات آزمون سال 94 از كتابهای جامع مهندسی دریایی ایران و جزوه دكتر موسوی زادگان و دكتر قاسمی طراحی شده بود.
زبان تخصصی
سوالات زبان رشته مهندسی معماری کشتی در سال 94 مانند سالهای گذشته از 30 سوال اعم از 15 سوال زبان عمومی و 15 سوال زبان تخصصی تشکیل شده بود. 10 سوال زبان عمومی مربوط به واژگان عمومی بود که همگی آنها در کتاب”Barron`s 1100 Words You Need To Know” موجود میباشد و با مطالعه دقیق آنها میتوانست به تمامی سوالات پاسخ دهد. 5 سوال بعدی زبان عمومی مربوط به گرامر در قالب کلوز تست بود که سطح آن نسبت به سال پیش تفاوتی نداشته است. برای پاسخگویی صحیح به سوالات این قسمت باید غیر از دانش گرامر به دانش ترجمه متن نیز تسلط كافی داشت.
سطح کلی این 15 سوال نسبت به سال پیش تغییری نداشته است. سوالات تخصصی از 3 متن نسبتاً طولانی بوده است و سطح دشواری آزمون امسال نسبت به سال پیش 25 درصد افزایش یافته بود که البته از دو جنبه میتوان این افزایش سختی سوالات را بررسی کرد، اینکه متون امسال نسبت به سال پیش طولانیتر شده بود و البته نسبت به سال گذشته داوطلب باید زمان بیشتری را برای به خواندن و پاسخگویی به سوالات این متون اختصاص میداد و نیز پیچیدگی متون نیز نسبت به سال پیش (به خصوص متون اول و دوم) افزایش یافته بود.